LED emblém, 12V, roztavil se

Vše, co se týká elektroniky v automobilech, motocyklech a jiných samohybech

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
flint1736
Příspěvky: 14
Registrován: 13 čer 2017, 02:00

LED emblém, 12V, roztavil se

#1 Příspěvek od flint1736 »

Dobrý den, našel jsem podobný (ne úplně stejný) problém zde http://tinyurl.com/ya9aeryo.

Jsem totální laik a koupil jsem si z Číny přibližně tento znak, ale svítí bíle http://tinyurl.com/y8owk8t6. Přeskočte prosím legislativu, dalo mi to šíleně práce a když to fungovalo, měl jsem z toho druhé Vánoce :-) Na krabici je napsáno 12V. Měřil jsem napětí na autobaterii (12,5V) a při běhu motoru/alternátoru (14,5V). Ptal jsem se na před instalací na jiném fóru a tam tvrdili, že by to mělo být v toleranci - bohužel nebylo a jsem z toho nešťastný ;-(

Znak nevydržel ani půlhodinovou jízdu a když jsem se na něj potom díval, byl normálně částečně roztavený (byly odhalené diody, které samozřejmě mají být schované, a většina jich svítí míň a tmavší barvou).


Potřebuju vědět, jestli je problém ve vyšším napětí (a jak si to reguluje proud? samo?) nebo mě ještě napadlo, že je nedostatečné chlazení - plast nalepený na plastu v nevětrané masce...

Pokud si ho koupím znova, jak se tomu vyhnout? Stačilo by dát podle rady "Jestli chceš, aby ten čínský hnůj něco vydržel, tak dej do série 33Ω nebo 47Ω rezistor"? Nebo to i nalepit na nějaký kovový podklad (to bude horší)?

Budu vděčný za každou přínosnou radu...

Uživatelský avatar
Zaky
Příspěvky: 6129
Registrován: 30 říj 2010, 02:00
Bydliště: Praha

#2 Příspěvek od Zaky »

To s tím hnojem jsem psal já, pravda se ukázala :-) Jestli to máš demontované, vyfoť to a nahraj sem fotky, podíváme se, jak Číňan diody napájí. Je třeba snížit proud jimi protékající na dlouhodobě přijatelnou hodnotu. Pokud jsou pouze v sérii s led odpory, je potřeba přidat do série další, velikost bude dána odběrem svítítka, to se buď změří, nebo aspoň nastřelí podle toho, jak je to zapojeno. Řešitelné to je, počítej ale, že to prostě musí svítit míň.

Uživatelský avatar
flint1736
Příspěvky: 14
Registrován: 13 čer 2017, 02:00

#3 Příspěvek od flint1736 »

Zaky: No ale to původní téma jsem nepsal já... jen jsem tu hledal související s 12V, je to náhoda.

Teď jsem ještě podrobně studoval krabici, v rohu je napsáno DC 12V +/-10%. No, takže to možná byla moje chyba, když jsem věděl, že při jízdě je tam 14,5V což je víc... ale ten proud právě nevím jak vyčíst (kromě změření).

Bohužel demontované to nemám, ani se k tomu teď nedostanu, možná o víkendu. Z toho odznaku vedou dva vodiče +-, nic víc. To, že to bude svítit míň, by mi nevadilo, používal bych to stejně jen v noci.

Uživatelský avatar
Zaky
Příspěvky: 6129
Registrován: 30 říj 2010, 02:00
Bydliště: Praha

#4 Příspěvek od Zaky »

Vím, žes původní příspěvek nepsal, ono se to ale týká čínského hnoje tak nějak globálně :-) Když si vyplníš bydliště, tak ti to třeba někdo pomůže zkouknout na regulovatelném zdroji, pokud jsou tam jen předřadné odpory, tak úprava nebude problém, pokud by tam byl spínaný regulátor, což pochybuji, tak by upravit šel taky. Je ale potřeba vědět, jak jsou diody zapojeny a kolik jich tam je a jakého typu, aby se dalo posoudit, kolik proudu je rozumné diodami pouštět.

