Mgf. B400 - zvýšení rychlosti

Opravy a závady na MG, RMGF, CD, zesilovačů, receiverů, reprosoustav

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
Osmdesat
Příspěvky: 1497
Registrován: 19 led 2016, 01:00
Bydliště: Liberecko

Mgf. B400 - zvýšení rychlosti

#1 Příspěvek od Osmdesat »

Zdravím vás,
poněvadž rychlost 2,38 je prakticky k nepotřebě, kdežto 19,05 cm/s se občas hodí, chtěl bych u toho mgf. zvýšit rychlost, tak aby měl rychlosti 4, 9, 19.
B43 se stejnou mechanikou to tak má, ale protože jsem jej nikdy v životě neviděl, nevím, jak to má vyřešeno. Mám ale servisní příručku pro B43 a Mistrův nákres naznačuje, že to tam bude vyřešeno zvětšením průměru tónové hřídele - viz přiložený obrázek.
Zvětšit průměr hřídele ale nemohu. Připadá ještě v úvahu zvětšit průměr řemenice motoru. Kdysi jsem to takhle zkusil u mgf. B4. Problém ale byl, že celá mechanika pak jela rychleji, včetně převíjení, které sice bylo komfortně rychlé, ale nebyl jsem si jist, co na to brzdy a pásek při zastavení.
Jako další možnost se jeví zvýšit otáčky motoru frekvenčním měničem. Vím, je tam asynch s kondenzátorem, takže nebude pracovat za ideálních podmínek, ale vím, že to fungovat bude a u takto malého motorku by to problém být snad neměl. Při zařazení převíjení by se mohly nějakým přidaným přepínačem otáčky dočasně snížit na normál.
Že pak bude potřeba také změnit snímací časové konstanty a předmagnetizaci pro záznam, je mi jasné.
Otázka tedy zní, jakým způsobem ty otáčky zvýšit?[/i]
Přílohy
Paka_B43.png
(24.09 KiB) Staženo 198 x

Uživatelský avatar
ok1hga
Příspěvky: 11485
Registrován: 28 lis 2006, 01:00
Bydliště: Česká Třebová

#2 Příspěvek od ok1hga »

Osmdesat píše:Mám ale servisní příručku pro B43 a Mistrův nákres naznačuje, že to tam bude vyřešeno zvětšením průměru tónové hřídele - viz přiložený obrázek.
Zvětšit průměr hřídele ale nemohu.
. . . a proč bys nemohl ?
stejným způsobem jsem kdysi předělával B4.
. . . to se vezme kus materiálu, do něj se udělá díra přesně jako je původní tónová hřídel, pak se narazí na kuželový trn a osoustruží, obrousí a lapuje na přesný dvojnásobek průměru původního tónového hřídele . . .
nakonec stačí udělat na kraji dva malé červíky M3 proti sobě a tak zajistíš aretaci.
celková délka toho "válečku" musí být stejná jako je délka původní hřídelky nad ložiskem . . .
. . . jinak ti bude tónová kladka šmajdat přes ty červíky . . .

Uživatelský avatar
ok1hga
Příspěvky: 11485
Registrován: 28 lis 2006, 01:00
Bydliště: Česká Třebová

#3 Příspěvek od ok1hga »

nebo máš ještě jednu možnost,
sežeň si setrvák a ložisko z B43 a přestroj to celé . . .

masar
Příspěvky: 12295
Registrován: 03 pro 2005, 01:00

#4 Příspěvek od masar »

Přesně tak, nic tomu nebrání:
:wink:
Přílohy
B400.jpg
(59.21 KiB) Staženo 199 x

Uživatelský avatar
JiriTom
Příspěvky: 1199
Registrován: 26 dub 2017, 02:00

#5 Příspěvek od JiriTom »

Můj starý B400 s nasazenou redukcí na rychlost 19:

EDIT:
Když už jsem ten magneťák vzal do ruky (kvůli focení hřídele), tak jsem si na něm pustil náhodně vybranou pásku... A ona to byla zrovna páska se skladbami, které jsme kdysi hráli: Nazareth, Deep Purple, Status Quo a spol. No nostalgie jak sviňa...
Přílohy
hridel_19.JPG
(79.37 KiB) Staženo 237 x

Uživatelský avatar
Osmdesat
Příspěvky: 1497
Registrován: 19 led 2016, 01:00
Bydliště: Liberecko

#6 Příspěvek od Osmdesat »

Díky za reakce.
Koukám, že redukce tónové hřídele bude nejspíš statisticky nejčastěji prováděný způsob změny rychlosti u B4x. :D
O tomhle způsobu jsem věděl, ale nějak mi nepřišel na mysl.
Navíc nemám možnost vysoustružit, obrousit a zaleštit kov.
To tak ještě provrtat a "vysoustružit" na vrtačce kus plastu a narazit ho na řemenici motoru, ale s tímhle nevím.
Zkusím se pozeptat v okolí, třeba tu má někdo soustruh.
Jaký materiál použít? Trochu se bojím magneticky tvrdé oceli, kvůli možnému zmagnetování.

