Dobíjení na zahradní sekačce

Vše, co se týká elektroniky v automobilech, motocyklech a jiných samohybech

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
kulikus
Příspěvky: 2484
Registrován: 10 pro 2009, 01:00
Kontaktovat uživatele:

Dobíjení na zahradní sekačce

#1 Příspěvek od kulikus »

Mívá elektronika regulace dobíjení ochranu proti nesprávnému připojení baterie? Je to obecný dotaz, neptejte se proto na typ sekačky, nemám ho k dispozici.

Předpokládám správně, ze obsahuje usměrnění napětí z magneta motoru a zapíná dobíjení podle napětí baterie, neomezuje však maximální proud do baterie, takže při zkratu kabelů k baterii a nastartované sekačce mohlo dojít k poškození elektroniky dobíjecím nadproudem?

Uživatelský avatar
ok1hga
Příspěvky: 11485
Registrován: 28 lis 2006, 01:00
Bydliště: Česká Třebová

#2 Příspěvek od ok1hga »

kulikus píše:Mívá elektronika regulace dobíjení ochranu proti nesprávnému připojení baterie? Je to obecný dotaz
na obecný dotaz, obecná odpověď . . .
. . . ne.
kulikus píše:Předpokládám správně, ze obsahuje usměrnění napětí z magneta motoru . . . a neomezuje však maximální proud do baterie, takže při zkratu kabelů k baterii a nastartované sekačce mohlo dojít k poškození elektroniky dobíjecím nadproudem?
. . . ano.

regulátor bývá obvykle "zkratovací"
to znamená, že udržuje maximální napětí pro baterii.
co to udělá při přepolování baterky za běhu, to jen bůh ví . . .
. . . na přívodech k baterii by měla být pojistka,
ale kdo si tam nastrká hřebíky, vyhoří a začne od píky . . .

https://youtu.be/GpaVgUfi0Xo?t=1m54s

Uživatelský avatar
kulikus
Příspěvky: 2484
Registrován: 10 pro 2009, 01:00
Kontaktovat uživatele:

#3 Příspěvek od kulikus »

:) to je hymna!

Myslíš paralelní regulátor a předřazeným srážecím odporem? Ten by měl zkrat na výstupu vydržet pokud ho opravdu neošidili při návrhu.
Tak asi otočení polarity baterie byla ta příčina.

Uživatelský avatar
ok1hga
Příspěvky: 11485
Registrován: 28 lis 2006, 01:00
Bydliště: Česká Třebová

#4 Příspěvek od ok1hga »

kulikus píše:Myslíš paralelní regulátor a předřazeným srážecím odporem?
ano, ale extra srážecí odpor tam nebývá, funguje tam obvykle dohromady vnitřní odpor usměrnění a alternátorových cívek . . .
ten altík víc nedá a měl by vydržet provoz téměř do zkratu.
kulikus píše:Ten by měl zkrat na výstupu vydržet pokud ho opravdu neošidili při návrhu.

obvykle to bývá dost ošizeno
a jediná ochrana bývá pojistka u baterie.

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#5 Příspěvek od Hill »

Neošizené regulátory snesou i přepólovanou baterii, i když to bývá na hraně: mezi zkratovacím regulátorem a baterkou je dioda, která brání vybíjení baterky, když regulátor zrovna sepnul do zkratu. Ostatně, kdyby regulátorem tekl i proud baterie, tak nepříklad tyristorový regulátor by vůbec nerozpojil, a zůstal by ve zkratu.
Proč píšu, že to bývá na hraně: zrovna jsem instaloval do skútru novou baterku 12 V / 7 Ah, která má psaný startovací proud 120 A, a to je pouze hodnota, kterou ta baterka krátkodobě vydrží, do zkratu ten proud dá i trojnásobný!
Přitom dioda v tom regulátoru se proudem so 120 A nesmí protavit během 20 ms. To obráceně pólovaná baterka dá sice méně, ale podstatně déle. Pojistka by měla vyběhnout jako první, ovšem, jestli tam je. Čili regulátor s usměrňovačem to vždy nějakým způsobem odnese.

