Zesilovač TRS +10dBu na TRS +36 dBu

Opravy a závady na MG, RMGF, CD, zesilovačů, receiverů, reprosoustav

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
Zeratul
Příspěvky: 86
Registrován: 20 dub 2015, 02:00

Zesilovač TRS +10dBu na TRS +36 dBu

#1 Příspěvek od Zeratul »

Ahoj,
k počítači mám připojenou externí zvukovku - Focusrite Scarlett 2i4 2nd gen,
která má v popisu výstupu:

Dynamic Range Outputs: 106 dB (A-weighted)
Maximum Output Level (0 dBFS)
Balanced Line/TRS Outputs: +10 dBu
Tipuji, že výstupní impedance bude asi 600 ohm.

potřebuji tím budit reamp převodník, který převádí nízkoimpedanční signál na vysokoimpedanční a tak simuluje snímač kytary, který je dál posílán klasickým TS kabelem do kytarvého aparátu.

Reamp převdník (Two notes Torpedo reaload) má v popisu vstupu:
Jack 6.35mm (1/4”) balanced (TRS, Tip/Ring/Sleeve)
Maximum input level: 36 dBu
Input impedance: 20 KOhms
Ground/Lift switch

Nyní, když propojím oba moduly TRS/TRS kabelem tak to hraje čistě, bez nějakých útlumů kmitočtů, ale trochu tišeji, než bych si představoval.
Myslím si, že výstup se zvukovky je slabý. Potřeboval bych vstup reampu budit trochu víc. Odhadem nevím kolikrát, ale tipuji aspoň tak 2-4x hlasitěji.
Dalo by se to vyřešit nějakým zesilovačem? Nebo raději koupit silnější zvukovku?

Focusrite 2i4 mě stál okolo 5000,-

Prodávají se i jiné zvukovky. Např. Universal audio Apollo twin MkII s výstupem:
Connector Type: ¼” Female TRS Balanced
Dynamic Range: 121 dB (A–weighting)
Output Impedance: 600 Ohms
Maximum Output Level: 20.2 dBu
Která už stojí od 16000,-
Naposledy upravil(a) Zeratul dne 01 dub 2018, 23:37, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
sinclair
Příspěvky: 9882
Registrován: 02 úno 2005, 01:00
Bydliště: Luhačovice

#2 Příspěvek od sinclair »

Nezkusíš si procvičit počítání v decibelech? Dost by Ti to zjednodušilo život a nebylo by nutný sem kopírovat celý odstavce z product listu...
Kromě toho - každé podobné zařízení, o kterých je tu řeč, má možnost softwarově nastavit jak výstupní, tak vstupní úrovně.
I celkem obyčejné zvukovky se v případě potřeby nechají sw překalibrovat na jiné výstupní úrovně, než je přednastavená.
Ve Tvém případě - pokud je 0dBu=0,775V a ta zvukovka má jmenovitých +10dBu, tak je to už palba jak prase a musí to stačit na vybuzení téměř čehokoli.

Spíš bych pátral po druhu a typu zapojení vstupů a výstupů /symetrické vs. nesymetrické/. Polovina úrovně se může klidně tratit jen špatným přechodem ze symetriky na asymetriku.
TRS vstupy a výstupy jsou zrádné právě v tomto. Pokud totiž propojíš TRS symetriku s TRS asymetrikou běžným stereokabelem, ztratíš polovinu úrovně.
Zcela nová situace je potom u kvazisymetriky, která je někdy nazývána "impedančně vyváženou". To je druh jakožesymetriky, co se jen tak tváří a je noblesně zapojena na XLR či TRS-ech jakože symetrická. Nemá společného se symetrií vůbec nic a při určité konfiguraci protějšku vůbec nemusí fungovat.

Pokud budeš potřebovat napsat, jak se bezpečně pozná symetrický, kvazisymetrický, asymetrický vstup a jak se propojují, dej vědět.
Ne ale dřív, než si projedeš ty decibely.

Uživatelský avatar
sinclair
Příspěvky: 9882
Registrován: 02 úno 2005, 01:00
Bydliště: Luhačovice

#3 Příspěvek od sinclair »

Lehká nápověda:
Za předpokladu, že i v Číně je 0dBu=0,775V, tak úroveň +10dBu odpovídá signálovému napětí téměř 2,45V.
Uznej sám, že to je palba, co bez potíží vybudí i výkonný koncový zesilovač, natož nějaký simulátor snímačů.
Opravdu je něco hodně špatně v druhu zapojení těch TRS jacků.

Uživatelský avatar
Zeratul
Příspěvky: 86
Registrován: 20 dub 2015, 02:00

#4 Příspěvek od Zeratul »

No já se snažil ty dB nastudovat a píšu sem, takže je jasné jak to nakonec dopadlo :D

+10dBu = 2,45V rms. Toto jsem si už spočítal a proto jsem z toho tak mimo.
Normální hifi koncáky mají citlivost třeba 1V. Takže by to opravdu nemělo být tak slabé.

