Přepínání baterií 12/24V

Dotazy na technické problémy, vlastní řešení technických problémů

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
adamistr0
Příspěvky: 15
Registrován: 30 dub 2017, 02:00

Přepínání baterií 12/24V

#1 Příspěvek od adamistr0 »

Zdravím, stavím motorové kolečko s motorem na 24V. Napájení je z dvou olověných baterií v sérii, ale nabíječku mám jen na 12V.

Na 24V potřebuji dodat asi minimálně 20A, na 12V cca 5A. (Neznám přesný výkon motoru, předpokládám, že víc než 500W to nebude - je z elektrokoloběžky) Řízení mám přes nějakou PWM desku z aliexpressu, takže rozjezd je plynulý.

Je nějaký jednoduchý způsob jak by dalo vyřešit přepínání? Našel jsem bateriový spínač na V3S ale ten stojí kolem 800 což bych nerad dával.
Šel by použít třípolohový spínač s tím, že na jednu stranu bych sepnul relátko na 24V a na druhou dva spínače s 12V?

Uživatelský avatar
renda15
Příspěvky: 624
Registrován: 05 lis 2005, 01:00
Bydliště: Liberec

#2 Příspěvek od renda15 »

Jestli by nebylo nejjednodušší sehnat nabíječku na 24V, popřípadě dvě identické na 12V z Liedlu. Přepínání bude zdrojem problémů a finančně si taky moc nepomůžeš.

Uživatelský avatar
mi-ro
Příspěvky: 7651
Registrován: 08 úno 2005, 01:00
Bydliště: rovina u Kolína

#3 Příspěvek od mi-ro »

Moc nechápu, budeš nabíjet nejdříve jednu bat a potom druhou? Nebo chceš spojit obě paralelně a nabíjet současně? Pak ti ale spínač nebude stačit, musíš mít dvoupólový přepínač!!
..to bude jen ňákej odpůrek

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#4 Příspěvek od EKKAR »

Nejjednodušší a hlavně PROVOZNĚ NEJBLBUVZDORNĚJŠÍ A NEJBEZPEČNĚJŠÍ je ubastlit nabiják na 24V. Jakýkoliv přepínání 12/24 s sebou ponese riziko, že se při přepojování zmejlíš a i když by nabíječce na 12V přivedení vnějšího napětí 24V nemělo ublížit, za ten jiskrovej vohňostroj to nestojí ...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

masar
Příspěvky: 12295
Registrován: 03 pro 2005, 01:00

#5 Příspěvek od masar »

Pokud je nabíječ zkratuvzdorný (popř. s charakteristikou I), lze snad použít i zapojení na obrázku. V opačném případě pokud obsluha zapomene před sepnutím hlavního spínače odpojit nabíječku, zareaguje pojistka.
:wink:
A ještě jednu nectnost dané zapojení má: Při vypnutém spínači pouští do zařízení napětí paralně spojených Aku, snížené o napětí jedné diody, t.j. např. 11,3V. - opraveno na upozornění EKKARa.
EDIT: Další dvě diody zajišťují, že po odpojení nabíječe se odpojí i napětí nabíječe (omezené na velikost napětí té méně nabité baterie) z výstupu do zařízení. Ale stále platí, že je ještě nutné zajistit, aby při nabíjení netekl do zařízení proud z nabíječky.
Přílohy
12V nabíječ 24V stroje.png
(7.18 KiB) Staženo 100 x
12V nabíječ 24V stroje2.png
(8.18 KiB) Staženo 109 x
Naposledy upravil(a) masar dne 30 dub 2017, 14:25, celkem upraveno 3 x.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#6 Příspěvek od EKKAR »

