Hurá do vesmíru (odděleno)

Prostor pro osobní dotazy, které nelze jinde dopasovat, případně které přímo nesouvisí s bastlením či elektrotechnikou obecně (protože i bastlíři jsou většinou normální lidé, co nedrží v ruce štípačky a šroubovák 24 hodin denně). Neslouží pro přeposílání obecně známých informací z komerčních webů.

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
Jimmi2
Příspěvky: 1177
Registrován: 04 led 2010, 01:00
Bydliště: Praha, Teplice

#136 Příspěvek od Jimmi2 »

Letadla dělají přerušované čáry.

Uživatelský avatar
konosuke
Příspěvky: 9483
Registrován: 18 pro 2006, 01:00
Bydliště: Český Těšín tam v pohraničí

#137 Příspěvek od konosuke »

Méně výkonný 2-stupňový Saturn 1B byl použit i pro lety na nízké oběžné dráhy Země a posloužil například v misi Soyuz/Apollo v červenci 1975.
Šlendryán kolem filmových materiálů je všeobecný, vzpomeňte že se "pozapomnělo" na pár metrů záznamu Santiliho snímku z autopsie havarovaných mimozenšťanů u Roswell 1947 a to byl dokument nejvyššího stupně utajení...dneska komerčně dostupné na VHS, podvrh prej, komu lze ještě věřit ?
Co se může pokazit to se taky pokazí. Co se nemůže pokazit to se pokazí taky. (Murphy)

Uživatelský avatar
Jimmi2
Příspěvky: 1177
Registrován: 04 led 2010, 01:00
Bydliště: Praha, Teplice

#138 Příspěvek od Jimmi2 »

Van Allenovy pásy obsahují nabité částice, elektrony a ionty. Čili kovový obal kosmického plavidla většinu z nich snadno eliminuje.
Průlet vůbec nebyl dlouhý a navíc trajektorii odletu směřovali směrem, kde je hustota částic nejnižší.
Pokud by to byl doopravdy problém, těžko by šlo na vyšší oběžné dráhy umísťovat například spojové družice s poměrně komplikovanou elektronikou.

Mmchdm. i když první družice na oběžné dráze byla sovětská, první skutečně funkční družice provádějící vědecký výzkum byla americká. Sputnik byl jen demonstrační prototyp s vysílačkou; původně zamýšlenou družici nestačili dokončit, navíc měli díky elektronice problémy s hmotností.

Raketa Saturn, ať už modifikace 5, či 1B, měla úžasně kravský první stupeň, určený pro vynášení relativně těžkých nákladů mimo gravitační vliv Země. To je obrovský rozdíl oproti běžným potřebám, kdy se nejčastěji za použití určitého výkonu buď vynášejí těžké náklady na nízkou oběžnou dráhu, nebo naopak poměrně lehký náklad na dráhu geostacionární.
Jeho výroba navíc skončila a byl nahrazen Space Shuttlem. A mezi námi, vytahovat něco znovu do výroby po dvaceti a více letech, jenom podle zaarchivovaných plánů, to už je lepší to začít vyvíjet znovu. Tohle asi potvrdí každý technik s praktickými zkušenostmi 8-)

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#139 Příspěvek od EKKAR »

xsc píše: ...
4. Saturn byl konstruován výlučně pro lunární program, pro cokoliv jiného má přílišný výkon a z dnešního hlediska i nevhodnou charakteristiku (velké přetížení pro posádku). Američani samozřejmě vlastní motory mají, viz třeba Delta, RS25 pro raketoplán a z něj vycházející motory pro Orion, který už testovací let absolvoval. Nákup motorů z Ruska se jim finančně vyplatí, nic jiného za tím není třeba hledat - používají je pro komerční program vynášení družic, ne pro NASA. Rusové můžou být rádi, že jim zachránili technologii, jedná se o motory, které Rusko doteď nedokázalo využít - využití v Rusku bude až v programu Angara. Do teď to dokázal jen ukrajinský nosič Zenit.
Pauza v pilotovaném programu USA není žádná novinka, jedna už tu byla mezi roky 1975-1981. Akorát že tehdy nebyla ISS, tak nelítali vůbec. Je to dané způsobem financování NASA, která plní jednotlivé programy. Když jeden skončí, skončí zcela, nejsou žádné "udržovací" mise.
Saturn byla celá "rodina" nosnejch raket o různý nosnosti na oběžnou dráhu kolem Země případně na únikový dráhy - a jako jediná byla před raketoplánem konstruovaná výhradně jako kosmický nosiče. Vedle nich totiž používala a dál používá americká astronautika několik dalších "rodin" raket, odvozenejch z mezikontinentálních raket původem konstrukce někdy v 50. a 60. letech - ať už to jsou rakety řady Atlas, nebo Titan (obě původně dvojstupňový), doplněný speciálně zkonstruovaným třetím a někdy i čtvrtým stupněm - a v poslední době taky důsledně modernizovaný použitím novějších motorů. Obě konstrukční skupiny raket se pak taky přejmenovaly podle těch moderních vyšších stupňů na "rodinu" raket Delta a "rodinu" Centaur.

