Regulátor dobíjení Jawa
Moderátor: Moderátoři
to je dobrá zpráva, seženu uhlíky a zkusim to nějak zapojit. když tak tam dam nějaký vypínač, ať se to nabíjí jen chvilku, nebo tam vrznu žárovku na omezení proudu. Mně šlo jen o to, aby s harantama nezustavali na poli s vybitou aku.máte ještě někdo nějaký nápad, jak zapojit zapalování bez aku pokud možno co nejjednodušeji? Četl jsem o zapalování z fichtla, ale to se musí roztláčet. Jinak se mi tu válí zapalování z babety. Myslíte si, že ten bezdotyk bude fungovat při tak malých otáčkách, jako má kývačka při nakopávání?
Nevím kam bych téma nahodil proto asi sem.
Jde o zapalování JAWA 250 kývačka.
Abych se v tom trochu vyznal.
Jak funguje zapalování s dobíjením?
Malá kulatá cívečka v zapalování je k čemu(žeby kvůli opalu kontaktů)?
Díky.
Jde o zapalování JAWA 250 kývačka.
Abych se v tom trochu vyznal.
Jak funguje zapalování s dobíjením?
Malá kulatá cívečka v zapalování je k čemu(žeby kvůli opalu kontaktů)?
Díky.
- Přílohy
-
- jawa 250 kývačka.png
- (56.32 KiB) Staženo 171 x
To cos zvýraznil je výkonovej odpor, přes kterej se budí dynamo v 1. regulačním stupni. Regler je jednokotvičkovej, trojpolohovej - v první poloze budí dynamo na plno přímo z rozvodu 6V, ve druhý přes tenhle výkonovej odpor a ve třetí se buzení odpojuje úplně a dynamo jede jen na remanentní magnetismus. Bacha, "kejwa" má ukostřenej kladnej pól baterie ...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě !!!
A kutilmile - nelituju tě !!!
v prvom rade mrkni na regler ci kotvicka hybe pri zvysovani otacok , ak nie , kontrola uhlikov a rotora (ak uz niekomu vyletelo gurero a oskrabalo rotor , tak je to v....), ak sa hybe, problembude v spinacom kontakte ktory pripaja dynamo na baterku - demontovat regler a omrknut to. Ak nepomoze , tak merak a merat.
Kejvačka měla ukostřenej (+), prostě v tý době se to tak dělalo - ukostřovat (-) se začal až koncem 60. let. Bylo to podle "našeho velkýho vzoru, Sovětskýho Svazu" - tam OBVYKLE ukostřujou (+) doteď. Vím, že se to nějak odůvodňovalo následnou polaritou vn na jiskřišti svíčky, že se při ukostřeným (+) nevypaluje ohnutá elektroda, ale ta střední, takže nehrozí upadnutí toho "háčku" na svíčce do spalovacího prostoru atd. Stejně se potom následně objevilo spousta návodů, jak u takovejch vozidel obrátit palubní polaritu, protože "západ" měl celou dobu ukostřenej (-) a normy pro výrobu příslušenství včetně takovejch věcí jako rádio do vozidla s tím počítaly. U vozidel S DYNAMEM se přepólování palubní sítě udělalo snadno - obrátila se baterka a dynamo se nechalo nabudit s obrácenou polaritou - po následujícím startu už dodávalo opačnou polaritu a drželo ji.
Takže já nevím, jakej pól má ta lantrosova mašina ukostřenej - nepoznám to. Ale napsal jsem stav jakej byl u všech kejvaček v momentě, kdy sjely z montážní linky - s jednou takovou jsem sám osobně jezdil víc jak 7 let jako řidič - a dalších 10-12 let předtím jsem se postupně víc a víc podílel na její údržbě. Musel bych bejt naprostej ignorant, abych za tu dobu nezjistil, jakej pól má ukostřenej.
Takže já nevím, jakej pól má ta lantrosova mašina ukostřenej - nepoznám to. Ale napsal jsem stav jakej byl u všech kejvaček v momentě, kdy sjely z montážní linky - s jednou takovou jsem sám osobně jezdil víc jak 7 let jako řidič - a dalších 10-12 let předtím jsem se postupně víc a víc podílel na její údržbě. Musel bych bejt naprostej ignorant, abych za tu dobu nezjistil, jakej pól má ukostřenej.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě !!!
A kutilmile - nelituju tě !!!
