Instalace uhelného kotle + výběr uhlí
Moderátor: Moderátoři
Instalace uhelného kotle + výběr uhlí
Zima se jako každý rok nečekaně přiblížila a řeším doma ekonomické vytápění.
Volba padla na pevnopalivní kotel, který naroubuji do stávající ÚT soustavy vyhřívané původně plynovým kotlem (bude odstaven). Mám tu zatím nachystaný kotel Etka U 12 v dobrém stavu. Zkušenosti ale nemám žádné.
V ÚT soustavě jsem našel vhodné místo k připojení kotle, ale nevím, jak tlustými trubkami si jej mohu dovolit připojit. Výkon kotle 12 kW.
Někdo radí 3/4", jiný radí, že stačí 1/2" v polypropylénu. I když, PPR trubky se měří dnes v mm jako vnější průměr, původní 1/2" odpovídá PPR 20 mm, má to tlustší stěny, takže světlost bude nižší než u klasiky 1/2" ocel nebo dokonce měď.
Původní plynový kotel má 28 kW a je připojen 3/4" mědí. (Původně vytápěl dvě podlaží, proto ten výkon. Já hodlám vytápět jen jedno.) Takže 1/2" pro 12 kW by mohlo mít logiku. Voda bude honěna čerpadlem připojeným u vstupního vývodu kotle. Přívod do ÚT soustavy bude 6 m dlouhý. V soustavě je 12 spíše menších radiátorů. Počítám, že nebudou v provozu všechny. Případný nedostatek topného výkonu vykryjí kamna.
Další otázka - volba hnědého uhlí. Černé uhlí bohužel v tomto kotli použít nelze. V úvahu připadají dva druhy (kvalitního) hnědého uhlí - most a bílina. Most - levnější, výhřevnější, podle různých zmínek na netu ale špatně hoří a dehtuje. Bílina - dražší, méně výhřevná, méně síry, prý dobře hoří. Polské sušené lejno kupovat nebudu.
Cenově i výhřeností vyjde lépe Most, ale...
Jakékoliv poznatky, připomínky, návrhy, zkušenosti uvítám. Vím, jsou specializovaná fóra na toto téma, ale třeba se někdo zkušený najde i tady.
Volba padla na pevnopalivní kotel, který naroubuji do stávající ÚT soustavy vyhřívané původně plynovým kotlem (bude odstaven). Mám tu zatím nachystaný kotel Etka U 12 v dobrém stavu. Zkušenosti ale nemám žádné.
V ÚT soustavě jsem našel vhodné místo k připojení kotle, ale nevím, jak tlustými trubkami si jej mohu dovolit připojit. Výkon kotle 12 kW.
Někdo radí 3/4", jiný radí, že stačí 1/2" v polypropylénu. I když, PPR trubky se měří dnes v mm jako vnější průměr, původní 1/2" odpovídá PPR 20 mm, má to tlustší stěny, takže světlost bude nižší než u klasiky 1/2" ocel nebo dokonce měď.
Původní plynový kotel má 28 kW a je připojen 3/4" mědí. (Původně vytápěl dvě podlaží, proto ten výkon. Já hodlám vytápět jen jedno.) Takže 1/2" pro 12 kW by mohlo mít logiku. Voda bude honěna čerpadlem připojeným u vstupního vývodu kotle. Přívod do ÚT soustavy bude 6 m dlouhý. V soustavě je 12 spíše menších radiátorů. Počítám, že nebudou v provozu všechny. Případný nedostatek topného výkonu vykryjí kamna.
Další otázka - volba hnědého uhlí. Černé uhlí bohužel v tomto kotli použít nelze. V úvahu připadají dva druhy (kvalitního) hnědého uhlí - most a bílina. Most - levnější, výhřevnější, podle různých zmínek na netu ale špatně hoří a dehtuje. Bílina - dražší, méně výhřevná, méně síry, prý dobře hoří. Polské sušené lejno kupovat nebudu.
Cenově i výhřeností vyjde lépe Most, ale...
Jakékoliv poznatky, připomínky, návrhy, zkušenosti uvítám. Vím, jsou specializovaná fóra na toto téma, ale třeba se někdo zkušený najde i tady.