Uživatelský avatar
misocko
Příspěvky: 1250
Registrován: 26 čer 2009, 02:00
Bydliště: Hlohovec (Sk)

#5 Příspěvek od misocko »

To su ti cinsky inzinieri. Rano sadia ryzu na policku, poobede maju fusku v tovarni kde navrhuju taketo vychytavky do auta a nevedia ze v aute je o cosi viac ako 12V.

Uživatelský avatar
flint1736
Příspěvky: 14
Registrován: 13 čer 2017, 02:00

#6 Příspěvek od flint1736 »

Jsem z Jihočeského kraje. No jenže stejně si budu muset objednat nový, protože tenhle je už poničený:( Sakra, to mě tak štve. Ta práce, než jsem to dal dohromady a vypadalo to vážně dobře. Ale ani fotku jsem nestačil udělat.

Co jsem si stačil všimnout, jsou tam ty diody malinké, tak 1mm. Budou po vnějším i vnitřním obvodu, takže odhadem jich tam může být třeba 50? O víkendu můžu zkusit změřit ten proud (multimetr mám) pokud by to pomohlo. Ale v pořádku svítí jen část, ta další svítí tmavěji a méně.

A co to chlazení? Má vliv? Pokud by se to zregulovalo těmi rezistory, tak by nebylo zapotřebí?

termit256
Příspěvky: 10071
Registrován: 06 pro 2007, 01:00

#7 Příspěvek od termit256 »

Dej sem tu fotku, bez toho ti nikdo neporadi

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#8 Příspěvek od EKKAR »

Já osobně bych nejdřív ze všeho celej ten znak vyzkoušel na zdroji úplně mimo auto - na jaký rozmezí napětí "jede", hlavně od jakýho nejmenšího napětí už svítí. Jestli tam jsou jenom odpory a svítit to začíná už třeba od 10-11V, tak bych před celej znak zapojil snižovací stabec, klidně i LM317 a nastavil bych mu výstupní napětí na 11V nebo klidně ještě níž. Uchladit ty 2-3V úbytku nebude problém ani při proudu 200-300mA. Jestli tam ale je nějakej spínanej měnič, musel by zásah bejt výraznější, hlavně by se musel omezit příkon do LEDek, aby se tolik nehřály.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
Peedros
Příspěvky: 349
Registrován: 07 dub 2009, 02:00
Bydliště: Plzeň

#9 Příspěvek od Peedros »

No hlavne bych se bal,ze v napajeci siti auta muzou vznikat napetove spicky, ktere ty ledky spolehlive znici. Takze pred ten stabilizator bych i soupnul neco (zenerka s odporem),co bude ty pripadne napetove spice orezavat. Mozna tam nic nevznika, ale co jsem mel treba kdysi skodovku, tak tam s tim problem byl.

Uživatelský avatar
flint1736
Příspěvky: 14
Registrován: 13 čer 2017, 02:00

#10 Příspěvek od flint1736 »

Takže věc se má takhle, viz fotka. Jsou tam ty diody po třech, pak je vždy nějaký odpor(?), je na něm napsáno 101. Takhle je to po celém znaku. Ale jak jsou spojené dohromady, to nevím. Ale určitě tam žádná složitá elektronika nebude, je hrozně lehký.


Ještě jsem si dřív zapojil metrový bílý diodový pásek na osvětlení kufru. Je to napojené na stávající žárovičku (bludička) a tam vše funguje, jak má. Dnes jsem to měřil, při vypnutém motoru 11,6V a při běžícím 12,5V.

