Tesla B700 - oživení po mnoha letech

Opravy a závady na MG, RMGF, CD, zesilovačů, receiverů, reprosoustav

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
Honza_dy
Příspěvky: 2172
Registrován: 20 srp 2004, 02:00
Bydliště: Brno-venkov

Tesla B700 - oživení po mnoha letech

#1 Příspěvek od Honza_dy »

Nazdar,
přítelkyně dnes přinesla tento magnetofon jako dar od tetičky, které se mnoho (desítek) let válel ve skříni.
První co mě zaujalo, že vypadá jako by ho nepřinesla ze skříně, ale přímo z prodejny Tesly. Vzhledově je ve 100% stavu.
Nicméně, naposledy prý byl v provozu na nějaké svatbě v době, kdy jsme ani jeden nebyli na světě (je nám 35... :? )
Můžu to vrazit do sítě hned nebo jsou předepsané postupy oživení takové mumie?
Možná se ho časem zbavím a nějakému sběrateli ještě udělá radost, tak bych ho nerad poškodil.

Uživatelský avatar
elektrosvit
Příspěvky: 2512
Registrován: 27 čer 2016, 02:00

#2 Příspěvek od elektrosvit »

Zařaď převíjení a prostřednictvím unášeče ručně protoč mechaniku. Procvakej tlačítka a klávesu záznam. Pak bych se asi nebál připojit magnetofon k síti.

Pravoslav
Příspěvky: 138
Registrován: 28 zář 2013, 02:00
Bydliště: Kolín

#3 Příspěvek od Pravoslav »

Já mám B700 ve stejném stavu jako Ty, při pořízení za totáče nahrál pár hodin, poté pár desítek let byl uklizený, pak jsem jej převzal já. Já ho provozuji bez nějakých oživovacích procedur, doposud jsem se nesetkal s nějakou vadou.

Kremik
Příspěvky: 3467
Registrován: 30 bře 2012, 02:00
Bydliště: Havířov

#4 Příspěvek od Kremik »

Já bych ho napřed asi otevřel a prohlíd. Pryžové obložení a řemínky mohou být zteřelé, nékdy se prý samovolně rozpadá setrvák, každopádně bych po vyskoušení promazal všechna ložiska. Elektronika to "první zapnutí" snad přežije.

Uživatelský avatar
elektrosvit
Příspěvky: 2512
Registrován: 27 čer 2016, 02:00

#5 Příspěvek od elektrosvit »

Jo, B700 tím trpí. Měl jsem v rukou dva a u obou setrvačník házel...

Uživatelský avatar
Radim
Příspěvky: 305
Registrován: 17 srp 2013, 02:00

#6 Příspěvek od Radim »

elektrosvit píše:Jo, B700 tím trpí. Měl jsem v rukou dva a u obou setrvačník házel...
B 700 byl defakto bohužel podřadný typ. Proto se dají čekat sdíly horší kvality, už přebrané.

Uživatelský avatar
sinclair
Příspěvky: 9882
Registrován: 02 úno 2005, 01:00
Bydliště: Luhačovice

#7 Příspěvek od sinclair »

