Vyvazovacka kolies

Vše, co se týká elektroniky v automobilech, motocyklech a jiných samohybech

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
kbulda
Příspěvky: 1487
Registrován: 23 říj 2007, 02:00
Bydliště: u Mělníku

#136 Příspěvek od kbulda »

kutilmil píše:P32: ty musíš pochopiť že F=m*a. Keď toto pochopíš tak zistíš, že v priestore kde nepôsobí žiadne gravitačné pole sú telesá bezhmotné. A keď je hmotnosť 0 tak výsledná sila je 0. Súčin nuly a akéhokoľvek čísla je vždy 0
Pak vysvětli, kde se vzala ta síla, která rotací téměř znemožnila řízení lodě Gemini 8

4. Kolotoč na oběžné dráze
Loď: Gemini 8
Posádka: Neil Armstrong, David Scott
Kdy: 1966

Při americké misi Gemini 8 (březen 1966) se loď spojila s cílovým tělesem Agena. Sestava se ale vzápětí dostala do nečekané rotace: oba astronauti na palubě (velitel Neil Armstrong a druhý pilot David Scott) se domnívali, že problém vznikl právě v důsledku spojení, a tak vydali příkaz k rozdělení lodí. Jenže rotace narůstala až na rychlost jedné otáčky za sekundu: a to bylo nebezpečné jak pro vlastní loď, tak pro posádku, která mohla upadnout do bezvědomí (a při dalším růstu rotace i zemřít).

Velitel Armstrong se rozhodl rychle: vypnul stabilizační systém RCS, který měl za úkol zajišťovat správnou orientaci lodi ve vesmíru. Namísto něj zapnul OAMS zabezpečující správnou orientaci během přistání. Rozhodnutí bylo správné, protože se později ukázalo, že poškozená elektroinstalace zablokovala jeden z motorů systému RCS v poloze „otevřeno“.

Zároveň však toto rozhodnutí – přijaté ve zlomku sekundy – znamenalo předčasný konec mise, protože systém OAMS se nedal libovolně zapínat a vypínat. Jakmile byl jednou zapnut, musela jít loď při nejbližší příležitosti na přistání. Let tak trval jen 10 hodin a 41 minut a byl zakončen dosednutím na hladinu oceánu 800 km východně od Okinawy. Protože toto místo leželo mimo obvyklou oblast přistání, museli astronauti spoléhat sami na sebe: neměli tak například během sestupu k dispozici rádiový kontakt s řídicím střediskem a nemohli porovnávat údaje ze svých přístrojů s pozemním sledováním.

Uživatelský avatar
danhard
Příspěvky: 5705
Registrován: 05 bře 2007, 01:00
Bydliště: Jesenice u Prahy

#137 Příspěvek od danhard »

No právě, bezhmotné těleso roztočí i porucha elektroinstalace :lol:

Uživatelský avatar
tomasjedno
Příspěvky: 5634
Registrován: 11 říj 2008, 02:00
Bydliště: ZZ9 Plural Z Alpha

#138 Příspěvek od tomasjedno »

A teď si představ, co by s tělesem o nulové hmotnosti udělala nenulová síla. Nekonečné zrychlení... Takhle nějak musel začít Big Bang :D

Až Ekkar dopočítá ty axiální síly a uvolní obecnou teorii relativity, tak ji na to pustím (dva tak závažné problémy najednou by asi neunesla).

p32
Příspěvky: 15069
Registrován: 13 led 2007, 01:00
Bydliště: Olomouc

#139 Příspěvek od p32 »

tomasjedno píše:A teď si představ, co by s tělesem o nulové hmotnosti udělala nenulová síla. Nekonečné zrychlení... Takhle nějak musel začít Big Bang :D
Ne, to je konečně definice, jak létat nadsvětelnou rychlostí na víkend na jinou planetu. :lol:

Kremik
Příspěvky: 3467
Registrován: 30 bře 2012, 02:00
Bydliště: Havířov

#140 Příspěvek od Kremik »

No tak to je skvělý! Už nepotřebujeme převodovky :-)
Pokud rotující nevyvážené těleso vyvíjí axiální sílu, stačí postavit vyvažovačku na kolečka, upnout kolo po havárce, roztočit, a jedém! :D
Škoda že v autech bývá motor blbě otočenej. Stačilo by bouchnout kladivem do setrváku, zařadit neutrál, a to by byla panečku jízda :D

Uživatelský avatar
danhard
Příspěvky: 5705
Registrován: 05 bře 2007, 01:00
Bydliště: Jesenice u Prahy

#141 Příspěvek od danhard »

Že jsme na to nepřišli dávno ? :D
Nevyvážený kolo mám a zadní poloosu ze škodovky taky, ale možná vytrhnu volant. To by bylo, aby to nelítalo !
Obrázek
Obrázek

