Nabíjanie druhej baterky v aute

Vše, co se týká elektroniky v automobilech, motocyklech a jiných samohybech

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
DELONG
Příspěvky: 1361
Registrován: 16 dub 2006, 02:00
Bydliště: SVK

Nabíjanie druhej baterky v aute

#1 Příspěvek od DELONG »

Zdravím
potreboval by som nejakú radu alebo nejakú vlastnú skúsenosť z dobíjaním autobatérie.

Mám Citroen jumper a v ňom druhú autobatériu 12V 120Ah . Z nej mám napájané LED svetlá, zásuvky 12V a bufík.

Chcel by som ju nabíjať aj počas jazdy z autobatérie ktorá je dobíjaná z alternátora.

Chcem kúpiť DC-DC Boost Converter konkrétne tento .

Pomocou neho out výstupom dobíjať tú druhú baterku 12V120Ah .
Je to dobrý nápad alebo my odporučíte niečo lepšie alebo iný spôsob nabíjania ?

Za pomoc vopred ďakujem .

Kremik
Příspěvky: 3467
Registrován: 30 bře 2012, 02:00
Bydliště: Havířov

#2 Příspěvek od Kremik »

No, pokud bych vozil druhou baterku, asi bych ji natvrdo připojil k té první. V dřívějších dobách by to asi nebyl dobrý nápad, ale dnešní alťíky dávají dostatek výkonu, tak by to nemusel být problém. Jen ty baterky by měly mít podobný vlastnosti, kapacita může být rozdílná.

Uživatelský avatar
misocko
Příspěvky: 1250
Registrován: 26 čer 2009, 02:00
Bydliště: Hlohovec (Sk)

#3 Příspěvek od misocko »

tiez som za pripojenie baterky k altiku, mozno ce rele ktore bude zopnute iba pri beziacom motore, pripadne nejaky NTC (zopar vykonnych ziaroviek paralelne) na obmedzenie nabehoveho nabijacieho prudu ak tu beaterku vyuzivas hlavne pri stojacom motore.
nevidim dovod / vyhodu pouzitia DC - DC menica

Uživatelský avatar
MetalGod
Příspěvky: 6556
Registrován: 30 kvě 2006, 02:00
Bydliště: Seč

#4 Příspěvek od MetalGod »

Natvrdo bych je paralelně nedával, hodil bych do cesty pořádný relátko (míval jsem doma 70A z auta; klasická kostka, jako ty na 20-30A, jen s poněkud širšíma fastonama), který sepne, když je zapnutý zapalování a zároveň zhaslá kontrolka dobíjení. Taková jednoduchá logika si akorát navíc žádá buď jedno relé (rozpínací, přepínací), nebo primitivní invertující tranzistoriádu.
Kdo není ve dvaceti levičák, nemá srdce,
kdo je levičák ve čtyřiceti, nemá rozum.
— Winston Churchill

Uživatelský avatar
mojza
Příspěvky: 327
Registrován: 01 zář 2006, 02:00
Bydliště: Frýdek-Místek

#5 Příspěvek od mojza »

Nazdárek,
dělal jsem to u dvou VW Transportérů přes relé, které přídavný AKU (100Ah trakční) připojoval až po nastartování. Relé je zapotřebí pro spínání aspoň 40 A a pojistky nejmíň 60A, protože při zcela vybitém přídavném AKU teče do něj i velmi velký proud z hlavní baterky. A dostatečně dimenzovat přívodní nabíjecí vodiče (cca 10mm²). Je možno též spojit hlavní a přídavnou baterku přes Shottkyho diodu, ale přídavná bude mít o úbytek na diodě menší nabití (nezkoušel jsem). Už se to zde řešilo, stačí pohledat. Např.: http://www.ebastlirna.cz/modules.php?na ... ic&t=80904
nebo, je tam i schema zapojení:
www.transporterclub.cz/forum

Uživatelský avatar
DELONG
Příspěvky: 1361
Registrován: 16 dub 2006, 02:00
Bydliště: SVK

#6 Příspěvek od DELONG »

Ďakujem za reakcie. Uvažoval som aj o pripojení "natvrdo" samozrejme cez relé ktoré by s 15-tky pripojilo druhý akumulátor. Ale bál som sa to pripojiť lebo sú tam dosť veľké prúdy a ešte aj niekedy "blúdivé prúdy" ktoré sa vekom auta dosť často vyskytujú . Preto ma napadlo to to riešenie s boostrom. Samozrejme bude to tiež pripojené cez relé ktoré ho pripojí po naštartovaní.

Uživatelský avatar
Ondras_Ch
Příspěvky: 171
Registrován: 04 bře 2017, 01:00
Bydliště: Úpice
Kontaktovat uživatele:

#7 Příspěvek od Ondras_Ch »

Rozhodně bych byl pro jednoduché řešení s relátkem, kamarád to takhle provozuje ve sprinterovi - vzadu je trakční baterka 75Ah pro napájení měniče a hydraulické plošiny. Relé sepne při nastartovaném motoru. Není tam moc nad čím mudrovat.

