Gramorádio Tesla Barcarola, vypadává VKV
Moderátor: Moderátoři
Gramorádio Tesla Barcarola, vypadává VKV
Mám tu opravené gramorádio Barcarola, všechny svitky vyměněny, vf a mf obvody doladěny, namontován konvertor VKV. Zcela nepravidelně se u něj projevuje pokles citlivosti na VKV, stanice se ztiší, magioko stáhne. Zkusil jsem mechanicky vyčistit přepínací kontakty, vyměnit odpory kolem ECH81, vyměnit ECC85 a ECH81. Přesto nepomohlo. Obnovit funkci lze jen přepnutím na jiný rozsah a zpět nebo vytažením elektronky ECH81 nebo ECC85 za chodu. Pouhé vytažení ze zásuvky bez vypnutí klávesou nepomůže. Na poklep na plošný spoj nebo lišty přepínače taky nereaguje. Napětí na elektronkách se nemění.
Nesetkal se někdo s podobnou závadou?
Nesetkal se někdo s podobnou závadou?
Historická československá radiotechnika na netu http://www.oldradio.cz
Co si pamatuju, tak něco podobného mi dělala Humoreska 1122A. Vstupní jednotku VKV jsi testoval? Já jsem před lety po marném hledání závady chtěl pořádně proměřit právě VKV vstupní jednotku, ale k realizaci jsem se už nedostal.. Ještě si vzpomínám, že podobně se projevovala závada u jiného Bratislavského rádia.. Tam bych ale špatně zanýtovaný plošný spoj k šasi. Taky to měnilo citlivost, jak se tomu zachtělo, ale na všech rozsazích...
Kdysi jsme toto gramorádio měli. Jel jsem ho tehdy s tátou koupit do bazaru, oči mu tehdy svítily jak baterky. Všechno bylo super, akorát VKV si dělalo co chtělo. Chvilku hrálo silně, chvilku slabě. Trochu se to zlepšilo na výkonnou anténu, ale nikdy se mi nepodařilo opravit trvale. Připadalo mi, jako by se něco rozkmitávalo. Stačilo třeba pohnout krytem elektronky ve VKV dílu, nebo ho sundat. Jindy se musel naopak nasadit. Tehdy jsem měl podezření na EABC 80, ale neměl jsem náhradní. Pouze PABC 80 z televizí, ale ty měly jiné žhavení. Někdy pomohlo za provozu vytáhnout a vrátit zpátky EBF 89. Ale po těchto zásazích VKV hrálo jen určitou, někdy kratší dobu, jindy i několik dní. Ty EBF byly celkově divné, v zahraničních, i socialistických, rádiích se používaly EF 89. S nimi ale nebyly problémy, VKV hrály perfektně a stabilně. Ono to VKV u elektronkových Čs. rádií co pamatuji blbnulo velmi často. Připadalo mi, že to nějak zakmitává. Pak si brácha koupil nové rádio Melodija tuším M16, nějaké asi bulharské. Už si to přesně nepamatuji, ale hrálo perfektně i na kus drátu.
Oldradio píše:...stanice se ztiší, magioko stáhne.
Pojmu "stáhne" rozumím tak, že se vyplní pole zeleným svitem, což je měřítkem pro zahlcení signálem nebo oscilacemi. Pokud je tomu obráceně, pole se od sebe vzdálí, pak je to ztráta citlivosti a příčiny jsou samozřejmě jiné.
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
S podobným chováním jsem se setkal při nevhodném způsobu vedení signálů do- a z- konvertoru VKV.
No, já, pokud si vzpomínám, to řešil čištěním přepínacích kontaktů. Alespoň na rádiu co jsem používal. Při přepnutí na VKV jsem musel silně tlačit na klávesu oproti ostatním. Mívalo to něco jako mezipolohu, kdy příjem zcela vypadl. Při čištění jsem se snažil klávesy i trochu napružit. Pak to chvilku nezlobilo. Třeba to bude ono.
