Autonabíječka, jakou? (přesunuto)

Poruchy, opravy, rady, návody

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
BigSandy
Příspěvky: 745
Registrován: 28 črc 2015, 02:00

Autonabíječka, jakou? (přesunuto)

#1 Příspěvek od BigSandy »

Zdravím.
Včera se se mnou rozloučila auto nabíječka.
Jelikož mam i skútr s gelovkou, rad bych, aby uměla obojí.

Zatím vybrane 2.
Kterou?
https://www.tipa.eu/cz/nabijecka-mikrop ... /d-162844/

https://www.tipa.eu/cz/nabijecka-profi- ... /d-162846/

Uživatelský avatar
Neniu
Příspěvky: 1151
Registrován: 01 kvě 2015, 02:00
Bydliště: Doupě kdesi v severních horách :-)

#2 Příspěvek od Neniu »

Mě se ty nabíječky nelíbí, tedy nelíbí se mi jejich provedení. Tenoučké drátky od nabíječky k baterii. To je to, co se mi nelíbí. Jinak nějaké složité algoritmy jsou u olověných akumulátorů celkem nadraka. V práci používáme různé baterie, ve "staničním" režimu, ale nabíječe jsou vlastně jen teplotně kompenzované, někdy ani to ne, zdroje napětí s omezením maximálního proudu. A baterie slouží roky a roky. Některé, ne olověné, i desítky let.

Takže být tebou, hledám spíše tímto směrem.
Jsem na cestě k šípku.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#3 Příspěvek od EKKAR »

Neniu - NELZE SROVNÁVAT režim startovací, trakční a staniční baterky. Stejně tak nejde srovnávat jejich nabíječky - startovací baterie se nabíjejí stupňovitě s omezením proudu a ukončením nabíjení po dosažení napěťový meze, trakční baterie se nabíjejí jak stupňovitě, tak rychlonabíjením - ale s omezením konečnýho napětí a ukončením nabíjení po dosažení napěťový meze - a staniční baterie se nabíjejí trvalým stabilním proudem s omezením konečnýho napětí.

BigSandy - pokud potřebuješ jen dobíjet baterku do auta, opakuju DOBÍJET = doplňovat její náboj dejme tomu v hodnotách kolem 10-20Ah, a nepotřebuješ trvale a denně nabíjet 50-80Ah trakční baterku, pokaždý vycucanou až na dno, tak stačí ty procesorem řízený nabíječky z Tipy - obdodný typy prodává třeba i LIDL. Jsou při předepsaný obsluze poměrně dost blbuvzdorný a většinou když se odporoučejí, tak přestanou nabíjet než by začaly nekontrolovatelně cpát proud do baterky. Tím je do určitý míry zajištěná i jejich "poruchová bezpečnost".
ALE OPAKUJU - JSOU TO JEN DOBÍJEČKY = PLNĚ VYŠŤAVENEJ AKUMULÁTOR S VĚTŠÍ KAPACITOU NEŽ CCA 40Ah NEDOKÁŽOU PŘES NOC NABÍT NA PLNO!!! Takže jestli máš výkonnější auto se "silnější baterkou" a často se ti stává, že ji musíš nabíjet "zgruntu", ty nalinkovaný typy svým výkonem stačit nebudou - a ty se musíš poohlídnout po něčem silnějším.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
TAKJAN
Příspěvky: 5866
Registrován: 17 lis 2011, 01:00

#4 Příspěvek od TAKJAN »

Pořádná nabíječka má trafo, žádný digitální blbosti a umí nastartovat malý motor..

Uživatelský avatar
Neniu
Příspěvky: 1151
Registrován: 01 kvě 2015, 02:00
Bydliště: Doupě kdesi v severních horách :-)

#5 Příspěvek od Neniu »

Ekkare, při vší úctě, nesouhlasím. Tedy ne zcela. Jistě, srovnávat provoz akumulátorů nelze, každý provoz potřebuje něco jiného a také jiné akumulátory. Srovnávat nabíječky ale lze, protože pořád dělají to stejné a to, že dodávají akumulátoru energii potřebnou pro chemické procesy, které uvnitř něj probíhají.

