Stránka 10 z 38

Napsal: 25 zář 2014, 08:44
od petrfilipi
Reaguje červená LEDka na potenciometr? Tzn. když nastavíš hned po objevení se poruchy teplotu 200°C, tak by měla zhasnout. Jinak je potřeba začít měřit od zdroje (na VD7 a VD8 napětí +-15V (nevím přesně)), na vývodu 2 OZ 1458 je napětí úměrné ohřátí tělíska (možná by šlo pájku vypnout, na vývodu 2 měřit a tělísko ohřát jinou páječkou) atd.

Petr Filipi

Napsal: 25 zář 2014, 12:44
od Celeron
Nereaguje, svítí furt. Něco měřit je celkem problém, dělá to jen nahodile. To bych ji musel rozebrat deklování a provozovat dokud se to neobjeví. Jak jsem psal asi 1 porucha za 1-2 týdny.
Jaká součástka se v ERS50 dá "opravit" pouhým krátkým vypnutím sítě? :roll: Myslel jsem, že to bude dělat topný tělísko nebo přívod ale na jiný to dělá taky. Pokud dám podezřelý tělísko na jinou krabici tak jede. Zatím jen asi 7 dní, možná se ještě něco vyštění.
Jirka

Napsal: 27 zář 2014, 12:50
od petrfilipi
Svítí furt znamená, že výstupní tyristor je sepnutý. Ale když netopí, tak musí být rozpojen obvod topného tělesa. Co takhle zkusit zapojit paralně k tyristoru spínač a až se chyba objeví, tak ho sepnout ručně a zkusit, zdali tělísko topí. Tím by se poznalo, zdali je chyba v tělísku.
Když to máš na konektor tak zkus třeba měřit odpor tělíska za současného kroucení šňůrou - zdali někde není nějaký špatný spoj. Nejlépe je to měřit to v ERS (když je vypnutá), tzn. měřit oba protikusy konektorů.
Jinak - jaký má význam, že ručka je na konektoru. Nevím přesně jaké napětí dává termočnánek v tělísku ERS, ale když by na konektoru byl nějaký "vakl", tak průchodem proudu vznikne na takovémto vaklu další napětí, kteréke stabilitě teploty hrotu zrovna nepřispěje.
Nebo je to tak, že v půlvlně měření teče z termočlánku do vstupu OZ tak malý proud, že při vaklu v hodnotě 1Ohm se vytvoří tak malé napětí, že se ten 1Ohm neprojeví?

PF

Napsal: 27 zář 2014, 22:57
od Celeron
Kolikrát mám napsat, že výměna celý "pájky", tedy tělíska, kabelu a konektoru nic nemění, s jinou to dělá taky. :roll: A pokud se "pájka" břipojí na jinou bednu, závada se nepřestěhuje. Prostě to je v bedně s regulací a trafem. A proč na konektoru? Na rychlý prohození jemnýho a masivního hrotu. Používám kleštinový Erzy a ty není vůbec jednoduchý na tělísku vyměnit. Jo a používám to na konektoru asi 25 roků a nikdy to neblblo. Konektor DIN je šroubovací pětikolík, v každý dutince jsou dvě kontaktní pera a mám zapojený 2 a 2 takže propoj jednoho pólu má 8 kontaktních bodů. Chtěl bych vidět kvalitnější propojení...
Jirka

Napsal: 01 říj 2014, 10:47
od Celeron
Tak s jiným tělískem zapnutým celej den se závada konečně vyštěnila skoro natvrdo v tomto stavu. Chvíli po zapnutí jede, pak zhasne červená, stydne tělísko, svítí pouze zelená, na poťák nereaguje a je to nastálo. Vypnu a zapnu vypínač, nebo vytáhnu a zastrčím konektor, začne topit, svítí červená, po čase řádově 1-2 minuty zase vypne. Nastavení poťáku nemá vliv na okamžik vypnutí. Pobouchání taky ne. Aspoň že už to dělá stále, to už se dá opravit než když vypadla jednou za týden...
Jirka

Napsal: 01 říj 2014, 12:11
od Eleman
Nevím, jestli už si to zkoušel, ale zkus vyměnit tyristor.

