Spojení dvou koaxů (pevné a měkké jádro)

Dotazy na technické problémy, vlastní řešení technických problémů

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
_serafin_
Příspěvky: 37
Registrován: 30 zář 2010, 02:00

Spojení dvou koaxů (pevné a měkké jádro)

#1 Příspěvek od _serafin_ »

Zdravím bastlíři,

potřeboval bych spojit dva koaxiální kabely. Jeden z nich má jádra z tvrdého vodiče, druhý má jako jádro licnu. Existuje nějaký jednoduchý způsob (ideálně konektor), jak tyto dva kabely spojit?

Za rady předem děkuji.

Uživatelský avatar
Sendyx
Příspěvky: 12118
Registrován: 05 čer 2005, 02:00
Bydliště: Ostrava

#2 Příspěvek od Sendyx »

Třeba na oba nakrimpovat vhodné BNC a vrazit mezi to spojku?
Curvetraceristé všech zemí spojte se!

Uživatelský avatar
Eleman
Příspěvky: 3439
Registrován: 21 úno 2011, 01:00
Bydliště: Český Středozápad (JO70AD)

#3 Příspěvek od Eleman »

Pro lajka asi tato spojka , nebo na každý konec dát F-konektor a spojit pomocí spojky F.
Ono také bude záležet na tom jaký průměr mají kabely a co (při jakém kmitočtu) se jimi přenáší.
Člověk se celý život učí jenom proto, aby ve stáří všechno zapomněl.
„Když už člověk jednou je, tak má koukat aby byl. A když kouká, aby byl, a je, tak má být to, co je, a nemá být to, co není, jak tomu v mnoha případech je.“ J. Werich

Uživatelský avatar
_serafin_
Příspěvky: 37
Registrován: 30 zář 2010, 02:00

#4 Příspěvek od _serafin_ »

Díky za odpovědi.

BNC by asi šlo.

O F konektorech jsem uvažoval a přišly mi i nejjednodušší a nejlepší, ale tam jsem právě ztroskotal na tom měkkém jádře, protože se u nich právě používá střední vodiř přímo k zasunutí do protikusu, a to si s tím měkkým středem asi moc nepůjde. Nebo existuje nějký speciální konektor? Třeba s lisovací dustinku na zpevnění toho středu?

Asi by šla použít i ta spojka.

Průměr takhle z hlavy nevím. Bude to použito v autě ke kabelu od antény k rádiu. Kde jde o to kabel trochu prodloužit a taky se mi nepodařilo sehnat konektor do rádia, kam by se dal rozumně zapojit koax s měkkým jádrem. Takže jsem si říkal, že bych na původní kabel napojil kousek koaxu s tvrdým jádrem a zabil tak dvě mouchy jednou ranou (délku i konektor).

Uživatelský avatar
forbidden
Příspěvky: 8808
Registrován: 14 úno 2005, 01:00
Bydliště: Brno (JN89GF)
Kontaktovat uživatele:

#5 Příspěvek od forbidden »

V autě k anténě k rádiu bych se s tím vůbec nezalamoval a spájel střed, zaizoloval, pak přetáhl zbytky opletení přes sebe a třeba omotal kouskem samolepící měděné fólie. Celý pak do smšťovačky.

Uživatelský avatar
Jodr
Příspěvky: 1357
Registrován: 20 led 2008, 01:00
Bydliště: na vejminku

#6 Příspěvek od Jodr »

Pro antenu autorádia není koax jako koax, pokud na střeše nebo u prutu nemáš zesilovač, pak běžný koax značně degraduje signál. Používá se kabel s tenkým vodičem uprostřed s impedancí stovek ohmů.
Jen blbec se učí svými chybami opakovaně....

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#7 Příspěvek od Hill »

...a konektor rádia se na něj nalisuje (jádro se vyjímečně i pájí).
Je to tak - v autě se můžeš setkat s koaxiály různých vlnových impedancí, resp. poměrů průměru jádra k průměru opletení. Spojení dvou různých nedělá dobrotu.

A, pokud jde o koaxiály 75 Ω, jde je spojovat běžnou F-spojkou. Jen tu lícnu jádra trochu víc zkroutíš, aby byla tužší, a nasoukáš ji do spojky spolehlivě taky.
Potíž je, že s autokoaxiálem, kerý se dává k prutovkám bez zesilovače, to opravdu nejde...

Uživatelský avatar
_serafin_
Příspěvky: 37
Registrován: 30 zář 2010, 02:00

#8 Příspěvek od _serafin_ »

Díky za odpovědi, jsem zase o něco chytřejší.

Jestli je u antény zesilovač, to opravdu netuším. Jde o Seat z roku 1999. Takže můj plán s napojením kableu nejspíš padá.