Nemyslím si to.
Pamatuju B700 jako naprosto tiché, kultivované strojky pro každodenní použití, oproti např. B70 nesrovnatelně lepší.
Setrváky se rozpadají a křiví samy časem a vlhkostí. Jde o klimaticky nestabilní slitinu AlZn, podobně jako některé těžší gramofonní talíře a subtalíře. Pobyt ve vlhkém sklepě či garáži většinou znamená deformaci. Dá se tak poměrně dobře poznat, kde a jak byl strojek dříve skladován.
Guma je jasná věc, po tolika letech i kdyby zteřelá nebyla, tak na ostřejším "zapamatovaném" oblouku ze slabší řemenice budou hlučné, budou hučet a v extrémním případě skákat a spadávat /hlavní trojhran/.
U B700 často chybí ta plastová čepička na horním konci tónové hřídele, přitlačovaná ocelovou planžetou, ložiska setrváku bývají zaschlá, nebo dolní záhadně bez kuličky. Horní ložisko může být přidřené rezavým bordelem z pásků Emgeton a Orwo. Vymýt a znovu naplnit je nejlepší.
Velkou pozornost vyžaduje motor, resp. jeho přimazání. Často bývá třeba původní samomazná ložiska ložiska také vymýt a naplnit čerstvým, hustším ložiskovým olejem. Motor má z celého stroje nejvyšší namáhání otáčkami a bývá v žalostném stavu, také někdy i přidřený, nebo pouzdra nasucho doslova vymlácená do elipsy.
Elektronika - pokud v čase odložení byla funkční, tak je u tohoto typu vysoká šance, že bude po doformování elytů funkční i nadále.
Zpočátku mohou chrastit všecky potenciometry a možná, že bude třeba po doformování elytů některé i vyměnit, totéž svitkové TC180-181, pokud jsou ještě někde použity.
U B700 už byla snaha přeloučských "hovňáky" pokud možno neosazovat a namísto nich se dávaly polyestery TC235-TC237, případně později dovezené RFT TGL38159.
Po zkušenostech se dá říct, že pokud B700 někdo vyloženě cíleně nerasoval někde v klubovně apod. a nejela 12-15h denně, tak rozumně uskladněná přežije opravdu dlouho.
Je toho v ní tak málo, že se tam skoro nemá co posrat :-)

Uživatelský avatar
elektrosvit
Příspěvky: 2512
Registrován: 27 čer 2016, 02:00

#8 Příspěvek od elektrosvit »

Podařilo se mi úspěšně nahradit nespolehlivé provázkové brzdy u B70 páskovými. A to bez nutnosti úprav šasi (potřeba vyvrtat otvory a vyříznout závity kvůli přemístění úhelníků). Koupil jsem ještě jeden přístroj za účelem získání ND a v něm byla úprava provedena, já jen dotáhl myšlenku dávného zlepšovatele do funkčního stavu. Filcový pásek obepíná unášeč odhadem z 11/12. Na oba konce pásku se připájejí tenké lankové vodiče bez bužírky a na konce vodičů se připájejí původní nýtky. Aby páskové brzdy brzdily stejně účinně jako původní provázkové, je potřeba nýtek v brzdové páce přesunout do otvoru blíže k ose otáčení. Při ponechání v původním otvoru je brzdný účinek nedostatečný. Pružina může zůstat v dolním prostředním otvoru. Potřebné rozměry součástí: Filcový pásek má délku 18,5 cm, delší vodič mezi brzdovou pákou a páskem má 7,3 cm, z toho vzdálenost mezi okrajem nýtku a pásku je 5,6 cm. Zbytek připadá na délku nýtku a pájeného spoje na pásku. Kratší vodič mezi páskem a úhelníkem má 5,3 cm, vzdálenost mezi okrajem nýtku a pásku je 3,5 cm. Rozměry není potřeba dodržet na milimetr přesně, odchylky se dokompenzují natočením úhelníku tak, aby brzdové čepy měly v SN uvedené vzdálenosti od vodicích sloupků (levá strana 13,5 mm, pravá 12,5 mm). Takto upravené brzdy fungují a nedochází k vibrování levého kolíku při plné levé cívce.

Dávný zlepšovatel použil stejné řešení, ale místo lankových vodičů použil pevné dráty, jejichž neohebnost způsobovala nemožnost správného seřízení brzd a mizerný brzdný účinek.

Uživatelský avatar
sinclair
Příspěvky: 9882
Registrován: 02 úno 2005, 01:00
Bydliště: Luhačovice

#9 Příspěvek od sinclair »