Dlouhodobá zkušenost ukazuje, že akumulátoru dělá nejlépe, pokud se nabíjí proudem po určenou dobu a tím se mu dodá potřebný náboj. Tak, jak to říká i výrobce. To neplatí pro staniční baterie, které jsou trvale dobíjené, ale na nižší napětí a tak vlastně nejsou nikdy nabité úplně. V některých stavech pomůže i nesymetrický střídavý proud (nabíjení a současné mírné vybíjení), ale to je již odstraňování problémů s akumulátorem (sulfatace).

Různé přepínání proudů a napětí má smysl při rychlém nebo velmi rychlém nabíjení, ale to zase nedělá akumulátoru dobře, byť to nemusí vyloženě vadit, pokud je na to akumulátor stavěný a proudy nepřesahují nějaké meze. Myslím si, že nejlépe je řídit se doporučením výrobce. Skutečného výrobce, ne překupníka z daleké Číny, nebo jiné oblasti, kdy prodají cokoli s jakýmkoli popisem i potiskem jen proto, že to je levné a chcou to prodat.

Navíc si myslím, že čím jednodušší nabíječka, nebo přístroj, tím lépe. Bude to pracovat řadu hodin samo v garáži, nebo ve sklepě, či co já vím kde, bez dozoru. Spínané zdroje jsou fajn v počítačích, jsou fajn ve spotřební elektronice, jsou fajn skoro všude možné, ale zrovna u nabíječky nehraje velikost ahmotnost roli a spolehlivost klasického řešení je o dost vyšší.

Takže vybrat, nebo postavit, nabíječku buď s dobíjením režimem "U" kdy se pak nemusí řešit délka nabíjení nebo "I" kdy se naopak délka řešit musí, ale nabíjení je rychlejší. Případně nabíjení podle "W" což je kompromis. Která je lepší a která horší? Záleží na tom, jak rychle se chce, aby se baterie nabila. A pokud se už nějaká vybere, je nutné respektovat její vlastnosti.
Jsem na cestě k šípku.

Uživatelský avatar
BigSandy
Příspěvky: 745
Registrován: 28 črc 2015, 02:00

#6 Příspěvek od BigSandy »

Ja chcí jen na dobiti baterky u sekacího trakturku než zazimují, skutr take přes zimu nejezdí a občas bobit i u auta.
Tuto vemu
https://www.tipa.eu/cz/nabijecka-profi- ... /d-162846/

Uživatelský avatar
Neniu
Příspěvky: 1151
Registrován: 01 kvě 2015, 02:00
Bydliště: Doupě kdesi v severních horách :-)

#7 Příspěvek od Neniu »

Tak mě se líbí spíše tato: http://www.ges.cz/cz/alct-6-24-2-GES07506794.html

nebo pokud bys chtěl spínaný zdroj, tak třebas u "Geneticky modifikovaného mamuta" tuto https://www.gme.cz/nabijecka-spinany-zd ... c-120-13-5

Je to sice také Čína, ale zkušenosti praví, že dobrá.

Ale uznávám, jsou poněkud dražší než ty, které zvažuješ. Tož tak.
Jsem na cestě k šípku.