Uživatelský avatar
sinclair
Příspěvky: 9882
Registrován: 02 úno 2005, 01:00
Bydliště: Luhačovice

#7 Příspěvek od sinclair »

Radiální házivost přídavného válečku je třeba zajistit v toleranci maximálně desítky mikronů.
Pokud nedojde k zásadní úpravě přepínání záznamových a snímacích korekcí /jakoby celkové "posunutí o jednu rychlost"/ a přidání další časové konstanty pro snímání a záznam při 19,05cm/s, tak nepůjde ani zdaleka využít všech výhod této rychlosti posuvu.
Bez jakýchkoli elektrických úprav se pouze zmenší citlivost na dropouty pásku, spíš obecně na kvalitu pásku, ale k podstatnějšímu rozšíření kmitočtového rozsahu a zlepšení ostatních parametrů nedojde.
Kromě toho - záznam, pořízený na elektricky neupraveném stroji nebude rozumně reprodukovatelný na jiném stroji, který má tuto rychlost "od narození". V záznamu bude nepřirozeně velký přebytek výšek i hloubek, což se sice subjektivně dá upravit korekcemi na zesilovači, ale takový postup nemá moc společného s věrností reprodukce.
Myslím, že využití rychlosti 19 na 40 let starém, germaniovém stroji a s výchozími parametry co má, není příliš efektivní.

Nebylo by jednodušší a ve výsledku mnohem kvalitnější zakoupit a zrepasovat nějaký novější stroj, třeba B113-B115-B116-CM130, který rychlost 19 už má a využívá všech jejích výhod?
Radím přitom raději nereflektovat na sebelépe vychválené nabídky typu B73. To je stroj, který k opravě či dokonce repasi nutně vyžaduje poměrně hluboké znalosti i zkušenosti tohoto druhu záznamové techniky. Pro méně zkušeného, mladého a nedočkavého amatéra se může B73 snadno stát i důvodem k oběšení I někteří moji, velmi zkušení kolegové k tomu neměli při opravách B73 daleko. Při práci na B73 byly opakované výkřiky "kurrva já se na to vyseru!", případně "tyvole já si to hodím a bude to!" naprosto běžnou součástí hlukového pozadí v místnosti.
Po více, než ročním maratónu nejrůzněji důvodných reklamací stovek kusů B73 už to nikdo ani nevnímal.

Na mechaniku strojů B11x lze ještě koupit dost zásadních ND, elektrická část je repasovatelná také vcelku jednoduše, pokud to už bude potřeba. Dost snadno /ale s přístroji/ se tyto stroje dají i kompletně přenastavit na konkrétní druh a typ pásu, který se bude na stroji nejčastěji používat k záznamu.

Uživatelský avatar
Hifista
Příspěvky: 745
Registrován: 15 kvě 2005, 02:00
Bydliště: U Ostravy

#8 Příspěvek od Hifista »

Nevím, jestli v dnešní době mají takové úpravy nějaký smysl. V inzerci je za levný peníz spousta modelů mgf s rychlostí "19". I ten B43 s rychlostí "19" se dá za pětistovku sehnat. Úprava B4 je o ničem, protože jak bylo výše psáno, kromě perfektně a přesně provedených mechanických úprav vyvstává i problém s úpravami korekčních obvodů (o tom už zde bylo před časem nějaké vlákno).
Řekl bych, že celá řada B4 dnes "dojíždí" na opotřebení gumové kladky motoru. Tato je určující pro správnou rychlost a v dobách slávy řady B4 bylo možno pro nastavení správné rychlosti zakoupit kladky několika průměrů. Dnes u většiny mgf čtyřkové řady jsou tyto kladky "seschlé" a nesehnatelné a tudíž jen málokterý kus má správnou rychlost. Na tomto problému jinak velmi dobrá a povedená řada končí.

Uživatelský avatar
JiriTom
Příspěvky: 1199
Registrován: 26 dub 2017, 02:00

#9 Příspěvek od JiriTom »

sinclair: Máš samozřejmě naprostou pravdu, bez úpravy charakteristik je ta rychlost 19 na B400 skoro k hounu... Pokud si vzpomínám, téměř jsem to na 19 nikdy nepuštěl. Ale ono to hrálo lepším zvukem, když jsem rychlost 9 pustil na rychlost 4 (hlavně výšky a středy) , právě díky "zabudované" charakteristice na rychlost 4.
Dnes je to celé na nic a používat (a hlavně udržovat) takové stroje nemá smysl. Ale po sejmutí krytu je to krásná a složitá mašinka... :)

Ty redukce jsem tehdy nechal udělat dvě - a vyplatilo se, jedna měla tremolo... :)

Uživatelský avatar
JiriTom
Příspěvky: 1199
Registrován: 26 dub 2017, 02:00

#10 Příspěvek od JiriTom »

Hojně jsme používali zmáčknutí tlačítka na rychlost 9 i na 2. :)
Naposledy upravil(a) JiriTom dne 31 črc 2017, 17:41, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
Eleman
Příspěvky: 3439
Registrován: 21 úno 2011, 01:00
Bydliště: Český Středozápad (JO70AD)