Nechápu přechod plyn => wegel, (špína, starosti s odpopelováním, vymetáním i s roztápěním = potřeba roztápěcího dřeva plus minimální pohotovost k činnosti atd... - osobní zkušenost), ale to ponechávám na volbě každýho soudruha a neřeším to.
Daleko víc mě zaráží doplňkový údaje o možnostech různejch typů - lokalit původu uhlí - že dražší uhlí líp hoří, ale má menší výhřevnost. Tam bych spíš předpokládal opačnou "závislost" ...
Daleko víc mě zaráží doplňkový údaje o možnostech různejch typů - lokalit původu uhlí - že dražší uhlí líp hoří, ale má menší výhřevnost. Tam bych spíš předpokládal opačnou "závislost" ...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě !!!
A kutilmile - nelituju tě !!!
Kotol na pevné palivo asi nebude moc vhodné pripojiť nejakým plastom pokiaľ nieje zabezpečený samočinný obeh vo vykurovacom systéme. Pri výpadku elektriky,alebo poruche čerpadla dôjde k prehriatiu kotla,voda sa začne variť a vznikne para s vysokou teplotou. Plast sa ti roztaví - nasleduje pohroma....
-
- Příspěvky: 2551
- Registrován: 13 zář 2005, 02:00
Je to uzavřená nebo otevřená soustava? Pokud uzavřená, tak bych do čehokoli plastového nešel. A vlastně bych do plastu nešel, ani kdybys tam měl otevřenou nádobku. Ale jestli rád řešíš mimořádné události, jdi do toho. Cenový rozdíl Fe oproti plastu je na 2x6m zanedbatelný, kvalitativní a pevnostní značný. 3/4" nic nezkazíš.
I když teď jsem se koukal na PPR trubky a jsou určené i pro ústřední topení. Nicméně - 1m PPR 25mm stojí 38Kč, Fe 1m 3/4 je za 67Kč. Rozdíl 39Kč/m x 12m, to je necelých 500 Kč. Vůbec bych to nřešil.
Když jsme loni ještě topili uhlím, brali jsme očech 1A Ledvice. Ale sovnání s jiným palivem nemám.
Petr
I když teď jsem se koukal na PPR trubky a jsou určené i pro ústřední topení. Nicméně - 1m PPR 25mm stojí 38Kč, Fe 1m 3/4 je za 67Kč. Rozdíl 39Kč/m x 12m, to je necelých 500 Kč. Vůbec bych to nřešil.
Když jsme loni ještě topili uhlím, brali jsme očech 1A Ledvice. Ale sovnání s jiným palivem nemám.
Petr
Na ty tvoje PPR trubky klidně zapomeň. Na topení musíš mít speciální PPR trubky (ne jako na horkou vodu) a speciální svářečku! No a jestli s tím nemáš žádné zkušenosti a měl by sis to nechat dělat, tak jedině železné trubky, ale i měděné se dají, ale jsou dražší a furt se to hejbe.Osmdesat píše:Někdo radí 3/4", jiný radí, že stačí 1/2" v polypropylénu. I když, PPR trubky se měří dnes v mm jako vnější průměr, původní 1/2" odpovídá PPR 20 mm, má to tlustší stěny, takže světlost bude nižší než u klasiky 1/2" ocel nebo dokonce měď.
Ano, čerpadlo na oběh vody tam můžeš mít, ale zároveň taky někde nahoře expanzní nádobu. Kombinace ti řekne pouze ten, co to uvidí na místě - počty radiátorů, umístění atd. atd.
- elektrosvit
- Příspěvky: 2512
- Registrován: 27 čer 2016, 02:00
S volbou hnědého uhlí asi takto: Kvalita byla různá rok od roku a nezáleželo na tom, jestli šlo o Most nebo Bílinu. Jeden rok uhlí shořelo krásně s minimem popela, další rok zůstávaly v kamnech hroudy, jindy zase podivné kovové spečence. Minulý rok jsem bral už jen vozík Bíliny a temperoval převážně dřevem. Letos zůstanu asi už jen u dřeva.
