Pro pamětníky - motorky, selsyny

Opravy, renovace, schemata historické techniky

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
sis2
Příspěvky: 1155
Registrován: 07 říj 2012, 02:00
Bydliště: Brno

Pro pamětníky - motorky, selsyny

#1 Příspěvek od sis2 »

Nalezeno při vyklízení "pokladů" z jednoho sklepa - nevíte někdo z čeho to může být? Hodí se to někomu? Motorky mají čelní komutátory a jsou funkční.
Přílohy
Selsyny.jpg
(100.68 KiB) Staženo 126 x
12V motorky.jpg
(82.11 KiB) Staženo 130 x
20V motorek s reverzací.jpg
(165.89 KiB) Staženo 253 x
Naposledy upravil(a) sis2 dne 02 kvě 2017, 12:41, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
Michal22
Příspěvky: 7655
Registrován: 28 bře 2012, 02:00
Bydliště: Brno

#2 Příspěvek od Michal22 »

Pripomina mi to motorky do spinacich hodin.ale jisty si jsem.
Civilizace založená na oboustranné lepící pásce nemůže dobře skončit...
I kdyby se z tebe jednou stal král, neodsuzuj lidi, kteří ti nebudou provolávat slávu- raději se zeptej sám sebe, proč tomu tak není...

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#3 Příspěvek od EKKAR »

Ten první (černý dírkovaný bočnice, 20V, revers) je skoro tutově z původního MERKURA nebo z nějaký hoooodně obdobný stavebnice pro děti. Setkal jsem se s něčím podobným na výstavce historickejch hraček, kde něco hodně podobnýho neslo značku Märklin - Junge Technik. Akorát tam byl ten ozubenej převod pod krytem a barvu to mělo tmavě zelenou, nápis byl klasickej "mokrej vodní" obtisk - samozřejmě už trošku oprejskanej ...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
sis2
Příspěvky: 1155
Registrován: 07 říj 2012, 02:00
Bydliště: Brno

#4 Příspěvek od sis2 »

Merkur tam byl taky, ale ten je jasnej... :D
Přílohy
Merkur.jpg
(70.99 KiB) Staženo 121 x

Uživatelský avatar
kovar
Příspěvky: 1687
Registrován: 03 říj 2010, 02:00
Bydliště: Letohrad (Východní Čechy)

#5 Příspěvek od kovar »

Motor v MERKURU nemohl být na 20V!
Lepší vrabec v hrsti nežli blechy v srsti.

Uživatelský avatar
kbulda
Příspěvky: 1487
Registrován: 23 říj 2007, 02:00
Bydliště: u Mělníku

#6 Příspěvek od kbulda »

Ten první na 20 V je z takovéhle mašinky Märklin, nebo podobné.
Ten druhý je z o málo mladší mašinky .
Přílohy
mašinka.jpg
(154.99 KiB) Staženo 101 x

Uživatelský avatar
Michal22
Příspěvky: 7655
Registrován: 28 bře 2012, 02:00
Bydliště: Brno

#7 Příspěvek od Michal22 »

Aha, na vláčky Merkur jsem si vůbec nevzpomněl. No jo, nejsem takový pamětník, já si užíval až Piko :D
Bych se ještě zeptal třeba tady.
Civilizace založená na oboustranné lepící pásce nemůže dobře skončit...
I kdyby se z tebe jednou stal král, neodsuzuj lidi, kteří ti nebudou provolávat slávu- raději se zeptej sám sebe, proč tomu tak není...

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#8 Příspěvek od EKKAR »

kovar píše:Motor v MERKURU nemohl být na 20V!
Pepo, mohl, protože ta úplně nejstarší původní stavebnice používala zdroj napětí až 24V a ty úplně první byly dokonce jen střídavý - JENOM TRAFO!!! s regulací posuvným jezdcem po vinutí!!! = sekundár zapojenej podobně jako u napáječe FZ1, a stejnosměrnej proud se čunil pomocí dalšího dílu "stavebnice" = extra kupovanýho selenovýho usměrňovače v samostatný plechový škatulce ... Jenže to bylo za 1.republiky a tyhle stavebnice se "produkovaly" spíš ještě v rukodělný manufakturní výrobě, jestli těch kompletů celkem vyrobili pár desítek, tak hodně... Tudíž možnost zachování za těch skoro 100 let od prvního patentu v Polici nad Metují považuju mimo oficiální sbírky nějakýho muzea za moc málo pravděpodobnou ...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
sis2
Příspěvky: 1155
Registrován: 07 říj 2012, 02:00
Bydliště: Brno

#9 Příspěvek od sis2 »

Jo, 20V motorek má vinutý stator i kotvu, takže mohl bez problému běhat na střídavý proud. To ty druhé už ne, stator je permanentní magnet.
A z čeho můžou být ty selsyny? Podle provedení to vypadá na nějaký speciál...

Uživatelský avatar
serviceman
Příspěvky: 4005
Registrován: 09 črc 2013, 02:00

#10 Příspěvek od serviceman »

Selsyny jsou z války anebo před. Měl jsem je mezi "leteckými" věcmi. Prověř zda nejsou na 400Hz.
Nebojte se skloňovat (i cizí slova).

Uživatelský avatar
kaja4
Příspěvky: 437
Registrován: 28 zář 2008, 02:00
Bydliště: kraj olomoucký

#11 Příspěvek od kaja4 »

v dětství jsem taktéž vlasnil tyto selsyny-byla to válečná kořist

Uživatelský avatar
sis2
Příspěvky: 1155
Registrován: 07 říj 2012, 02:00
Bydliště: Brno

#12 Příspěvek od sis2 »

A jak těch 400 Hz prověřím?
Krom číslování vývodů (1-3 stator a 4-5 rotor) na nich jiný popis není.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#13 Příspěvek od EKKAR »

Změř indukčnost. Na 400Hz bude jiná (menší) než na 50Hz - porovnáním se známým typem se pak dá posoudit napájecí frekvence. Jestli jsou ale z letadel, je těch 400Hz skoro tutovka - v letadlový technice se menší kmitočet nepoužívá. A jediný určení který pro selsyny v letadle znám je natáčení góniový (zaměřovací) smyčkový antény na minimum příjmu dálkově z pracoviště radisty - který se taky ale zjednodušovalo bowdenem ...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
sis2
Příspěvky: 1155
Registrován: 07 říj 2012, 02:00
Bydliště: Brno

#14 Příspěvek od sis2 »

indukčnost změřím, ale nemám s čím porovnat
ale o nic nejde, jen jsem to vystavil, kdyby se někomu něco hodilo
skladovat to nebudu, asi skončí jako elektroodpad...

Uživatelský avatar
Achab
Příspěvky: 5945
Registrován: 05 lis 2010, 01:00
Bydliště: okr. Vyškov

#15 Příspěvek od Achab »

Podobné selsyny se používaly u protiletadlových dělostřeleckých baterií. U každého děla indikovaly údaje náměru, odměru a časování odesílané z centrálního přístroje pro řízení palby (prediktoru).
Předválečné prediktory PUAZO (Pribor Upravlenija Artillerijskim Zenitnym Ogněm) u nás dosluhovaly ještě v padesátých letech. Němci měli systém řízení palby podobný.

Odpovědět

Zpět na „Opravy a restaurování starých elektropřístrojů“