Největším rozdílem jsou používaný pohonný hmoty - stejně jako v Rusku (nebo bejvalým SSSR) se pro vynášení pilotovanejch misí NEPOUŽÍVAJÍ kombinace paliv a okysličovadel, který mají výrazně toxický účinky ať už jako složky, nebo jejich produkty hoření - rakety používající tyhle palivový kombinace se vyhrazujou nepilotovaným sondám a satelitům, kterým navíc nevadí vyšší startovní přetížení. Pro lety s posádkou se důsledně používají netoxický palivový kombinace kapalnej kyslík + petrolej (RP1) nebo kapalnej kyslík + kapalnej vodík, zatímco pro vynášení bezpilotních nákladů to jsou lacinější a snáz skladovatelný kombinace kyseliny dusičný nebo kysličníku dusičitýho v roli okysličovadel a některýho z široký rodiny hydrazinů v roli paliva (do úvahy připadá samotnej hydrazin, monometylhydrazin nebo symetrickej i asymetrickej dimetylhydrazin buď čistý, nebo ve směsi = směs 50% monometyhydrazinu a 50% asymetrickýho dimetylhydrazinu se jmenuje "Aerozine 50") - u všech kombinací je nezanedbatelnou výhodou jejich HYPERGOLIČNOST = samovnětlivost. Ve spalovací komoře není potřeba žádný zapalovací zařízení, motor se uvede do chodu pouhým smíšením obou složek v komoře raketovýho motoru. To žádná obvyklá netoxická palivová kombinace neumí a motory pro pilotovaný lety je proto potřeba vybavovat speciálním zažehovacím ústrojím - to byl třeba obrovskej ořech při konstrukci motorů pro americkej raketoplán, který právě používají kombinaci LH2 + LO2...

Druhým problémem jsou výkony - většina reket skupiny Delta dosahuje při startech přetížení víc jak 4G - a to je sice snesitelný pro přístrojový vybavení, ale pro člověky v posádce je to moc. Pro pilotovaný lety se kvůli zátěži lidskýho organismu NEDOPORUČUJE při startech překračovat hodnotu 3G (desítky až stovky sekund) a při přistání krátkodobě 5G (nejvejš sekundy), což ale vede k větším energetickým nárokům na rakety. V kosmickým letu jsou dvě různý oblasti - oblast příplanetární a oblast meziplanetární. Energetický požadavky na dráhu v obou oblastech jsou protichůdný. V blízkosti planety je krátká strmá dráha s velkým přetížením lepší, protože rychle vynese raketu do oblasti, kde lze "najet" na orbitu s menším energetickým nárokem, zatímco delší a pozvolnější dráha vede k vyšší spotřebě paliva. Vynesení tuny pilotovaný lodi proto vyžaduje víc paliva, než vynesení tuny bezpilotního aparátu, protože bezpilotní těleso jde "vystřelit" na dráhu s daleko vyšším přetížením během zrychlování. V meziplanetárním prostoru jsou požadavky obrácený - rychlejší dráha je energeticky náročnější, ale tam platí jen zákony pana Keplera a Newtona - odpadá aerodynamika a gravitační ztráty jsou menší.

