Korekce otáčkoměru v autě

Problémy s návrhem, konstrukcí, zapojením, realizací elektronických zařízení

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
mhepp
Příspěvky: 30
Registrován: 16 srp 2017, 02:00

Korekce otáčkoměru v autě

#1 Příspěvek od mhepp »

Ahoj,

byl jsem donucen ve svém autě (starý koncernový naftový vůz) vyměnit alternátor a s ním i řemenice z klínového na plochý (klíňáky se blbě napínaly a často trhaly). Změnou řemenice se stalo to, že se změnil převodový poměr mezi alternátorem a klikovou hřídelí. A vzhledem k tomu, že otácky motoru jsou brány právě z alernátoru, tak mi začal otáčkoměr kecat.

Původní poměr řemenic byl cca 1:2.2, nyní je cca 1:3.1, takže mi o cca 40 % otáčkoměr přeměřuje. Jsem hnidopich a rád bych to srovnal. Ale jak na to?

Problém je, že elektronika v přístrojovce je nedostupná/neupravitelná -- kdybych budíky vytáhl, tak se mi rozsypou, když se nerozsypou, tak část elektroniky je na 30 let staré fólii, kterou bych musel sundat a ta se mi pod rukou rozsype určitě... Takže tam zasáhnout nemůžu. Stejně tak koupě jiné přístrojovky, ve které bych se mohl vrtat, je problém (jak finanční, tak dostupnost). Hledám tedy tip na „magickou škatulku“, do které povedou 4 dráty (2x napájení, vstup z alt, výstup na budíky) a bude převádět impulsy na správnou frekvenci. Otáčky motoru jsou do cca 4000, tedy frekvence jsou cca 20 až 250Hz (s rozumným přesahem). Zde mne nenapadá vůbec jak to řešit, prosím o pomoc.

Díky, mhepp

Uživatelský avatar
Zaky
Příspěvky: 6129
Registrován: 30 říj 2010, 02:00
Bydliště: Praha

#2 Příspěvek od Zaky »

Asi jedině zkusit to naprogramovat do nějakého MCU, jedním timerem měřit dobu mezi dvěma impulsy, druhým timerem z toho pak generovat jinou frekvenci. Pokud bys věděl jak, asi by ses neptal, takže jsem nejspíš moc nepomohl :-)
Krátce před tím, než se to rozbilo, tak to ještě fungovalo...

Uživatelský avatar
misocko
Příspěvky: 1250
Registrován: 26 čer 2009, 02:00
Bydliště: Hlohovec (Sk)

#3 Příspěvek od misocko »

MCU - arduino 😁

Uživatelský avatar
mhepp
Příspěvky: 30
Registrován: 16 srp 2017, 02:00

#4 Příspěvek od mhepp »

MCU mne napadlo... Zde vidím problém v časování. Protože hrubě zaokrouhleno musím na tři vstupní impulsy vytvořit dva výstupní. Což vidím, že budu potřebovat frontu fixní délky, třeba 6 hodnot a asynchronně do ní zapisovat a číst z ní. Zde je otázka, jestli toto třeba arduino zvládne rozumně. Je to jednojádrový procesor a pohybujeme se zde na úrovni jednotek ms (250Hz ~ 4ms). Arduino na této čsaově-kritické úrovni moc neznám.

Spíš jestli nemá někdo řešení bez MCU... Třeba převod frekvence na napětí a pak napětí na frekvenci...

Uživatelský avatar
Zaky
Příspěvky: 6129
Registrován: 30 říj 2010, 02:00
Bydliště: Praha

#5 Příspěvek od Zaky »

Udělal bych to tak, že bych změřil dobu mezi dvěma pulsy a na nějakých cca 300 ms (přesněji celý počet period s celkovou dobou trvání blízkou 300ms) spustil generátor frekvence tomu po přepočtu odpovídající. Mezi tím bych měřil všechny další impulsy a třeba je průměroval, nebo použil jen poslední hodnotu. Po skončení té doby generování bych provedl přepočet podle té nové hodnoty a opět spustil stejný děj. Případně to nemusíš dělat na pevný čas, ale na počet impulsů. Takové řešení bude sice trošku líné při prudkém prošlápnutí plynu nezatíženého motoru, ale ve vyšších otáčkách už tak líné nebude. A protože předpokládám, že otáčkoměr potřebudeš pro jízdu a ne pro cvičení ručičkou prošlapáváním plynu, bude takové řešení zcela vyhovující bez potřeby jakékoli asynchronnosti, konečně 3 měření za sekundu běžně postačují u digitálních měřáků, tak tady to taky bude stačit. f->U->f by taky šlo, ale bude to potřeba adekvátně zkalibrovat. Programově to můžeš udělat tak, aby to rovnou chodilo přesně.
Krátce před tím, než se to rozbilo, tak to ještě fungovalo...

Uživatelský avatar
mhepp
Příspěvky: 30
Registrován: 16 srp 2017, 02:00

#6 Příspěvek od mhepp »

Zaky, to není špatný nápad. ty cca tři měření za sekundu by mohlo stačit. Vzhledem k analogovému měřáku na konci se ani ručička nebude trhat... Promyslím, vyzkouším...

