Gelová autobaterie - mírně nafouknutá

Vše, co se týká elektroniky v automobilech, motocyklech a jiných samohybech

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
michal_n_cz
Příspěvky: 25
Registrován: 25 dub 2009, 02:00
Bydliště: Olomouc, Česká republika

Gelová autobaterie - mírně nafouknutá

#1 Příspěvek od michal_n_cz »

Zdravím, chci do auta vrátit jinak spolehlivý gelový akumulátor a zjistil jsem nepatrné vudutí čel. Nejsem si jistý zdali je to vada nebo jen plast časem trochu povolil. Mírné nafouknutí je vidět na fotkách, není to "natlakované" - jede to rukou zmáčkout trochu zpět.
Baterka ležela pár měsíců v bytě po té co jsem zapomněl vypnout světla- tak jsem do vozu dal jinou. Po té jsem to nabil jen na cca 12,5V a nechal být, těď před dalším nabíjením měla jen cca 9,5V.
Nejsem si jistý zdali je to úplně OK - předem díky za názory.
Přílohy
autobaterie3.JPG
(84.53 KiB) Staženo 79 x
autobaterie2.JPG
(134.71 KiB) Staženo 81 x
autobaterie1.JPG
(127.09 KiB) Staženo 63 x

Uživatelský avatar
rnbw
Příspěvky: 32312
Registrován: 21 bře 2006, 01:00
Bydliště: Bratislava

#2 Příspěvek od rnbw »

Obavam sa, ze ak lezala par mesiacov pri 9,5V, tak bude na vyhodenie.

VRLA baterie z UPS pri akomkolvek nafuknuti vyhadzujem. Exide z auta bola pri vyhadzovani po 8 rokoch tiez nafuknuta.

Uživatelský avatar
ZdenekHQ
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 25593
Registrován: 21 črc 2006, 02:00
Bydliště: skoro Brno
Kontaktovat uživatele:

#3 Příspěvek od ZdenekHQ »

Konkrétně YUASA mně tady ležela v menším provedení a několika kusech dva roky, aniž by se jí cokoliv stalo. To je značka, které věřím. Pokud se aku nafoukne z důvodu kolapsu, tak to nejde stlačit zpátky.

Bohužel těch 9.5V je dost málo na to, aby se nepoškodila. Ty moje poctivě držely přes 12.5V

Pokud po nabití za den či dva spadne pod 12V, je to konec. Obecně se uvádí těch 12.5V, nová drží skoro 13V.
Pro moje oslovení klidně použijte jméno Zdeněk
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?
]

Uživatelský avatar
rnbw
Příspěvky: 32312
Registrován: 21 bře 2006, 01:00
Bydliště: Bratislava

#4 Příspěvek od rnbw »

Aj ked drzi napatie, tak uz moze byt v prdeli (vysoky vnutorny odpor). Ked uz ani napatie nedrzi, tak rovno do zberu (olovene baterie sa vykupuju za celkom slusne ceny - u nas 30 centov/kg).

Uživatelský avatar
ZdenekHQ
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 25593
Registrován: 21 črc 2006, 02:00
Bydliště: skoro Brno
Kontaktovat uživatele:

#5 Příspěvek od ZdenekHQ »

Většinou takhle hnijou můstky mezi článkama, ale to se v autě pozná hned. Blik a tma při startu.

Yuasa je poctivá značka.
Pro moje oslovení klidně použijte jméno Zdeněk
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?
]

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#6 Příspěvek od EKKAR »

michal_n_cz píše:Zdravím, chci do auta vrátit jinak spolehlivý gelový akumulátor a zjistil jsem nepatrné vudutí čel. Nejsem si jistý zdali je to vada nebo jen plast časem trochu povolil. Mírné nafouknutí je vidět na fotkách, není to "natlakované" - jede to rukou zmáčkout trochu zpět.
Baterka ležela pár měsíců v bytě po té co jsem zapomněl vypnout světla- tak jsem do vozu dal jinou. Po té jsem to nabil jen na cca 12,5V a nechal být, těď před dalším nabíjením měla jen cca 9,5V.
...
Vem ji do tašky a odvez ji do Sběrnýho dvora, případně do prodejny auto-moto dílů, kde ti ji vykoupí za 10Kč/kilo. Prostě vystroj jí funus, je mrtvá - a zabils ji ty, tím žes ji nechal nenabitou těch pár měsíců ležet.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
michal_n_cz
Příspěvky: 25
Registrován: 25 dub 2009, 02:00
Bydliště: Olomouc, Česká republika

#7 Příspěvek od michal_n_cz »

Zkoušel jsem trochu nabíjet. Nabíjím menším proudem do 1A a dlouho. Původně jsem to chtěl nechat i přes noc. Přes 11V se to přehouplo relativně ryche, pak už to jde dost pomalu. Je mi jasný že 1A to budou desítky hodin. Uvidím kolik tam bude zítra odpoledne. Mám spíše obavy z nějakých nežádoucích efektů. čet jsem někde na webu nějaké story o explozích atd., ale to se týkalo pravděpodobně příliš vysokého napětí při nabíjení těchto druhů akumulátorů.

