Kompresor LIDL Parkside PKO 270 B2, spálený stator

Vše co se týká silnoproudu.

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
fredis
Příspěvky: 5000
Registrován: 17 lis 2004, 01:00
Bydliště: Třebíčsko

#106 Příspěvek od fredis »

Těším se, až se bude točit!
Rotor rotuje a stator stagnuje...

Uživatelský avatar
radovanhlavacek
Příspěvky: 413
Registrován: 08 kvě 2007, 02:00

#107 Příspěvek od radovanhlavacek »

jako, ono se to asi bude točit, ale jak dlouho...:) další vinutí budu dávat až v týdnu. Teď na to nemám bohužel čas.
Další postřeh který mám, při nasypávání vinutí sem postupoval od nejmenší cívky po největší. Nejdříve jednu stranu a pak stranu druhou. Obrácený postup, od největší k nejmenší, se mi neosvědčil. Příčinou je fyzický nedostatek prostoru pro ruce, to je na prdlačku u tohoto motoru.
Vyplatí se kolegou "SIS2" navrhovaný držák na stator..tancuje to jinak po stole...:)
Přemýšlím o další záležitosti, jak se povede (rada od "SIS2")...oddělit hlavní a pomocné vinutí i v drážkách. Asi budu muset udělat z papíru Učka a ty nasunout do drážek. Pak bude nutné nějak vytvarovat - zmáčknout hlavní vinutí i s papírovým učkem,abych tam dostal pomocné vinutí.

Uživatelský avatar
Celeron
Příspěvky: 16140
Registrován: 02 dub 2011, 02:00
Bydliště: Nový Bydžov

#108 Příspěvek od Celeron »

radovanhlavacek píše:Řeknu ti, že za prachy bych to nechtěl dělat... :)
Musím si barevnou bužírkou označit konce a začátky vinutí,abych to nespojil ve finále špatně..
No vidíš, já si dával nedávno přemotat motor cca 400W do pásovky a v těch Mlékosrbech (co jsem tu na počátku psal) mi to přemotali za 800,- S tím se nevyplatí doma srát. Jedině pokud se chceš něco novýho naučit.
Na to označování si kup barevný smršťovačky, obyčejný ti na potvoru při manipulaci a vinutím spadnou a budeš v řiti. :wink:
Jirka

Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!

Uživatelský avatar
fredis
Příspěvky: 5000
Registrován: 17 lis 2004, 01:00
Bydliště: Třebíčsko

#109 Příspěvek od fredis »

To je při dnešních cenách skoro zadarmo! :lol:
Rotor rotuje a stator stagnuje...

Uživatelský avatar
Celeron
Příspěvky: 16140
Registrován: 02 dub 2011, 02:00
Bydliště: Nový Bydžov

#110 Příspěvek od Celeron »

fredis píše:To je při dnešních cenách skoro zadarmo! :lol:
No právě. Paní, co to dělala celej život je na penzi a nudí se a asi má i bolševikem pokřivený ceny a starej matroš za kdovíjaký ceny. :wink:
Jirka

Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!

Uživatelský avatar
sis2
Příspěvky: 1155
Registrován: 07 říj 2012, 02:00
Bydliště: Brno

#111 Příspěvek od sis2 »