Mám ve své èz175 tento výše popsaný tranzistorový regulátor a napadla mì taková myšlenka, zda by nastal nìjaký problém kdybych do moto místo Pb aku použil 2ks Li-Ion èlánkù v serii. Regulátor je nastaven cca na 7,2V takže napìtí na èlánku by se udržovalo jen na 3,6V ale to by podle mì mì nemuselo v praxi nìjak moc vadit. Jen si nejsem jistý zda by nebyl nìjaký problém s nabíjením tìch Li-Ion z dynama.
Naposledy upravil(a) sr71 dne 06 črc 2022, 12:08, celkem upraveno 1 x.
Napíšu dosavadní zkušenost s Li-Ion èlánky místo olovìné baterie ve staré motorce. Už cca pøed 4 roky jsem dal do Simsona (12V) blok 4S2P z Li-Ion 18650 (nedával jsem je tam nabité do plna, a teoreticky by se na nich pøi provozu motorky mìlo udržovat napìtí max cca 14,4V, což je 3,6V na èlánek, takže pro Lion bezpeèné). Motorka se používá ojedinìle, uložená celoroènì v nevytápìné kùlnì, ale ty baterky tam furt jsou bez jakékoli údržby a kdykoli pøijdu zapnu tak všechno svítí a mùžu startovat.
Teï se chystám podobnou vìc udìlat do staré kývaèky èz175, jak jsem psal výše, tam dám 2 èlánky v serii.
Když jsem se o tomhle zmínil na jawaforu, mìli mì tam za šílence, jestli vùbec vím jak jsou LiIon nebezpeèné, jakým zpùsobem se nabíjí atd. Vzhledem k tomu že mám tìch Li-Ion baterií dostatek tak mì to pøijde efektivnìjší než kupovat olovo s omezenou životností a nutností nìjaké údržby, obzvláš když se ty motorky používají ojedinìle.
Co si o tom myslíte z hlediska nìjakých rizik? Podle mì, pokud nedojde k nìjaké fatální poruše regulátoru nabíjení, tak že by to zaèlo nabíjet na vyšší napìtí, tak by se nemìlo nic nežádoucího stát. A to že budou mít ty èlánky maximálnì cca tìch 3,6V nevadí protože nepotøebuju využívat jejich plnou kapacitu. Napadlo mì jedinì jestli tøeba nejsou v nabíjecí soustavì napìové špièky které by mohli být pro èlánky problém.
Teï se chystám podobnou vìc udìlat do staré kývaèky èz175, jak jsem psal výše, tam dám 2 èlánky v serii.
Když jsem se o tomhle zmínil na jawaforu, mìli mì tam za šílence, jestli vùbec vím jak jsou LiIon nebezpeèné, jakým zpùsobem se nabíjí atd. Vzhledem k tomu že mám tìch Li-Ion baterií dostatek tak mì to pøijde efektivnìjší než kupovat olovo s omezenou životností a nutností nìjaké údržby, obzvláš když se ty motorky používají ojedinìle.
Co si o tom myslíte z hlediska nìjakých rizik? Podle mì, pokud nedojde k nìjaké fatální poruše regulátoru nabíjení, tak že by to zaèlo nabíjet na vyšší napìtí, tak by se nemìlo nic nežádoucího stát. A to že budou mít ty èlánky maximálnì cca tìch 3,6V nevadí protože nepotøebuju využívat jejich plnou kapacitu. Napadlo mì jedinì jestli tøeba nejsou v nabíjecí soustavì napìové špièky které by mohli být pro èlánky problém.
Pro akumulátory nejsou žádný napěťový špičky problém - pokud to jsou opravdu jen špičky a ne třeba 40% dobíjecí doby. Akumulátor vzhledem ke svýmu nízkýmu vnitřnímu odporu ve srovnání třeba s dynamem už si to napětí "srovná" a opravdu krátkodobý špice by mu neměly vadit. Je to prostě závislý od energie těch špiček - pokud je malá, akumulátor se s ní vypořádá. V motorce, kde veškerá elektronika bude ten polovodičovej regler asi žádný velký špičky nehrozí, tam by lithium 2S2P s nějakým pro sichr pojistným obvodem, hlídajícím napětí vyšší než cca 8V, aby nemohlo skutečně při poruše regulátoru dojít k nekontrolovatelnýmu přebití si myslím nebude moc dalších problémů. Stejně ty mašiny bez elektrickýho startéru mají baterku jen proto, aby jim za jízdy světlo nekolísalo jasem podle otáček (jako to dělal fichtl nebo Stadion = kozey dechinson), aby jim troubil klakson a u modernějších šly pravidelně blinkry a aby se snáz našlapovaly. Na světlo po delší dobu ta baterka stejně moc nevydržela, obvyklý kapacity byly 9 až 14Ah a to se vycucalo za chvíli ...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě !!!
A kutilmile - nelituju tě !!!