Největším problémem jsou pak finance, kdy je potřeba zaplatit jak vývoj a výrobu tělesa, tak i zabezpečit samotnou nosnou raketuplus mastnou částku za pojištění startu - jen málokterej kontrahent si dovolí přivézt na kosmodrom sondu nebo satelit a nepožadovat od výrobce nosný rakety záruku za úspěšnej start - třeba i v podobě zaplacení pojistky, která pokreje aspoň část škody v případě zničení nákladu při nepodařeným startu...

A právě u Američanů je problém s těma financema - když není "na tapetě" nějakej "výživnej" projekt, vláda škrtí dolary jak Žid (ona stejně nadpoloviční většina všech US finančníků je obřezaná a chodí se modlit do synagógy...) - a tak je pro ně výhodnější nakoupit motory "zvenku", klidně třeba ty vejš zmiňovaný Kuzněcovovy RD-19x a RD-3xx, který Kuzněcov původně vyvíjel pro raketovej komplex Eněrgija - a který zrovna používají jako paliva ty toxický hydrazínový směsi, takže je NASA používá v nepilotovanejch programech...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
xsc
Příspěvky: 6666
Registrován: 25 zář 2014, 02:00

#140 Příspěvek od xsc »

RD 18x,19x nevyvíjel Kuzněcov, ani nepoužívají toxické palivo a ani je neprovozuje NASA :-)

Uživatelský avatar
Celeron
Příspěvky: 16140
Registrován: 02 dub 2011, 02:00
Bydliště: Nový Bydžov

#141 Příspěvek od Celeron »

EKKAR píše: rakety řady Atlas, nebo Titan (obě původně dvojstupňový),
Pěkný shrnutí. Vloudila se ti ale jedna nepřesnost. Původní Atlas byl pouze jednostupňovej (nebo jedenapůlstupňovej). Protože v 50. letech neuměli udělat Aerozin/O2 motor do druhýho stupně, kterej by šel spolehlivě našlápnout skoro ve vakuu, tak to obešli tím, že Atlas byl při startu třímotorovej a po určitý době běhu, kdy by podle Ciolkovskýho rovnice měl ideálně nastoupit 2. stupeň, tak prostě dva krajní motory odhodili a tím podstatně zlepšili hmotnostní poměr a na střední motor jeli dál jako kdyby to byl 2. stupeň.
Atlas měl ješte jednu veřejnosti málo známou vlastnost a to že to byla "balónová raketa". Pokud nebyla natankovaná palivem, měla co dělat, aby se nezbortila svojí vlastní váhou. Proto se užitečný zatížení (další stupeň nebo družice) montovalo až na rampě po natankování. Bylo to aby konstrukce rakety byla vzhledem k výkonu motorů co nejlehčí.
Jirka

Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#142 Příspěvek od EKKAR »

Koroljov udělal svoji R7 taky tak - boční jednotky "A, B, V, G" jako první stupeň, centrální blok "D" zapalovanej zároveň jako druhej, akorát s bočníma motorama se odhazujou i jejich nádrže. Důvodem bylo, že neměli promakanej způsob zážehu ani ne tak ve vakuu, ale v momentě ztráty "váhy" při vypnutí prvního stupně, kdy palivo v raketě letící v ten moment jenom setrvačností nemá snahu vlastní váhou téct dolů k motorům. A když na "semjorku" nasadili třetí stupeň (Vostok, Voschod, Molnija, Sojuz, Progress...), museli ze stejnýho důvodu nechat mezistupňovou spojovací konstrukci otevřenou, aby se dal motor 3. stupně zapálit ještě v době funkce 2. stupně, když palivo tlačí "dolů" k motoru přetížení. Ta odkrytá mezistupňová konstrukce je vidět na spoustě fotek.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
jiriS
Příspěvky: 609
Registrován: 14 led 2014, 01:00
Bydliště: Ašsko
Kontaktovat uživatele:

#143 Příspěvek od jiriS »

konosuke píše:... komu lze ještě věřit ?
Přestaň věřit konspiračním teoriím a všechno se hrozně zjednodušší...
:D
Jirka

Uživatelský avatar
xsc
Příspěvky: 6666
Registrován: 25 zář 2014, 02:00

#144 Příspěvek od xsc »