Než budeš zakládat pomocné vinutí, je dobré čela těch už založených cívek vytvarovat. A samozřejmě založit U-čka do drážek na oddělení vinutí. První vinutí v těchto drážkách se musí zmáčknout, aby se vytvořil prostor pro druhé vinutí - používá se na to jednoduchý nástroj vzhledu půlkutatého pilníku (průřez půlměsíc a rozměr odpovídající šířce drážky) se zaobleným náběhem - z jedné strany se opatrně strká do drážky, vinutí se zasouváním postupně stlačuje, až se nástroj prostrčí na druhou stranu - a při vytahování se do vytvořeného místa zastrkuje papírové u-čko. Chce to cvik - s cívkou trochu hýbat - potahovat, aby se při zastrkování přípravku vinutí srovnalo a nepodřela se smaltová izolace. Po založení prokladu se nástroj znova nastrčí, tentokrát už nad vložený proklad ... a tím se vytvoří - zkontroluje volné místo na druhé vinutí.
Proklady mezi čela cívek hlavního a pomocného vinutí se dají až nakonec, jinak by tam nedržely. Dělá se to postupně - vložíš proklad, tvaruješ čela a utahuješ bandáž po obvodu, pak další proklad a bandáž další části atd až dokončíš obvod. Je lepší udělat proklad z více kratších částí, protože při tvarování a utahování se deformuje a vyjíždí z čel cívek ven. Proklad musí být až ke statorovým plechům, hlavně u drážek, kde je dvoje vinutí!
Pak se zapojí vinutí (zkušebně, nezkracovat vývody) a zkusí se, jestli se vejdou čela s rotorem - případně se musí čela dotvarovat, aby byla všude dostatečná mezera...
Pak se MUSÍ ZKONTROLOVAT IZOLACE vinutí proti kostře - to je možné Megmetem nebo jiným měřičem izolačního odporu, pracujícím s dostatečným měřicím napětím (1000 nebo aspoň 500V). Když není, tak třeba s pomocí žárovkové zkoušečky a 230V nebo 400V z oddělovacího trafa ze sítě - samozřejmě s patřičnou opatrností!!! Kontrola izolačního odporu multimetrem tady rozhodně nastačí!
Pak se čela přichytí a přes ampérmetr (a ještě je vhodný vhodný seriový odpor (topné těleso, vařič, 250/500W žárovku apod.)) se vyzkouší, jestli se motor roztočí a kolik bere naprázdno - nemělo by to být víc, než cca 10 - 15 % jmenovitého proudu (tj. jmenovitý výkon /230V). Pokud odpovídá, je to OK. Výrazně větší proud, netočí se.. = špatně zapojené cívky.
Před zkouškou se musí motor upevnit!
Teprv po vyzkoušení se zkrátí a zapojí (a taky zabandážují) vývody definitivně. A pak se může zalakovat...

Uživatelský avatar
radovanhlavacek
Příspěvky: 413
Registrován: 08 kvě 2007, 02:00

#112 Příspěvek od radovanhlavacek »

Moc děkuji za rady, špica...optám se ta oddělovací U-čka v drážkách mají být zaoblenou částí k prvnímu vinutí,tedy druhé vinutí bude vloženo uvnitř U-čka a nebo naopak?
Kontrolu izolačního odporu mám v plánu. Buď si půjčím od známého měřák a nebo ho koupím třeba:
http://www.ebay.com/itm/100V-250V-500V- ... SwFEFXJqUe

Já si tím oživuju krásné vzpomínky na práci s dědou v dílně před více jak 20ti lety, když jsme tím dá se říci svým způsobem žili... Věřím, že se to i někomu může hodit... Když to spálím, ztratím čas (nepodstatné) a cca 300,- za matroš. To myslím, že mi za to stojí...:) Bude to další životní zkušenost.
Naposledy upravil(a) radovanhlavacek dne 31 kvě 2016, 09:36, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
radovanhlavacek
Příspěvky: 413
Registrován: 08 kvě 2007, 02:00

#113 Příspěvek od radovanhlavacek »

ještě doplňuji.. vyzkoušel sem papírovou izolaci uvnitř drážek mezi cívkami, pomocného a hlavního vinutí. Polotovar tvoří foliový papír 12x105mm. rozdělený podélně 4-4-4mm, kraje ohnuté směrem od hlavního vinutí. Izolace Učko tedy tvoří "vaničku" pro pomocné vinutí. Aby se lépe papír ohýbal, ohnul sem ho folií dolů a z opačné strany pro snadnější ohnutí nádrhem po lomové linii lehce nadrhnul. Ohýbal sem to kleštěmi.
Takto stejně upravený papír lze rovněž použít i na záklopy a vypadá to luxusně.. :)

Uživatelský avatar
radovanhlavacek
Příspěvky: 413
Registrován: 08 kvě 2007, 02:00

#114 Příspěvek od radovanhlavacek »

Mám tak trochu problém s vložením pomocného vinutí do společné drážky, resp. se záklopem. Když tam pomocné vinutí zmáčknu, dostanu ho sice do drážky, ale už tam nedám záklop ve tvaru Učka...
Co mě napadá.. záklop na drážky se společným vinutím udělat jen jako rovný pásek z tenkého textitu (ten mám, myslím) a nebo budu muset sehnat folii :(

Drát mě stál ve finále 210,-, což je super cena. Řešením dalším je udělat lisovací nástroj do drážky a nějak do ní vinutí stlačit.
Asi nejhorším řešením by bylo obětovat pomocné vinutí a přemotat ho z vlastních zásob tenčího drátu., ale to se mi moc nechce.