K tomu se přidám . Nikdy nevíš , co ti navezou a stejně to musíš zpopelnit . Ale je to jasně nejlevnější s nejmenším množstvím práce . Topím 5 let odpadním dřevem , ale té práce . Na chalupě hnědým a úplná spokojenost . Když máš kotel akorát , či raději slabší , nepoznáš spaliny z něj či plynu . Až nebudu mít odpadní dřevo , koupím místo 24ky Dakona jen 12ku a pojedu nadále na uhlí .
Ešte doplním že 12 kW kotol potrebuje pri teplotnom spáde 80/65°C prietok kotlovej vody cca 1000 litrov/hod. Ak si pozreš tlakové straty trením v potrubí pri tomto prietoku tak zistíš že pri ocelovej rúry 3/4" je to cca 0,5kPa/m čo by som pvažoval za hraničnú hodnotu. U PPr je to viacej. Čiže ak to má normálne fungovať tá prípojka 12 metrov je dosť dlhá to je zrejme 12 tam a 12 späť tak určite minimálne 3/4" ocelovú rúrku. Je v podstate jedno z čoho tá rúrka bude ale aby mala vnútorný priemer aspoň 19mm. Na druhú stranu je ale pravda že ak použiješ silné čerpadlo tak tam môže byť rúrka tenká aj ako slamka ale otázne je kto bude platiť tú elektriku. Preto hovorím ak to má normálne fungovať tak minimálne 3/4".
- jirka5
- Příspěvky: 564
- Registrován: 27 zář 2014, 02:00
- Bydliště: Very Stupid District, hned vedle okresu Postřižiny
Úplně se ztotožňuji s Ekkarem, přechod z plynu zpět na uhlí je nesmysl technický i ekonomický. Sirnaté uhlí, které se u nás prodává, je dobré jako surovina pro chemický průmysl, ale vytápět s ním byt nebo rodinný domek je zvěrstvo.
Původní topná soustava s plynovým kotlem byla zřejmě navržena jako uzavřena s nuceným oběhem. Ty chceš do této soustavy zasáhnout, nějakým způsobem vyřadit jedno patro a původní plynový kotel nahradit předpotopním kotlem na pevná paliva Etka12, který byl určen pro otevřené soustavy se samotížným oběhem. Proto ty silné vývodní trubky. Při "naroubování" tohoto kotle bys ho musel dovybavit dochlazovací smyčkou nebo oběhové čerpadlo zapojit přes automatický záložní zdroj. V opačném případě při výpadku sítě riskuješ, že ti kotel vybuchne. Amatérské zásahy do topné soustavy se nevyplácejí, toho by sis měl být vědom.
Existují i legislativní důvody, proč to nedělat. Podívej se na tyhle stránky a bude ti (snad) všechno jasné: http://www.topmeuhlim.cz/1980-2/
Nejjednodušší způsob, jak v tvém případě ušetřit, je vybrat si alternativního dodavatele plynu. Tímto způsobem lze ušetřit dost peněz bez jakékoliv investice. Někdy stačí plynárenské společnosti pohrozit, že k němu přejdu.....
Původní topná soustava s plynovým kotlem byla zřejmě navržena jako uzavřena s nuceným oběhem. Ty chceš do této soustavy zasáhnout, nějakým způsobem vyřadit jedno patro a původní plynový kotel nahradit předpotopním kotlem na pevná paliva Etka12, který byl určen pro otevřené soustavy se samotížným oběhem. Proto ty silné vývodní trubky. Při "naroubování" tohoto kotle bys ho musel dovybavit dochlazovací smyčkou nebo oběhové čerpadlo zapojit přes automatický záložní zdroj. V opačném případě při výpadku sítě riskuješ, že ti kotel vybuchne. Amatérské zásahy do topné soustavy se nevyplácejí, toho by sis měl být vědom.
Existují i legislativní důvody, proč to nedělat. Podívej se na tyhle stránky a bude ti (snad) všechno jasné: http://www.topmeuhlim.cz/1980-2/
Nejjednodušší způsob, jak v tvém případě ušetřit, je vybrat si alternativního dodavatele plynu. Tímto způsobem lze ušetřit dost peněz bez jakékoliv investice. Někdy stačí plynárenské společnosti pohrozit, že k němu přejdu.....