#11 Příspěvek od Eleman »

Jo, to šlo u B4 (možná i u dalších této řady) a došlo ke zprznění frekvenční charakteristiky, zejména zdůraznění výšek, někomu se to ale líbilo
Člověk se celý život učí jenom proto, aby ve stáří všechno zapomněl.
„Když už člověk jednou je, tak má koukat aby byl. A když kouká, aby byl, a je, tak má být to, co je, a nemá být to, co není, jak tomu v mnoha případech je.“ J. Werich

Uživatelský avatar
JiriTom
Příspěvky: 1199
Registrován: 26 dub 2017, 02:00

#12 Příspěvek od JiriTom »

Tohle mělo samozřejmě smysl používat jen na zabudovaný reproduktor.
Nebo s připojenou horší bednou... :)

Uživatelský avatar
Osmdesat
Příspěvky: 1497
Registrován: 19 led 2016, 01:00
Bydliště: Liberecko

#13 Příspěvek od Osmdesat »

Povšechně vzato, praktický smysl dnes už nemá zabývat se kotoučáky vůbec.
Jenže já byl vždy věrný analogu, i v dobách jeho největšího zatracení, nezávisle na nějaké hipsterské módě, jako dneska.

Je to pro mne taková nostalgická záležitost, po babičce jsem zdědil B4 a celé dětství si ji pouštěl, s ní jsem objevoval hudební světy. A taky se mi líbí její konstrukční řešení, ve své době jistě revoluční. Se zvětšujícími se vědomostmi a dovednostmi jsem plánoval jej upgradovat. Pak byla při nějakém "úklidu" za mé nepřítomnosti vyhozena. Od kamaráda jsem sehnal aspoň B400, byť vnější vzhled není nic moc podle mého názoru. No a když se zahřeje, vydává úžasnou vůni!

Ta úprava na "19" je spíš snaha oživit tenhle nedokončený projekt, který jsem chtěl kdysi jako pubescent před asi 25 lety provést na té původní B4ce.
Už ne s takovými ambicemi jako tehdy, jen tu rychlost tam dát. A ten původní "béčtyřkový" zvuk s jeho chybami a vlastnostmi zachovat, vždyť to je právě charakter a duch toho stroje, bylo by škoda ho toho zbavovat!

Novější stroje pro mě tak zajímavé nejsou, byť mají určitě lepší parametry. Ale tím, že mají dokonalejší zvuk, blíží se to spíš už sterilnímu neutrálnímu CD-zvuku.

Chci si také vyzkoušet a pořádně se naučit celkové seřízení, měření a nastavení stroje. Prostě se něco naučit a proniknout hlouběji do praxe.

Uživatelský avatar
elektrosvit
Příspěvky: 2512
Registrován: 27 čer 2016, 02:00

#14 Příspěvek od elektrosvit »

Ta vůně je charakteristická a nezaměnitelná. :)

Zazněl zde názor, že se nevyplatí uvedené přístroje udržovat. Já si to nemyslím, používám celkem 9 přístrojů této řady a ve srovnání s novějšími řadami tam nic (aspoň mně) neodchází, mechanika je spolehlivá a pokud je v pořádku elektronika, hrají subjektivně stejně dobře jako mladší magnetofony. K tomu ještě povedený design, kompaktní rozměry...A stále se dají pořídit velmi zachovalé přístroje za nízké ceny, zájem o ně není tak velký jako o novější mgf. Na Aukru se dají koupit nové řemínky a sem tam i hlavy.

Současné stisknutí tlačítek "2" a "9" dost pomohlo při přehrávání zahuhlaných třetích kopií pokoutně sháněných nahrávek.

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#15 Příspěvek od Hill »

Především šlo o ty "zahuhlané" nahrávky, kdy bylo třeba rozumět textu. Dvojkové korekce na devítku rychlost tomu při snímání daly zvuku účinně prezentní charakter.
Já jsem měl ještě kdysi kliku - chytil jsem výprodej setrvačníků pro B43 i s ložiskem a přepínačem, tak jsem si spáchal rychlosti 4/9/19 na B42 pouhou výměnou těchto tří kusů (a vyvrtáním děr pro tlačítka do horního panelu a vyříznutí závitů pto uchycení přepínače na odlitku šasi). Elektroniku jsem si do toho postavil vlastní. Asi nejhorší na tom bylo vyřešit stínění a zemnění spojů, signály se tam tahají ze strany na stranu... byla to dobrá škola.

Zvětšení průměru hřídele motorku jsem samozřejmě zkoušel taky, ale to nikam nevedlo - motorek nemá dost velký točivý moment, aby po zmenšení převodového poměru utáhl rychloposuvy.
Mimoto originál setrvačník pro B43 je těžší, než pro ostatní stroje řady B4, je o něco vyšší a má více hmoty na obvodu. Počítá se s tím, že na nejpoužívanější devítku rychlost bude mít poloviční otáčky, tak ať má nějaký moment setrvačnosti a nezhorší kolísání, nebo aspoň ne o moc.

Odpovědět

Zpět na „Audiotechnika“