Dobíječka z adaptéru pro auto akumulátor

Poruchy, opravy, rady, návody

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
Duvsan
Příspěvky: 5863
Registrován: 21 úno 2009, 01:00
Bydliště: Okres Nitra

#106 Příspěvek od Duvsan »

Urobil som z adaptéra pre anténu udržovačku. Je tam trafo 24V, za ním je mostík, elyt a 78L12. Tú som podoprel dvomi diódami proti kostre = teraz to dáva 13,6V a prúd cca 100mA. Ten kond je na závadu (pre akumulátor), alebo nevadí? Dokáže 78L12 pracovať i bez kondenzátora? Ď

Uživatelský avatar
procesor
Příspěvky: 5284
Registrován: 02 říj 2009, 02:00
Bydliště: PO

#107 Příspěvek od procesor »

Ja by som ho tam nechal, ešte to chce aspoň dva keramiky 100 nF na vývody 1,2 a 2,3...pre istotu.
Stav, keď na vstupe je menej ako na výstupe (pri nabíjačke bežné) sa odporúča vyriešiť opačne pólovanou diódou z výstupu (A) na vstup (K).
Naposledy upravil(a) procesor dne 18 úno 2012, 15:32, celkem upraveno 2 x.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29691
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#108 Příspěvek od EKKAR »

Ten kondík před stabcem je hlavně nutný pro to, aby stabec vůbc lineárně fungoval - klidně ho tam nech.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
Duvsan
Příspěvky: 5863
Registrován: 21 úno 2009, 01:00
Bydliště: Okres Nitra

#109 Příspěvek od Duvsan »

OK, dík. Ja len, čo na to ten aku, či nevyžaduje pulzy.
Procesor, nad tou diódou som uvažoval (a ešte jednu proti kostre), ale je to potrebné? Alý je spätný prúd proti 78L12?

A ešte jedna vec; nie je tých 100mA príliš málo?

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29691
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#110 Příspěvek od EKKAR »

Tu diodu z výstupu na vstup mu klidně přidej, proti kostře už ale ne - to bys zvýšil napětí na cca 14,2V a baterka už by chtěla plynovat. Proud 100mA je u běžného auta s akumulátorem do nějakých 70-75Ah dostačující ono nikde není řečeno, že si to ta baterka vezme, naopak, proud do ní se bude postupně snižovat a v momentě kdy se napětí vyrovnají bude dosahovat třeba pouhých 10mA - baterka si sama prostě víc nevezme. Přesnou hodnotu ti nikdo neřekne, je závislá od konstrukce baterie, od teploty, stáří a dalších vlivů.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
Duvsan
Příspěvky: 5863
Registrován: 21 úno 2009, 01:00
Bydliště: Okres Nitra

#111 Příspěvek od Duvsan »

EKKAR píše:Tu diodu z výstupu na vstup mu klidně přidej, proti kostře už ale ne - to bys zvýšil napětí na cca 14,2V...
Vždyť jestli dám do výstupu, stratím 0,6/0,7V. Když to nedoplním druhou proti kostře, budu mít 12,9V.
Ale kolik teče spátky proti té 78L12 bez té "ochrany" ve výstupu?

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29691
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#112 Příspěvek od EKKAR »

Ježišmarjápanno to je dub...!
Viděl jsi někdy katalogový list = datasheet toho stáblu? Neviděl! Protože jinak bys věděl, kam se dává ochranná dioda a neplácal tady 3,14čoviny! Ta dioda se dává výhradně mezi výstup a vstup stabilizátoru, za normální funkce přes ni nic neteče a už vůbec kvůli ní neklesá výstupní napětí!!!
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
procesor
Příspěvky: 5284
Registrován: 02 říj 2009, 02:00
Bydliště: PO

#113 Příspěvek od procesor »

D2 chráni obvod 78L12
Přílohy
78l12.JPG
(49.16 KiB) Staženo 63 x

Uživatelský avatar
Duvsan
Příspěvky: 5863
Registrován: 21 úno 2009, 01:00
Bydliště: Okres Nitra

#114 Příspěvek od Duvsan »

Ospravedlňujem sa, myslel som, že ju mám dať do výstupu (do série). Takéto zapojenia som už videl. Takže ak ju tam nedám, niekedy po naštartovaní auta s pripojeným tým adaptérom môžem o ten stablec prísť, čo?
Ďakujem, diódu doplním.
Procesor, presne tak to mám, len s 78L12 a bez tých dvoch blokovacích kondov. Na výstupe je ešte neobsadená pozícia pre druhý elyt.
BTW, nechápem tej logike. 12V adaptér pre anténu a oni tam dajú 24V trafo a zaň 78L12. 9V trafo bez stabilizácie by takto nestačilo? Ale to len malé OT.

Uživatelský avatar
varok
Příspěvky: 642
Registrován: 23 pro 2007, 01:00

#115 Příspěvek od varok »

Startovat se zapojeným dobíječem? 8O Proč? Tak pokud vozidlo nepoužívám, tak ho zapojím na dobíječ a když chci někam jet, tak nejdříve odpojím dobíječ a pak až jdu startovat, ne?