Jinak zde jsou doplňky a změny:
http://www.radiojournal.cz/schemata/echododat.pdf
Jinak zde jsou doplňky a změny:
http://www.radiojournal.cz/schemata/echododat.pdf
Poznatky během diagnostiky: Útlum příjmu nastal většinou v okamžiku elektrického impulsu - rušení. Třeba trafopáječka. Elektrofulgurační přístroj shazoval citlivost spolehlivě. Nakonec jsem z čirého zoufalství zkusil prohřát zespodu plošňák opalovací pistolí a problém zmizel.
Historická československá radiotechnika na netu http://www.oldradio.cz
Ergo kladivo, měls na desce nějakej ještě ne úplně trvalej svod, kterej se za provozu choval jako "ještě nevedoucí" a stačil maličkej impuls statický elektřiny a prorazil se - a tím vznikla vazba, která stáhla zesílení. Opálením se ten svod vyrušil ...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě
!!!
A kutilmile - nelituju tě
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
-
- Příspěvky: 3886
- Registrován: 06 kvě 2007, 02:00
- Bydliště: Zlín
- Kontaktovat uživatele:
Dělá to některý uhlíkový odpor v anodovém napájecím řetězci FM dílu.
V okamžiku snížení citlivosti buď měř odběr Ia celého dílu, nebo aspoň Ua jednotlivých anod. Staré uhlíkové odpory z řady TR101-105 i pozdější TR110-TR115 a část prvních TR144-147 tohle dělala, je to odfláknutá montáž čepiček. Buď to pod nimi koroduje /u železných TR101/, případně vzniká obrovský přechoďák mezi mosaznou čepičkou a odporovou vrstvou u TR144. A protože to poměrně pevně drží lak, není to na první pohled nijak poznat. Víc zatížené odpory s touto závadou začínají černat od jedné z čepiček.
Nejlíp bude v momentu průseru měřit okamžitá napětí v bodech, na které je podezření. Může to být "podélný" odpor v napájecím řetězu, nebo přímo anodový. K rychlejšímu nalezení někdy pomáhá i chladicí sprej, případně očko trafačky.
Ze svých zkušeností bych si tipnul právě na ten jeden, svitkem blokovaný, asi 0,5W odpor v hlavním anodovém napájení FM dílu. Zatížené uhlíkové odpory a ještě s vysokým napětím na jedné z čepic paseku dělají pravidelně..
Jako další v pořadí pak uhlíky nad cca 1MOhm.
Takový 10MOhm svodový odpor v g1 nějaké zesilovací triody je už registrovaným potenciálním průserem. Když už neujede, tak aspoň šumí jak hovado..
V okamžiku snížení citlivosti buď měř odběr Ia celého dílu, nebo aspoň Ua jednotlivých anod. Staré uhlíkové odpory z řady TR101-105 i pozdější TR110-TR115 a část prvních TR144-147 tohle dělala, je to odfláknutá montáž čepiček. Buď to pod nimi koroduje /u železných TR101/, případně vzniká obrovský přechoďák mezi mosaznou čepičkou a odporovou vrstvou u TR144. A protože to poměrně pevně drží lak, není to na první pohled nijak poznat. Víc zatížené odpory s touto závadou začínají černat od jedné z čepiček.
Nejlíp bude v momentu průseru měřit okamžitá napětí v bodech, na které je podezření. Může to být "podélný" odpor v napájecím řetězu, nebo přímo anodový. K rychlejšímu nalezení někdy pomáhá i chladicí sprej, případně očko trafačky.
Ze svých zkušeností bych si tipnul právě na ten jeden, svitkem blokovaný, asi 0,5W odpor v hlavním anodovém napájení FM dílu. Zatížené uhlíkové odpory a ještě s vysokým napětím na jedné z čepic paseku dělají pravidelně..
Jako další v pořadí pak uhlíky nad cca 1MOhm.
Takový 10MOhm svodový odpor v g1 nějaké zesilovací triody je už registrovaným potenciálním průserem. Když už neujede, tak aspoň šumí jak hovado..
-
- Příspěvky: 3886
- Registrován: 06 kvě 2007, 02:00
- Bydliště: Zlín
- Kontaktovat uživatele: