Rotační měnič VPL-30

Vše co se týká silnoproudu.

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#16 Příspěvek od EKKAR »

V Lešanech byl 23.05.2009 "zahajovací den" s tématikou "protivzdušná obrana". A po aréně jezdili jak s transportérem 2K11 Krug, kterej mají normálně "zagarážovanej" dole ve dvoře pod přístřeškem, ale byl tam i rozvinutej celej komplet 2K12 Kub - na tom pahorku oprostřed arény měli radarový vozidlo, dole se pohyboval nosič/odpalovací zařízení a po straně pojížděl "muniční vůz" s náhradníma raketama. Taky tam jezdil transportér s kompletem 9K35 Strela 10 a tahač ZIL s návěsem na převoz střely S-75 Dvina (SA-2). Mám z toho dne několik desítek fotek, nechci je sem cpát (jednak bych je musel zmenšovat, druhak jsou OT) - ale v souvislosti s dotazem a tématem se nabízí otázka, jestli jsi s tím taky neměl něco společnýho...?
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
Otkundes
Příspěvky: 1581
Registrován: 14 bře 2010, 01:00

#17 Příspěvek od Otkundes »

Techniku vůbec nemusíte stěhovat k přípojce. Měnič je kapotován a může stát venku, třeba na betonovém panelu, poblíž hlavního přívodu energie (elektroměrového rozvaděče). Lze ho dálkově zapínat, třeba po polním telefonním kabelu. Při rozběhu se automaticky nabudí a když sepne stykač generátoru, může ihned zapínat “mašina“. Přívod od měniče může být kabelem, dlouhým i přes 100 m. Dimenzování kabelu si zvolte podle vzdálenosti, a třeba ho uložte i do země. Výhodou bude, že Vám vepl nebude hlučet přímo u mašiny.
Problémem může být velikost hlavního jističe (a platba za rezervovaný výkon - ampéry). Vypadá to na 80 až 100 A s charakteristikou D. Na druhou stranu, ušetříte za pohonné hmoty pro EC.

Uživatelský avatar
jardajar
Příspěvky: 553
Registrován: 16 pro 2007, 01:00
Bydliště: Neratovice

#18 Příspěvek od jardajar »

Jinak VPL už máme doma. Krabice s elektronikou je trošku zdeformovaná, ale jinak vypadá dost slušně. Nezkoušel jsem ho, protože nebyl čas ho dát k přípojce. Měl jsem ale po ruce 2.2kW měnič, kterým se mi motor povedlo roztočit asi na 20% (pak ho vybavovala chyba). Mám přislíbený 22kW, který snad zajistí rozběh bez rázu. Dále nedrží nahozené jističe na té krabici. Moc nechápu to zapojení a dva jističe (pravý jistič by šel, při zapojení propojek na 3x400V, do zkratu, kdyby byl nahozený a připojilo se napájení).
Přikládám nějaké fotky. Až bude čas a budu mít frekvenční měnič, nebo hotovou zásuvku v hlavním rozvaděči, tak ho zapnu a udělám video.

Ekkar: Nene, v Lešanech jsem v té době nebyl. Jestli ten radiolokátor někdy předváděli, tak jsem to prošvihl. Ale 1S32 má momentálně u sundanou anténu (nevešel by se jim pod střechu).
Přílohy
VPL doma.jpg
VPL-30 v novém domově. ;)
(248.35 KiB) Staženo 118 x
VPL + zrezla skříň.jpg
Plná dodávka šrotu. Po 300km jízdy a 1,5h nakládání připraveni na cestu zpět. :D
(268.81 KiB) Staženo 151 x
VPL-30 v dodávce.jpg
Po naložení do transitu.
(286.08 KiB) Staženo 152 x
VPl-30 bez podstavce.jpg
Po oddělení měniče a skříně.
(262.48 KiB) Staženo 143 x
VPL-30.jpg
Měnič před rozebráním.
(277.58 KiB) Staženo 140 x

Uživatelský avatar
Otkundes
Příspěvky: 1581
Registrován: 14 bře 2010, 01:00

#19 Příspěvek od Otkundes »

Levý deon by měl být pro motor, pravý pro generátor. Popisovaný zkrat může být způsoben i špatným sepnutím některého z trojice stykačů (přepínání Y/D). Při napájení motoru z frekvenčního měniče, stykače nemusí řádně sepnout, následkem nižšího napájecího napětí, nebo nedostatečné frekvence.
Při zkouškách, před uvedením do chodu, bych doporučoval poslechnout si doběh (po vypnutí). Zvuk někdy napoví, v jakém stavu jsou ložiska. Zvláštností ložisek 313E byla textgumoidová klec pro kuličky. Vazelína Ciatim 203. Jako náhrada se kdysi používaly 62313 ze ZKL. Dále, pod plechovým krytem je mosazný kroužkový sběrač a uhlíky. Často se stává, že je sběrač opálený, vydřený, excentrický a za provozu si pak uhlíky natahují oblouk.To je známka špatné údržby...

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#20 Příspěvek od EKKAR »

jardajar píše:...Ekkar: Nene, v Lešanech jsem v té době nebyl. Jestli ten radiolokátor někdy předváděli, tak jsem to prošvihl. Ale 1S32 má momentálně u sundanou anténu (nevešel by se jim pod střechu).
Dej mi do SZ mailovku, pošlu ti ty fotky "rozvinutýho PL postavení", který jsem tam udělal. Nebo stačí na tu z profilu tady na fóru?
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
jardajar
Příspěvky: 553
Registrován: 16 pro 2007, 01:00
Bydliště: Neratovice

#21 Příspěvek od jardajar »

Otkundes píše:Levý deon by měl být pro motor, pravý pro generátor. Popisovaný zkrat může být způsoben i špatným sepnutím některého z trojice stykačů (přepínání Y/D).
Právě, že ne. Ten pravý i levý jistič má shora přivedené tři fáze ze sítě a z něj vedou do svorkovnice. Ta je ale pomocí plíšků propojená tak, že se jedná o jeden uzel. Což je správně podle štítků pro zapojení na 3x380V. Pro zapojení na 3x230V by tam zkrat není. Je to dobře vidět na fotkách vnitřku, které přikládám.
Jinak tím měničem jsem napájel pouze motor. Právě kvůli tomu, že by ostatní zařízení nemělo dostatečné napětí.

EKKAR: Ano, adresa tady na fóru je OK. Díky:)
Přílohy
Zadek skrine.jpg
Zadní strana.
(230.55 KiB) Staženo 149 x
Predek skrine.jpg
Přední strana.
(225.17 KiB) Staženo 149 x

Uživatelský avatar
Otkundes
Příspěvky: 1581
Registrován: 14 bře 2010, 01:00

#22 Příspěvek od Otkundes »

Těch modifikací měničů a jejich postupných modernizací bylo více, podle požadavků napájené techniky. Byla i verze se třemi deony. Snad jeden deon pro napájení z EC (ruská síť 3x220V) druhý pro naši průmyslovou síť (3x380/220V, nulovanou) a třetí byl pro generátor. Verzi Vašeho veplu neznám. Provedení vnitřní montáže na fotografiích mi připadají odlišné od toho, co jsem kdysi vídal. Stykače byly zezadu tři vedle sebe. Prostřední byl menší. A generátor ho měl pod krycím plechem zboku. Jednoduše, tři velké a jeden malý se do skříně vedle sebe nevešly. Schema jsem kdysi viděl, ale je to již hodně let. Patrně již neporadím. Jen co se týče toho napájení, vzpomínám si, že motor při napájení z naší sítě 3*380V, jistil motorák J2RU50A, s In=80A (deon), a při přepínání z Y na D, blikaly žárovky. Ten proudový ráz tam byl.

Uživatelský avatar
jardajar
Příspěvky: 553
Registrován: 16 pro 2007, 01:00
Bydliště: Neratovice

#23 Příspěvek od jardajar »

Stykač pod krytem generátoru není, jsou tam jen kroužky a diody, tak je to asi v té nové verzi upravené. Asi to bude tak, že jeden je pro naší sít a druhý pro Ruskou (na štítku na krabici mají označení V1 a V2). Jen mě překvapilo, že při nahození V2 pošlu síť do zkratu.:)
Ten ráz je mi jasný no. To zkusím vyřešit snad tím měničem. Uvidíme... až se tam dostanu, budu zkoušet. Každopádně díky za rady. :) Pokud to pojede, bude to bomba, protože ten diesel je dost hlučný a pro údržbu zbytečně výkonný.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#24 Příspěvek od EKKAR »

Fotky z Lešan dorazily? Bylo to na 2x, do 1 mailu by se to bez zbytečný komprese nevešlo ... Dal jsem tam i Osu a Volchov/Dvinu, abys měl představu, s čím tam vyrukovali před diváky ...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
jardajar
Příspěvky: 553
Registrován: 16 pro 2007, 01:00
Bydliště: Neratovice

#25 Příspěvek od jardajar »

Ano, přišlo to. Díky :)
V 1S91 jsem seděl. Je pod plachtou a mají ho v lepším stavu, než 1S32. Bohužel... spíš se zajímám o Krug. :)

Uživatelský avatar
jardajar
Příspěvky: 553
Registrován: 16 pro 2007, 01:00
Bydliště: Neratovice

#26 Příspěvek od jardajar »

Jinak tady jsem sehnal schéma přímo toho měniče (konkrétně část s motorem, ale mám ho celé).
Motor tam bohužel není rozkreslený. Jak ten rozběh funguje? Předpokládám, že je tam 6 vinutí. Současné zapojení svorkovnice je na provoz z naší sítě. Jeden stykač tedy slouží k zapnutí a druhý potom zapojí motor do trojúhelníku? A jeden je na provoz z 400V sítě stále rozpojený?
Potřebuji to z důvodu, že chci motor připojit na frekvenční měnič a oddělit ho od zbytku zařízení.
Přílohy
schema.png
Motor a stykače.
(249.03 KiB) Staženo 125 x

Uživatelský avatar
Otkundes
Příspěvky: 1581
Registrován: 14 bře 2010, 01:00

#27 Příspěvek od Otkundes »

Co si vzpomínám, motor měl snad statorové vinutí dělené. Každá fáze měla dvě cívky. Po připojení k síti 380/220V se při rozběhu cívky zapojovaly přes stykač K1 do série. Po poklesu rozběhového proudu, snímaného proudovým trafem v jedné fázi, stykač K1 vypnul a přes jeho pomocné kontakty, spínaly stykače K2 a K3, čímž se cívky v každé fázi spojily paralelně. Přitom spínal ještě stykač K4, který připojil výstup generátoru k deonu, a dále ke spotřebiči.
To znamená, pokud budete chtít motor roztočit bez vlivu automatiky měniče, bude třeba sepnout stykač K1 (třeba ho mechanicky zvednout). Všechny tři další výkonové stykače, musí zůstat vypnuté.

Uživatelský avatar
jardajar
Příspěvky: 553
Registrován: 16 pro 2007, 01:00
Bydliště: Neratovice

#28 Příspěvek od jardajar »

Tak na základě všech rad (děkuji hlavně Otkundes) jsem VPL-30 pomocí měniče úspěšně spustil a napájel s ním zkusmo zařízení na 400Hz. Zatím mě limituje slabý přívod (32A zásuvka), takže spouštění probíhalo tak, že se nejprve motor roztočil měničem (11kW) na jmenovité otáčky, potom jsem ho přepojil na síť přes topné spirály a posléze přímo. Vinutí jsou zatím zapojena do série.
Chystáme se natáhnout přívod 63A s Céčkovým jištěním a celé spouštění zautomatizuji.
Rozběh jsem natočil na video, kdyby to někoho zajímalo. :) Na videu to spouštím provizorně a měnič - spirály - síť přepínám ručně.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#29 Příspěvek od EKKAR »

A když jsme v tý "military zone", tak v Lešanech letos 27.květence bude zahajovací den sezóny na téma "Dělostřelectvo" - slíbený jsou dynamický ukázky střelby z vícero typů hlavňový výzbroje ...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
jardajar
Příspěvky: 553
Registrován: 16 pro 2007, 01:00
Bydliště: Neratovice

#30 Příspěvek od jardajar »

Vím o tom. Bohužel jsem ten den v práci, jinak bych se asi stavil...

Nemám teď na nic čas. Plánuju zapnout dvě mašiny z diesel agregátu, který máme taky funkční. Už aby to bylo :D A Až se vykope nový přívod, VPL bude v permanenci. :lol:

Odpovědět

Zpět na „Silnoproudá technika“