Vstup i výstup má v definici TRS balancovaný, tak snad to bude stejný typ zapojení.

TRS kabel jsem si pájel sám, tak můžu zkusit nahradit jiným.

Zkusím svůj problém popsat trochu víc ze široka, snad se mi to povede.

Celý řetězec zapojení vypadá takto:
Kytara -> TS/TS kabel -> zvukovka -> TRS/TRS kabel -> Reamp box (převodník nízko na vysokoimpedanční signál) -> TS/TS kabel -> Kytarový zesilovač.

na zvukovce využívám instrument high impedance TS input, který je definován takto:
Dynamic Range 106 dB (A-weighted)
Maximum Input Level +13 dBu
Gain Range 50 dB

Vstup obsahuje i potenciometr Gain, kterým můžu nastavit citlivost a vyvarovat se limitaci, taky tlačítko PAD, které způsobí fixní útlum o dalších 10dB. V mém případě mám Gain skoro na minimum a tlačítko PAD zmáčknuté, protože kytara má velmi silný výstup. Je v ní snímač Seymour Duncan TB6 Distortion, který je označován jako jeden z nejsilnějších. V programu nahrávacího studia (DAW) vidím, že voltmetr vstupu lítá až těsně pod limitaci. Softwarový výstup v DAW mám nastaven na výchozích 0dB. Víc dát nemůžu, protože voltmetr výstupu lítá stejně těsně pod limitaci, jako vstup.

Popisuji to zde proto, že i to chování vstupu se mi zdá taky divné. vstupní citlivost 13dBu by měla být naprosto dostačující pro kytaru, ale není.

Uživatelský avatar
JiriTom
Příspěvky: 1199
Registrován: 26 dub 2017, 02:00

#5 Příspěvek od JiriTom »

Zeratul píše:......
Celý řetězec zapojení vypadá takto:
Kytara -> TS/TS kabel -> zvukovka -> TRS/TRS kabel -> Reamp box (převodník nízko na vysokoimpedanční signál) -> TS/TS kabel -> Kytarový zesilovač.
........
Jenom ze zvědavosti se ptám: proč to máš takhle neobvykle propojené ? Zejména ten reamp z "Two notes Torpedo reaload" je vřazený nečekaně... Proč nepoužíváš přímo tu výkonovou brzdu ?
Chápu dobře, že cílem je nahrát čistou kytaru, ale hrát přitom zvukem takovým, jaký si nastavíš na tom kytarovém zesilovači ?

Uživatelský avatar
sinclair
Příspěvky: 9882
Registrován: 02 úno 2005, 01:00
Bydliště: Luhačovice

#6 Příspěvek od sinclair »

Znovu říkám, že podstata problému vězí v tom, čemu kdo říká symetrický vstup a výstup. Rozdíly a chování jsem už popsal.
Nic nepokazíš, když se pokusíš obě zařízení propojit obyčejným TS asymetrickým káblem. Možná budeš překvapenej.
Vycházím z premisy, že u kytaristů a kytarového příslušenství se pravá symetrie moc nenosí, mnoho lidí z branže defacto zná jen TS jacky a se skutečnou symetrií /pokud to opravdu je/ si moc nevědí rady...

Uživatelský avatar
Sendyx
Příspěvky: 12118
Registrován: 05 čer 2005, 02:00
Bydliště: Ostrava

#7 Příspěvek od Sendyx »

v tom Torpedo Reloadu používáš vstup/výstup Replay nebo které? A v té cestě signálu uvnitř není žádné nastavení atenuace nebo gainu?
Curvetraceristé všech zemí spojte se!

Uživatelský avatar
JiriTom
Příspěvky: 1199
Registrován: 26 dub 2017, 02:00

#8 Příspěvek od JiriTom »

Sendyx: schéma z manuálu, poťák REPLAY je na čelním panelu
Přílohy
replay.JPG
(51.36 KiB) Staženo 75 x

Uživatelský avatar
Sendyx
Příspěvky: 12118
Registrován: 05 čer 2005, 02:00
Bydliště: Ostrava

#9 Příspěvek od Sendyx »

Manuál jsem viděl už dávno, ale hlavně by se měl vymáčknout tazatel, co vlastně jak a proč kutí.
Curvetraceristé všech zemí spojte se!

Uživatelský avatar
JiriTom
Příspěvky: 1199
Registrován: 26 dub 2017, 02:00

#10 Příspěvek od JiriTom »

Jo, ten se ale odmlčel, snad ne navěky. :roll: :)
Ta mašinka je dost drahá, tak doufám, že ji nemá jenom na to REPLAY... :)

Uživatelský avatar
Zeratul
Příspěvky: 86
Registrován: 20 dub 2015, 02:00

#11 Příspěvek od Zeratul »

Ahoj,
Torpedo Reload jsem koupil, kvůli třem funkcím.
1. Di box (převodník Hi-Z vysokoimpedanční signál na nízkoimpedanční linkový signál) - modré zepojení
2. Reamp/Replay box (obrácený převodník linkového signálu na vysokoimpedanční Hi-Z signál) - zelené zapojení
3. výkonová brzda/Attenuator. (Tu využívám k brzdění 100W RMS hlavy Marshall JCM900) - fialové/červené zapojení

Mám to zapojeno přesně takto:
Obrázek

Problém nastává, že vstup do zvukovky (položka 6, modrá šipka) je moc silný a já musím na zvukovce ubrat gain skoro na nulu, abych se vyvaroval limitaci. Ta je indikována červeně svítícím potenciometrem gain.

