Přestavba reprosoustav
Moderátor: Moderátoři
- TheLastUnicorn
- Příspěvky: 386
- Registrován: 17 led 2018, 01:00
- Bydliště: Trenčín
Tu šířku bych tolik nezvětšoval. Pár cm tady opravdu kritických nebude, jelikož výška je ve zvukovodu a dělený je to dost nízko, ale 33cm široký čelo už začne jednak zasahovat do vyzařování středobasu kolem dělicí frekvence, jednak dost posune zlomový kmitočet bafflestepu, čímž se zase rozhodí charakteristika. Dolní propust spodního basáku je totižto navrhována tak, aby defacto kompenzovala bafflestep, kterého frekvence je dána šířkou čela.
S tím navyšováním objemu až na 79L taky opatrně. Jednak nezapomeň, že u týhle konstrukce by basák i středobas měly pracovat v komorách o stejném objemu. Takže 79L by pak měl mít basák i středobas. Druhak bych nejdříve ověřil v simulátoru, jak se WS20e bude v tomto objemu chovat. Je to dosti podmotorovaný reproduktor a může se stát, že pak na basech dosáhne maximální výchylky už při 10-20W.
Btw.:Ten odkaz na basák Monacor SPP-250, tak ten se používá v Totem 100, ne Totem TWR. Totem TWR používá 2ks Visaton WS20E, přičemž soustava je řešena jako 2,5-pásmo.
S tím navyšováním objemu až na 79L taky opatrně. Jednak nezapomeň, že u týhle konstrukce by basák i středobas měly pracovat v komorách o stejném objemu. Takže 79L by pak měl mít basák i středobas. Druhak bych nejdříve ověřil v simulátoru, jak se WS20e bude v tomto objemu chovat. Je to dosti podmotorovaný reproduktor a může se stát, že pak na basech dosáhne maximální výchylky už při 10-20W.
Btw.:Ten odkaz na basák Monacor SPP-250, tak ten se používá v Totem 100, ne Totem TWR. Totem TWR používá 2ks Visaton WS20E, přičemž soustava je řešena jako 2,5-pásmo.
- TheLastUnicorn
- Příspěvky: 386
- Registrován: 17 led 2018, 01:00
- Bydliště: Trenčín
- TheLastUnicorn
- Příspěvky: 386
- Registrován: 17 led 2018, 01:00
- Bydliště: Trenčín
Jenomže to nebudeš moct použít výhybku ani z jednoho, ani z druhýho. Můžeš postavit buď přesně T100, nebo TWR.
A že by byl SPP-250 lepší, než WS20E bych zase ani neřekl. Měl jsem jich doma několik, dokonce s nima navrhoval jeden takový "vintage" projekt a zrovna jako zázrak to fakt není. Postav si normální TWR-ka, tak, jak mají být a myslím, že budeš spokojen.
A že by byl SPP-250 lepší, než WS20E bych zase ani neřekl. Měl jsem jich doma několik, dokonce s nima navrhoval jeden takový "vintage" projekt a zrovna jako zázrak to fakt není. Postav si normální TWR-ka, tak, jak mají být a myslím, že budeš spokojen.
Začínám být smířený s TWR. Hlavně, když to bude hrát lépe, než stávající, což asi jo.
Ještě Thales doručuje lepší výškáč https://www.prodance.cz/cd131-8ohm.html kde se ale mění výhybka. Což nevím, kde získat schema.
Jinak jsem pročetl vše možné a někdo se s tím zas tak nemaže.
Bez nějakého dráždění: high end šílenci slyší, co je neměřitelné. Stavitelé soustav vše přesně změří, ale jestli uslyším zvlnění 1-2db nebo podobné drobnosti, nejsem si jist:-))
Ještě Thales doručuje lepší výškáč https://www.prodance.cz/cd131-8ohm.html kde se ale mění výhybka. Což nevím, kde získat schema.
Jinak jsem pročetl vše možné a někdo se s tím zas tak nemaže.
Bez nějakého dráždění: high end šílenci slyší, co je neměřitelné. Stavitelé soustav vše přesně změří, ale jestli uslyším zvlnění 1-2db nebo podobné drobnosti, nejsem si jist:-))
- TheLastUnicorn
- Příspěvky: 386
- Registrován: 17 led 2018, 01:00
- Bydliště: Trenčín
JiriTom: Bohužel nemám času dávat na každém webu kompletní školení o konstrukci soutav, ale pokusím se vysvětlit o co jde.
