Gramorádio Tesla Tábor II, oživení
Moderátor: Moderátoři
- Elektronik55
- Příspěvky: 367
- Registrován: 21 úno 2013, 01:00
- Bydliště: Česká Lípa
- Elektronik55
- Příspěvky: 367
- Registrován: 21 úno 2013, 01:00
- Bydliště: Česká Lípa
chalani, čo je to za gramorádyo ? vyzerá opticky ako Tábor II aj rok výroby približne pasuje ale...
http://www.inzercetrinec.cz/32858
http://www.inzercetrinec.cz/32858
Co se může pokazit to se taky pokazí. Co se nemůže pokazit to se pokazí taky. (Murphy)
asi to bude Tábor II
. . . a je tam ještě jeden zajímavý inzerát od stejného člověka
má nejspíš spoustu desek . . .
http://www.inzercetrinec.cz/32857
. . . a je tam ještě jeden zajímavý inzerát od stejného člověka
má nejspíš spoustu desek . . .
http://www.inzercetrinec.cz/32857
Já hlavně nechápu, proč to udělali tak kravský a těžký. Přitom je vevnitř ve dvojce místa ještě na dva kočičí pelechy. Ani nechápu, proč do toho cpali tolik repráků, když to má výkonový zesilovač a stejně to krmí linku.
Na tom krámu je toho hodně blbě. Aj když uvažuju dobu vzniku.
Výkonový zesilovač - dvě takové jedovaté 9W pentody, jako jsou EBL21 přeci musí vystřelit 12W jak z praku a ne jenom 8W a ještě s 5%.
Fujtajbl je to hrozný. Ale uvnitř poctivá kovářská práce. To rádio je normálně skoro dvojchlapový. Ne kvůli váze, ale nedá se to rozumně chytit
Na tom krámu je toho hodně blbě. Aj když uvažuju dobu vzniku.
Výkonový zesilovač - dvě takové jedovaté 9W pentody, jako jsou EBL21 přeci musí vystřelit 12W jak z praku a ne jenom 8W a ještě s 5%.
Fujtajbl je to hrozný. Ale uvnitř poctivá kovářská práce. To rádio je normálně skoro dvojchlapový. Ne kvůli váze, ale nedá se to rozumně chytit
proč ? nevím proč ! tenkrát to byl zároveň kus ozdobnýho nábytku a mimoto, dva velký repráky potřebovaly dejchat tak proto ten objem skříně - ozvučnice,
ale, pokud zadní stěna rádia z perforovaného papundeklu (kvůli odvodu tepla)
tak význam - efekt ozvučnice se ztrácí či lépe řečeno není úplný
ale, pokud zadní stěna rádia z perforovaného papundeklu (kvůli odvodu tepla)
tak význam - efekt ozvučnice se ztrácí či lépe řečeno není úplný
Naposledy upravil(a) konosuke dne 25 úno 2018, 06:44, celkem upraveno 1 x.
Co se může pokazit to se taky pokazí. Co se nemůže pokazit to se pokazí taky. (Murphy)
Význam ozvučnice se neztrácí - otevřevá ozvučnice je také ozvučnice, jen musí mít dostatečné rozměry, aby nedocházelo k akustickému zkratu na nízkých kmitočtech. Navíc, pořád lepší perforovaná zadní stěna (s malými otvory) než žádná.
Člověk se celý život učí jenom proto, aby ve stáří všechno zapomněl.