Napsal: 01 říj 2014, 19:40
od Celeron
Měls pravdu náčelníku! :) Zvláštní chování, porucha tyristoru, která se dá vypnutím na chvíli zresetovat. 8O
Ale čumím jak puk! Plošáky s velkým plecháčem chladičem mají KT206/200, a plošák varianta A2, s chladícím bločkem je KT201/600, plošák varianta A3.
Tyristory mají proti sobě prohozený G a A a na plošáku je to k nim přizpůsobený!!!
Takže bacha, dnes sehnatelný TIC a podobný tyristory jsou vývodově pouze na plošák varianta A3 s původním KT201/xxx. Pro plošák A2 se musí G a A překřížit.
Nevím, jestli to tu už někdo psal, nehledal jsem.
Ještě jedna věc je zajímavá. Regulace s plošákem A2 má 3 polohy, netopí, kmitá, topí, kdežto plošák A3 pouze topí-netopí. Ale jinak podle termočlánku opřenýho o hrot mají podle stupnice potenciometru teplotu hrotu rozdílnou na 350 st pouze kolem 20 st. S trimrama jsem nekroutil, chodí to, tak proč. :)
Jirka
edit: Mám ERS50 3 ks. Přemejšlím, že bych jednu osadil silnějším toroidním trafem a 10A tyristorem a udělal si z ní a novýho, výkonějšího tělesa předehřev Al bloku na přetavení smd desek. Nevíte někdo, jaký matroš je spirála v ERS50 a drát co jdou do kuličky termočlánku?
Díky
Jirka

Napsal: 02 říj 2014, 06:04
od vladom
Nevím jak je to v tělísku ERS50, ale před deseti lety jsem si vyrobil takové tělísko z konstantanu. Rozebral jsem starý drátový odpor, vzal jsem kancelářsku sponku a omotal na konci tím konstantanem. Pak jsem po tom konci "škrtnul" klasickou elektródovou svářečkou. Někdy se mi udělala kulička napoprvé, někdy napotřetí, ale s trochou trpělivosti to jde. Funguje to při občasném použití už deset let.

Napsal: 02 říj 2014, 07:28
od Celeron
Konec kancl. svorky chytils do svářecích kleští a elektrodou škrtnul o tu omotávku? Nepamatuješ jestli to byla svářečka na AC nebo DC?
Díky
Jirka

Napsal: 02 říj 2014, 08:05
od vladom
Na kancelářskou sponku jsem položil uzemňovací kleště a škrtnul elektródou. Bylo to ještě AC, ale myslím že DC bude taky fungovat. Musí se tam udělat kulička - v tom je celý fígl. Občas jsem přepálil konstantan anebo kulička nedržela. Ale bylo to jen několik pokusú a funguje to deset let.

Napsal: 02 říj 2014, 08:07
od otakarv
Celeron píše: Nepamatuješ jestli to byla svářečka na AC nebo DC?
Díky
Jirka
To by mělo být jedno nebo je v tom nějaký rozdíl, nyní myslím tím výsledek (kulička na konci).

Napsal: 02 říj 2014, 08:46
od vladom
Možná by to šlo i autogenem, ale já tehdy a ani teď nic jiného doma nemám. Okoukal jsem to z termočlánku k levnému multimetru, pokud uděláš regulaci samostatně, múžeš jít i touto cestou. Ale já měl regulaci z nějakého amára kde je tělísko jenom dvoudrátové - konstantan je pro vyhřívání a termočlánek je součástí výhřevného tělíska. Jsou i regulace pro čtyřdrát, a tam se dá použít třeba levný termočlánek k multimetru. Železo - konstantan je typ J a má cca 50mV/K a ten multimetrový bývá chromel-alumel - typ K a má zhruba 40mV/K. Regulace se potom doladí anebo ocejchuje.

Napsal: 02 říj 2014, 21:05
od Celeron
ERS50 je dvoudrátová, půlka periody topí, půlka měří. Chci použít zapojení z ERS50, jen dát silnější 10 či 15A tyristor.
Jirka

Napsal: 06 říj 2014, 20:42
od foxrider
Na VOŠce nám mistr ukazoval na praxi jak svařovat drátky uhlíkovou elektrodou, měl na to udělaný trafíčko s nekolika odbočkami, z toho dva vývody na jednom krokodýla a na druhým držadlo s hranolkem uhlíku, říkal že dříve se takto svařovaly i vývody součástek v prastarých ruských televizích.
Tuhle metodu jsem později použil v práci ke svaření pochroumaného termočlánku, byl ale moc tenký muselo to být teda nepřímo tak jako podložku jsem použil obrovský uhlíkový kartáč z lokomotivy a jako druhý kontakt do špice zbroušenou tyčku ze suchého 1,5 V článku.
Pak stačilo "prsknout" proudem ze střídavého zdroje co jsme používali pro kontroly měř. přístrojů "tak akorát" a bylo to. :D

Napsal: 13 pro 2014, 02:34
od midlan
Ahoj,

chtěl jsem koupit mikropáječku ERS 50, ale výrobce sagat zase neodepisuje a telefony nebere. Je v této cenové kategorii nějaká alternativa? Celkem to spěchá, do příštího pátku musí být doma.