Uživatelský avatar
radovanhlavacek
Příspěvky: 413
Registrován: 08 kvě 2007, 02:00

#115 Příspěvek od radovanhlavacek »

Chlapi prosím vás, nemohu vecpat pomocné vinutí, vinuté dle průměru a počtu závitů originálního pomocného vinutí. Nebo-li, dal sem stejný průměr Cu drátu, jako původní Al.
Jako náhradu 2x0,75mm Al bych rád dal 2x0,63mm Cu (to mám doma od dědy). Stejný počet závitů. Může to být? Nejsem totiž schopen určit proud protékající pomocným vinutím, ani proudové zatížení vodiče v originále
Evidentně to tam je nacpané mašinou a já nejsem mašina....
Další rozdíl je, že v originálu je použita plastová folie a já dávám foliovaný papír. Tu folii taky pochopitelně nemám.

objednal sem si tento tester izolačního odporu:
http://www.aliexpress.com/item/SMART-SE ... 54488.html
dle revizáka by měl být v pohodě...

Uživatelský avatar
stasek
Příspěvky: 2191
Registrován: 15 srp 2005, 02:00

#116 Příspěvek od stasek »

Podle mně ty dráty průměru 0,63 můžeš použít. Vycházím z toho, že hliník šel běžně nahradit o stupeň nižším průřezem mědi. Dělá to kolem 60ti až 65-ti procent. Tedy v tvém případě, pokud jsem dobře počítal, tak je to 70%, takže je ještě trochu rezerva a proudové zatížení ta měď snese řekl bych v pohodě.

Uživatelský avatar
radovanhlavacek
Příspěvky: 413
Registrován: 08 kvě 2007, 02:00

#117 Příspěvek od radovanhlavacek »

Dnes sem naházel nové pomocné vinutí do statoru. vzhledem k tomu, že papír tam jde dát blbě a je o trošku silnější, nebyl sem schopen dát mezi vinutí v drážce papírové oddělení. Musel sem tam dát průhlednou PVC folii pro kroužkovou vazbu. nic jiného nemám. Vyšlo to akorát. Zítra sem hodím foto.
Místo papírové izolace by byla lepší z hlediska manipulace foliová izolace, ale tu nemám.

Uživatelský avatar
radovanhlavacek
Příspěvky: 413
Registrován: 08 kvě 2007, 02:00

#118 Příspěvek od radovanhlavacek »

Navinutý stator. Stator je připravený na měření. Jednak zkusím indukčnost cívek, teoreticky by měla být v páru shodná a ještě izolační odpor. dočetl jsem se, že by měl být při 500V, alespoň 5Mohmů (studený stav).

Zjistil sem, že původní bílá plastová izolace byl nejspíše Mylar A, polyesterová folie teplotní třída B, 130stC. Existují i vyšší třídy F, 155stC, vrstvený materiál Nomex-PET-Nomex. Na 220st C je Kapton.

http://www.labara.cz/cs/bandazovaci-a-drazkove-izolace
dle telefonického dotazu, Mylar A, tloušťky 0,2mm, návin šíře 1m - 120Kč/kg. 1m2 = cca 0,25kg
Přílohy
P_20160610_113645.jpg
(86.9 KiB) Staženo 23 x
P_20160610_113633.jpg
(87.87 KiB) Staženo 28 x

Uživatelský avatar
Atlan
Příspěvky: 4499
Registrován: 10 kvě 2004, 02:00
Bydliště: Košice

#119 Příspěvek od Atlan »

Minimum je 1kohm na 1V

Uživatelský avatar
TAKJAN
Příspěvky: 5866
Registrován: 17 lis 2011, 01:00

#120 Příspěvek od TAKJAN »

Z tohodle mne mohlo na učňáku klepnout. To je fakt jen pro silné, klidné povahy. Navíc nám to nakonec muselo fungovat...

Odpovědět

Zpět na „Silnoproudá technika“