Uživatelský avatar
tomasjedno
Příspěvky: 5634
Registrován: 11 říj 2008, 02:00
Bydliště: ZZ9 Plural Z Alpha

#142 Příspěvek od tomasjedno »

Už jste někdo ty nápady nabídl NASA nebo Muskovi? Ti teď docela utrácejí, tak by mohli pustit chlup :D

Uživatelský avatar
Hubert_79
Příspěvky: 6583
Registrován: 24 pro 2017, 01:00
Bydliště: Praha 6 - Petřiny
Kontaktovat uživatele:

#143 Příspěvek od Hubert_79 »

Jo, kolik se tady asi zahrabává potenciálních laureátů Nobelovy ceny :lol: O jednom (minimálně) bych věděl!
Frýba a láska zvítězí nad Hemalou a nenávistí!

Uživatelský avatar
Maxipes_
Příspěvky: 135
Registrován: 06 led 2017, 01:00
Bydliště: Litovelsko

#144 Příspěvek od Maxipes_ »

danhard píše:Tedy tomasjedno, já si tady lámu hlavu, jak to vysvětlit EKKARovi bez komplexní hmoty v normálním třírozměrném prostoru a ty přijdeš se zápornou hmotou :lol:
Ona to není úplná blbost, s těma závažíčkama se zápornou hmotností, sice kola od auta se tak většinou nevyvažují, ale různé setrvačníky, rotory elektromotorů apod. se vyvažují odvrtáváním nebo jiným ubíráním materiálu, to je analogické k závažíčkům se zápornou hmotností :)

Uživatelský avatar
danhard
Příspěvky: 5705
Registrován: 05 bře 2007, 01:00
Bydliště: Jesenice u Prahy

#145 Příspěvek od danhard »

Tak tohle EKKARovi ani neříkej, nebo mi bude vrtat do hliníkovejch disků díry :lol:

Uživatelský avatar
tomasjedno
Příspěvky: 5634
Registrován: 11 říj 2008, 02:00
Bydliště: ZZ9 Plural Z Alpha

#146 Příspěvek od tomasjedno »

Alespoň se ti budou líp chladit brzdové kotouče :D

Uživatelský avatar
Hubert_79
Příspěvky: 6583
Registrován: 24 pro 2017, 01:00
Bydliště: Praha 6 - Petřiny
Kontaktovat uživatele:

#147 Příspěvek od Hubert_79 »

danhard píše:Tak tohle EKKARovi ani neříkej, nebo mi bude vrtat do hliníkovejch disků díry :lol:
Netřeba vrtat. Půjč auto manželce (nebo jiné ženské), při parkování tím štrejchne o chodník a efekt závažíčka se zápornou hodnotou (pravda, poněkud náhodně se vyskytnuvší) je na světě.
Frýba a láska zvítězí nad Hemalou a nenávistí!

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#148 Příspěvek od EKKAR »

Hnilíkový disky se nahrubo vyvažujou odfrézováváním - ale na rubový straně a jen v případě hrubší nevyváženosti daný licí formou, jinak je cílem už při lití dosahovat pomocí CAD projekce formy už pokud možno ±1% nebo ještě přesnějc vyváženýho odlitku, aby se muselo co nejmíň vyvažovat dodatečně. Dynamický vyvažování odebíráním materiálu se dělá jen u extra přesnejch věcí pro opravdu vysoký točky a vysoký zatížení - rotory turbín, čerpadel do raket, proudovejch motorů ...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
forbidden
Příspěvky: 8808
Registrován: 14 úno 2005, 01:00
Bydliště: Brno (JN89GF)
Kontaktovat uživatele:

#149 Příspěvek od forbidden »

Anebo rotory lepších větráků, když mají vydržet. Viděl jsem to dokonce i na větráčcích v počítači.

Uživatelský avatar
Hubert_79
Příspěvky: 6583
Registrován: 24 pro 2017, 01:00
Bydliště: Praha 6 - Petřiny
Kontaktovat uživatele:

#150 Příspěvek od Hubert_79 »

EKKAR píše:Dynamický vyvažování odebíráním materiálu se dělá jen u extra přesnejch věcí pro opravdu vysoký točky a vysoký zatížení - rotory turbín, čerpadel do raket, proudovejch motorů ...
Nebo u talíře na gramofon, vyšší modely Tesly to tak mají. Nebo i u Meoclub, tam je setrvačník propojený s bubínkem přes který jede film budičem zvuku. To je takové kolo (asi 500-700g to má) a je tam pár vyvrtaných dírek.
Frýba a láska zvítězí nad Hemalou a nenávistí!

Odpovědět

Zpět na „Auto - Moto technika“