Elektromobily

Vše co se týká silnoproudu.

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
Olchor
Příspěvky: 1513
Registrován: 18 lis 2009, 01:00
Bydliště: Blansko

#166 Příspěvek od Olchor »

Je to jako vždycky - bezbřehé nadšení elektromobily je stejná blbost, jako jejich úplné zatracení. Časem se určitě prosadí, ale bude to dost dlouhý proces. Dnešní e. mají spoustu mušek, které je třeba vychytat, ale trend je jasný. Dávám tomu tak 30 let, než bude na světě 50% elektromobilů.

termit256
Příspěvky: 10071
Registrován: 06 pro 2007, 01:00

#167 Příspěvek od termit256 »

Zatim asi jediny koncept co jsem videl a ktery mi pripadal realny pro bezne uzivatele byl, ze se baterie nenabiji, ale na pumpe se proste rychle vymeni elektrolyt. Ten se pak nabiji mimo spicky pripadne rozvazi jako benal apod. Jenze zatim je to podobne scifi jako to nabijeni.

Uživatelský avatar
TAKJAN
Příspěvky: 5866
Registrován: 17 lis 2011, 01:00

#168 Příspěvek od TAKJAN »

To by asi nefungovalo

Uživatelský avatar
Victronix
Příspěvky: 910
Registrován: 23 lis 2007, 01:00
Bydliště: Vážany

#169 Příspěvek od Victronix »

Nyní je ropa zdarma. Je jen trošku hluboko.
Až nebude ropa, zbude nám jen elektřina.
A pokud nebude zdarma, tak jako ropa, tak za ni tvrdě zaplatíme.
A pokud se nevymyslí jiný princip získávání energie než jádro, tak ani dostatek elektrické energie nebude.
Ropa, jak si každý dokáže spočítat, má v sobě spoustu energie.
Hledám ideální řešení...

Uživatelský avatar
TAKJAN
Příspěvky: 5866
Registrován: 17 lis 2011, 01:00

#170 Příspěvek od TAKJAN »

Myslím, že se tady uvažuje moc do budoucna. Nevíme, co bude za rok, dva. Spalovací motory ale určitě ano.

Uživatelský avatar
FERYACT
Příspěvky: 2285
Registrován: 20 dub 2005, 02:00
Bydliště: Krnov

#171 Příspěvek od FERYACT »

V Norsku problémy z elektromobily houstnou.

Uživatelský avatar
Artaban001
Příspěvky: 9457
Registrován: 01 dub 2004, 02:00
Bydliště: Pendrov

#172 Příspěvek od Artaban001 »

elektřina je jedna z neušlechtilejších forem energie, to znamená i "nejřidší" nevím, jak bych to jinak napsal - viz dále:
Určitě se dá někde zjistit, kolik energie uvolní 50 litrů nafty. Těch 50 litrů nafty naleješ do nádrže za pár vteřin. Pokud to tam liješ hadicí, můžeš si spočítat energetický tok, co těch pár vteřin tou hadicí proudí. (podle mě je to řádově v desítkách MW). Do cisterny tý nafty můžeš nalejt klidně 2000L a bude tam. To samý platí i o benzínu (zkapalněný plyn, či jiné fosilní , či vyrobené palivo)
Je to furt ta samá nafta, kterou leješ do auta kanystrem, hadicí na jakýkoliv čerpací stanici. V Autě je jen nádrž.
V případě "čistého" elektromobilu je potřeba energii z toho paliva (pro jednoduchost nepočítám jaderné elektrárny, protože i palivový pruty s uranem je svým způsobem fosilní palivo a musí se na použitelnou formu přetvořit) přetvořit na elektrickou energii, která se sama o sobě moc dobře ukládat nedá a tak se musí měnit v potenciální chemickou energii na povrchu desek akumulátorů.
Touto energií musíte ty "elektrické" nádrže naplnit takovým způsobem, aby se dalo z vozem rozumně jezdit - ne mít příslovečnou prodlužku za zadkem. Bohužel na rozdíl od tekutýho paliva jej do těch "nádrží" nedostanete za pár vteřin, protože jak sami víte, musí tím vedením téct vysoké proudy a vysoké napětí. Zkrátka z toho vyplývá, že v dnešní době klasický "čistý" elektromobil je stejně použitelný, jako bateriové ještěrky v továrnách. Na místo pojmu "továrna" zde platí "nejbližší okolí" - takže tak na cestu do práce či za nákupy a přes noc nabíjet...
Na ostatní bohužel spalovací motory nahradit nepůjdou..

