Identifikácia motora a jeho zapojenie. (přesunuto)

Vše co se týká silnoproudu.

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
sinclair
Příspěvky: 9882
Registrován: 02 úno 2005, 01:00
Bydliště: Luhačovice

#16 Příspěvek od sinclair »

Jednoznačně jak píše elektrosvit. Na štítku je pouze 380V, to jest hvězda a každá vodorovná trojice jedny obrátky. Číslo potřebnýho přepínače lze najít na stránkách Obzoru, začínat bude devítkou a možná i ve dvou provedeních, i jako reverzační na oboje otáčky a s mezipolohou mezi směry, na dotočení a základní nulou jako vypnuto. Myslím, že takovouhle potvoru kdesi mám, ale to bylo na cirkulárku, přepínání otáček podle průměru pily buď dvoupól, nebo čtyřpól. Je pěkně dlouhej, nejmíň osm paketů.
Převinutý být může, ale většinou se motor převíjí na to samý provedení, jako měl před spálením. Ono to někdy ani jinak /konstrukčně/ nejde, počet drážek/pólů na statoru je danej a málokdo v navijárně je ochotnej vymýšlet nový šablony na míru na jiný statorový cívky.
Naposledy upravil(a) sinclair dne 11 led 2018, 22:49, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
jogo9
Příspěvky: 364
Registrován: 23 lis 2014, 01:00

#17 Příspěvek od jogo9 »

Tiež som v tomto smere precíznejší, info som ale už posunul známemu, ktorému som vec pred pár dňami k motoru sľúbil tu zistiť, žiaľ EB nefungovala, treba už len dúfať, že motor previnutý nebol.. Vzhľadom na podklady, ktoré mi dal, však dostal infomácie správne, za neprofesionálny zásah do motora = zmenu jeho parametrov a ich následné viditeľné nevyznačenie, tu nemôže nikto - treba už len dúfať, že má doma ističe v poriadku.. Skúsim ho ešte informovať.. Ďakujem.

Uživatelský avatar
warp
Příspěvky: 1063
Registrován: 23 zář 2004, 02:00
Bydliště: Praha-Sobín

#18 Příspěvek od warp »

Tady o tom píšou https://www.dumachalupa.cz/forum/elektr ... toru-43493 . Mám podobný 1.1kW (døíve byl u cirkulárky ale byl nahražen silnìjším) zapojen do hvìzdy (v trojúhelníku by napøímo možná vyhoøel nebo by jsi musel jít nahodit jistiè) proto se zapíná nejdøíve hvìzda na rozjezd, pak teprve trojúhelník. Vlevo hvìzda, vpravo trojúhelník, L1-L2-L3, N nezapojovat, PE/PEN na šasi.
PS: ještì když koukám podrobnì na štítek, tak vzhledem k výkonu jedinì hvìzda, jinak pravdìpodobnì shoøí. Pro øízení otáèek by musel mít pøepínaè/regulátor. Nebo ještì tady http://diskuse.elektrika.cz/index.php/t ... ute_url%7D - i na jednu fázi.
Přílohy
800px-Svorkovnice_asynchronniho_motoru_do_hvezdy_a_do_trojuhelnika.svg.png
(15.46 KiB) Staženo 49 x

Uživatelský avatar
elektrosvit
Příspěvky: 2512
Registrován: 27 čer 2016, 02:00

#19 Příspěvek od elektrosvit »

Ano, jenže v obou případech jde o jednorychlostní motory, kdežto tento, pokud ho někdo nepřevinul jinak, je dvojrychlostní. A spojování do hvězdy nebo do trojúhelníka nemá až tak nic společného s výkonem, ale s napětím, na jaké je napočítáno vinutí každé fáze. Když je motor navržen na Y/D 400/230 V, tak spojen do D by v běžné trojfázové síti se sdruženým napětím 400 V shořel vždycky, byť by byl sebevýkonnější.