Následně vyvedu z outputu (balancovaný TRS) zvukovky signál do reampu (zelené zapojení) a snažím se potenciometrem replay na Torpedu nastavit správné hladiny.
Bohužel i při vytočením potenciometru úplně doprava (100%) mi indikátor hlásí, že vstup DI je silnější než výstup Replay.

Obrázek

Zvukovka má funkci Direct monitor, kde můžu vstup odesílat rovnou na výstup. Tím se vyvaruji nějakým dalším chybám v nastavení softwaru v počítači. Bohužel výstup je při takto rapidně utlumeném vstupu taky slabý a i při maximální hlasitosti output monitorů nehraje naplno.

Pokud nepoužívám Direct monitor, ale posílám zvuk do PC a zpět do zvukovky, tak to hraje malinko hlasitěji, ale výstupní hlasitost musím mít stejně nastavenou na 0dB, jinak to lítá až do červených a limituje výstup.

Obrázek

Brzda funguje dobře a tu ani neřeším, Hodně lidí to mate, protože když si vygooglují Torpedo reload, tak jim to řekne "výkonová brzda", ale to jen jedna funkce ze tří.

Včera večer jsem se k tomu zase dostal a vyzkoušel jsem takové pankáčské zapojení.

DI box XLR výstup jsem zastrčil rovnou zpátky do Replay TRS vstupu.
Potenciometrem replay jsem se snažil vyrovnat hladiny DI vstupu a Replay výstupu. Vyrovnané hladiny indikují diody v horní části předního panelu.
potenciometr jsem musel vytočit až na 75%. teprve se hladiny vyrovnaly.

Obrázek

Je to divné, nevím proč není potenciometr na 50%. možná je logaritmický, nevím.

Uživatelský avatar
sinclair
Příspěvky: 9882
Registrován: 02 úno 2005, 01:00
Bydliště: Luhačovice

#12 Příspěvek od sinclair »

Já zas myslím, že podstata problému, různá nedorozumění a neúspěchy laiků v této oblasti tkví v tom, že nemají absolutně představu o tom, jak by se např. měl chovat symetrický výstup či vstup a jak jej propojit s asymetrickým.
Do toho ještě vstupují různé ojebávky výrobců ve snaze okatovat kosty a rejžákem hodně svérázně pochopená úroveň 0dBu.
Stalo se mi, že v "papírech" byly úrovně udávány v dBu a zdálo se mi to nějak podezřele málo, až měření na fyzickém kusu ukázalo, že si rejžák zdatně plete dBV a dBu.
Od té doby, co se všeobecně přestaly respektovat nějaké základní vlastnosti symetrických vstupů/výstupů, tak je v tom bordel jak v tanku.

Uživatelský avatar
JiriTom
Příspěvky: 1199
Registrován: 26 dub 2017, 02:00

#13 Příspěvek od JiriTom »

Zeratul píše:.......Problém nastává, že vstup do zvukovky (položka 6, modrá šipka) je moc silný a já musím na zvukovce ubrat gain skoro na nulu, abych se vyvaroval limitaci. Ta je indikována červeně svítícím potenciometrem gain.........
Tak už je to jasnější, původně jsi to popisoval jinak (ten řetězec).
Do jakého vstupu na zvukovce máš zapojený ten modrý kabel z Torpeda ?

Uživatelský avatar
Zeratul
Příspěvky: 86
Registrován: 20 dub 2015, 02:00

#14 Příspěvek od Zeratul »

Na zvukovce používám vstup TRS a citlivost mám přepnutou na Line.
Tento vstup je v manuálu popsán takto:

Dynamic Range: 106 dB (A-weighted)
Frequency Response: 20 Hz to 20 kHz, ±0.1 dB
THD+N: <0.003% (minimum gain, -1dBFS input with 22 Hz/22 kHz bandpass filter)
Maximum Input Level: +22 dBu
Gain Range: 50 dB

Třeba tomu někdo budete rozumět víc než já :D

Uživatelský avatar
Zeratul
Příspěvky: 86
Registrován: 20 dub 2015, 02:00

#15 Příspěvek od Zeratul »

sinclair píše:Nic nepokazíš, když se pokusíš obě zařízení propojit obyčejným TS asymetrickým káblem.
Tak jsem vyzkoušel výstup TRS/TRS kabel vyměnit za TS/TS a hraje to úplně stejně :/ Na vyrovnání hladin Replay to nemá vliv ...

Odpovědět

Zpět na „Audiotechnika“