Elektrocentrála Berlan BSTE 3000 se škube

Vše, co se týká elektroniky v automobilech, motocyklech a jiných samohybech

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
samarit
Příspěvky: 116
Registrován: 16 pro 2015, 01:00

Elektrocentrála Berlan BSTE 3000 se škube

#1 Příspěvek od samarit »

Mám tady tu elektrocentrálu a na videu je vidět jak má rovnoměrně běhat bez zatížená i po zatížení.
https://www.youtube.com/watch?v=C-7qcUGNZ3I
Jenže u mně to pořád přidává a ubírá plyn! Ta páčka plynu se pořád samovolně hýbe sem a tam. Tady je krátké video:
http://bleskove.wz.sk/skube.mp4
Ona ta páčka plynu by měla plynule přidat plyn při zvýšeném zatížení a udržovat rovnoměrné otáčky. Když páčku přidržím rukou v nějaké poloze, tak motor běží rovnomětně bez škubání. Co to s tou páčkou hýbe? Prosím o pomoc, centrálu nutně potřebuji.
(Hledal jsem nějaké schéma - nenašel jsem)

Uživatelský avatar
JoDiK
Příspěvky: 508
Registrován: 10 led 2018, 01:00
Bydliště: Olomoucký kraj

#2 Příspěvek od JoDiK »

Skoro přesně takhle nám pulzovala regulace otáček u nového Honda motoru po cca dvou jízdách na fréze (jednonápravový zahradní traktorek).
Reklamace nebyla uznána, protože karburátor byl zanesený usazeninami z biopřísad v benzínu. Doporučili nám přidávat do benzínu rozpouštěcí přísadu na biopřísadu.
Mimochodem, když jsem se ptal, jak to, že dvacetiletému B&S motoru na sekačce ten benzín chutná bez problémů, technik mi tvrdil, že i motory na zahradní techniku musí teď splňovat emisní limity, což je řešeno nějakými "tenkými meandry v karburátoru", které se zanesou těmi usazeninami a čistí se hodně blbě (rozebrat karburátor a ponořit do ultrazvukové čističky). Takže buď sehnat čistý benzín bez přísad (Verva100?), případně vždy zastavit benzín a počkat, až se z karburátoru všechen vyjede, nebo míchat tu (ne levnou) přísadu.
Naposledy upravil(a) JoDiK dne 19 říj 2018, 15:37, celkem upraveno 3 x.

Uživatelský avatar
Ondra2
Příspěvky: 530
Registrován: 19 bře 2014, 01:00

#3 Příspěvek od Ondra2 »

Pokud je to jak na sekačkach, tak je to ovládané proudem vzduchu od ventilátoru motoru (radiální větrák přímo na Klikovce) a jako protisila je tam pružina. Ta tam pravděpodobně chybí a tu packu vrací jen pružina škrtící klapky - rozkmitá se ta regulace. Často je tam těch pružin víc, zejména pokud to má ruční nastavení otáček.

Uživatelský avatar
samarit
Příspěvky: 116
Registrován: 16 pro 2015, 01:00

#4 Příspěvek od samarit »

Myslím, že benzinem to není. Když podržím tu páku plynu, tak to běží rovnoměrně.
Na té páce plynu je pružina a druhá vede k páčce volnoběhu. S těmi se nic nedělalo. Do těla motoru blízko starteru vede tyčka co hýbá tou pákou plynu. Není možné, aby se ovládal pohyb páky plynu ventilátorem. Asi tam bude nějaká finta - když se zvýší odběr proudu, tak to posune páku plynu. Tady asi bude chyba protože to kmitá.

Uživatelský avatar
milous2
Příspěvky: 791
Registrován: 29 čer 2011, 02:00
Bydliště: u Kolína

#5 Příspěvek od milous2 »

Vlastním centrálu Scheppach DG30 kde je klapka ovládaná servomotorkem (nebo krokovým ? ) Vypadá jako krokový. Elektronika jej řídí podle zátěže.U centrály z Lidlu je to stejné jen miniaturní. Ta z Lidlu sebou škubala na volnoběh. Záruka ne záruka, karburátor jsem demontoval a hle! Kus igelitu v plovákové komoře bránil palivu korektně nasávat přes trysku. Po zpětné montáži klid. Kdo tam ten igelit vpravil je otázka. Kurvítko pro reklamaci či co to mělo za účel nevím. A s tím benzínem to bude asi pravda. Však on taky už není co býval! Se divím,že ty motory na to strachy fungujou.