TWR je soustava řešena jako dvaapůl pásmo. To znamená, že spodní basák hraje jen pásmo basů - zpravidla po zlomový kmitočet bafflestepu. Takže jeho výhybka je dolní propust dejme tomu do 600Hz. Vrchní basák pak už funguje i jako střeďák. Jeho filtr tvoří opět dolní propust, avšak dělicí kmitočet je natažen až k výškovému měniči. V pásmu 0-600Hz tedy hrajou oba basáky soufázově, tedy jde o dva zdroje zvuku, v tomhle případě v paralelním elektrickém zapojení. Čímž v pásmu, kde pracují oba měniče vzroste citlivost soustavy o cca 6dB. K čemu je to dobré? Právě ke kompenzaci jevu, kterýmu se říká "bafflestep". Soustava totiž v závislosti na šířce čelní stěny vyzařuje do určité frekvence všesměrově, tedy úhel vyzařování je 360°. Od určité frekvence pak už jen do poloprostoru, což je 180°. A od této frekvence tím pádem dochází k nárustu citlivosti o 6dB (ve skutečnosti je to vlastne pokles citlivosti o 6dB pod touto frekvencí). A tento pokles můžem šikovně vykompenzovat tím, že tam necháme hrát další reproduktor. A abychom měli průběhy od spodku u obou basáků stejné, musí tyto basáky pracovat ve stejných ozvučnicích.
TAKJAN: Driver FANE CD131 se pokud vím používá u projektu Totem TWR-OSWG, kde si v první řadě musíš zakoupit zvukovod přímo od konstruktéra těhle soustav. (cena za pár je 2500Kč). Nebo si to vyrobit.
http://www.repromania.net/forum/viewtop ... =60&t=7069
Zvlnění 1-2dB v úzkým pásmu nikdo u low-cost projektů nikdo neřeší. To totiž bývají běžné výrobní tolerance levnějších měničů. Ale pokud vyměniš reprák za úplně jiný, tak tam pak můžeš mít klidně 10dB díru přes dvě oktávy. Hele, já Tě tu přesvědčovat nebudu. Na blbosti nemám ani čas, ani energii. Buď dodrž ten stavební postup, nevymýšlej kraviny a máš víceméně záruku, že dostaneš za pár set ojro bedny, které budou po zvukové i technické stránce na úrovni 3-5x dražší komerce, nebo si postav, co chceš a poslouchej co chceš a jak chceš. Tam Ti pak ale za výsledek nikdo neručí. Bylo už víckrát dokázáno i slepými testy (dělala třeba JBL), že lépe měřicí bedna byla posluchači i zvukově lépe posuzována, než ta, co měřila na houby. Ono třeba i takový magnetofon, který měří rovně od 30Hz do 16kHz s odstupem 60dB a THD do 1% bude i subjektivně hrát líp, než přístroj jedoucí od 80Hz do 8kHz a i to se zvlněním 6dB, s odstupem 45dB a zkreslením 3%.
TWR je soustava řešena jako dvaapůl pásmo. To znamená, že spodní basák hraje jen pásmo basů - zpravidla po zlomový kmitočet bafflestepu. Takže jeho výhybka je dolní propust dejme tomu do 600Hz. Vrchní basák pak už funguje i jako střeďák. Jeho filtr tvoří opět dolní propust, avšak dělicí kmitočet je natažen až k výškovému měniči. V pásmu 0-600Hz tedy hrajou oba basáky soufázově, tedy jde o dva zdroje zvuku, v tomhle případě v paralelním elektrickém zapojení. Čímž v pásmu, kde pracují oba měniče vzroste citlivost soustavy o cca 6dB. K čemu je to dobré? Právě ke kompenzaci jevu, kterýmu se říká "bafflestep". Soustava totiž v závislosti na šířce čelní stěny vyzařuje do určité frekvence všesměrově, tedy úhel vyzařování je 360°. Od určité frekvence pak už jen do poloprostoru, což je 180°. A od této frekvence tím pádem dochází k nárustu citlivosti o 6dB (ve skutečnosti je to vlastne pokles citlivosti o 6dB pod touto frekvencí). A tento pokles můžem šikovně vykompenzovat tím, že tam necháme hrát další reproduktor. A abychom měli průběhy od spodku u obou basáků stejné, musí tyto basáky pracovat ve stejných ozvučnicích.
