Ahoj, mám menší problém. Potřeboval bych najít náhradu za tranzistor J175, jenomže se mi to nějak nedaří. Potřebuju to použít do dynamického kompresoru, abych s tím mohl potom dále pracovat a ovládat barevnou hudbu. Nezná někdo jiný tranzistor, který by se do toho dal použít? Přikládám k tomu obrázek se schématem. Pokud vím, tak ten tranzistor už se nevyrábí. Děkuji moc Pokud máte někdo i jiné schéma, lepší, budu rád. Ale berte v potaz, že to nemám na hudbu, ale jenom na led pásky .
V zásadě by to mohlo fungovat s jakýmkoli J-FET. Spíš vidím problém v zapojení kompresoru:
1. Na gate Q1 nelze přivést záporné napětí, prostě v tom zapojení nikde není. Tím se značně omezí dynamický rozsah kompresoru.
2. Kompresor bude zkreslovat - správně by na gate Q1 měla být polovina nf signálu, co je na drain a také na gate by mělo být oproti DS záporné napětí, viz výše. Pak má J-FET nejmenší zkreslení. Pro barevnou hudbu je to ale jedno, zkreslení nevadí.
Velice podobné, ne-li totéž zapojení jsem viděl v souvislosti s nějakým mikrofonem pro transceiver, nebo tak něco. Ani jsem to nezkoušel, přišlo mi to pro vážnější účel i s operákama moc jednoduché
To už by asi na tento účel líp fungoval kompresor s kácéčkem na dolní části děliče, z Bozděcha. To chodilo bezvadně, stejně jako ještě primitivnější Folkovo zapojení s diodama, z RK5/71.
Nějak mi přijde divný, proč by se měl signál pro barevnou hudbu komprimovat, ne jenom odříznout špičky. S komprimací to podle mě bude skoro furt a všechno svítit, zvlášť zkomprimovaný středy..
Měl bys teda nějaký návrh nebo schéma, co bych do toho mohl použít? Chci to potom rozdělit na basy, středy a výšky. Jako trochu mi příjde, že je to i zbytečné, ale přecejenom by to bylo trochu lepší. Když si pustíš nezkomprimovanou písničku, má to celkem rozdílnou hlasitost oproti nějaké ořezané mp3. Nemusel bys to tolik korygovat furt.
Tos uhodil hřebíček přímo na palici. Pokud bude dynamický rozsah zkomprimovaný na 0dB v celém slyšitelném kmitočtovém pásmu, tak co tedy bude řídit intenzitu svitu těch LED či žárovek, když ne úroveň?
Počkej tak v tom případě jsem si asi spletl funkci toho co to má dělat. Já jsem měl za to, že to bude udržovat stejně silný signál i když tam pustíš něco se slabším výstupem a naopak.
Funkci sis nespletl, ale on už ten záměr je na hovno.
Kompresor principiálně slabý signál zesílí na nastavenou úroveň a silný signál zeslabí, opět na nastavenou úroveň.
To ale v důsledku znamená, že dynamické rozpětí signálu bude prakticky rovno nule. Pokud za takový obvod dáš nějaké kmitočtové propusti a budeš očekávat, že jednotlivé kmitočtové větve se budou rozsvěcovat podle aktuální intenzity basů, středů a výšek, tak to nebudou. Neboť dynamické rozpětí signálu bude obecným kompresorem srovnáno na nulu a následné obvody, které řídí rozsvěcování podle úrovně, budou buď jen trvale rozsvícené, nebo také zhasnuté, pokud budou např. aktuálně v nahrávce absentovat basy či výšky.
Ve všech podobných zařízeních, ať už amatérských, nebo profesionálních /AGO310, AGO350/ jsou pouze limitery, tedy rychlé obvody, odřezávající jenom ty nejvyšší špičky signálu, které přesahují nastavenou střední úroveň a mohly by způsobovat buď zahlcení některé kmitočtové větve, nebo u zařízení, řízených jen nízkými kmitočty - basovým rytmem - nekorektní spínání.
V zařízení AGO350, jehož schéma je volně dostupné, takový obvod realizován je a funguje velmi dobře. Nastaví se tak, aby byl obvod řízení zesílení "mírně za", kousek za hranici pravidelného odřezávání špiček, což signalizuje LED dioda. Pak při poklesu hlasitosti u některé nahrávky bude pořád zajištěna funkce obvodu, v tomto případě rytmické spínání, jen nebude obvod odřezávat nepotřebné špičky.
Stejně fungují např. i mnohé jednodušší klubové světelné efekty, řízené signálem /většinou jen basovou složkou/ z vestavěného mikrofonu. Bývá tam potenciometr pro nastavení citlivosti, který se rovněž nastavuje "mírně za", aby efekt fungoval spolehlivě i při méně hlasitých záležitostech. Kompresory jsem v podobných zařízeních nikdy neviděl - pouze více či méně primitivní limitaci zesíleného signálu z mikrofonu. Možná, že některé modernější, podobně řízené efekty mají zčásti adaptivní kompresor, který si sám podle charakteru zvuku nastavuje release /dobu opětného nárůstu zesílení/, tedy zčásti zachovává dynamické rozpětí signálu. Takové kompresory se sice běžně používají ve studiové i PA praxi, ale zatím nevím o případu, že by něčím podobně složitým byl vybaven nějaký podobný efekt. Možné to ale je - dneska je schopen to z větší části zařídit jeden specializovaný IO.
Nebylo by spíš jednodušší softwarově srovnat hlasitost všech nahrávek na jednu stejnou úroveň, než vymýšlet více či méně složité obvody pro řízení zesílení?
Aha tak už to chápu. No softwarově by to určitě šlo a klidně bych to tam i dal, protože jsem stejně měl trochu takový záměr s tím něco udělat, ale problém je, že vůbec nevím jak. Ve škole programujeme mikroprocesory, trochu jsem se i sám doma učil C++, takže mi programování zas tak cizí není. Spíš je na nic, že se učíme v podstatě jenom ledky s tím, že nastavíš směr portů, nějaké zpoždění, zavedeš knihovny a ahoj. Krom toho jsme ještě dělali stisknutí tlačítka, dynamický 7 segmenty displej a LCD displej + klávesnice. Potom ještě zobrazování hodnoty napětí pomocí točení potenciometrem a jedné funkce zase z knihovny a zobrazil jsi to na LCD displeji. Toť vše vlastně. Ve čtvrťáku toho budem dělat víc, ale s tímhle asi ne. Máš něco namysli, podle čeho bych se to mohl naučit? Určitě když už tak k tomu budu potřebovat nějaké hradlo nebo něco s čím to budu dělat, program bych měl, ale co dál..
Rád bych se něco takového i naučil, protože se v tom stejně budu pohybovat.
Je to něco z řady NE5xx, je to specializovaný integrovaný obvod, co se dá zapojit několika způsoby, jako kompresor/limiter/gate.
Takových specializovaných obvodů bude spousta, ale fakt nemám přesný přehled, co který výrobce aktuálně vyrábí a pro jaké účely.
ON Semi měl v sortimentu tyhle obvody nejmíň tři, ale musíš hledat v jejich nabídce podle určení. A nemusí to být zrovna v sekci Audio, ale i jinde, třeba v komunikaci, ve smíšeném a tak.