Uživatelský avatar
samarit
Příspěvky: 116
Registrován: 16 pro 2015, 01:00

#6 Příspěvek od samarit »

Tady jsem našel ND https://www.generatorguru.com/bste3000/?sort=featured Chtělo by to nějaké montážní schéma.
Abych se dostal k té tyčce co hýbe tím ramenem plynu, budu asi muset půlit motor. To se mi teda nechce. Asi by bylo rozumné to rameno odpojit a nastavovat plyn ručně. Ještě nevím jak.
Naposledy upravil(a) samarit dne 19 říj 2018, 14:46, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
ZdenekHQ
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 25593
Registrován: 21 črc 2006, 02:00
Bydliště: skoro Brno
Kontaktovat uživatele:

#7 Příspěvek od ZdenekHQ »

Jen OT: Dostal jsem na opravu centrálu z nějakýho tábora. Zničila pár nabíječek k mobilům. Po rozebrání bylo vidět, že tam lijou použitej olej z kuchyně...
Pro moje oslovení klidně použijte jméno Zdeněk
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?
]

Uživatelský avatar
Ondra2
Příspěvky: 530
Registrován: 19 bře 2014, 01:00

#8 Příspěvek od Ondra2 »

Takže tam není vzduchový regulátor otáček, ale odstředivý. No nejpravděpodobnější je závada kterékoliv z těchto 3 pruzinek https://www.generatorguru.com/governor- ... rod-10604/ (reznou a praskají), popř. Tření toho mechanizmu v kterémkoliv čepu. Motor zvyšuje otáčky, odstředivý regulátor tlačí na ty páky, ale pokud je tam tření, potřebuje vyšší otáčky aby tím pohnul. Když už s tím pohne, tak se to zase nevrací, takže otáčky musí spadnout o mnoho níž, aby to zase přidalo plyn - kmitání.

Uživatelský avatar
samarit
Příspěvky: 116
Registrován: 16 pro 2015, 01:00

#9 Příspěvek od samarit »

Ondra2 - ty pružinky jsou 2, to třetí na obrázku je táhlo, které je napevno spojené s klapkou na karburátoru a druhá strana je napevno s tím ramenem. Ramínkoje spojené s tyčkou co vede do motoru (klikovky či alternátoru). Ta tyčka kmitá a teda kmitá pákou a pak táhlem a tedy klapkou plynu.
Přílohy
b.jpg
a.jpg

Uživatelský avatar
sinclair
Příspěvky: 9882
Registrován: 02 úno 2005, 01:00
Bydliště: Luhačovice

#10 Příspěvek od sinclair »

Ta páka plynu právě vede od odstředivého regulátoru, ke kterýmu bude potřeba se dostat.
Zpravidla je tvořený 2-4 rotujícími hmotami /závažíčky/, které musí být s ohledem na odstředivé síly závažíček symetricky vraceny příslušným počtem pružinek. Pokud třeba jedna praskne, tak v regulátoru vznikne předčasný moment, který pak tahá za ten plyn špatně.
Vzpomínám si matně, že vojenský elektrocentrály to měly přesně takhle. Jednoduše mechanicky řešený, aby to bylo spolehlivý a snadno opravitelný. Tam ale k tomu odstředivému regulátoru, hnanému taky od klikovky, byl docela dobrý přístup. To tady asi není.

Uživatelský avatar
samarit
Příspěvky: 116
Registrován: 16 pro 2015, 01:00

#11 Příspěvek od samarit »

sundal jsem přední kryt, abych vyfotil ten vstup do motoru.
Myslím si, že by odstředivý regulátor by špatně reagoval na měnící se zatížení na zásuvkách od 0 do 2800W. Myslím, že to je řešeno nějak elektricky.
Přílohy
c.jpg

Uživatelský avatar
samarit
Příspěvky: 116
Registrován: 16 pro 2015, 01:00

#12 Příspěvek od samarit »

Tady jsem našel schéma k Berlan BSTE 55000 Ten je velký na kolečkách, ale moho by to být podobné. Nevidíte tam někde nějakou regulaci plynu v závislosti na zatížení zásuvek?
Přílohy
schem.jpg

Uživatelský avatar
sinclair
Příspěvky: 9882
Registrován: 02 úno 2005, 01:00
Bydliště: Luhačovice

#13 Příspěvek od sinclair »

Možné to jistě je.
Nicméně, zvětšené zatížení generátorem na klice = pokles otáček = pohyb závažíček příslušným směrem = přes převod pohyb pákou plynu.
Ty vojenský to zcela jistě takto měly, ale určitě nevylučuju "modernější" řešení.
Při nějakém elektrickém ovládání by mi pak nebylo jasné, proč teda vede ten ovládací hřídel někam dovnitř motoru - a ne k servomotorku třeba.
Takhle to myslím.

Uživatelský avatar
Ondra2
Příspěvky: 530
Registrován: 19 bře 2014, 01:00

#14 Příspěvek od Ondra2 »

Vzhledem k těm náhradním dílům a jejich popisu bych řekl, že rekulace otáček je čistě mechanická. Zkus při vypnutém motoru hýbat s tím ramenkem co kmitá při provozu. Je pohyb v celém rozsahu bez zadrhávání? Pokud ne, zjistit kde to drhne a rozhýbat.

Uživatelský avatar
mi-ro
Příspěvky: 7651
Registrován: 08 úno 2005, 01:00
Bydliště: rovina u Kolína

#15 Příspěvek od mi-ro »

Je to přesně jak píše Leoš. Žádné měření spotřeby proudu. Na co? Není to třeba. Prostě se hlídají otáčky motoru. 3000ot=50Hz. Pokud se nejedná o invertorovou centrálu.
..to bude jen ňákej odpůrek

Odpovědět

Zpět na „Auto - Moto technika“