Rozdeleni 9V
Moderátor: Moderátoři
- weed_smoker
- Příspěvky: 2675
- Registrován: 02 pro 2011, 01:00
- Bydliště: Jaroměř
Ten odpor omezuje proud diodou,aby se hned nevypálila,bez odporu nepřežije jinej zdroj než baterku CR2032 s velkym vnitřním odporem.Tou diodou teče obvykle maximálně 20mA a aby chvíli vydržela,počítá se ten odpor na 15mA,těm v čirym pouzdru stačí i 10,aby svítily skoro stejnou intenzitou.
Když máš tu 9V baterku,dej na "dlouhovlnný barvy"(č/ž/o/sz...) odpory 1K (1000 ohm),minimálně však 680.A na ty "krátkovlnný"(m/f/b/tz…) pak 470-750R,diody těchto barev maj vyšší prahový napětí. Pokud v tom nejsou integráče,netřeba dělit 9V na víc hladin.Pokud by tam byly,tak hledej schéma umělýho středu napájení,jde to postavit i z tranzistorů.
Když máš tu 9V baterku,dej na "dlouhovlnný barvy"(č/ž/o/sz...) odpory 1K (1000 ohm),minimálně však 680.A na ty "krátkovlnný"(m/f/b/tz…) pak 470-750R,diody těchto barev maj vyšší prahový napětí. Pokud v tom nejsou integráče,netřeba dělit 9V na víc hladin.Pokud by tam byly,tak hledej schéma umělýho středu napájení,jde to postavit i z tranzistorů.
Už jsem ti na předchozí stránce napsal, abys nejdřív "selským pravopisem" popsal co chceš aby to dělalo, kdy má co svítit nebo blikat, kolik čeho tam má bejt a podobně. Dá se pochopit, že elektrice nerozumíš, tak nech některý (hlavně ty odborný) starosti na nás. My ti pak taky nebudem kecat do způsobu nacouvání k rampě.symat píše:... Predchozi odpoved urcite vycerpavajici ale pro me moc nesrozumitelna. Jsem ridic z povolani a ne elektrikar
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě !!!
A kutilmile - nelituju tě !!!
Především počítej s tím, že omezení proudu (třeba odporem) tam budeš muset zajistit. LEDka má velmi malý dynamický odpor, takže, když na ní je napětí , které ji rozsvítí, proud na ní vylítne do hodně vysokých hodnot, proto se musí omezit. Vnitřní odpor nové baterky na to nestačí, musíš do série přidat ještě nějaký.
Za další musíš počítat s tím, že LEDku, která má saturační napětí 3,5 V ze dvou tužkovek nerozsvítíš, protože dají dohromady 3 V, v lepším případě úplně nové jen asi 3,3 V. Při napětí menším, než saturačním (je uvedené v katalogu) LEDka nevede, tedy ani nesvítí.
Ještě maličkost: jestli má LEDka mít omezený proud třeba na polovinu maximálně přípustného, u těch, co tu na ně dáváš odkaz, je to řekněme 175 mA, vybiješ mikrotužky zhruba za půlhodinu svícení tak, že jim klesne napětí pod napětí LEDky a dosvítils.
Protože zelená a modrá LEDka mají saturační napětí 3,6 V, budeš muset použít tři tužkovky. Čili budeš mít zdroj 4,5 V, LEDka potřebuje 3,5 V, při 175 mA potřebuješ srazit 1 V na odporu. Odpor tedy vychází 1/0,175 = 5,7 Ω.
Dáš tedy pro modrou a zelenou odpor 5,6 Ω (je ve vyráběné řadě). Rozdíl ve svítivosti nepoznáš, i když proud bude o trochu vyšší. Bude se na něm ale ztrácet výkon 1V * 175 mA, to dělá 175 mW, čili stačí miniaturní odpor 5R6 / 0,6 W.
Červená LEDka má saturační napětí kolem 1,6 V, tam ti stačí dvě tužkovky, rozdíl napětí 3 - 1,6 = 1,4 V. Pro stejný proud musíš použít odpor 1,4/0,175 = 8 Ω, tak tam dáš odpor 8,2 Ω, na něm se bude ztrácet výkon 0,23 W, takže odpor 8R2/0,6 W vyhoví.
Ale pak budeš těch tužkovek potřebovat 8 kusů (po 3 pro modrou a zelenou, 2 pro červenou).
Na tvém místě bych začal obyčejnými LEDkami, ty pracují s proudy o řád menšími, tedy použiješ odpory 56 Ω resp. 82 Ω pro proudy kolem 18 mA, případně můžeš použít proud do 30 mA, takže odpory vyjdou 39 Ω (pro červenou pak 56 Ω).
Pro modrou se pak hodí zkoušet sériový odpor zvýšit, protože modrá svítí při stejném proudu intenzivněji, může tedy pracovat s menším proudem, aby se opticky jevila stejně jasnou.
Baterky vydrží nejméně 7x déle, tedy pár hodin, a svítí to i tak dost.