Uživatelský avatar
ZdenekHQ
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 25593
Registrován: 21 črc 2006, 02:00
Bydliště: skoro Brno
Kontaktovat uživatele:

#8 Příspěvek od ZdenekHQ »

Tohle Ti jen tak nebouchne, ale po odpojení nabíječky si po pár hodinách změř svorkový napětí. Asi poznáš, že je to konec...
Pro moje oslovení klidně použijte jméno Zdeněk
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?
]

Uživatelský avatar
rnbw
Příspěvky: 32312
Registrován: 21 bře 2006, 01:00
Bydliště: Bratislava

#9 Příspěvek od rnbw »

Nebuchne, nastav 13,8 V a mozes to s tym obmedzenym prudom nechat ako dlho chces/potrebujes. Ak sa napatie zvysuje pomaly, to je dobra znamka.

Uživatelský avatar
Nakadah
Příspěvky: 1312
Registrován: 06 říj 2013, 02:00
Bydliště: Ostrava

#10 Příspěvek od Nakadah »

Jakékoliv pokusy jsou už jen labutí píseň. Měl si ji nabít hned, jak si ji tehdy vybil světly. Sice hluboké vybití startovacím akumulátorům dobře nedělá, ale když ji nechás vybitou ležet - tak ji dorazíš. Bude mít zasulfátované elektrody a už ji nikdy nenabiješ na plnou kapacitu. Taky jí stoupne vnitřní odpor a už nedá ty startovací proudy jako když byla dobrá.

Doma sem zkoušel různě experimentovat s desulfátorem, ale na takhle umrtvené baterky to prostě nezabere. Nakonec sem baterky odvezl do výkupu a dostal aspoň 500 (3x autobaterka a 2x z moto + možná ještě nějaké z UPS).

Prostě jak napsal ekkar, do výkupu s ní.

Uživatelský avatar
Michal22
Příspěvky: 7655
Registrován: 28 bře 2012, 02:00
Bydliště: Brno

#11 Příspěvek od Michal22 »

Jen trochu malý OT- letos jsem doma posbíral vadné Pb aku do aut, UPS, zabezpečovaček a pod. Projel jsem se s tím do 10 km vzdálené sběrny, kde mi za 113 kg aku dali 1800 Kč. Takže v ČR jsou ceny ještě asi mnohem lepší jak v SK.
Civilizace založená na oboustranné lepící pásce nemůže dobře skončit...
I kdyby se z tebe jednou stal král, neodsuzuj lidi, kteří ti nebudou provolávat slávu- raději se zeptej sám sebe, proč tomu tak není...

Uživatelský avatar
rnbw
Příspěvky: 32312
Registrován: 21 bře 2006, 01:00
Bydliště: Bratislava

#12 Příspěvek od rnbw »

To je slusna cena.

Uživatelský avatar
sis2
Příspěvky: 1155
Registrován: 07 říj 2012, 02:00
Bydliště: Brno

#13 Příspěvek od sis2 »

Můžu potvrdit, po úklidu u známých, za dvě staré "schované" baterky z Favorita dali ve sběrně 5-ti stovku... a berou je tak, jak jsou, i s elektrolytem

Uživatelský avatar
forbidden
Příspěvky: 8808
Registrován: 14 úno 2005, 01:00
Bydliště: Brno (JN89GF)
Kontaktovat uživatele:

#14 Příspěvek od forbidden »

Taky můžu potvrdit, odvezli jsme z práce po takových 15 let hromaděný baterky z UPSek a autobaterky a odjížděli ze sběrny s víc jak 5000,- :D
Černý fondy jedou. :lol:

Uživatelský avatar
michal_n_cz
Příspěvky: 25
Registrován: 25 dub 2009, 02:00
Bydliště: Olomouc, Česká republika

#15 Příspěvek od michal_n_cz »

No uvidím jak dopadne nabíjení, zdá se že celkem klade odpor. Včera večer to bylo ihned po odpojení od nabíjecího zdroje 11.7 a po púl dni klidu 11,45V. Tím jestli to půjde vrátit do sběrny si nejsem jistej - má to bez olova - symbol Pb škrtnuto...

Odpovědět

Zpět na „Auto - Moto technika“