„Když už člověk jednou je, tak má koukat aby byl. A když kouká, aby byl, a je, tak má být to, co je, a nemá být to, co není, jak tomu v mnoha případech je.“ J. Werich
„Když už člověk jednou je, tak má koukat aby byl. A když kouká, aby byl, a je, tak má být to, co je, a nemá být to, co není, jak tomu v mnoha případech je.“ J. Werich
Taky jsem si pokládal tuto otázku společně s druhou, a to, k čemu je dobré mít v obýváku u rádia mikrofon, než mi došlo, že toto gramorádio vidím častěji v různých internátních klubovnách, v zasedačkách nabádavých středisek (tím myslím agitační), učebnách hudbebních, hernách školek... vlastně jsem ho neviděl u nikoho doma. To až později, kdy se ho povedlo někomu při modernizaci vybavení "zachránit" navzdory tehdy obvyklé praxi mechanicky rozmlátit všechno, co se likviduje, pod dohledem komise, jen aby si nikdo nepomohl. Ovšem asi bylo komisím jedno, kam to nakonec přijde, jen když se s tím nebudou muset tahat.sinclair píše:Já hlavně nechápu, proč to udělali tak kravský a těžký....
Proto bych řekl, že toto gramorádio bylo koncipováno přednostně jako ozvučovací ústředna pro menší sály, protože jeho rozměry, a hlavně cena, jakkoli uměle stanovená, zrovna neslibovaly fronty zákazníků, kteří to budou chtít domů. Tak velké byty se tehdy už přestávaly stavět.
Mnohým stačil Talisman, i když absence preselektoru na vstupu při dálkovém příjmu ve večerních hodinách byla poněkud nepříjemná, zvlášť, když KV pásma nešlo víc rozprostřít kvůli pohodlnějšímu ladění, nějak to hrálo.... a s výjimkou Laxíku na 208 m se dálkově lovilo něco úplně jiného, než hudba.
Co myslíš, vede tudy cesta k odpovědi na tvou otázku?
Těm, kdo si nevybírají odpovědi na soukromé zprávy, už příště neodpovím. Tak.
Elemane, ještě k těm bedýnkám, gramorádio Tesla Capricio 1020A mělo v sestavě dvě dvojpásma s dřevěnou mřížkou vpředu ovšem zadní stěna děrovanej tvrzenej papír nevím proč to ve výrobě tak nemožně odrbali (asi úspory) pár jsem jich upravil na tuhou laťovku tl.15-20mm vytlumenou 50mm vrstvou lisované termoizolační vaty, nepotřebné odřezy ze stavebnictví
http://img24.cz/images/40263374126591748408.jpg
http://img24.cz/images/40263374126591748408.jpg
Co se může pokazit to se taky pokazí. Co se nemůže pokazit to se pokazí taky. (Murphy)
. . . myslíš ?konosuke píše: ovšem zadní stěna děrovanej tvrzenej papír nevím proč to ve výrobě tak nemožně odrbali (asi úspory)
tady je to taky "odrbané" ?
https://cz.pinterest.com/explore/open-baffle-speakers/
Tak na té postované stránce je taky hodně věcí na liskanec přes celou čuňu.
Bedýnky ke gramorádiu s výkonem 2x2,5W, které obsahovaly 1xARO689 + 1x ARO389 a dva 5uF elektrolyty, by rozhodně nehrály líp úplně vzduchotěsně uzavřené, než jenom "přivřené" tou zadní děrovanou lepenkou.
To je u tohoto druhu univerzálních reproduktorů s velmi charakteristickými parametry už dávno ověřené jak teoreticky, tak hlavně prakticky. Chovají se právě na hloubkách lépe v polouzavřené, nebo i otevřené ozvučnici, než v hermeticky uzavřené.
Chovala se tak bez výjimky i stará, zeleno/šedá řada ARO/ARE3,4,5,7. Může za to jejich specifický Qms, Qts, vysoký Vas a ještě pár věcí, kterým tak úplně moc nerozumíme
Tím úplným uzavřením v malé ozvučnici jim jako první raketově vystřelí nahoru rezonanční kmitočet, o to ostřeji je pak v té uzavřené bedně ohraničený dolní konec pásma. Víc, než u jakéhokoli jiného repráku.
Jinak řečeno - když vezmeš zezadu otevřenou, papundeklovou krabicu velikosti asi tak banánovky a strčíš do ní jednu jedinou ARO689, bude subjektivně velice uspokojivě hrát, dokonce i nějaké ty "basy". Uzavřením té škatule, pokavad nemá aspoň 60-70 litrů, ty basy hrát úplně přestane.