Pro pochopení principu, jak ten zkratovací regulátor dobíjení alternátorem s permanentními magnety funguje, koukni sem, už jsme to tu nedávno rozebírali. Skutečně správná pojistka může zabránit poškození vinutí alternátoru při zkratu "v palubní síti", ale ani ta nemusí zabránit protavení diod(y) v regulátoru, když připojíš baterku opačně, potažmo následnému protavení spínacích prvků, když ji pak k takto poškozenému regulátoru připojíš správně.

Uživatelský avatar
monterjirka
Příspěvky: 2761
Registrován: 14 čer 2003, 02:00
Bydliště: Blížejov

#6 Příspěvek od monterjirka »

A protože neznáme některé podrobnosti, tak je třeba naznačit ještě jednu možnost.
Stará dynama, která začala dávat proud (napětí...) díky zbytkovému magnetismu, a až se to rozběhlo, "nějak" to fungovalo. Tam stačilo dát obráceně baterku a nebylo žádnou vyjímkou, že se dynamo "přemagnetovalo", dávalo polaritu, která pro baterku byla v pořádku, ale např. pro autorádio znamenala rychlý konec...

Uživatelský avatar
kulikus
Příspěvky: 2484
Registrován: 10 pro 2009, 01:00
Kontaktovat uživatele:

#7 Příspěvek od kulikus »

Hille, díky za podklady. Dají se takové regulátory otevřít a opravit?

Dám tam před baterii elektronickou pojistku proti přepólování baterie, ale trochu to upravím pro běžné optočleny.

Uživatelský avatar
denis15
Příspěvky: 641
Registrován: 21 čer 2005, 02:00
Bydliště: Opava

#8 Příspěvek od denis15 »

Dyť ty regulátory se dají koupit od 300kč tak co opravovat. Mají je v prodejnách dílů na scootery. Na ochrany se vyprdni, označit dobře kontakty a kabely, aby to bylo imunní. Předpokládám, že u sekačky je dobíjení baterie jen kvůli nabití na start, tedy opravdu stačí nejlevnější regler na chinascooter. Dokonce jsem s úspěchem použil na vodním scooteru i zahradním traktorku-tam je tedy daný lepší regler, ale furt nestál balík jako origo.

Uživatelský avatar
microlan
Příspěvky: 1646
Registrován: 09 kvě 2017, 02:00
Bydliště: Kósek vod Brna

#9 Příspěvek od microlan »

Dej tam normální pojistku, aby vydržela s rezervou nabíjecí proudy a na výstup nabíječky obrácenou diodu, která vydrží "přepalovací" proud pojistky
Přílohy
prepol.png
(1.78 KiB) Staženo 95 x

Uživatelský avatar
Atlan
Příspěvky: 4499
Registrován: 10 kvě 2004, 02:00
Bydliště: Košice

#10 Příspěvek od Atlan »

ok1hga píše:
kulikus píše:Mívá elektronika regulace dobíjení ochranu proti nesprávnému připojení baterie? Je to obecný dotaz
na obecný dotaz, obecná odpověď . . .
. . . ne.
kulikus píše:Předpokládám správně, ze obsahuje usměrnění napětí z magneta motoru . . . a neomezuje však maximální proud do baterie, takže při zkratu kabelů k baterii a nastartované sekačce mohlo dojít k poškození elektroniky dobíjecím nadproudem?
. . . ano.

regulátor bývá obvykle "zkratovací"
to znamená, že udržuje maximální napětí pro baterii.
co to udělá při přepolování baterky za běhu, to jen bůh ví . . .
. . . na přívodech k baterii by měla být pojistka,
ale kdo si tam nastrká hřebíky, vyhoří a začne od píky . . .

https://youtu.be/GpaVgUfi0Xo?t=1m54s
To nemusi byt pravda. Teoreticky je tam len jedna cievka a 3A dioda a nejako to nabija. Zaleci od vyrobcu motora a od toho ako velmi chcel setrit. Ano je aj moznost regulatora.

Uživatelský avatar
denis15
Příspěvky: 641
Registrován: 21 čer 2005, 02:00
Bydliště: Opava

#11 Příspěvek od denis15 »

V tom případě je baterie na jednu sezonu, protože AGMko to déle nedá.

Odpovědět

Zpět na „Auto - Moto technika“