Uživatelský avatar
Kvicala_r
Příspěvky: 3221
Registrován: 19 led 2005, 01:00
Bydliště: Haná / N.J.

#8 Příspěvek od Kvicala_r »

Spínají ty relé s nějakým zpožděním, aby altík dodal počáteční odčerpanou energii z primární Aku? Já kdysi četl na Opel foru, že relé pro automatické rozsvěcování světel (tehdy nazývaná severská výbava) se připojovalo se zpožděním, aby nedostával graetz takový čoud. Prý když to bylo hned po najetí napětí na altíku, tak ty diody odcházely výrazně častěji. Netuším, jestli tam pak může vznikat taková špice, která by ty diody postupně odrovnala - moc se mi to nezdá, ale nechat pár desítek vteřin srovnat poměry v síti bych asi nechal.

Kremik
Příspěvky: 3467
Registrován: 30 bře 2012, 02:00
Bydliště: Havířov

#9 Příspěvek od Kremik »

Na co tam chcete cpát relátko?? Vždyť dvěma baterkám se bude startovat podstatně snadněji, ničemu to nevadí, naopak to baterky šetří, no a pokud bude druhá baterie připojena nějakým tenčím vodičem, tak se na startování bude podílet jen částečně. A to přece taky ničemu nevadí. Opakovaně spojovat baterie s různým potenciálem a ještě krmit relé, proč?

Uživatelský avatar
rnbw
Příspěvky: 32312
Registrován: 21 bře 2006, 01:00
Bydliště: Bratislava

#10 Příspěvek od rnbw »

Napriklad preto, ze ked sa ti "podari" bateriu vybit pri praci (alebo na co to ma sluzit), tak staci nastartovat.

Uživatelský avatar
Martin_Fio
Příspěvky: 186
Registrován: 28 pro 2005, 01:00

#11 Příspěvek od Martin_Fio »

Zdravím, myslím si, že je lépe použít alternátoru, jemuž se vyvede střídavina a ta se pro druhou baterii usměrní. Stejně se nevyužije úplně možnosti baterie a dobrých 30 procent váhy baterie se vozí zbytečně. Normálně nastavené nabíjení je vlastně jen tvrdý napěťový zdroj 14,4v. Abych využil kapacity baterie, vlétě dobíjím solárem za necelou tisícovku a v zimě jsem se solárem téměř na hraně. Za delší jízdy pomůže velký "120W" univerzální notebookový zdroj zvyšující napětí pro vnitřní baterku na více jak 16V. Tuším že v nedávném AR PE vyšel článek s podobným zdrojem. Někde tu na Bastlírně je vlákno, kde jsem psal před cca 10 lety, že paralelní spojení baterek v autě je výhodné jen pro dealera baterií. Spojit 2 baterky, jenž jsou různé konstrukce, jsou v různých teplotách, jiných průbězích životnosti je nesmysl. To je pak lépe vozit jen jednu pořádnou, při stání ji dobít do začátku plynování atd.

Uživatelský avatar
DELONG
Příspěvky: 1361
Registrován: 16 dub 2006, 02:00
Bydliště: SVK

#12 Příspěvek od DELONG »

Ďakujem za názory asi to vyrieším týmto zariadením .

Uživatelský avatar
breta1
Příspěvky: 3454
Registrován: 09 zář 2005, 02:00

#13 Příspěvek od breta1 »

Dyť ty krámy jsou dražší, než nová baterka!
Pro tvoje použití - Já bych to řešil tím relátkem

Uživatelský avatar
DELONG
Příspěvky: 1361
Registrován: 16 dub 2006, 02:00
Bydliště: SVK

#14 Příspěvek od DELONG »

Pôvodne som si myslel aj ja že baterku prepojím cez relé a a relé zapne kľúčik (15) ešte ma napadlo to relé aby zaplo oneskorene cca po 30sekundách .
Ale niekdo tu píše načo relé , potom zas nejaké výkonové žiarovky pridať , tak neviem ako ďalej .

No áno oddelovač je drahé zariadenie asi pre ten masívny chladič . Riadi to možno zas procesor tak programátor potrebuje tiež na kafé :lol: . Uvažujem o tom oddelovači preto lebo to vyzerá celkom slušne a za tie eurá sa mne neoplatí bastliť niečo také. Stejne neviem čo je v tom za súčiastky a zabijem pritom ešte veľa času a efekt žiadny .

Ešte ma napadlo že to tiež spínať mosfetom ako ich zariadenie ale zas veľa elektroniky tam nechcem pchať a ani nemám toľko času sa s tým zaoberať a niečo vymýšlať . A ak my zhorí iba mosfet tak si môžem gratulovať :lol: ...

Uživatelský avatar
PixelOrgy
Příspěvky: 1933
Registrován: 04 zář 2007, 02:00

#15 Příspěvek od PixelOrgy »

Samotny relatko se me taky moc nelibi, ty baterie budou mit nejspis ruznou uroven nabiti.... Co takto?
Přílohy
batt.png
(17.59 KiB) Staženo 110 x

Odpovědět

Zpět na „Auto - Moto technika“