2 masar - já to teda vidím jinak - protože i když vypnu ten "hlavní vypínač", tak mám na svorkách zařízení furt nějakejch 11,5V = napětí dvou 12V baterek (mínus úbytek na těch diodách), v tu chvíli zapojenejch k sobě paralelně. To není napětí z nabíječe, to je napětí z neodpojenejch baterek...
Prostě proti zapomnětlivosti - nejlepší řešení je mít nabiják na stejný NOMINÁLNÍ napětí, jako mají baterky - tady přibližně na 28,5V. Všecky ostatní vyfikundace jsou daleko víc citlivý na nechtěnou nebo i záměrnou nesprávnou manipulaci.
EDIT - poznámka pro mody a adminy:
Příspěvek ponechávám beze změny, i když po masarově opravě obrázku ztratil většinu významu - aby neztratily smysl další příspěvky.
EKKAR
Naposledy upravil(a) EKKAR dne 30 dub 2017, 19:30, celkem upraveno 1 x.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

masar
Příspěvky: 12295
Registrován: 03 pro 2005, 01:00

#7 Příspěvek od masar »

Máš recht, EKKARe. Opravil jsem to. Ale nemusí to vadit, pokud má zařízení další spínače jednotlivých funkcí, ať už elektronické nebo mechanické. Jinak by se musel použít ještě jeden spínač.
:wink:
edit: Ještě jsem doplnil druhé schémátko, kde napětí na výstupu patří skutečně nabíječce. Ale nevýhodu samotné existence tohoto napětí to neodstraňuje.
Berte obě zapojení spíš jako takovou "zajímavost". Jinak souhlasím s EKKARem, že nejlepším řešením je nabíječ pro 24V Aku.

Uživatelský avatar
Artaban001
Příspěvky: 9457
Registrován: 01 dub 2004, 02:00
Bydliště: Pendrov

#8 Příspěvek od Artaban001 »

Zapojíš baterie do série - s tím, že mezi ně dáš vhodně dimenzovanou diodu. při nabíjení Ti postačí "vhodný dvoupólový spínač, kterým jednoduše spojíš paralelně baterie tak, že Ti propojí každý z kontaktů spolu kladný póly baterií spolu a záporný póly baterií spolu. Pokud do obvodu nabíječky vřadíš diodu, 24V se Ti do 12V nabíječky nedostane. Posychrovat to můžeš pojistkou a vhodným transilem u nabíječky.
Chybový stavy nehrozí:
12V 24V motor neohrozí a 24V se do 12V nabíječky nedostane. "dvojpínač" musí vydržet "max proud nabíječky", dioda mezi bateriemi musí vydržet MAX odebíraný proud a bezpečně inverzní polaritu.

masar
Příspěvky: 12295
Registrován: 03 pro 2005, 01:00

#9 Příspěvek od masar »

Artaban001 píše:Zapojíš baterie do série - s tím, že mezi ně dáš vhodně dimenzovanou diodu. při nabíjení Ti postačí "vhodný dvoupólový spínač, kterým jednoduše spojíš paralelně baterie tak, že Ti propojí každý z kontaktů spolu kladný póly baterií spolu a záporný póly baterií spolu. ...
Tak to nakresli. Ale bez toho zkratu. :wink:

Uživatelský avatar
adamistr0
Příspěvky: 15
Registrován: 30 dub 2017, 02:00

#10 Příspěvek od adamistr0 »

Myslel jsem něco jako mám na schématu + nějaká ta dioda kdyby byla potřeba. Mám třípolohový spínač z rozvaděče (L 0 R) tak bych na jednu stranu sepl relátko (R) na propojení sériově a na druhou stranu paralelně ty dva spínače.

Nebo je to hloupost? Nabíječku z Lidu jsem právě sehnal za 50Kč "rozbitou" ale mám jenom jednu tak jsem to chtěl nabíjet takto.
Přílohy
2017-04-30 15.51.21.jpg
(148.07 KiB) Staženo 109 x

masar
Příspěvky: 12295
Registrován: 03 pro 2005, 01:00

#11 Příspěvek od masar »

To tvoje zapojení s relátky (nebo stykači) lze použít, ale má prakticky stejné nevýhody, jako ta mnou publikovaná schémátka s diodami (v principu je shodné). Také je na výstupu přítomné napětí paralelně spojených baterii a také může dojít ke zkratu nabíječky. Ale použít to lze, pokud bude kontakt R dimenzovaný na proud motoru, přepínání páčkového přepínače dostatečně opatrné (pomalé) a spotřeba relé nebude vadit. :wink:

Uživatelský avatar
Artaban001
Příspěvky: 9457
Registrován: 01 dub 2004, 02:00
Bydliště: Pendrov

#12 Příspěvek od Artaban001 »

masar píše:
Artaban001 píše:Zapojíš baterie do série - s tím, že mezi ně dáš vhodně dimenzovanou diodu. při nabíjení Ti postačí "vhodný dvoupólový spínač, kterým jednoduše spojíš paralelně baterie tak, že Ti propojí každý z kontaktů spolu kladný póly baterií spolu a záporný póly baterií spolu. ...
Tak to nakresli. Ale bez toho zkratu. :wink:
Uznávám - teď jsem si to tu kreslil a je to blbost. Použít běžný zapojení pasívních prvku z aktívníma je blbost.
Navíc je potřeba v případě řazení zdrojů dopustit na chvíli stav, kdy jsou zdroje rozpojeny úplně. Nejjednodušší varianta je vhodně seskládanej "pakeťák" ze střední polohou vypnuto - krajní pak "nabíjení a druhou krajní provoz".

Uživatelský avatar
adamistr0
Příspěvky: 15
Registrován: 30 dub 2017, 02:00

#13 Příspěvek od adamistr0 »

masar píše:To tvoje zapojení s relátky (nebo stykači) lze použít, ale má prakticky stejné nevýhody, jako ta mnou publikovaná schémátka s diodami (v principu je shodné). Také je na výstupu přítomné napětí paralelně spojených baterii a také může dojít ke zkratu nabíječky.
Nemyslím si, že by tam bylo napětí. Když přepnu spínač do polohy "0" tak nebude sepnuto nic a ani na motoru ani na nabíječce by nemělo být napětí.
masar píše: Ale použít to lze, pokud bude kontakt R dimenzovaný na proud motoru, přepínání páčkového přepínače dostatečně opatrné (pomalé) a spotřeba relé nebude vadit. :wink:
R je čínské relé prý na 100A (kdyby mělo reálně být na 25A mělo by to vydržet). Sepnu spínač, sepne relé, nabije se ovládací deska a poté plynule rozjedu motor.
S tím pomalým přepínám to myslíš tak, aby relé nebylo ještě sepnuté a nezkratovalo baterky? Jak dlouho asi může zůstat sepnuté?
A jeho spotřeba bude asi minimální v porovnání s 500W motorem ne?

Díky za odpovědi

masar
Příspěvky: 12295
Registrován: 03 pro 2005, 01:00

#14 Příspěvek od masar »

adamistr0 píše:Nemyslím si, že by tam bylo napětí. Když přepnu spínač do polohy "0" tak nebude sepnuto nic a ani na motoru ani na nabíječce by nemělo být napětí...
No to je pravda, ale v poloze "nabíjení" když budou sepnuty kontakty k nabíječce, tak tam to napětí 12V bude.
adamistr0 píše:...S tím pomalým přepínám to myslíš tak, aby relé nebylo ještě sepnuté a nezkratovalo baterky? Jak dlouho asi může zůstat sepnuté?...
Ano. Při rychlém přepnutí páčky přepínače z jedné krajní polohy do druhé(letmým pohybem ruky) hrozí, že může dojít ke zkratu, zvláště pokud kontakty relé "jiskří", což v obvodu ss proudu je zákonité.
:wink:

Uživatelský avatar
adamistr0
Příspěvky: 15
Registrován: 30 dub 2017, 02:00

#15 Příspěvek od adamistr0 »

Ano máš pravdu, ale těch 12V by snad nemělo ničemu vadit. S tím jiskřením je to horší.. to si budu muset dávat pozor.

Pokud by někdo nabídl výrazně lepší zapojení, popř. nějaký samostatný přepínač za pár korun bylo by samozřejmě podle něj..

Jinak díky za pomoc :wink:

Odpovědět

Zpět na „Poradna“