I úplně původní brzdy v B700 brzdily dobře a navíc ne tak razantně jako páskovo-filcové - to maximálně prospívá tenčím pásům, jako zrovna doporučovaný DP26LH či PE46.
Stačilo úplně udržovat unašeče v čistotě, nezamaštěné odstřikem z přemazání některého dílu, anebo zamaštěné prostředím. To se týká i špagátu, popř. později strun.
Není opravdu nutné, aby stroj při zastavení převíjení doslova "flokoval", jak to lze nastavit např. u posledních CM-ek. Je to nežádoucí a silně to zkracuje životnost pásů, protože i při sebemenším protažení PE podložky leze dolů i mag. vrstva a pás tak má kromě zvlněných okrajů i značně zvýšený počet dropoutů, začne "prášit" a zasírat krom hlav i celou páskovou dráhu.
Rozhodně je lepší nechat magnetofon brzdit "měkčeji" a dobře seřídit brzdy obou unašečů, aby se nemohly tvořit smyčky /což je ještě horší, dochází pak k protažení škubnutím za smyčku/ i při velmi rozdílně plných cívkách.
Právě B700 a pak i první série B730 se v tomto směru chovaly velmi kultivovaně. Další série B730 už dostaly "definitivní" filcsystém, jako B11x a CMka, což sice usnadnilo seřizování brzd, ale vůbec to neprospívalo životnosti pásů.
Nejčastěji používané jsou právě DP pásy 25-26um, LP pásy 35um, třeba černozelený Basf LP35LH na tohle už tolik citlivé nejsou, ale také je kvůli času záznamu používá málokdo.
Ostatně pro 9,53cm/s ani nejsou 35um pásy moc vhodné. V některých přímějších páskových drahách mají kvůli větší tuhosti tendenci při malých rychlostech odskakovat od hlav.
Pokud někdo např. na CM160 používá studiové 50um pásy, tak ty vyžadují jak naprosto odlišné seřízení mechaniky /a hlavně výměnu hlav za nové/, tak hlavně úplně odlišné seřízení elektroniky, aby se tyhle pásy daly na komerčním stroji vůbec využít. Přičemž výsledné nastavení je už na hranici možností elektroniky těchto jinak výborných strojů.
Pak ale při 19,05cm/s a 18cm cívkách poskytnou celých 20min úžasného zážitku :-)

Uživatelský avatar
elektrosvit
Příspěvky: 2512
Registrován: 27 čer 2016, 02:00

#10 Příspěvek od elektrosvit »

To je sice možná všechno pravda, ale já psal o úpravě brzd magnetofonu B70, konkrétně I. generace (přístroje s karoserií v různých odstínech modré barvy), ne o B700. V B700 byly po celou dobu výroby páskové brzdy převzaté beze změny z B70 II. generace, to jsou magnetofony s šedou karoserií a černým víkem. Tyto brzdy fungují bez problémů, stačí udržovat čisté unášeče, jak píšeš.
U B70 I. generace je místo filcového pásku použit provázek klouzající po obruči přinýtované k unášeči. Tyto brzdy mají díky většímu průměru obruče lepší brzdný účinek, ale při plnější levé cívce levý čep kmitá, což se projevuje roztřesenou reprodukcí výšek. Nepomohla ani výměna provázku, kluzná plocha byla čistá. Proseděl jsem nad tím mnoho hodin a bez výsledku. Teprve náhrada provázku filcovým páskem problém vyřešila. Zastavení při převíjení je stejně plynulé jako u B700. Ještě doplním, že jsem použil unášeče z druhého magnetofonu, u kterých předchozí vlastník odstranil ty obruče. Unášeče ze svého přístroje jsem si schoval pro případ, že by bylo potřeba uvést magnetofon do původního stavu.
Pomocné brzdy umožňující okamžité zastavení při převíjení vůbec neřeším, ty se do B70, B73 ani B700 nikdy nemontovaly. Dávali je až do B113 a B730. Do B70 ani B700 bych je nemontoval právě kvůli nešetrnosti k pásku a neoriginalitě.

Uživatelský avatar
sinclair
Příspěvky: 9882
Registrován: 02 úno 2005, 01:00
Bydliště: Luhačovice

#11 Příspěvek od sinclair »

A jóó, tak to se omlouvám, to jsem přehlídl. No jo, stará B70...to je případ sám pro sebe. Říkali jsme tomu střepu "vývoj během výroby"..