Jenže ten znak mám napájený přímo z pojistkové skříňky z neobsazené pozice, no a tam je těch 12,5V resp. 14,5V.
Přílohy
DSC_5476a.jpg
(295.63 KiB) Staženo 182 x

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#11 Příspěvek od EKKAR »

Dej do série do přívodu k tomu honďáckýmu emblému tři křemíkový diody v propustným směru, když by nesvítil nebo svítil málo, nech tam jen dvě. Typ stačí 1N4001 až 4007, lepší by byla s větším pouzdrem, třeba P600D - ale není to nutný, ty základní typy na 1A proudu to musejí vydržet - ty větší by měly jen lepší rezervu.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
flint1736
Příspěvky: 14
Registrován: 13 čer 2017, 02:00

#12 Příspěvek od flint1736 »

EKKAR a ostatní: Díky moc za odpovědi. A v čem je tahle varianta lepší než ty další součástky, co jste radili? Že je to jednodušší na zapojení? Jen by mě to zajímalo, abych to pochopil...

Tenhle poškozený znak bych i mohl zapojit na nějaký regulovatelný zdroj (máme na chalupě) a zjistit, kdy začne svítit. Do auta ale budu muset koupit nový a zase se s tím nehorázně patlat. No ale chápu, že nikdo jiný, než já za to nemůže :-)

Uživatelský avatar
misocko
Příspěvky: 1250
Registrován: 26 čer 2009, 02:00
Bydliště: Hlohovec (Sk)

#13 Příspěvek od misocko »

tak si kup novy, tym regulovatelnym zdrojom zistis kedy (pri akom napeti) svieti uz dostatocne pre teba. nasledne si diodami v serii upravis sietove (14,5V) na tebou pozadovane napetie. Na kazdej diode sa podla typu strati 0,3 - 0,5V. Nasledne si mozes cele to udelatko otestovat na tom regulovatelnom zdroji , este pred nahodenim do auta. Aby ti to nesluslo po prvom nastartovani

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#14 Příspěvek od EKKAR »

misocko píše:tak si kup novy, tym regulovatelnym zdrojom zistis kedy (pri akom napeti) svieti uz dostatocne pre teba. nasledne si diodami v serii upravis sietove (14,5V) na tebou pozadovane napetie. Na kazdej diode sa podla typu strati 0,3 - 0,5V. ...
Kdybys nepindal blbosti ....

2 flint: Křemíková obyčejná dioda má úbytek 0,65-0,7V v propustným směru, germániová 0,3-0,35V. Schottkyho křemíková má kolem 0,5V úbytku. Ten emblém je podle údajů "nastavenej" jako LEDkovej pásek na napětí zhruba 10,8 - 13,2V a pokud se napojí do auta na plný napětí 14,5V při běhu motoru, jasně bude přetíženej. Dvě křemíkový diody mají úbytek kolem 1,3-1,4V, takže je možný, že po jejich zapojení u auta se zastaveným motorem emblém nebude svítit - anebo bude jen tak "bludičkovat" - a plně se rozsvítí až po natočení motoru, kdy před diodama bude těch 14,5V a za nima bude cca 13-13,1V. Kdybys pak požadoval i svícení se zastaveným motorem, musel bys jednu z těch diod v sérii nechávat vyzkratovat malým relátkem, který by ROZEPÍNALO po natočení motoru (aby v klidu ta dioda byla zkratovaná a nežrala nic, zatímco po startu aby snižovala napětí). A je klidně i možný, že ve finále ty diody budeš muset mít zapojený celkem 3 a pokud bys chtěl aby znak svítil i se stojícím motorem, musely by se v klidu zkratovat 2 z těch celkovejch tří ...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
flint1736
Příspěvky: 14
Registrován: 13 čer 2017, 02:00

#15 Příspěvek od flint1736 »

Ok, děkuju. Tak lepší by bylo svícení v obou variantách, ale případně jen se spuštěným motorem to přežiju :-) A je jedno na jaký pól je zapojím?

Odpovědět

Zpět na „Auto - Moto technika“