Něco z rally

Vše, co se týká elektroniky v automobilech, motocyklech a jiných samohybech

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
TAKJAN
Příspěvky: 5866
Registrován: 17 lis 2011, 01:00

Něco z rally

#1 Příspěvek od TAKJAN »

Po tom, co mi vrátili tu blbou sony tv z opravny skoro po měsíci, s tím, že závada neexistuje (příště si to natočím, ale možná se spravila tím, že když jsem ji nesl do opravy, trošku mi upadla) jsem koukal na YT, rallye. Pěkný držkopády, občas. A jak prohánějí diváky:-)) No nic. Divná věc, tak 60-70% řidičů drží plyn až do nárazu, což je zvláštní. Profík přece musí reagovat jinak. A druhá věc. Žádný z těhle aut nemá bag. A jsou to nárazy jak prase, někdy. A v 90% vylezou OK, respektive živí. Takže stačí pás, pořádně upnutý. Ono se říká, že bag šest životů zachrání a jeden zničí.

Uživatelský avatar
Ondra2
Příspěvky: 530
Registrován: 19 bře 2014, 01:00

#2 Příspěvek od Ondra2 »

Ano, pás, ale ne 3 bodový. A taky helma s HANS systémem, popř. podobným. Tohle dohromady je lepší než bag, ale v autě by to asi nikdo nosit nechtěl. Proto bag. Já bych se teda v autě bez bagu dnes bál, protože dřív se při bouračce zpomalilo ze 40 na nulu na metru. Dnes je to většinou z 60 a víc, to krk nemůže vydržet.

A ten 7., co ho bag zabil, neměl pás...

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29693
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#3 Příspěvek od EKKAR »

Na závody mají 5-bodovej pás + helmu s HANDS-em (postroj s upoutáním helmy k ramenům). A ani u nich není zárukou, že když "dají ránu", přežijou bez následků - další bezpečnostní prvek je třeba i kombinéza s výztuhama, ani ne tak třeba kvůli vohni (kvůli kterýmu se před lety kombinézy s Nomexem zaváděly), ale proto, že ty výztuhy a šněrování tvořej korzet a ten stáhne tělo uvnitř natolik, že při nárazu vnitřnosti tolik neputujou a neutrhnou se od svejch "kotevních bodů" - bez toho stažení člověk i tak umře, pokud narazí rychlostí řádově 150kmh a víc, protože se mu prostě utrhnou vnitřní orgány od svalů a kostry. Sice z trosek vyleze a vypadá "bez úrazu", ale během čtvrt hodiny se nafoukne jako balón a exne, protože má veškerou krev vylitou dovnitř...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29693
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#4 Příspěvek od EKKAR »

Ten pytel tě zabrzdí daleko jemnějším způsobem. Navíc se při dopadu těla vyfukuje a spotřebovává tak dopadovou energii, takže daleko efektivnějc brzdí, než "holej pás", se kterýma sebou v autě mlátíš jako nudle v bandasce. A taky už těch bagů kolem pasažéra je víc - je nejen pytel vepředu, ale jsou i boční, hlavový a kolenní.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29693
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#5 Příspěvek od EKKAR »

To co popisuješ, by nastalo právě v případě, že bys seděl v autě s bagem a NEBYL PŘIPÁSANEJ - při nárazu auta do překážky nepřipoutaný tělo pokračuje setrvačností ve svým pohybu, zatímco skelet auta se zastavuje = tělo letí dopředu. Pokud ho nebrzdí bezpečnostní pás, "potkává" se tělo s právě se nafukujícím bagem, kterej se v ten moment nafukuje rychlostí přes 340km/h - a od něj dostává "facku", která ho odráží směrem dozadu. Jak tenhle prudkej zlom rychlosti a směru pohybu, tak i náraz do opěradla, kdy zákonitě tělo nadzvednutý bagem narazí na hranu sedačky zátylkem jsou nejsmrtelnější při nehodách s bagem, ale bez pásu(ů). Kdo má zapnutej pás, je jím (po předepnutí předpínačem) brzděnej tak, že do bagu narazí AŽ v momentě, kdy už se skončilo nafukování bagu a rychlost těla se už nesčítá s rychlostí potahu bagu letícího proti němu - naopak, bag se v ten moment začíná pomalu vyprazdňovat a je měkčí = líp utlumí náraz hlavy.
To je ideální případ - při nárazech ne úplně čelních (šikmejch, bočních nebo zezadu) se v moderních autech nafukuje jinej počet bagů a z jinejch směrů, než zepředu, takže tam pak ty facany pasažér schytává z jinýho směru, ale vždycky je to směřovaný tak, aby pokud možno tělo potkalo bag už plně nafučenej a připravenej přijmout od něj pohybovou energii, v žádným případě mu nemají nic předávat (a nedej pámbu tělo odrážet)...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
TAKJAN
Příspěvky: 5866
Registrován: 17 lis 2011, 01:00

#6 Příspěvek od TAKJAN »

Je blbý jezdit bez pásů. Ale stejně to kolem komína dělám.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29693
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#7 Příspěvek od EKKAR »

Je dobrý, když to jde - na popojetí po parkovišti nebo ze zahrady na cestu, než za sebou zavřeš bránu. Ale co má dělat majitel třeba novějších typů značky Volvo, který mají nevypnutelnou blokádu rozjezdu, pokud nejsou na všech obsazenejch sedadlech zapnutý i pásy? Ten se musí poutat i když potřebuje jen popojet ze dvorka do garáže ... :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Odpovědět

Zpět na „Auto - Moto technika“