Dimenzování vodičů - startovací kabely

Základní principy, funkce, rovnice, zapojení - t.j. vše, co byste měli vědět, než se pustíte do praktické realizace elektronického zařízení

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
Celeron
Příspěvky: 16140
Registrován: 02 dub 2011, 02:00
Bydliště: Nový Bydžov

#16 Příspěvek od Celeron »

Kámoš tak dlouho nabíjel z autobaterky na letišti LiPolky do RC letadel až při odjezdu startér ani neklap a světla zhasly. Tak vzal částečně vybitej trojčlánek LiPol 3Ah, přiložil jeho vývody přímo na startovací batérku a požádal druhýho kámoše aby otočil klíčkem. Chytlo to na druhý otočení. Trochu paradox nastartovat s 3Ah baterkou. Jenže tyhle LiPolky běžně zvládají dávat 40C trvale a 80C špičkově na chvilku, což je 120 a 180A. Ta LiPolka měla kabel cca 100 mm "kartáčoviny" (spousta slaboučkých drátků) 4mm2 v silikonu a po tom asi 8 sekundovým startování se na nich nedala udržet ruka. Tak jak asi dopadnou ty 1,5-2,5 mm2 z Lidlu? :roll:
Jirka

Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#17 Příspěvek od EKKAR »

Právě proto na ně samotný nesmíš startovat - ani "jednatři felinu", jednak aby z nich ohřevem nestekla izolace, druhak protože by se ani startér neroztočil kvůli úbytku napětí. Těm se právě říká "dobíjecí". Ale dokážeš s jejich pomocí během 15-20 minut natolik refrešovat vlastní baterku druhýho auta, že při paralelním chodu to dokáže nastartovat i mnohem silnější kubaturu.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
Celeron
Příspěvky: 16140
Registrován: 02 dub 2011, 02:00
Bydliště: Nový Bydžov

#18 Příspěvek od Celeron »

Jo, ale pak to nejsou startovací ale dobíjecí kabely. :lol: :lol:
Jirka

Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!

Uživatelský avatar
TAKJAN
Příspěvky: 5866
Registrován: 17 lis 2011, 01:00

#19 Příspěvek od TAKJAN »

Co vezeš s sebou, nepotřebuješ.
V Prakt. Elektronice v článku o superkapacitorech je popsán start na tužkovou baterii. Teoreticky jednou, prakticky 2ks. Měnič za delší dobu nabil ty kondy a start se zdařil.

Uživatelský avatar
Kvicala_r
Příspěvky: 3221
Registrován: 19 led 2005, 01:00
Bydliště: Haná / N.J.

#20 Příspěvek od Kvicala_r »

nemáš na ten článek prosím odkaz?
I kdybych řekl že 60A@15s@12V = 10,8kJ
při dvou tužkovejch (3V@0,5A) a účinnosti měniče 90%
10800/3/0.5/0.9 = cca 133minut
Nevěřím, že bys tu energii z nich na start vyždímal - uložit ji do supercap možná, do úplně vybité aku s nějakou účinností přeměny těžko. Leda bys vybitou jen trochu dobil.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#21 Příspěvek od EKKAR »

Spíš počítej 200A@2 vteřiny@12V ...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
Kvicala_r
Příspěvky: 3221
Registrován: 19 led 2005, 01:00
Bydliště: Haná / N.J.

#22 Příspěvek od Kvicala_r »

Ok, budeme cca na polovině - ale to asi nenatlakuje pumpa a u diselu určitě nenažhaví :) Zrovna o víkendu sem měřil, co ten žhavič vlastně žere (trošku horší studené starty). jen info mimo téma - na oktluli je to cca 13A@11V - a to vše samozřejmě 4x :wink:

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#23 Příspěvek od EKKAR »

Těch 200A je pro benzín, 1,4 nebo 1,6 4-lampa.
Pokud to chceš pro dehta, tak musíš počítat minimálně 300A a dobu cca 10-15 sekund - právě kvůli žhavení, dnešní dehty žhaví i po startu...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Odpovědět

Zpět na „Teorie“