Automobilový otáčkoměr J-88 pro FIAT 126p

Vše, co se týká elektroniky v automobilech, motocyklech a jiných samohybech

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#16 Příspěvek od EKKAR »

maluch126p píše:oba mají potisk: 104
To je jako bys na nich měl 100 kΩ = 100 000Ω. Celkový zapojení je učuněný tak, že dává možnost podle nastavení toho trimru mít tam v podstatě libovolnou hodnotu v rozmezí 47kΩ (samotnej pevnej odpor, trimr je "do zkratu") až 147kΩ (trimr je vytočenej na maximální hodnotu odporu a ta se sčítá s hodnotou pevnýho odporu). Myslím že by mělo vyhovět buď připojení ještě jednoho kondíku 10nF = "103" paralelně k tomu tvýmu C4, nebo jeho náhrada za 22nF = "223" - v obou případech s doladěním toho trimru tak, aby na LEDkách svítil odpovídající díl sloupce.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
maluch126p
Příspěvky: 14
Registrován: 08 bře 2018, 01:00

#17 Příspěvek od maluch126p »

Ještě poprosím o informaci k čemu slouží druhý trimer? Na kterou stranu se "snižuje?" odpor toho trimeru?

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#18 Příspěvek od EKKAR »

Ty budeš kroutit tím označeným P1 - směr musíš zkusit. Trimr označenej P2 slouží k nastavení základní citlivosti toho indikačního obvodu A277D - na ten pokud možno nešahej.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
maluch126p
Příspěvky: 14
Registrován: 08 bře 2018, 01:00

#19 Příspěvek od maluch126p »

No jo...asi Vás nepřekvapí, že jsem s tím kroutil že ..... :oops: takže jak nastavím citlivost? Je na to nějaké základní nastavení?

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#20 Příspěvek od EKKAR »

Když si představím, že 12ks LED mělo rozsah do 6000RPM neboli co LEDka, to 500 otáček, tak tím P2 bys měl nastavit právě rozsvícení první LEDky při těch 500RPM.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
maluch126p
Příspěvky: 14
Registrován: 08 bře 2018, 01:00

#21 Příspěvek od maluch126p »

Děkuji za informace.... otáčkoměr funguje... Včera, když jsem se chystal na výměnu té 103jky...tak jsem si všimnul odlepené jedné diody uprostřed zeleného pole - zkusil jsem místo ní jinou a otáčkoměr se rozběhl - a kupodivu bez výměny té 103jky šel díky Vašemu popisu nastavit...

Bohužel jsem si všiml určité nepřesnosti - resp. tendenci diod "poskakovat" jakoby předbíhat skutečné otáčky motoru - pomalu přidáváte plyn, otáčky narůstají...ale občas se částečně rozsvítí třeba 2 diody navíc a hned zase pohasnou... tohoto jevu jsem si na Ladě nikdy nevšiml (pravda je to 10 let zpátky)... tak nevím, jestli je to dáno jednodušší konstrukcí otáčkoměru, či možnou nepřesností zapalovací soustavy. Maluch má 2 pomocné kondenzátory na drátě přerušovače:
1/ U rozdělovače, což bývá u většiny vozidel
2/ U kontaktu cívky což u většiny aut není...(nelze jej odstranit, jelikož auto pak nenastartuje - netuším proč.....)

Současně bych chtěl poprosit o identifikaci toho velkého švába - IO - označení je nečitelné a já bych chtěl postavit ještě jeden takový otáčkoměr pro kamaráda (má stejný vůz)...ale nevím co to je za součástku, případně čím ji dnes nahradit...

Děkuji

Uživatelský avatar
patrikvarga
Příspěvky: 1062
Registrován: 24 dub 2007, 02:00

#22 Příspěvek od patrikvarga »

UAA180 (A277D)

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#23 Příspěvek od EKKAR »

Problém je v tom, že UAA180 už absolutně neseženeš, zatímco A277D (východoněmeckej obvod, používanej jako náhrada, ale NEBYL PŘESNĚ EKVIVALENTNÍ) se ještě občas u někoho doma v šupleti povaluje - a protože drtivá většina dnešních majitelů ví k čemu ho má (ten obvod byl strašně známej a jiná náhrada za něj opravdu s výjimkou naprogramovanýho PICu neexistuje), nikdo ti ho levně neprodá. V Brně u Bučka ( www.bucek.name ) tvrdí, že ho mají a chtějí za něj 95,-Kč plus poštovný.

Jako solidní náhradu navrhuju použít zapojení s obvodem LM3914 - ten umí ovládat jen 10ks LED, ale je mnohem dostupnější a v případě potřeby se dají zařadit dva za sebe. Samozřejmě nebude "pasovat" do původního zapojení, ale celá deska by se musela aspoň v tý části indikace překreslit.
Druhou možností je použít mnohem komplikovanější zapojení se samostatnýma komparátorama, kam jde použít v podstatě jakýkoliv operační zesilovače - ale návrh zapojení je úplně mimo možnosti laika.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
Maskot
Příspěvky: 1772
Registrován: 19 lis 2004, 01:00
Bydliště: Wien

#24 Příspěvek od Maskot »

Tady navzdory nesehnatelnosti si můžeš vybrat.