Uživatelský avatar
MetalGod
Příspěvky: 6556
Registrován: 30 kvě 2006, 02:00
Bydliště: Seč

#7 Příspěvek od MetalGod »

Jestli by stačilo jeden ze tří impulzů vynechat, můžeš tak učunit pouhým posuvným registrem, Ardchujíno je pro slabochy, co neuměj zkonstruovat primitivní zapojení s jedním CMOS broukem.
Nebo, pokud se můžeš dostatečně dobře dostat na jeden z vývodů měřáku, uber mu proud předřadným odporem.
Anebo vzbuď závist u šampónů a ukaž jim, jak komůrkovýho mechanickýho dehťáka vytočíš až na 7-8000ot./min. :D
Kdo není ve dvaceti levičák, nemá srdce,
kdo je levičák ve čtyřiceti, nemá rozum.
— Winston Churchill

Uživatelský avatar
teufel
Příspěvky: 355
Registrován: 09 úno 2017, 01:00
Bydliště: Na dohled od Spolany

#8 Příspěvek od teufel »

SW dělič necelým číslem
http://www.belza.cz/measure/swdiv.htm

Uživatelský avatar
Atlan
Příspěvky: 4499
Registrován: 10 kvě 2004, 02:00
Bydliště: Košice

#9 Příspěvek od Atlan »

Nebolo by jednoduchsie dat tam remenicu o patricnom priemere, pripadne ju nechat vytocit na sustruhu. Je to blbovzdorne, a netreba nejaku zbytocnu elektroniku.

p32
Příspěvky: 15069
Registrován: 13 led 2007, 01:00
Bydliště: Olomouc

#10 Příspěvek od p32 »

mhepp píše:Původní poměr řemenic byl cca 1:2.2, nyní je cca 1:3.1, takže mi o cca 40 % otáčkoměr přeměřuje.
Nejen přeměřuje, ale hlavně se víc točí (o 41%) a dříve ti to odejde. Dej tam řemenici s původním poměrem a máš to vyřešené.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#11 Příspěvek od EKKAR »

Jestlipak ten větší převod do rychla není taky způsobenej požadavkem na vyšší výkon altíku? Protože tím, že se skoro o polovičku zvednou otáčky se úměrně zvedne při zachovaným buzení i odevzdávanej výkon ... Altík tak na rozdíl od starýho typu dává solidní proud už při volnoběhu a při dnešních obvykle doporučovanejch točkách motoru kolem 2250-2500RPM má pořád plnej nominální výkon, zatímco starší typ s větší řemeničkou => menšíma otáčkama rotoru by podle "moderních určovatelů otáček" (co navrhujou právě ty řadicí asistenty a podobný pýčoviny, který u moderních aut s automatickou převodovkou klidně řadí rychloběhy už při 50km/h - takže motor pak doslova skučí podtočením při 1200RPM). Vzhledem k tomu, že auto je starší typ bez všech pobruselštěnejch z*rdovin bych volil nejjednodušší cestu - sehnat nebo nechat vytočit novou řemenici pro plochej vícedrážkovej řemen s průměrem co možná nejshodnějším s průměrem řemenice na původním altíku. Otáčky rotoru se tak sníží - ale bacha, hrozí, že novej altík má jinak nastavený buzení a bude mít problémy právě při volnoběhu motoru, kdy nebude kvůli menším točkám stíhat dobíjet = bude problikávat kontrolka dobíjení na palubní desce ...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
mhepp
Příspěvky: 30
Registrován: 16 srp 2017, 02:00

#12 Příspěvek od mhepp »

Měnil jsem kompletně všechno, co souvisí s klínovým řemenem, takže řemenici na klice, na vodní pumpě (zde je převodový poměr podobný a vodní pumpy jsou shodné), držák alternátoru a alternátor. Součástí držáku je i napínák. Takže nově instalovaný alternátor má otáčky, na které byl konstruován. Výměna řemenice za větší by přinesla prostorové problémy.

Vyšší výkon alternátoru s tím bude souviset, protože starý alternátor měl podstatně mohutnější vinutí než nový, přitom nový je konstruovaný na 70A, starý byl na 60A.

MetalGold: to má jeden háček, otáčkoměr je jen do 6000 a vzhledem k motoru to stejně tolik nevytočím :( (i s novým převodovým poměrem)

teufel: To vypadá velmi zajímavě!

Jak jsem psal, dostat se k budíku je problém. To bych musel rekonstruovat celou kapličku s budíkama včetně (vlastně spíš hlavně i) elektroniky, což je investice cca 5000,- (fóliové tištěné spoje, šroubované propoje, velmi zkřehlé a popraskané plasty...) Takže lépe na to nesahat.

Uživatelský avatar
kutilmil
Příspěvky: 3801
Registrován: 01 lis 2008, 01:00
Bydliště: Skalica

#13 Příspěvek od kutilmil »

co je to za auto resp pristrojova doska?

Uživatelský avatar
mhepp
Příspěvky: 30
Registrován: 16 srp 2017, 02:00

#14 Příspěvek od mhepp »

VW T3

Přístrojovka pro inspiraci zde: https://www.ebay.com/itm/VW-T3-Tacho-DR ... 1a4c8b2b04 (Je to přesně tento typ, zvláště za prohlédnutí stojí ta fólie, která se ráda trhá.)

Teď jak se dívám na ty fotky na e-bay, tak se mi zdá, že ten otáčkoměr by mohl být celkem rozumně přístupný. Vytahování bych stejně ale rád vyhnul, jak říkám, je to zkřehlé.

Uživatelský avatar
samec
Příspěvky: 3692
Registrován: 19 pro 2017, 01:00

#15 Příspěvek od samec »

Alebo vyrobiť pomocnú kladku v pomere 1:6,6 hoci aj z plastu, donej zavŕtať a vlepiť magnet a vhodnou cievkou snímať impulzy. Mimochodom, v akom pomere je pritlačná kladka?

Odpovědět

Zpět na „Řešení problémů s různými konstrukcemi“