A do této kuchyňky úplně stačí.
Za další musíš počítat s tím, že LEDku, která má saturační napětí 3,5 V ze dvou tužkovek nerozsvítíš, protože dají dohromady 3 V, v lepším případě úplně nové jen asi 3,3 V. Při napětí menším, než saturačním (je uvedené v katalogu) LEDka nevede, tedy ani nesvítí.
Ještě maličkost: jestli má LEDka mít omezený proud třeba na polovinu maximálně přípustného, u těch, co tu na ně dáváš odkaz, je to řekněme 175 mA, vybiješ mikrotužky zhruba za půlhodinu svícení tak, že jim klesne napětí pod napětí LEDky a dosvítils.
Protože zelená a modrá LEDka mají saturační napětí 3,6 V, budeš muset použít tři tužkovky. Čili budeš mít zdroj 4,5 V, LEDka potřebuje 3,5 V, při 175 mA potřebuješ srazit 1 V na odporu. Odpor tedy vychází 1/0,175 = 5,7 Ω.
Dáš tedy pro modrou a zelenou odpor 5,6 Ω (je ve vyráběné řadě). Rozdíl ve svítivosti nepoznáš, i když proud bude o trochu vyšší. Bude se na něm ale ztrácet výkon 1V * 175 mA, to dělá 175 mW, čili stačí miniaturní odpor 5R6 / 0,6 W.
Červená LEDka má saturační napětí kolem 1,6 V, tam ti stačí dvě tužkovky, rozdíl napětí 3 - 1,6 = 1,4 V. Pro stejný proud musíš použít odpor 1,4/0,175 = 8 Ω, tak tam dáš odpor 8,2 Ω, na něm se bude ztrácet výkon 0,23 W, takže odpor 8R2/0,6 W vyhoví.
Ale pak budeš těch tužkovek potřebovat 8 kusů (po 3 pro modrou a zelenou, 2 pro červenou).
Na tvém místě bych začal obyčejnými LEDkami, ty pracují s proudy o řád menšími, tedy použiješ odpory 56 Ω resp. 82 Ω pro proudy kolem 18 mA, případně můžeš použít proud do 30 mA, takže odpory vyjdou 39 Ω (pro červenou pak 56 Ω).
Pro modrou se pak hodí zkoušet sériový odpor zvýšit, protože modrá svítí při stejném proudu intenzivněji, může tedy pracovat s menším proudem, aby se opticky jevila stejně jasnou.
Baterky vydrží nejméně 7x déle, tedy pár hodin, a svítí to i tak dost.
A do této kuchyňky úplně stačí.
Já bych tam dal lionku. Klidně použij 1W ledky, jestli už je máš, odpory podle Hilla, kdyby se Ti zdálo, že to málo svítí, odpory vyměníš za menší. Nedělal bych zdroj pro každou ledku zvlášť, stačí jeden pro všechny. Na takovýhle provoz bohatě stačí stará lionka vytažená z mobilu. Pokud bys nechtěl dělat nabíječku, můžeš ji nabíjet v tom mobilu. Jednoduché a levné řešení, starý mobil má doma každý.
Jinak, je to hezká kuchyňka. Když už bych si s tím dal tolik práce, udělal bych, aby to i trochu hřálo. Místo LEDek 10W bodovky, třeba, vhodně zastínit, aby to trochu svítilo ale neoslňovalo, a za chvíli by byly plotýnky pěkně teplé. To by byla panečku hračka!
Ale už by to chtělo pořádnější zdroj.
Jako clona by byly vhodné možná skla pro svářeče. Dělají se v široké škále zatmavení.
Jo, a připrav se na to, pokud bys to opravdu udělal, že holka bude chtít za chvíli kovové kastrůlečky s rovným dnem
Jinak, je to hezká kuchyňka. Když už bych si s tím dal tolik práce, udělal bych, aby to i trochu hřálo. Místo LEDek 10W bodovky, třeba, vhodně zastínit, aby to trochu svítilo ale neoslňovalo, a za chvíli by byly plotýnky pěkně teplé. To by byla panečku hračka!
Ale už by to chtělo pořádnější zdroj.
Jako clona by byly vhodné možná skla pro svářeče. Dělají se v široké škále zatmavení.
Jo, a připrav se na to, pokud bys to opravdu udělal, že holka bude chtít za chvíli kovové kastrůlečky s rovným dnem
Naposledy upravil(a) Kremik dne 21 říj 2018, 12:56, celkem upraveno 1 x.
tak na to je najlepší menič, napríklad tento
https://www.ebay.com/itm/DC-DC-7-0V-30V ... 2670034956
https://www.ebay.com/itm/DC-DC-7-0V-30V ... 2670034956
Akumulátor je lepší ještě z jednoho důvodu: jmenovité napětí aku z mobilu je v naprosté většině 3,6 V, nabitý má až 4 V, což tady nijak nevadí. Vybíjecí charakteristika akumulátoru je také plošší, než má primární článek (nenabíjecí). To znamená, že LEDky budou déle svítit téměř stejně a pak se najednou modrá (a nejspíš ani zelená) nerozsvítí, ačkoli červená svítí dál. To je signál k nabití.