Když ale do stejné otevřené škatule strčíš třeba "pravý basák" ARN665, tak ten Ti v takovém prostředí nezahraje z basů ani hovno a ještě mu naháněním "basů" urveš systém.
Skříně přijímačů jsou toho dobrým důkazem, že to s těmito reproduktory tak je. Kdybys vzal nějaký přijímač třeba s ARO567 a zezadu ho bez ohledu na chlazení úplně uzavřel, tak začne hrát jako trochu lepší kabelkový tranzistorák.
Už staří machři ve 30. letech věděli, co jaký reproduktor k práci potřebuje a někteří výrobci s tím u luxusnějších aparátů čarovali aj po elektrické stránce. Důkladně propočítané a předimenzované výstupáky, často 15W triody na konci, pořádný reprák, velká kisna a byl zvuk jak buk.
Naproti tomu, když odborníci už v půli 60.let, dáávno po válce viděli, jak se to po nuceně úsporné, bakelitové éře zase začíná ojebávat /323A a odvozence/, tak z toho bylo smutno.
Kdysi byly standardem rozumného zvuku aspoň ty Kongresy, Blaníky či Romance, prostě 20cm reproduktor. Pak už to šlo zase do sraček..
Bedýnky ke gramorádiu s výkonem 2x2,5W, které obsahovaly 1xARO689 + 1x ARO389 a dva 5uF elektrolyty, by rozhodně nehrály líp úplně vzduchotěsně uzavřené, než jenom "přivřené" tou zadní děrovanou lepenkou.
To je u tohoto druhu univerzálních reproduktorů s velmi charakteristickými parametry už dávno ověřené jak teoreticky, tak hlavně prakticky. Chovají se právě na hloubkách lépe v polouzavřené, nebo i otevřené ozvučnici, než v hermeticky uzavřené.
Chovala se tak bez výjimky i stará, zeleno/šedá řada ARO/ARE3,4,5,7. Může za to jejich specifický Qms, Qts, vysoký Vas a ještě pár věcí, kterým tak úplně moc nerozumíme
Tím úplným uzavřením v malé ozvučnici jim jako první raketově vystřelí nahoru rezonanční kmitočet, o to ostřeji je pak v té uzavřené bedně ohraničený dolní konec pásma. Víc, než u jakéhokoli jiného repráku.
Jinak řečeno - když vezmeš zezadu otevřenou, papundeklovou krabicu velikosti asi tak banánovky a strčíš do ní jednu jedinou ARO689, bude subjektivně velice uspokojivě hrát, dokonce i nějaké ty "basy". Uzavřením té škatule, pokavad nemá aspoň 60-70 litrů, ty basy hrát úplně přestane.
Když ale do stejné otevřené škatule strčíš třeba "pravý basák" ARN665, tak ten Ti v takovém prostředí nezahraje z basů ani hovno a ještě mu naháněním "basů" urveš systém.
Skříně přijímačů jsou toho dobrým důkazem, že to s těmito reproduktory tak je. Kdybys vzal nějaký přijímač třeba s ARO567 a zezadu ho bez ohledu na chlazení úplně uzavřel, tak začne hrát jako trochu lepší kabelkový tranzistorák.
Už staří machři ve 30. letech věděli, co jaký reproduktor k práci potřebuje a někteří výrobci s tím u luxusnějších aparátů čarovali aj po elektrické stránce. Důkladně propočítané a předimenzované výstupáky, často 15W triody na konci, pořádný reprák, velká kisna a byl zvuk jak buk.
Naproti tomu, když odborníci už v půli 60.let, dáávno po válce viděli, jak se to po nuceně úsporné, bakelitové éře zase začíná ojebávat /323A a odvozence/, tak z toho bylo smutno.
Kdysi byly standardem rozumného zvuku aspoň ty Kongresy, Blaníky či Romance, prostě 20cm reproduktor. Pak už to šlo zase do sraček..