Uživatelský avatar
elektrosvit
Příspěvky: 2512
Registrován: 27 čer 2016, 02:00

#12 Příspěvek od elektrosvit »

No já si hned říkal, že si nerozumíme. :wink: Máš pravdu, hlavně první série byly dost nevychytané, ale nakonec se jim to podařilo a následující B700 už byly spolehlivé, dobře fungující magnetofony, jak už jsi výše napsal. Rozpadání setrvačníků bylo způsobeno zřejmě technologickou nekázní, už to zde v některém vlákně bylo probíráno. U B70 se asi ještě tolik nespěchalo, a tak zde setrvačníky drží. Kromě provázkových brzd je zásadním nedostatkem celkové uspořádání, kdy šasi je přimontováno ke dnu skříně a plošňák je utopený mezi šasim a rámem potenciometrů. Opravy se pak provádějí dost těžko. U B700 je naopak konstrukce z tohoto pohledu vyřešena dokonale. Vylepšeno bylo rovněž vedení pásku. Původní přítlačný díl měl jen dva holé kolíky a vedení zajišťovalo stavitelné vodítko na boku krytu kombi hlavy. Později byl zaveden mnohem lepší stavitelný vodicí sloupek. Ale když se všechno vychytá, i B70 dovede pěkně zahrát.

Uživatelský avatar
sinclair
Příspěvky: 9882
Registrován: 02 úno 2005, 01:00
Bydliště: Luhačovice

#13 Příspěvek od sinclair »

A zcela nejkrásnější jsou tam ty dvě GD617 v konci :-)
Skutečný majstrštyk - v době vzniku :-)
Píšu to proto, že v té době už dávno byly běžně k dispozici celé komplementární páry GD607/617 a komplementární konec s nimi by dokonce vyšel jednodušší a lacinější, než tahle kvazi zmršenina s pnp konci, tupě obkreslená z B4, nebo něčeho silně podobného.
Jako budič komplementu by bývala bohatě stačila jedna KF507, nebo ještě lacinější GC520, před ni jednu KC508 a ještě by zbyl zisk na nfb přes výstupní elyt. Druhou KC508 pro řízení ZV korekcí a vymalováno. Při 18-19V výkon 5-6W a při zkreslení o řád nižším.
Jenže to by někdo musel myslet - a to asi tehdy hodně bolelo. Ještě by dotyčný myslící za úsporu a zkvalitnění dostal prachy, kdyby to přihlásil jako ZN :-)
V době návrhu B70 se ani v jedné sekci "vývoje" v Přelouči nemyslelo hlavou, ale ocasem nebo čím. A hlavně se to týká dotyčné mechaniky, zbytek splácal dokupy asi nějaký povýšený skladník.

Uživatelský avatar
konosuke
Příspěvky: 9483
Registrován: 18 pro 2006, 01:00
Bydliště: Český Těšín tam v pohraničí

#14 Příspěvek od konosuke »

nevím jak sedmistovka ale B116A stál na garáži v igelitové tašce od sametové revoluce a zapnul jsem po létech asi tak v roce 2005-2006 bez reanimačních procedur a ejhle - hraje jako víno, převíjí, budíky svítí oba, motor jede celkem potichu, setrvák netříská nicméně je to spíš dekorace než hi-fi aparát
Co se může pokazit to se taky pokazí. Co se nemůže pokazit to se pokazí taky. (Murphy)

Uživatelský avatar
sinclair
Příspěvky: 9882
Registrován: 02 úno 2005, 01:00
Bydliště: Luhačovice

#15 Příspěvek od sinclair »

B116 /A/ je po dobrém seřízení plnokrevný HiFi aparát, to bez diskuse.
Plastová dekorace ale jen pro ty, co na tom nemají co přehrávat :-)
Pokud bych hledal opravdovou a ještě k tomu funkční dekoraci, tak nejspíš TS1000, je to evropský styl, co se mi líbí nejvíc, nebo něco "hustějšího" od Švýcarů /třeba původní černou A77/, anebo kterýkoli AKAI.
Znám jednoho idiota, co má v obýváku jako dekoraci PR99 :-)

Odpovědět

Zpět na „Audiotechnika“