Spojení dvou koaxů (pevné a měkké jádro)
Moderátor: Moderátoři
Spojení dvou koaxů (pevné a měkké jádro)
Zdravím bastlíři,
potřeboval bych spojit dva koaxiální kabely. Jeden z nich má jádra z tvrdého vodiče, druhý má jako jádro licnu. Existuje nějaký jednoduchý způsob (ideálně konektor), jak tyto dva kabely spojit?
Za rady předem děkuji.
potřeboval bych spojit dva koaxiální kabely. Jeden z nich má jádra z tvrdého vodiče, druhý má jako jádro licnu. Existuje nějaký jednoduchý způsob (ideálně konektor), jak tyto dva kabely spojit?
Za rady předem děkuji.
Pro lajka asi tato spojka , nebo na každý konec dát F-konektor a spojit pomocí spojky F.
Ono také bude záležet na tom jaký průměr mají kabely a co (při jakém kmitočtu) se jimi přenáší.
Ono také bude záležet na tom jaký průměr mají kabely a co (při jakém kmitočtu) se jimi přenáší.
Člověk se celý život učí jenom proto, aby ve stáří všechno zapomněl.
„Když už člověk jednou je, tak má koukat aby byl. A když kouká, aby byl, a je, tak má být to, co je, a nemá být to, co není, jak tomu v mnoha případech je.“ J. Werich
„Když už člověk jednou je, tak má koukat aby byl. A když kouká, aby byl, a je, tak má být to, co je, a nemá být to, co není, jak tomu v mnoha případech je.“ J. Werich
Díky za odpovědi.
BNC by asi šlo.
O F konektorech jsem uvažoval a přišly mi i nejjednodušší a nejlepší, ale tam jsem právě ztroskotal na tom měkkém jádře, protože se u nich právě používá střední vodiř přímo k zasunutí do protikusu, a to si s tím měkkým středem asi moc nepůjde. Nebo existuje nějký speciální konektor? Třeba s lisovací dustinku na zpevnění toho středu?
Asi by šla použít i ta spojka.
Průměr takhle z hlavy nevím. Bude to použito v autě ke kabelu od antény k rádiu. Kde jde o to kabel trochu prodloužit a taky se mi nepodařilo sehnat konektor do rádia, kam by se dal rozumně zapojit koax s měkkým jádrem. Takže jsem si říkal, že bych na původní kabel napojil kousek koaxu s tvrdým jádrem a zabil tak dvě mouchy jednou ranou (délku i konektor).
BNC by asi šlo.
O F konektorech jsem uvažoval a přišly mi i nejjednodušší a nejlepší, ale tam jsem právě ztroskotal na tom měkkém jádře, protože se u nich právě používá střední vodiř přímo k zasunutí do protikusu, a to si s tím měkkým středem asi moc nepůjde. Nebo existuje nějký speciální konektor? Třeba s lisovací dustinku na zpevnění toho středu?
Asi by šla použít i ta spojka.
Průměr takhle z hlavy nevím. Bude to použito v autě ke kabelu od antény k rádiu. Kde jde o to kabel trochu prodloužit a taky se mi nepodařilo sehnat konektor do rádia, kam by se dal rozumně zapojit koax s měkkým jádrem. Takže jsem si říkal, že bych na původní kabel napojil kousek koaxu s tvrdým jádrem a zabil tak dvě mouchy jednou ranou (délku i konektor).
...a konektor rádia se na něj nalisuje (jádro se vyjímečně i pájí).
Je to tak - v autě se můžeš setkat s koaxiály různých vlnových impedancí, resp. poměrů průměru jádra k průměru opletení. Spojení dvou různých nedělá dobrotu.
A, pokud jde o koaxiály 75 Ω, jde je spojovat běžnou F-spojkou. Jen tu lícnu jádra trochu víc zkroutíš, aby byla tužší, a nasoukáš ji do spojky spolehlivě taky.
Potíž je, že s autokoaxiálem, kerý se dává k prutovkám bez zesilovače, to opravdu nejde...
Je to tak - v autě se můžeš setkat s koaxiály různých vlnových impedancí, resp. poměrů průměru jádra k průměru opletení. Spojení dvou různých nedělá dobrotu.
A, pokud jde o koaxiály 75 Ω, jde je spojovat běžnou F-spojkou. Jen tu lícnu jádra trochu víc zkroutíš, aby byla tužší, a nasoukáš ji do spojky spolehlivě taky.
Potíž je, že s autokoaxiálem, kerý se dává k prutovkám bez zesilovače, to opravdu nejde...
Díky za odpovědi, jsem zase o něco chytřejší.
Jestli je u antény zesilovač, to opravdu netuším. Jde o Seat z roku 1999. Takže můj plán s napojením kableu nejspíš padá.
Konektor, který tam mám je podobný jako na obrázku. Dal jsem tam nový (i když mám pocit, že tento typ asi není úplně původní) a střední vodiž v něm dost plave (možná zapájet?). Nebo by bylo řešení dát tam koenktor, co tam patří (ale jaký to je?) a z něj redukci.