Uživatelský avatar
Michal22
Příspěvky: 7655
Registrován: 28 bře 2012, 02:00
Bydliště: Brno

#173 Příspěvek od Michal22 »

Artabane,jen takova myslenka-rychlost vyroby elektriny by se asi dala (hlavne u solaru,vodnich,vetrnych elektraren) nejak odhadnout.ale co rychlost vyroby ropy?sice za druhe svetove valky byla paliva vyrabena z uhli,ale potom jsme zase na zacatku...
Ja si myslim (budu se asi zase opakovat),ze cesta u elektromobilu musi byt pres vymenne akubloky.
Civilizace založená na oboustranné lepící pásce nemůže dobře skončit...
I kdyby se z tebe jednou stal král, neodsuzuj lidi, kteří ti nebudou provolávat slávu- raději se zeptej sám sebe, proč tomu tak není...

Uživatelský avatar
PeteBurns
Zablokován
Zablokován
Příspěvky: 2576
Registrován: 08 říj 2007, 02:00

#174 Příspěvek od PeteBurns »

FERYACT píše:V Norsku problémy z elektromobily houstnou.
Klasika, pisu a tvrdia ti, ktori tam v zivote ocividne neboli ;) Rovnako ako ta sprava z autoforum.cz, sprepacenim totalna køkøtina, ktorej samozrejme vsetci spiatocnici a neprajnici velmi radi uveria a s radostou ju siria dalej :D Z tej fotky je uplne zrejme, ze sa jedna o priemyselny park alebo firemny pozemok, kde nie je moc miesta, alebo este nemaju zapojene vonkajsie nabijacky, tak preco by sa nenapojil tam, kde to ide - ja osobne som nikde nic take nevidel, za cele roky, vsade su uz davno pripojky a nikto nemusi tahat predlzovacku z okna maringotky :lol: Asi niekomu nedoslo, ze ludia tu v maringotkach nebyvaju :lol:

Uživatelský avatar
Artaban001
Příspěvky: 9457
Registrován: 01 dub 2004, 02:00
Bydliště: Pendrov

#175 Příspěvek od Artaban001 »

Zrovna u toho větru jseš jako producent elektrické energie závislej na tom kolik ho v ten danný okamžik k dispozici. Sám víš, že jsou dny, kdy nefouká vůbec a jsou dny, kdy jsou vichřice. Ze solární energií je to podobný - zase jsi závislej na tom, jak moc je jasno. Pokud bys chtěl zužitkovat i šero, tak bys musel mít o hodně větší pole panelů. Běžně dostupná elektřina je stejně původně jen "produktem" z fosilních paliv, co se zpracovávají v elektrárnách.
Vyměnitelný elektrolyt - to řadím do stejné roviny, jako palivový článek. Palivový článek je zrovna jeden z možných zdrojů, co mění jinou formu energie na elektrickou (viz můj názor na to výše). Akorát ne vodíková cesta, ale spíš nějaký ten ethanol..
Vyměnitelný "akupacky" - těžko se všichni domluví na jednom typu, a můžeš za svůj v lepší kondici dostat ojetější - Tady by spíš zase ty regenerovaný "redox-flow" baterie, kde se vymění elektrolyty..
- pokud chceš žít doopravdy ekologicky, a ne být pokrytec, nezbyde Ti nic jinýho, než používat svoje nohy,když to jde, nebo městskou hromadnou dopravu, či spolujízdu. Automobil využívat v nezbytným případě a zodpovědně. Co Ti víc o tom mám říct. Sám auto nepotřebuji, ale byly doby, kdy jsem jej měl.

Uživatelský avatar
houmr
Příspěvky: 858
Registrován: 01 lis 2016, 01:00
Bydliště: Dřísy nedaleko Staré Boleslavi

#176 Příspěvek od houmr »

Artaban001 píše: Určitě se dá někde zjistit, kolik energie uvolní 50 litrů nafty.
To určitě. Jenže "přidaná hodnota" paliv není v tom, že má v sobě "energii". Přidaná hodnota paliv je v tom, že je "aktivuješ" kyslíkem, který s sebou vozit nemusíš, bo je na silnicích všude zdarma. Kdyby jsi měl ten kyslík tankovat spolu s palivem, tak by přepočet energie dnes používaného paliva versus akumulátor na kg vyšel hodně v neprospěch paliv.