Jak by to tedy vypadalo s tím aku z mobilu a LEDkami, které už patrn máš, jsem ti nakreslil do přílohy.
Asi pak zjistíš, že to svítí moc, tak použij odpory klidně i dvakrát třikrát větších hodnot, hlavně pak nebudeš muset tak často nabíjet. To ti nikdo předem neřekne, jaká hodnota je akorát, jen, že není zdrávo použít hodnoty nižší.
Jak by to tedy vypadalo s tím aku z mobilu a LEDkami, které už patrn máš, jsem ti nakreslil do přílohy.
Asi pak zjistíš, že to svítí moc, tak použij odpory klidně i dvakrát třikrát větších hodnot, hlavně pak nebudeš muset tak často nabíjet. To ti nikdo předem neřekne, jaká hodnota je akorát, jen, že není zdrávo použít hodnoty nižší.
No, to je otázka. S tužkovkami možná jo, pokud budeš ty LEDky provozovat na maximální proud. Postupně, jak se budou vybíjet, dojde i k zajímavému efektu, že když zapneš modrou, a pak k ní ještě červenou, tak ta modrá zhasne
S dobrou nabitou lionkou to dělat nebude, se starou z mobilu možná jo.
Pokud chceš opravdu takové výkony, chtělo by to větší zdroj. Třeba několik lionek ze staré baterie z noťasu. To už by bylo jiné kafe.
Pokud použiješ na každou LEDku jiné tužkovky, při předpokládaném svitu je budeš co chvíli měnit. No vyber si
Vlastně ne. Svit sice bude zprvu rychle slábnout, ale to slábnutí bude stále pozvolnější, a možná budou holky volat až když svit v denním světle neuvidí. Kdo ví...
S dobrou nabitou lionkou to dělat nebude, se starou z mobilu možná jo.
Pokud chceš opravdu takové výkony, chtělo by to větší zdroj. Třeba několik lionek ze staré baterie z noťasu. To už by bylo jiné kafe.
Pokud použiješ na každou LEDku jiné tužkovky, při předpokládaném svitu je budeš co chvíli měnit. No vyber si
Vlastně ne. Svit sice bude zprvu rychle slábnout, ale to slábnutí bude stále pozvolnější, a možná budou holky volat až když svit v denním světle neuvidí. Kdo ví...
Když je ve slušném stavu akumulátor, tak to neuvidíš.
Vnitřní odpor nového akumulátoru je tak malý, že ho lze zanedbat; při změně odběru se úbytek na tomto odporu na svítivosti diod nepozná, napětí je téměř konstantní a na odběru málo závislé. Ale ten vnitřní odpor není úplně nulový, tak to jde slušnějším voltmetrem aspoň změřit.
Stárnutí akumulátoru je provázené nárůstem jeho vnitřního odporu až na takovou velikost, že se při změně zátěže uplatní, a na akumulátoru poklesne napětí výrazněji. Tím bude klesat jas LEDek s připojením každé další.
Vnitřní odpor nového akumulátoru je tak malý, že ho lze zanedbat; při změně odběru se úbytek na tomto odporu na svítivosti diod nepozná, napětí je téměř konstantní a na odběru málo závislé. Ale ten vnitřní odpor není úplně nulový, tak to jde slušnějším voltmetrem aspoň změřit.
Stárnutí akumulátoru je provázené nárůstem jeho vnitřního odporu až na takovou velikost, že se při změně zátěže uplatní, a na akumulátoru poklesne napětí výrazněji. Tím bude klesat jas LEDek s připojením každé další.
No a co se vykašlat na nějakou baterku, která se musí pořád nabíjet - a dát tam síťovej zdroj napájení? Starších nabíječek mobilů se všude válí hromady - a skoro všechny dávají 5V !!!! Když se použije nějakej spolehlivej a dobře odizolovanej, neměl by to bejt problém.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě !!!
A kutilmile - nelituju tě !!!
- weed_smoker
- Příspěvky: 2675
- Registrován: 02 pro 2011, 01:00
- Bydliště: Jaroměř
Aby to prošlo,musí se použít trafo izolační třídy D umístěný odděleně s odpovídajícím krytím.To platí,pokud by se použily zmíněný halogeny.Na pár diod s proudem do 15mA(i s případnejma efektama max.250mA) to "trafo do stěny" s výstupem DC6-15V asi postačí.Možná i nabíječka od starýho telefonu těch pár LED utáhne.Možná by stačilo i pár "buřtů" a paušálně všem diodám 220R odpory bez rozdílu barev.Ty čirý diody i při 10mA svítěj jak kráva,až je to někdy protivný.Když se jim dá odpor 1k při 6V,furt budou znatelně svítit.