Jestli je u antény zesilovač, to opravdu netuším. Jde o Seat z roku 1999. Takže můj plán s napojením kableu nejspíš padá.
Konektor, který tam mám je podobný jako na obrázku. Dal jsem tam nový (i když mám pocit, že tento typ asi není úplně původní) a střední vodiž v něm dost plave (možná zapájet?). Nebo by bylo řešení dát tam koenktor, co tam patří (ale jaký to je?) a z něj redukci.
- Přílohy
-
- konektor-autoantena-zastr-pri.jpg
- (2.26 KiB) Staženo 73 x
Pokud to bylo v interiéru, v suchu, tak jsem u toho s "měkkým jádrem" (licnou") zařízl jeho konec a mezi jednotlivé drátky vrazil špendlík (nejlépe mosazný, niklovaný - takovými se "spínaly" třeba nové košile v obalu. Mosazný proto, aby příp. nerezivěl - ale v suchém prostředí vystačíš i s běžným železným, poniklovaným).Hill píše:A, pokud jde o koaxiály 75 Ω, jde je spojovat běžnou F-spojkou. Jen tu lícnu jádra trochu víc zkroutíš, aby byla tužší, a nasoukáš ji do spojky spolehlivě taky.
Zatlačíš ho min. tak 5mm a zaštípneš stejně jako pevné jádro
To _serafin_ - a prodlužováky koupíš i hotové !
Naposledy upravil(a) kokun dne 21 úno 2017, 11:06, celkem upraveno 1 x.
Honza - kokúň
__________________________
Žádný učený z nebe nespadl, ale pitomce jako by shazovali
__________________________
Žádný učený z nebe nespadl, ale pitomce jako by shazovali
- ZdenekHQ
- Administrátor
- Příspěvky: 25593
- Registrován: 21 črc 2006, 02:00
- Bydliště: skoro Brno
- Kontaktovat uživatele:
Může nastat i opačný jev, mně se to stalo u klasickýho bílýho koaxu z Omka.
Dva kousky spojené F-spojkou, a po čase "natažený" střed "zalezl" do koaxu, v konektorech zůstala jen izolace. Ale na první pohled to vypadalo, že je to OK.
Samozřejmě, že ten střed nejde natáhnout, protože je v něm drát, ale ta izolace je pěkná potvora. Jestli to bylo průvěsem či něčím jiným nevím, řešil to můj otec.
Dva kousky spojené F-spojkou, a po čase "natažený" střed "zalezl" do koaxu, v konektorech zůstala jen izolace. Ale na první pohled to vypadalo, že je to OK.
Samozřejmě, že ten střed nejde natáhnout, protože je v něm drát, ale ta izolace je pěkná potvora. Jestli to bylo průvěsem či něčím jiným nevím, řešil to můj otec.
Pro moje oslovení klidně použijte jméno Zdeněk
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?]
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?]
I kdybych měl jádro zkroutit a s citem pocínovat, pak F spojka jde použít skoro vždy..
Jinak třeba SMA je celkem hezký konektor na menší průměry a protože je určen na wifi, je schopný chodit výrazně výš..
Nějak sem neočekával jinou impedanci než 75R, když už jde o antény. Jaká impedance se teda používá, zkoušeli jste to někdo vyčíst/doměřit?
Jinak třeba SMA je celkem hezký konektor na menší průměry a protože je určen na wifi, je schopný chodit výrazně výš..
Nějak sem neočekával jinou impedanci než 75R, když už jde o antény. Jaká impedance se teda používá, zkoušeli jste to někdo vyčíst/doměřit?
Sice jsem to neměl čím měřit, ale něco k tomu dodám: vlnová impedance anténního kabelu pro pasivní autoanténu není jednotná, mění se i podle toho, jak moc je ten střední vodič v dutině zvlněný (on to doslova vzato není ani tak koaxiál, spíše jde o stíněný vodič v poněkud nehomogenním dielektriku), kolikrát je jádro tenčí, než opletení, projevuje se na něm i to, jak dlouhá anténa je na jeho konci připojená, jestli má prodlužovací cívku, jestli je to rovný zářič nebo spirálovitě vedený drát kolem laminátové tyče....
Ale 120 Ω i víc není nijak vzácná hodnota. Je to hlavně kvůli impedanci antény, která je přizpůsobitelná jen v poměrně úzkém kmitočtovém rozsahu, její výstupní impedance k nižším kmitočtům roste a kabel s vlnovou impedanci 75 Ω by zvláště na AM rozsazích tu anténu neúměrně zatížil, čili z přijatého signálu by se do rádia dostal jen těžko použitelný zlomek.
Ale 120 Ω i víc není nijak vzácná hodnota. Je to hlavně kvůli impedanci antény, která je přizpůsobitelná jen v poměrně úzkém kmitočtovém rozsahu, její výstupní impedance k nižším kmitočtům roste a kabel s vlnovou impedanci 75 Ω by zvláště na AM rozsazích tu anténu neúměrně zatížil, čili z přijatého signálu by se do rádia dostal jen těžko použitelný zlomek.