Historie vývoje Saturnu rok po roku do Apolla 8:
http://history.nasa.gov/MHR-5/contents.htm
A tady je celkový přehled:
http://history.msfc.nasa.gov/saturn_apollo/index.html

Uživatelský avatar
konosuke
Příspěvky: 9483
Registrován: 18 pro 2006, 01:00
Bydliště: Český Těšín tam v pohraničí

#145 Příspěvek od konosuke »

Všimli jste si dneska večer nápadně velkého Měsíce ?
já jo...oběžná dráha tělesa není sice kruhová nýbrž mírně eliptická s excentritou cca 20 000 km no a navíc se nám vzdaluje asi 3 cm za rok...tož ako ? Jo foceno z balkonu Panasonicem FX50 co zoom dal, lepší bazmek nemám.
http://www.novinky.cz/koktejl/378812-sn ... o-ufo.html
Přílohy
Moon.jpg
(9.16 KiB) Staženo 12 x
Co se může pokazit to se taky pokazí. Co se nemůže pokazit to se pokazí taky. (Murphy)

Uživatelský avatar
xsc
Příspěvky: 6666
Registrován: 25 zář 2014, 02:00

#146 Příspěvek od xsc »

NASA zveřejnila spoustu fotek z projektu Apollo:
https://www.flickr.com/photos/projectap ... ive/albums

Uživatelský avatar
konosuke
Příspěvky: 9483
Registrován: 18 pro 2006, 01:00
Bydliště: Český Těšín tam v pohraničí

#147 Příspěvek od konosuke »

Může mi někdo vysvětlit jaky účel splňovalo obalení přistávacích vzpěr modulu
zlatým alobalem ?
Co se může pokazit to se taky pokazí. Co se nemůže pokazit to se pokazí taky. (Murphy)

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#148 Příspěvek od EKKAR »

Nebyl to alobal, ale Mylar (polykarbonátová fólie) - a pozlacení sloužilo úplně stejně, jako na tý fólii, kterou už pár roků každej povinně vozíme v autolékárničce - k odrážení tepla. Celý to sloužilo jako pasivní termoizolační materiál s minimální váhou vzhledem k vysoký účinnosti. Podle toho jak se ta fólie otočí slouží k izolaci tepla uvnitř nebo k zamezení přístupu tepla k obalenýmu předmětu (odrazná je ta zlatá strana). Američani dělali a dělají z pozlacenýho Mylaru protitermoradiační štíty na kosmický tělesa dodneška ...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
konosuke
Příspěvky: 9483
Registrován: 18 pro 2006, 01:00
Bydliště: Český Těšín tam v pohraničí

#149 Příspěvek od konosuke »

Co se může pokazit to se taky pokazí. Co se nemůže pokazit to se pokazí taky. (Murphy)

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#150 Příspěvek od EKKAR »

A přitom to celý "zavinil" původně odmítnutej kosmickej kandidát Donald Kent alias "Deke" Slayton neboli někdy od roku 1963 po svým vyřazení z výcviku personální vedoucí výcviku americkejch astronautů - ten prohlásil, že NASA je civilní organizace, proto první člověk na Měsíci bude civilista a ne voják - proto jako "number one" vybral civilního zkušebního pilota a technickýho specialistu Neila Armstronga a ne podle vlastních slov "vymaštěnou vojenskou palici" Edwina Eugena (alias "Buzze") Aldrina - a nic s tím nezmohly ani intervence Aldrinova fotříka, taky vysokýho generála... Aldrin mohl bejt sebelepší, sebeinteligentnější a mít sebevětší tlačenku, Slayton nepovolil...
Prostě Deke byl Deke, byl svůj a žádný politický tlaky na něj neplatily. Buzz sám byl mimo jiný i jedním z těch, kteří pro ty lety na Měsíc na poslední chvíli prosadili, že posádky Apoll na Měsíci nevztyčovaly modrobílou vlajku OSN, jak bylo původně dohodnutým záměrem pro tyhle přistání - ale klasický "Hvězdy a Pruhy" = státní vlajku USA. O vlajce OSN se vyjadřovali, že to je "hadr připomínající pavučinu" ...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Odpovědět

Zpět na „Nezařaditelné“