Co v první fázi zdanit kyslík (např. namontovat na sání měřáky) :D

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#177 Příspěvek od Hill »

Ono to je jedno, i auta na fosilní či syntetická paliva budou na ulici taky vyžadovat nabíječky, protože kvůli slavným emisním limitům budí alternátor jen v určitých provozních režimech nezávisle na vůli řidiče. Takže, jak jsme zvyklí přijet před panelák a za dva dny při -15°C v pohodě nastartovat, protože vozidlo se odstavovalo přece s plně došlápnutou baterkou, to už nebude pravda. Přes chodníky povedou desítky prodlužovaček k nabíječkám? Nebo si máme postavit garáže někde v údolí, ať se při dojetí baterka aspoň trochu došlápne (při rozjezdu a v tahu do kopce totiž nedobíjí).
Je zajímavé, že o tomto "nesmírně inteligentním systému" se nějak mlčí - jen se zdůrazňuje, že vypnutí start-stop systému ničemu nepomůže, no, dejme tomu.
Ale přečtěte si to celé, je toho moc... (a, jak je kolem něčeho, zač musí zákazník platit, moc keců, čuju vždycky nějakou lumpárnu).
Doufám jen, že ostatní výrobci to nebudou riskovat, že jim zákazník nechá objednané auto na prodejně, až mu přiznají takovou vychytávku... čtyřikrát dražší baterka se životností tři roky, to je teda pokrok...
Těm, kdo si nevybírají odpovědi na soukromé zprávy, už příště neodpovím. Tak.

Uživatelský avatar
JoDiK
Příspěvky: 508
Registrován: 10 led 2018, 01:00
Bydliště: Olomoucký kraj

#178 Příspěvek od JoDiK »

Touto energií musíte ty "elektrické" nádrže naplnit takovým způsobem, aby se dalo z vozem rozumně jezdit - ne mít příslovečnou prodlužku za zadkem. Bohužel na rozdíl od tekutýho paliva jej do těch "nádrží" nedostanete za pár vteřin, protože jak sami víte, musí tím vedením téct vysoké proudy a vysoké napětí
Jedna skupina projektantů infrastruktury pro elektromobily navrhovala výměnný jednotný systém bateriií, které by se do elektromobilů různých výrobců strkaly třeba zespodu. Takže majitel elektromobilu by dojel k "pumpě" nad rampu, zespodu by mu vyndali vybitou a nasadili nabitou baterii a mohl by "za pár vteřin" jet dál... Vyřešil by se tak i problém s nízkou životností baterií...

Uživatelský avatar
Michal22
Příspěvky: 7655
Registrován: 28 bře 2012, 02:00
Bydliště: Brno

#179 Příspěvek od Michal22 »

JoDiK- to je přesně to, o čem píšu.
Přijedeš, vyměníš, odjíždíš.
A se stárnutím akupacků by se dalo dělat to, že by se měřil náboj do akumulátoru uložený, podle toho by odběratel platil.
Akupack by vůbec nebyl jeho- něco jak švajssflašky.
Civilizace založená na oboustranné lepící pásce nemůže dobře skončit...
I kdyby se z tebe jednou stal král, neodsuzuj lidi, kteří ti nebudou provolávat slávu- raději se zeptej sám sebe, proč tomu tak není...

Uživatelský avatar
houmr
Příspěvky: 858
Registrován: 01 lis 2016, 01:00
Bydliště: Dřísy nedaleko Staré Boleslavi

#180 Příspěvek od houmr »

Tenhle systém měl hlavně vyřešit cenu nových aut (vize byla taková, že si majitel koupí auto, ale baterii si bude jen pronajímat). Jenže aby to ekonomicky fungovalo, při nabíjení ze zásuvky (pokud by to bylo vůbec umožněno) by se musel odvádět nějaký poplatek majiteli akumulátoru. Pokud by individuální nabíjení umožněno nebylo, musela by se nejdříve vybudovat taková síť "výměníků", s mnoha bateriemi, aby si majitel vozu nemusel pro jinou baterii moc zajíždět.
Ano, tenhle systém by mohl fungovat, ale je otázka jak by byl moc konkurenceschopný při porovnání nákladů na 1 km jízdy a také vyžaduje počáteční vysoké investice s nejistým výsledkem (pokud by mezitím trend "uhnul" jinam).
A v českém prostředí bych se bál toho, že šikovné ruce systém checknou systém tak, aby se dalo dobíjet bez nutnosti platit majiteli baterie...

Odpovědět

Zpět na „Silnoproudá technika“