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#8 Příspěvek od Hill »

Můžu doporučit tu Lídláckou, nakonec v Tipě ji mají taky, jen vypadá trochu jinak, stačí na baterku do elektroloďky 180 Ah, 12 V (nabíjení tedy vypíná za 75 - 80 hodin, ale tolik času do příštího víkendu je), zrovna tak, jako na dobíjení nějaké běžné autobaterky přes noc, i na baterku do skútru. Ty tenké přívody úplně stačí, ještě jsem na žádné této nabíječce nenaměřil stálý proud přes 3,8 A. Navíc má výhodu v tom, že po nabití baterky přejde do "trickle charging", krmí baterku jehlovými impulsy, a testuje, kdy baterka odplynuje a klesne na ní napětí, v tom případě zase přejde do normálního dobíjení. Mám jednu doma, tři používáme v práci, o té páté jsem už psal, slouží jednomu fanatickému sportovnímu rybáři, nějakých 6 nebo 7 let je máme a zatím spokojenost.

Jestli si ale myslíš, že před zimou ty baterky dobiješ a na jaře nastartuješ, tak na to zapomeň.
S klesající teplotou roste samovybíjecí proud, ten navíc není stejný ve všech článcích, takže i úplně novou baterku nečinností přes zimu můžeš zničit tak, že už nabít nepůjde.
Ty baterky to chce, když se nepoužívají, tak jednou za dva týdny (nejpozději jednou měsíčně) dobít, případně i z nich nějakou tu energii odebrat a pak znovu dobít. To jim svědčí.

Uživatelský avatar
BigSandy
Příspěvky: 745
Registrován: 28 črc 2015, 02:00

#9 Příspěvek od BigSandy »

Hill píše: Jestli si ale myslíš, že před zimou ty baterky dobiješ a na jaře nastartuješ, tak na to zapomeň.
Baterky spinkají v teplučku ve sklepě :D

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#10 Příspěvek od Hill »

To jsem si myslel taky. Od Mikuláše do půlky března jsem tak přišel o dvě najednou. Jak už se předtím používaly, tak je jim šest neděl nečinnosti moc.
Proč nová může odpočívat déle, to ti nevysvětlím, ale, jestli máš volné oběživo, přesvědči se sám.

Uživatelský avatar
Honza_dy
Příspěvky: 2172
Registrován: 20 srp 2004, 02:00
Bydliště: Brno-venkov

#11 Příspěvek od Honza_dy »

Baterku ze skútru odkládám na zimu do sklepa. Jednou za čas si z ní 2x - 3x nabiju mobil nebo jiné zařízení a potom ji zase dotlačím již zmiňovanou lídláckou nabíječkou. Zatím nebyl problém.

Uživatelský avatar
weed_smoker
Příspěvky: 2675
Registrován: 02 pro 2011, 01:00
Bydliště: Jaroměř

#12 Příspěvek od weed_smoker »

Na olověný do auta prej stačí trafo s jednocestnym nebo dvoudiodovym usměrňovačem,dva laněný 2.5ky dlouhý 1-2m s krokodýlama a jistič.Ty spínaný,co jsou laciný,tak se pálej.U nabíječky s UC3906 se zas vypočítávaj snímací odpory podle akumulátoru,nabíječka na víc AKU by musela mít pakeťák,kterym by se ty děliče přepínaly.Nabíječky s regulací kondenzátorama na primáru jsou OK,pokud je před nabíjením úplně odpojenej akumulátor od vozidla,aby se nepoškodila vozová elektronika přepětim(na vývodech takový nabíječky může nakmitat přes 100V).
Z nabíječek,který jsem stavěl,se nejvíc osvědčily tyristorový,obvykle klony Budínskýho nabíječe(AR A9/92,obsahoval 2 OZ 1458,bočník a tyristor za diodovym můstkem,štelování 2 10k trimry-Uvyp a Imax) nebo Valkova nabíječe(AR 1981,obsahoval 2 tyristory,tráfko a 2-trandovou náhradu UJT).S nabíječkama na bázi AT89C2051 zkušenosti nemam,ale byly vychvalovaný modelářema.Pak existovala ještě nabíječka s LM338K a s nesehnatelnym obvodem U2402B (možná U2412).

Odpovědět

Zpět na „Svářečky, UPS, nabíječe, měniče, zdroje, trafa a další“