Jaro je tu, rozhodl jsem se oživit všechny své motorky a skůtry a ejhle.. některé akumulátory to vzdaly.. Sice jsem je před zimou vymontoval, přeměřil a uložil do tepla.. Teď na jaře nabil a některé jsou vadné... Kupodivu staré baterky jsou všechny OK, ale prakticky dvě ani né rok staré aku mají vždy po jedném článku vadný...
Jasně, jsem smířený s nákupem nových aku, ale teď mě jen zajímá co se stalo..
Takže 1. aku.. Klasický kapalinový 12V/9Ah.. Inteligentní nabíječka má problém s dokončením nabíjení, jelikož jakmile je dosáhnuto cílové napětí, nabíječka vypne, po chvíli napětí klesne a nabíječka opět na chvíli zapne... Navíc je cítit, že se jeden článek zahřívá...
Po připojení zátěžového měřáku spadne napětí na 4V a onen článek okamžitě vařít v celém svém objemu.. Po vypnutí zátěže, má bateka lehce přes 10V a tot napětí si i přes další zatížení drží.. Takže ten článek je bez napětí...
Co se mu stalo??? Kdyby pokleslo napětí a docházelo k sulfataci, tak proč jeden článek?? Baterie není ani rok stará, elektrolyt je čistý...
2. Akumulátor 12V/12Ah.. Nabíjení se dokončí, baterie drží napětí po odpojení zdroje, nedochází k samovybíjení.. Na venek vše OK.. Po zapojení zátěže spadne napětí na 4V (při této kapacitě by mělo cca k 10V) a okamžitě se začne z jednoho článku kouřit... Co je zajímavé, článek nevaří v celém objemu, pouze pění (jako šumák) a strašně smrdí jakoby kanalizací... Co ovšem je nejzajímavější.. Když udělám tři 10s zátěžové testy, kdy spadne napětí na 4V, tak pči dalším je najednou baterka OK.. Nesmrdí a 10V v zátěži... Dokud "nevychladne", tak se tváří jako plně funkční baterka... Nechám jí odstát a zase pění a smrdí... Elektrolyt při tom jakoby zmléční..
Vzhledem k tomu, že baterky jsem kupoval v květnu a ani jedna moto s baterkou nenajela více než 50km, pochybuju že by jim ublížilo třeba nevhodné dobíjení motocyklu.. Baterky byly levné no-name a už po koupi se chovaly divně.. Po hodině od dolití elektrolytu nebyly nabité, musel jsem je dobít... Bohužel začly fungovat, takže jsem jim je neomlátil o hlavu...
Momentálně mě spíše zajímá, co se těm článkům stalo...
Nabíjel jsem je pulzní nabíječkou v režimu moto a AGM, takže maximum nějakých 13.7V.. Tím jsem jim taky ublížit nemohl...
Jinak vybavení mám, takže pokud má někdo nápady na experimenty není problém...
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Díky za radu