pračka AEG lavamat, mylná záměna triaku za tyristor
Moderátor: Moderátoři
pračka AEG lavamat, mylná záměna triaku za tyristor
Dobrý den,
než se dostanu k samotnému tíživému problému, popíši Vám, co tomu předcházelo.
Pračka po skončení programu „umřela“. Nic se nedělo, displej tmavý. Příčina byla celkem jasná – LNK305 a 2w rezistor. Po výměně součástek pračka fungovala bez problému.
Při výměně součástek jsem si všiml poměrně výrazné oxidace v rohu desky, kde je dioda, transil a triak TYACS1. Zkouknul jsem datasheety a objednal i Panasonic kondenzátory 1000uF/35v. Jenže jsem udělal chybu a místo původního triaku ACS110-7SN (což je navíc trochu vylepšený triak, kterému říkají AC switch – to jsem zjistil později) jsem nainstaloval tyristor BT168G.
https://cz.mouser.com/datasheet/2/389/acs110-954505.pdf
https://cz.mouser.com/datasheet/2/848/B ... 104202.pdf
Po zapnutí pračky začal zámek dveří nepravidelně a rychle cvakat. Všiml jsem si, že R1 jiskří. Vypadalo to na studený spoj. Po instalaci THT rezistoru 220ohm, rezistor během chvilinky shořel a než shořel, zámek vrčel. Trvalo mi nějakou dobu, než jsem si uvědomil, kde jsem udělal onu osudovou chybu.
Když jsem to zjistil, objednal jsem ACS108-6SN, který mi přišel jako SNAD SPRÁVNÁ A DOSTAČUJÍCÍ náhrada za ACS110-7SN. Požádám o kontrolu…
https://cz.mouser.com/datasheet/2/389/acs108-954442.pdf
Nicméně i po výměně zámek vrčí. Pak jsem podezříval odpálení TYACS2, který jsem odpájel, ale zdá se v pořádku. Po té co jsem odpájel oba triaky (TYACS1 a TYACS2) ovládající zámek dveří, započal jsem měřit napětí na desce.
Rezistory mezi triak driverem a gaty: Po instalaci tyristoru shořel R1 220ohm (na foto už vyměněn). R9 220ohm pro TYACS2 byl a je v pořádku.
Triak driver: ULN2004A
https://www.diodes.com/assets/Datasheets/ULN200xA.pdf
Měření jsou zanesena v obrázcích.
Červeně – shořelé součástky po instalaci tyristoru
Pwr On – zapnutí pračky
Program on – stisknutí tlačítka Start, kdy má během chvilky dojít k blokací dveří
Díval jsem se na Youtube, jak zámky fungují a zjistil jsem, že v této pračce, to má fungovat tak, že se posílají do zámku pulzy (obvykle 1 pulz zamknutí, 2 pulzy odemknutí).
V současné chvíli už nevím, kam se podívat...
Vřele děkuji za cenné rady v tomto vánočním čase.
než se dostanu k samotnému tíživému problému, popíši Vám, co tomu předcházelo.
Pračka po skončení programu „umřela“. Nic se nedělo, displej tmavý. Příčina byla celkem jasná – LNK305 a 2w rezistor. Po výměně součástek pračka fungovala bez problému.
Při výměně součástek jsem si všiml poměrně výrazné oxidace v rohu desky, kde je dioda, transil a triak TYACS1. Zkouknul jsem datasheety a objednal i Panasonic kondenzátory 1000uF/35v. Jenže jsem udělal chybu a místo původního triaku ACS110-7SN (což je navíc trochu vylepšený triak, kterému říkají AC switch – to jsem zjistil později) jsem nainstaloval tyristor BT168G.
https://cz.mouser.com/datasheet/2/389/acs110-954505.pdf
https://cz.mouser.com/datasheet/2/848/B ... 104202.pdf
Po zapnutí pračky začal zámek dveří nepravidelně a rychle cvakat. Všiml jsem si, že R1 jiskří. Vypadalo to na studený spoj. Po instalaci THT rezistoru 220ohm, rezistor během chvilinky shořel a než shořel, zámek vrčel. Trvalo mi nějakou dobu, než jsem si uvědomil, kde jsem udělal onu osudovou chybu.
Když jsem to zjistil, objednal jsem ACS108-6SN, který mi přišel jako SNAD SPRÁVNÁ A DOSTAČUJÍCÍ náhrada za ACS110-7SN. Požádám o kontrolu…
https://cz.mouser.com/datasheet/2/389/acs108-954442.pdf
Nicméně i po výměně zámek vrčí. Pak jsem podezříval odpálení TYACS2, který jsem odpájel, ale zdá se v pořádku. Po té co jsem odpájel oba triaky (TYACS1 a TYACS2) ovládající zámek dveří, započal jsem měřit napětí na desce.
Rezistory mezi triak driverem a gaty: Po instalaci tyristoru shořel R1 220ohm (na foto už vyměněn). R9 220ohm pro TYACS2 byl a je v pořádku.
Triak driver: ULN2004A
https://www.diodes.com/assets/Datasheets/ULN200xA.pdf
Měření jsou zanesena v obrázcích.
Červeně – shořelé součástky po instalaci tyristoru
Pwr On – zapnutí pračky
Program on – stisknutí tlačítka Start, kdy má během chvilky dojít k blokací dveří
Díval jsem se na Youtube, jak zámky fungují a zjistil jsem, že v této pračce, to má fungovat tak, že se posílají do zámku pulzy (obvykle 1 pulz zamknutí, 2 pulzy odemknutí).
V současné chvíli už nevím, kam se podívat...
Vřele děkuji za cenné rady v tomto vánočním čase.
Len môj poznatok. Raz som opravoval programátor pre Electrolux podobný tvojmu a mal som prerušenú cestu pod konektorom J1. Tak konektor odpájkovať a skontrolovať cesty na dps.
„Hľadáme nepoznané, spoznávame nehľadané. Strácame to cenné, ceníme si až stratené. Milujeme všetko zradné a zrádzame milované.”
Pozdravuje Vás Martin
Pozdravuje Vás Martin
Mám změřený výstup ULN2004A pro TYACS1 (ten který jsem zaměnil). Je tam 0.27V (před rezistorem R1). Za rezistorem, tj na gatu, je 1,1V. Co je mezi pak mezi tím R1 a Gate, těžko říct, cesty vedou od R1 směrem k voliči programů. Nejbližší spoj je R2 (1k), který byl také spálený. Jinak vše ostatní jsem vepsal do obrázku v prvním příspěvku.
Tak se zadařilo!
Našel jsem ULN doma na starší nefunkční desce ze sušičky (odprásknutý MCU). Tak jsem ho tam přendal. Jenže...
Byl jsem v depresi, protože zámek cvakal na povel (podivným charakterem), ale nezamykal. Zámek jsem vyndal (překvapili mne drobné známky koroze pod gumou), ručně rozhýbal a dal zpět. Voilá, už to maká jako nové. Díky za spolupráci. Bez diskuze bych se k řešení asi nedokopal.![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Našel jsem ULN doma na starší nefunkční desce ze sušičky (odprásknutý MCU). Tak jsem ho tam přendal. Jenže...
Byl jsem v depresi, protože zámek cvakal na povel (podivným charakterem), ale nezamykal. Zámek jsem vyndal (překvapili mne drobné známky koroze pod gumou), ručně rozhýbal a dal zpět. Voilá, už to maká jako nové. Díky za spolupráci. Bez diskuze bych se k řešení asi nedokopal.
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)