Konektor, který tam mám je podobný jako na obrázku. Dal jsem tam nový (i když mám pocit, že tento typ asi není úplně původní) a střední vodiž v něm dost plave (možná zapájet?). Nebo by bylo řešení dát tam koenktor, co tam patří (ale jaký to je?) a z něj redukci.
Přílohy
konektor-autoantena-zastr-pri.jpg
(2.26 KiB) Staženo 73 x

Uživatelský avatar
kokun
Příspěvky: 8693
Registrován: 21 čer 2008, 02:00
Bydliště: Valachy

#9 Příspěvek od kokun »

Hill píše:A, pokud jde o koaxiály 75 Ω, jde je spojovat běžnou F-spojkou. Jen tu lícnu jádra trochu víc zkroutíš, aby byla tužší, a nasoukáš ji do spojky spolehlivě taky.
Pokud to bylo v interiéru, v suchu, tak jsem u toho s "měkkým jádrem" (licnou") zařízl jeho konec a mezi jednotlivé drátky vrazil špendlík (nejlépe mosazný, niklovaný - takovými se "spínaly" třeba nové košile v obalu. Mosazný proto, aby příp. nerezivěl - ale v suchém prostředí vystačíš i s běžným železným, poniklovaným).
Zatlačíš ho min. tak 5mm a zaštípneš stejně jako pevné jádro :wink:

To _serafin_ - a prodlužováky koupíš i hotové !
Naposledy upravil(a) kokun dne 21 úno 2017, 11:06, celkem upraveno 1 x.
Honza - kokúň
__________________________
Žádný učený z nebe nespadl, ale pitomce jako by shazovali

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#10 Příspěvek od Hill »

V Evropě převažují autorádia se dvěma typy anténních konektorů, ke každému z nich existují adaptéry. To problém opravdu není.
V tvém případě můžeš jádro koaxu zalisovat, utemovat měděným drátem vhodného průřezu, zapájet... Cokoli, jen aby to mělo kontakt, brzy neupadlo ani nevaklalo.

Uživatelský avatar
_serafin_
Příspěvky: 37
Registrován: 30 zář 2010, 02:00

#11 Příspěvek od _serafin_ »

Děkuji všem za rady. Začnu tím, že tam ten konektor zkusím napájet, ať má pořádný kontakt a uvidíme.

Uživatelský avatar
ZdenekHQ
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 25593
Registrován: 21 črc 2006, 02:00
Bydliště: skoro Brno
Kontaktovat uživatele:

#12 Příspěvek od ZdenekHQ »

Může nastat i opačný jev, mně se to stalo u klasickýho bílýho koaxu z Omka.

Dva kousky spojené F-spojkou, a po čase "natažený" střed "zalezl" do koaxu, v konektorech zůstala jen izolace. Ale na první pohled to vypadalo, že je to OK.
Samozřejmě, že ten střed nejde natáhnout, protože je v něm drát, ale ta izolace je pěkná potvora. Jestli to bylo průvěsem či něčím jiným nevím, řešil to můj otec.
Pro moje oslovení klidně použijte jméno Zdeněk
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?
]

Uživatelský avatar
Kvicala_r
Příspěvky: 3221
Registrován: 19 led 2005, 01:00
Bydliště: Haná / N.J.

#13 Příspěvek od Kvicala_r »

I kdybych měl jádro zkroutit a s citem pocínovat, pak F spojka jde použít skoro vždy..
Jinak třeba SMA je celkem hezký konektor na menší průměry a protože je určen na wifi, je schopný chodit výrazně výš..

Nějak sem neočekával jinou impedanci než 75R, když už jde o antény. Jaká impedance se teda používá, zkoušeli jste to někdo vyčíst/doměřit?

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#14 Příspěvek od Hill »

Sice jsem to neměl čím měřit, ale něco k tomu dodám: vlnová impedance anténního kabelu pro pasivní autoanténu není jednotná, mění se i podle toho, jak moc je ten střední vodič v dutině zvlněný (on to doslova vzato není ani tak koaxiál, spíše jde o stíněný vodič v poněkud nehomogenním dielektriku), kolikrát je jádro tenčí, než opletení, projevuje se na něm i to, jak dlouhá anténa je na jeho konci připojená, jestli má prodlužovací cívku, jestli je to rovný zářič nebo spirálovitě vedený drát kolem laminátové tyče....
Ale 120 Ω i víc není nijak vzácná hodnota. Je to hlavně kvůli impedanci antény, která je přizpůsobitelná jen v poměrně úzkém kmitočtovém rozsahu, její výstupní impedance k nižším kmitočtům roste a kabel s vlnovou impedanci 75 Ω by zvláště na AM rozsazích tu anténu neúměrně zatížil, čili z přijatého signálu by se do rádia dostal jen těžko použitelný zlomek.

Uživatelský avatar
kbulda
Příspěvky: 1487
Registrován: 23 říj 2007, 02:00
Bydliště: u Mělníku

#15 Příspěvek od kbulda »


Odpovědět

Zpět na „Poradna“