Uživatelský avatar
maluch126p
Příspěvky: 14
Registrován: 08 bře 2018, 01:00

#25 Příspěvek od maluch126p »

Děkuji za informace... a dovolím si vás poprosit ještě o jednu pomoc:

S kamarádem bychom chtěli postavit ještě jeden takový otáčkoměr... s ohledem na cenu a dostupnost součástek bych Vás chtěl poprosit o nějaký návrh, či schéma na pokud možno co nejjednodušší diodový (rafičkový není ve Fiatu 126p kam dát) otáčkoměr co bychom mohli sestavit... stačí 10 diod pro indikaci, resp. pokud existuje ještě jednodušší řešení... jde vyloženě o cenu a jednoduchost... využijeme k tomu předpřipravené destičky pro plošné spoje, abychom to mohli sletovat dohromady a naimplantovat do původního budíku automobilu, tedy ideálně využití kulatých diod, aby stačilo vyvrtat 10 dírek...do nějaké části plastu tachometru...

Uživatelský avatar
Zaky
Příspěvky: 6129
Registrován: 30 říj 2010, 02:00
Bydliště: Praha

#26 Příspěvek od Zaky »

Použij celou část až po A277D stejnou a místo A277D použij dostupný LM3914, budeš muset lehce předělat desku, pokud to zvládneš. Zapojení LM3914 je v datasheeetu: https://www.ti.com/lit/ds/symlink/lm3914.pdf

Uživatelský avatar
maluch126p
Příspěvky: 14
Registrován: 08 bře 2018, 01:00

#27 Příspěvek od maluch126p »

Což o to... zapojení (vlastní pájení, okopírování hotové stavebnice) to jako cvičená opička zvládnu... dle toho dokumentu je to celkem logické... přes to bych byl velmi rád za obrázek jak to zakomponovat do té stavebnice j88.. stačí když mi jen do fotky načmáráte změnu na tom IO...

Jsem opravdu lama, která se tím zabývá, protože musí - nemůžu to dát elektrikářovi postavit, protože to potřebuju udělat na 3 malé plošné spoje, které zakomponuju do volných místeček v továrním tachometru F126 z roku 78 (téměř kulatý malý tachometr) - vlastní velikost a provedení budeme vymýšlet během stavby v garáži na koleně u soudku plzničky...

Svoji j88 jsem si dal do krabičky KM20 a šupl jsem ji pod rádio (jako prezenční listinu splňuje a při výkonu 17,8kW to není až tak důležité za provozu, jako spíše pro hlídání volnoběhu při sytiči a bez sytiče, kde se dá velmi dobře odhadnout okamžik, kdy již můžeme sytič ubírat... a tím velmi ovlivnit spotřebu paliva).

Tento problém je spíše na hraní, než životně nutně důležitý....ale bylo by hezký vylepšit Polské legendární přibližovadlo...které dokázalo dovézt i 4lidi do Jugoslávie... nedokážu si to představit...ale muselo to být velmi záživné (zejména pro sedací část těla, záda, krční páteř, apod..)

Uživatelský avatar
Zaky
Příspěvky: 6129
Registrován: 30 říj 2010, 02:00
Bydliště: Praha

#28 Příspěvek od Zaky »

Namaluj klidně tužkou na papír schéma té původní verze s a277d, vyfoť a nahraj sem. Zkontrolujeme to, že je to dobře a vymyslíme, jak to předělat na LM3914. Ono to nahrazení bude velmi jednoduché, ale bylo by dobře, abys schéma i tak měl nakreslené, už kvůli tomu, že to chceš bastlit na jinou destičku. Tohle je jednoduchá věc a tudíž je i vhodná k tomu, něco se u toho naučit.

Uživatelský avatar
forbidden
Příspěvky: 8808
Registrován: 14 úno 2005, 01:00
Bydliště: Brno (JN89GF)
Kontaktovat uživatele:

#29 Příspěvek od forbidden »

A277D viz tu, měl jich tam tak 6 kusů myslím. Nepájený, ale říkal jsem mu, že po nich bývá sháňka. :D

masar
Příspěvky: 12295
Registrován: 03 pro 2005, 01:00

#30 Příspěvek od masar »

Původní verzi jsem nakreslil podle fotek:
:wink:
edit: Ale byla to zbytečná práce, protože originál schema se našlo, viz dále.
Takže mažu...
Naposledy upravil(a) masar dne 13 bře 2018, 21:22, celkem upraveno 1 x.

Odpovědět

Zpět na „Auto - Moto technika“