TAKJAN: Driver FANE CD131 se pokud vím používá u projektu Totem TWR-OSWG, kde si v první řadě musíš zakoupit zvukovod přímo od konstruktéra těhle soustav. (cena za pár je 2500Kč). Nebo si to vyrobit.
http://www.repromania.net/forum/viewtop ... =60&t=7069
Zvlnění 1-2dB v úzkým pásmu nikdo u low-cost projektů nikdo neřeší. To totiž bývají běžné výrobní tolerance levnějších měničů. Ale pokud vyměniš reprák za úplně jiný, tak tam pak můžeš mít klidně 10dB díru přes dvě oktávy. Hele, já Tě tu přesvědčovat nebudu. Na blbosti nemám ani čas, ani energii. Buď dodrž ten stavební postup, nevymýšlej kraviny a máš víceméně záruku, že dostaneš za pár set ojro bedny, které budou po zvukové i technické stránce na úrovni 3-5x dražší komerce, nebo si postav, co chceš a poslouchej co chceš a jak chceš. Tam Ti pak ale za výsledek nikdo neručí. Bylo už víckrát dokázáno i slepými testy (dělala třeba JBL), že lépe měřicí bedna byla posluchači i zvukově lépe posuzována, než ta, co měřila na houby. Ono třeba i takový magnetofon, který měří rovně od 30Hz do 16kHz s odstupem 60dB a THD do 1% bude i subjektivně hrát líp, než přístroj jedoucí od 80Hz do 8kHz a i to se zvlněním 6dB, s odstupem 45dB a zkreslením 3%.
Doporučuji se držet rad Posledníhojednorožce a nevymýšlet blbosti. Škodofka na gumách z traktora sice jezdit bude, ale...
Jo, a hlavně si udělej pořádné připojovací terminály. A neletovat!
https://www.hifiroom.cz/diy-projekty/re ... 95-26.html
Jo, a hlavně si udělej pořádné připojovací terminály. A neletovat!
https://www.hifiroom.cz/diy-projekty/re ... 95-26.html
Curvetraceristé všech zemí spojte se!
Pohledal jsem schéma Totem TWR a zapojení výhybek potvrzuje, to co jsi napsal. Tož - díky za vysvětlení...TheLastUnicorn píše:A tento pokles můžem šikovně vykompenzovat tím, že tam necháme hrát další reproduktor. A abychom měli průběhy od spodku u obou basáků stejné, musí tyto basáky pracovat ve stejných ozvučnicích.
Výhybka jednoduchá není, hodně si s tím pohráli.
- TheLastUnicorn
- Příspěvky: 386
- Registrován: 17 led 2018, 01:00
- Bydliště: Trenčín
Zdar Sendy. Ty i žiješ? Jsem od Tebe dávno nic nečetl.Sendyx píše:Doporučuji se držet rad Posledníhojednorožce a nevymýšlet blbosti. Škodofka na gumách z traktora sice jezdit bude, ale...
Jo, a hlavně si udělej pořádné připojovací terminály. A neletovat!
https://www.hifiroom.cz/diy-projekty/re ... 95-26.html
Zato jsem si pročetl o hadím oleji z toho Tvýho odkazu. Jsem si naprosto jistej, že ti idioti z hifiroom by při ABX testu slyšeli leda tak hovno...a deku by si zaloužili tak oni.
Jo, trochu někdy i žiju, od léta .
Jo, na hifibláboly píše mj. pěkná sbírka pacientů, dojmologů a průjmologů, čest výjimkám. Bohužel občas s některými musím něco řešit po pracovní stránce a to bývá peklo, čím větší hovnoznalosti, tím větší ego a mesiášský komplex. Co se týče nějakého slyšení, tak jsem kdysi absolvoval a spoluorganizoval pár test s muzikanty (elektronky v aparátech, seřízení, kytarové kábly) a z dejme tomu 100 lidí něco slušně a lépe slyší tak 2-3 a dalo by se spolehnout na jejich názor. Takových 50 ze sta slyší úplný prd a ještě ke všemu mají stádovité chován, stačilo říct "teď dáme kábl, který trochu víc řeže výšky" a půlka z nich byla schopná okamžitě tvrdit, že to je hrozné, ten kábl nemá vůbec žádné výšky... na těch hifiblábolech to bude stejné, akorát jsou ti průjmologové militantnější.
Jo, na hifibláboly píše mj. pěkná sbírka pacientů, dojmologů a průjmologů, čest výjimkám. Bohužel občas s některými musím něco řešit po pracovní stránce a to bývá peklo, čím větší hovnoznalosti, tím větší ego a mesiášský komplex. Co se týče nějakého slyšení, tak jsem kdysi absolvoval a spoluorganizoval pár test s muzikanty (elektronky v aparátech, seřízení, kytarové kábly) a z dejme tomu 100 lidí něco slušně a lépe slyší tak 2-3 a dalo by se spolehnout na jejich názor. Takových 50 ze sta slyší úplný prd a ještě ke všemu mají stádovité chován, stačilo říct "teď dáme kábl, který trochu víc řeže výšky" a půlka z nich byla schopná okamžitě tvrdit, že to je hrozné, ten kábl nemá vůbec žádné výšky... na těch hifiblábolech to bude stejné, akorát jsou ti průjmologové militantnější.
Curvetraceristé všech zemí spojte se!