Stránka 9 z 38
Napsal: 27 lis 2011, 17:21
od EKKAR
Napsal: 27 lis 2011, 19:11
od voodoo400
EKKAR píše: protože vačkový hřídel pohání také olejové čerpadlo a vysokotlakou vstřikovací pumpu, bylo pro jeho pohon zvoleno řešení s víceřadovým ozubeným řetězem
ako v 1,2 tsi poháňa vačkový hriadeľ olejové čerpadlo?
Napsal: 27 lis 2011, 19:19
od EKKAR
Myslel jsem spíš pohon od rozvodu - prostě to, že výkon nutný pro olejovou pumpu že přenáší od kliky rozvodový řetěz. Přitom jeho stav je závislý na tlaku oleje v napínáku - a než se natlakuje napínák, jede řetěz "na volno"...
Napsal: 27 lis 2011, 19:27
od voodoo400
no ale ani rozvodová reťaz neprenáša výkon na olejové čerpadlo, ono je hnané samostatnou reťazou.
Napsal: 27 lis 2011, 21:55
od Duvsan
Tie napínáky sú trecie?
![Shocked 8O](./images/smilies/icon_eek.gif)
To fakt čumím. Myslel som si, že tam je kladka. Inak podľa toho, čo som sa dozvedel, reťaz vydá rovnako, ako remeň. A ja som si myslel, že reťaz je tutovka, hm.
EKKARe, děkuji za docela kvalitní výklad. Moc dík.
Napsal: 27 lis 2011, 22:34
od EKKAR
Napínací kladka je jen na vícedrážkovým "klínovým" řemenu (vodní pumpa, alternátor, případně klima - kompresor) nebo na rozvodových řemenech, na řetězy se dávají kluzáky.
Napsal: 28 lis 2011, 17:47
od Duvsan
A cítit se musí asi jako brzdové deštičky.
![Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)
Napsal: 28 lis 2011, 22:36
od EKKAR
Proč? Vždyť tam všude cáká shora od vačky a ventilů motorový olej, tak co by se tam cejtilo jak brzdová deska?
Napsal: 29 lis 2011, 08:16
od pepik9
U žigulíků byly ty napínáky taky a po 100.000km bylo opotřebení dost malé.
Napsal: 29 lis 2011, 22:39
od Duvsan
Sa čudujem. Ešte ma presvedčíte, že koliesko by vyšlo horšie.
![Shocked 8O](./images/smilies/icon_eek.gif)
Napadlo niekoho dať tam kráľovský hriadeľ (ak som si nepoplietol terminológiu)? Prečo nerobia tak? Ušetrilo by sa jedno kurvítko.
Edit, asi áno.
http://sk.wikipedia.org/wiki/Ventilov%C3%BD_rozvod
Ale prečo tak nerobia?
Napsal: 01 pro 2011, 01:26
od EKKAR
Protože královský hřídel (máš pravdu, jmenuje se to tak) je složitá součástka na výrobu a je "typově unikátní" - potřebuješ ke každýmu typu motoru jinou délku atd. Navíc výroba kuželových ozubených kol tak, aby měly životnost odpovídající třeba 250 000km proběhu je silně adrenalinová záležitost - spíš teda z pohledu ceny... Když použiješ řemen nebo řetěz, výroba stojí 1/10 a výměna také není drahá - a vydrží to bez problémů daleko vyšší točky, než královský hřídel. Nejspolehlivější pohon vačky je ale čelními ozubenými koly - kvůli hluku a rovnoměrnému průběhu záběru nejčastěji se šikmým nebo dokonce šípovitým (dvojitě šikmým) ozubením - co já vím, tak se to vyskytuje hlavně u motorek...
Napsal: 01 pro 2011, 09:54
od hafca
Stará Volha řečená též Nataša to měla taky ozubenými koly. A nebylo to úplně bezproblémové jak by se zdálo. Jednou mi přitáhli ze služební cesty na laně, protože jsem nedokázal nastartovat. Auto nejdřív šlo špatně nastartovat, pak už chcípalo v malých otáčkách a nakonec zdechlo úplně. Než jsem volal o pomoc vyzkoušel jsem všechno co jsem uměl, ale nic nepomohlo. Po přitažení na dílnu jsem si jako mladý řidič vyslechl přednášku o neumětelech co si neumí očistit kladívka, vyfoukat karburátor, kouknout na svíčky a já nevím co ještě. Jenže nic ze zmiňovaného ani mechanikům nepomohlo. Začalo velké bádání a na konci šichty se zjistilo, že se protočilo velké rozvodové kolo. Bylo totiž z něčeho podobného texgumoidu ale s ocelovým středem. Takže ani tohle není stoprocentně splehlivé, ale možná to ve velké zemi jen špatně okopírovali.
I takhle může vypadat rozvodové kolo.
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
A ke stažení je těch obrázků v
prezentaci ze servisů ještě víc.
![Obrázek](http://hafca.h.sweb.cz/alba/rozvody.jpg)
Napsal: 01 pro 2011, 10:12
od EKKAR
hafca píše:Stará Volha řečená též Nataša to měla taky ozubenými koly. A nebylo to úplně bezproblémové jak by se zdálo. ... Začalo velké bádání a na konci šichty se zjistilo, že se protočilo velké rozvodové kolo. Bylo totiž z něčeho podobného texgumoidu ale s ocelovým středem. Takže ani tohle není stoprocentně splehlivé, ale možná to ve velké zemi jen špatně okopírovali.
I takhle může vypadat rozvodové kolo.
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
A ke stažení je těch obrázků v
prezentaci ze servisů ještě víc.
![Obrázek](http://hafca.h.sweb.cz/alba/rozvody.jpg)
Jenže zrovna tohle není ozubený kolo s ozubením pro přímý záběr do jinýho kola, ale dokonale omletý řetězový kolo ...
Napsal: 01 pro 2011, 10:47
od hafca
Já taky nepsal, že je to zrovna to kolo o kterém píšu. Byl to jen příklad, jak může rozvodové kolo vypadat všeobecně. Tohle je z Felicie.
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Napsal: 01 pro 2011, 17:53
od Duvsan
Ako potom dokáže fungovať prevodovka či diferenciál? S tým kráľovským hriadeľom som to nedomyslel. Ale keď sa použije namiesto reťaze či remeňa ozubené súkolie z poctivej ocele, to snáď nemôže mať chybu.
![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)