Uživatelský avatar
procesor
Příspěvky: 5284
Registrován: 02 říj 2009, 02:00
Bydliště: PO

#116 Příspěvek od procesor »

Hm... Problem je v pripojení na batériu.
Sú dve možnosti:
1/ pripojiť do siete a potom na batériu...toto neohrozuje 78Lxx
2/ pripojiť na batériu a potom do siete...tu hrozí poškodenie obvodu.

Dióda zabráni poškodenie (prieraz 78Lxx) väčším napätím na pine OUT ako na pine IN. Stabilizátry 5V a menej sú odolné takejto deštrukcii.

Keďže ten stabilizátor je pripojený často hneď za nejaký usmerňovač, spätný prúd hrozí iba do vybitého kondenzátora, ktorý tam musí byť pri napájaní zo siete. Preto by sa mal najprv tento kondenzátor nabiť cez diódy usmerňovača.
Keď sa to nevie zaistíť, je dobré keď sa nabije ten kondenzátor z opačnej strany...t.j. z batérie.

Uživatelský avatar
Duvsan
Příspěvky: 5863
Registrován: 21 úno 2009, 01:00
Bydliště: Okres Nitra

#117 Příspěvek od Duvsan »

Dobrá pripomienka, tiež mi to napadlo. Postrádal som informáciu, že mám všetko pripojené dobre a že nie je nijaký problém (rozpojené či skrat). Tak som za kondenzátor pred stablec zaradil dve diódy v sérii a premostil som ich LED s ochranným odporom 470R. Tým pádom antiparalelná dióda k stablecu postráda význam. Ale ešte pred týmto zásahom som bol zvedavý na spätný prúd proti tomu 78L12. Tak som adaptér odpojil zo siete a meral som od batérie do stablu. Hodnotu si už nepamätám, bola nezaujímavá (asi len prúd do LED informujúci o pripojení do siete (teraz tam mám tie LEDky dve, pôvodná je na výstupe ako indikácia, že adaptér je napojený a funguje). 78L12 spokojne žije ďalej. Datalist som pozeral (i schému štruktúry) a nenašiel som, čo by mu mohlo ublížiť. Jedine že by to nezvládol prechod tranzistora.

S tým štartovaním; dobíjač obšťastňuje otcov Scenic a on bol zvedavý, ako sa napätie na batérii bude pohybovať. Naštartoval, chvíľu nechal bežať, zmeral som, vypol, zmeral som a ešte po chvíli a potom zas. Výsledky poznáte, nemusím to rozoberať.

Poďme ďalej. Našiel som zdroj 12V/1000mA. Naprázdno mi multimeter ukázal 20,8V. Keby som na výstup nahákol ako záťaž toto: http://www.avelmak.sk/index.php?lm=129& ... icle=47586 a do výstupu ešte dal diódu pre prípad, že by batéria mala vyššie napätie, aby neodpálila tú zenerku, stačilo by to, alebo je to nepresné a za istých okolností hrozí prebitie? To by znamenalo použiť 7812 (váľajú sa mi) so známou úpravou, čo tiež nie je problém, ale je to zložitejšie. Ď

Uživatelský avatar
colekx
Příspěvky: 17
Registrován: 25 čer 2006, 02:00

#118 Příspěvek od colekx »

Ahojte,
Pripojim se sem, potreboval bych sestrojit udrzovac na 2 x 120Ah zapojene do serie tzn 24V. Podle meho odhadu by tam mohlo byt obyc trafo s 24V a nejak 0,5A na sekundaru. A jen jednoduse usmernit a melo by to byt OK?
Pripadne dat jeste do vystupu kondiky na vyhlazeni???
Nebo se pletu??

Diky za odpovedi..

Uživatelský avatar
procesor
Příspěvky: 5284
Registrován: 02 říj 2009, 02:00
Bydliště: PO

#119 Příspěvek od procesor »

Pridaj do série (napr. za môstikový usmeroňovač) 5 až 10Ω rezistor cca 2W

Uživatelský avatar
Duvsan
Příspěvky: 5863
Registrován: 21 úno 2009, 01:00
Bydliště: Okres Nitra

#120 Příspěvek od Duvsan »

Mnou spomínaným udržovačom som udržoval batériu celú zimu (otcovi som urobil ten 1000mA a aj ten zanedlho zavrhol). LEDky indikovali spoľahlivo. Prúdová kontrolka nikdy celkom nezhasla, ale oslabla. Stačilo zapnúť svetlá a po ich vypnutí svietila naplno, príslušnú dobu do opätovného dobitia. Ale neviem, či som tej baterke neublížil. Pripadá mi, že zlenivela (narástol vnútorný odpor). Keby som mal pôvodný štartér (mám felíciový - sprevodovaný), možno by ani nepretočil. Proste efekt UPS-kových aku, zlenivenie. Asi nebudem udržovať, ale čas od času dobijem. Tiež je pravda, že celé leto som nedobíjal a chodím krátke trasy a len zriedka. Zajtra ju zmeriam, popr. nechám dobiť. Elektrolytu je v nej dosť. Uvažujem zmerať hustotu.

Odpovědět

Zpět na „Svářečky, UPS, nabíječe, měniče, zdroje, trafa a další“