- Elektronik55
- Příspěvky: 367
- Registrován: 21 úno 2013, 01:00
- Bydliště: Česká Lípa
Je to Tábor II, oproti předchůdci Tábor I "512070" vyráběného v letech 1955/56 má jinou skříň a rozdílné zapojení .konosuke píše:chalani, čo je to za gramorádyo ? vyzerá opticky ako Tábor II aj rok výroby približne pasuje ale...
http://www.inzercetrinec.cz/32858
Tábor II se vyráběl v letech 1956/57 ve třech vyhotoveních "512072, 512073, 512074" , typ "512072 "byl osazen dvěma kruhovými reproduktory 280mm a výškovými 105mm , typ "512073 a 512074" dvěma kruhovými reproduktory 200mm . Další nepatrné změny byly v zlaté ozdobné liště na přední masce , spřažený vypínač s regulátorem hlasitosti , nebo páčkový vypínač na boku skříně , kovová vzpěra víka gramofonu .
Výstupní výkon (8W) je výkon "sinusový" nikoli "hudební" .
Tak, jak píše Hill , v 50tých letech minulého století , tento přístroj stačil ozvučit (Club, nebo malý sál) , fakt je ten, že v těch letech se tak "hlasitá"hudba jako dnes neprovozovala ! Tím nechci říci, že to nebylo možné po stránce technické .
Nemohu nepřipomenout, že "dnes" po návštěvě "Dysko-síně" , nebo vystoupení "Rockové kapely" Vám bude hučet a pískat v uších ještě druhý den ! To samé "doma" , máte - li aparaturu např. 5.1 o výkonu 320W a více , což je pro někoho pořád málo ! Mám zkušenosti, že dnešní mladá generace je HLUCHÁ , přiznávám, že ROCK, HARD ROCK , nebo to TECHNO se prostě potichu poslouchat nedá , ale chcete - li si při tom s někým popovídat , tak nemáte šanci !!!
Tábora II mám (po přestěhování odložen) , ale pamatuji si tu "teplou a dynamickou" hudbu, která pohladí !
Vladimír
-
- Příspěvky: 3886
- Registrován: 06 kvě 2007, 02:00
- Bydliště: Zlín
- Kontaktovat uživatele:
sinclair: Jakých "tolik" repráků? Jsou v tom dva repráky.
Původní konstrukce označená jako Tábor I měla veliký středobas a k tomu výškáč a hraje skvěle. Pak byl vyráběn Tábor II, který má zjednodušené, vylevněné zapojení. Malý počet jich má stále ten velký basák, pozdější série měly zřejmě kvůli dalšímu vylevňování dva 20cm reproduktory.
Proč to nemá větší výkon - protože je to gramorádio a větší výkon by zřejmě nešlo využít bez vazbení přes gramofon.
Původní konstrukce označená jako Tábor I měla veliký středobas a k tomu výškáč a hraje skvěle. Pak byl vyráběn Tábor II, který má zjednodušené, vylevněné zapojení. Malý počet jich má stále ten velký basák, pozdější série měly zřejmě kvůli dalšímu vylevňování dva 20cm reproduktory.
Proč to nemá větší výkon - protože je to gramorádio a větší výkon by zřejmě nešlo využít bez vazbení přes gramofon.
synci a děvuchi já Vám povím - aj tato mašina o dvacet let pozdějc měla v zesíku A230 E vstup pro mikrofon s možnosti mixu (malé točítko uprostřed vpravo) a záznamu na kazetu aby si uživatel mohl například nazpívat svá vlastní slova k instrumentální skladbě z gramodesky, komentovat rádiový pořad z tuneru, DJ během produkce nebo tak něco...těch 2x30W tenkrát stačilo na ozvučení středního sálu, dneska ne
http://fastimages.eu/images/nec1.jpg
http://fastimages.eu/images/nec1.jpg
Co se může pokazit to se taky pokazí. Co se nemůže pokazit to se pokazí taky. (Murphy)