Uživatelský avatar
Lukar
Příspěvky: 411
Registrován: 18 čer 2009, 02:00
Bydliště: Karviná

#20 Příspěvek od Lukar »

Něco jsem ve svém archívu našel...
Přílohy
Motory.jpg
(88.07 KiB) Staženo 110 x

Uživatelský avatar
elektrosvit
Příspěvky: 2512
Registrován: 27 čer 2016, 02:00

#21 Příspěvek od elektrosvit »

Díky za obrázek. Ještě by mohlo připadat v úvahu Dahlanderovo zapojení, jenže to podle mě umí změnu jen ze 2 pólů na 4. (Resp. asi na dvojnásobek z původního počtu, tj. ze dvou na čtyři, ze čtyř na osm, atd.) Zas tak znalý motorář nejsem. Takže motor z úvodu vlákna bude, pokud není předělán, dvojvinuťový. Tomu by odpovídaly relativně malé štítkové výkony oproti jednorychlostním motorům se stejným počtem pólů téže osové výšky: Aby se dvoje vinutí do statorových drážek vešla, musí mít vodiče menší průřez. Pak nimi může při dané proudové hustotě protékat menší proud a motor tak má menší moment a tudíž i výkon.

Z které knihy obrázek je?

Uživatelský avatar
jogo9
Příspěvky: 364
Registrován: 23 lis 2014, 01:00

#22 Příspěvek od jogo9 »

Ak si dovolím polemizovať (len pre vylúčenie chybného záveru!): pre Dahlanderovo zapojenie by na štítku bol zrejme vyznačený aj trojuholník? - ten tam však nie je..

Ak by to predsa len Dahlanderovo zapojenie bolo, pri pripojení RST ku ABC a súčasne nepremostení opačnej strany svorkovnice by asi vznikla zaujímavá situácia..

(založenie vlákna do pôvodnej sekcie malo pre mňa svoj význam, vzhľadom k úcte k prispievajúcim = k ich ochote, množstvu a rozsahu príspevkov a vzhľadom k užitočnosti vlákna je presunutie do tejto sekcie určite na mieste, ďakujem)

Uživatelský avatar
elektrosvit
Příspěvky: 2512
Registrován: 27 čer 2016, 02:00

#23 Příspěvek od elektrosvit »

To by tam snad vyznačili. Díval jsem se i do Siemens katalogu a Dahlanderovo zapojení je použito vždy jen pro přechod ze 2 pólů na 4 a ze 4 na 8. Pro přechod ze 4 na 6 už je motor dvouvinuťový. A ze 2 na 6 je stejný případ. Odkaz na katalog je zde.

Co by se stalo u této varianty Dahlandera (existuje i Y/YY) při absenci propojek si neumím představit. Bez propojek jsou vinutí spojena do trojúhelníka a přívody bys vlastně připojil do jejich středů, ne na kraje. Dál se v tom radši nebudu babrat. :wink: Kdyžtak mě někdo doplní.

EDIT: Ještě jsem se podíval do chytré knížky: Dahlanderovo zapojení umožňuje změnu počtu pólů doopravdy jen v poměru 1:2. Ostatní poměry (včetně 1:2, ale Dahlander je levnější) lze realizovat pomocí dvou samostatných vinutí.

Uživatelský avatar
Achab
Příspěvky: 5945
Registrován: 05 lis 2010, 01:00
Bydliště: okr. Vyškov

#24 Příspěvek od Achab »

Jak jsem psal, motor bude skoro na 100% v původním štítkovém zapojení, tedy dvě samostatná vinutí Y-Y.

Přepínání Y/D u motoru se štítkovým výkonem 180/250W nemá žádný smysl, tedy nepřipadá v úvahu. Převinutí na jiné parametry je krajně nepravděpodobné. Původnímu stavu nasvědčují i dvě barevně odlišené trojice přívodů pro jednotlivá vinutí, tedy pokud nebyly měněny. Kdyby motor přesto někdo převinul na běžný jednorychlostní, měl by připojeny pouze tři fázové vodiče.

Uživatelský avatar
jogo9
Příspěvky: 364
Registrován: 23 lis 2014, 01:00

#25 Příspěvek od jogo9 »

Takže motor preskúšaný, ide o spomínaný dvojrýchlostný motor, pripojením troch fáz buď na jednu stranu, alebo na druhú stranu svorkovnice. Ešte raz pekne ďakujem.

Odpovědět

Zpět na „Silnoproudá technika“