Šrouby na kola - mazat či ne?

Vše, co se týká elektroniky v automobilech, motocyklech a jiných samohybech

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
kutilmil
Příspěvky: 3801
Registrován: 01 lis 2008, 01:00
Bydliště: Skalica

#16 Příspěvek od kutilmil »

Mazat. Skrutka nedrží utiahnutá preto, že závit je nenamastený ale preto, lebo závity s uhlom stúpania menším ako 30° sú samosvorné. A len pre info závit skrutky kolesa môže mať uhol stúpania tak 10 krát menší.

Uživatelský avatar
Lancer
Příspěvky: 29
Registrován: 21 lis 2019, 01:00
Bydliště: Strašnice, nebo Brnky

#17 Příspěvek od Lancer »

Šrouby zlehka mažu, ale dost jsem se s tím navztekal. Stalo se mi, a ne jedenkrát a ne jen po odjezdu ze servisu, ale i po mém ruční utažení, že jsem nemohl šrouby povolit. V servisu na to vzali lešenářskou trubku a druhej maník ještě mlátil kladivem do křížovýho klíče a výsledek byl kromě pár povolenej šroubů i rozlomenej křížovej klíč. Tak jsem to pak dotahnul míň a po deseti kilometrech mi začlo vaklat kolo. Nedavno jsem sjížděl nějaké autofóra a výsledek byl asi 75% mažu, 25% nemažu a poměrně výživná diskuze, mimo jiné i názor, že namazanej šroub se tím předepsanym momentem více utahne. Nakonec jsem koupil momenťák (obyč Proteco za cca 7-8 stovek) kterej mám v úmyslu vozit s sebou neustále a jsem předem smířenej i s případnou krádeží. Šrouby se mi podařilo uvolnit po nahřátí horkovzdušnou pistolí, pak jsem je dotáhl 150Nm (předepsáno je dle vygooglené tabulky 170Nm - jedná se o T4) a uvidím, zatím drží. Doufám, že až zas budu v létě někde v balkánskejch kopcích, že to sundám. Taky jsem přemýšlel, jestli problém nemůže bejt v nějak ožvejkanejch hlavách šroubů, nebo těch otvorů v plecháčích, přeci jen, jedná se o dvaadvacetiletej šrot jehož jsem asi pátým majitelem. Pokud má někdo praktické zkušenosti, dejte vědět, šrouby bych koupil, jeden je asi za 50Kč.......

Uživatelský avatar
mihal
Příspěvky: 1812
Registrován: 06 dub 2005, 02:00
Bydliště: Zilina

#18 Příspěvek od mihal »

Mazivo v závite mení v prvom rade koeficienty trenia a pre potrebné predpätie skrutky sa zmenia uťahovacie momenty. Tie však mávajú dostatočnú rezervu, takže jemne maznúť nemusí byť na škodu.

Uživatelský avatar
konosuke
Příspěvky: 9483
Registrován: 18 pro 2006, 01:00
Bydliště: Český Těšín tam v pohraničí

#19 Příspěvek od konosuke »

Habesan píše:Po páce skáčou idioti.
Inteligent nasadí trubku.
Kolik jsi už strhl závitů ?
Mazat. dotahuji ručně "na cit" momenťák ani pneu utahovák nemám
a nechci.
Co se může pokazit to se taky pokazí. Co se nemůže pokazit to se pokazí taky. (Murphy)

p32
Příspěvky: 15069
Registrován: 13 led 2007, 01:00
Bydliště: Olomouc

#20 Příspěvek od p32 »

kutilmil píše:A len pre info závit skrutky kolesa môže mať uhol stúpania tak 10 krát menší.
Tohle jsem fakt nepochopil. Pokud vím, tak tyto šrouby jsou mezinárodně normované, tzn. daný druh oceli, daný typ závitu s předepsaným stoupáním a s danou toleranci vůči matce v kole a jsou odolné proti natažení závitu. Vždy se dotahuje na stejnou plochu, ale je možné, že v předepsané toleranci mezi závity matky v kole a vlastního šroubu bez vazeliny (nejlépe měděné) vznikne místo pro vlhkost a následnou rez. Pokud se mění kola každého půl roku, tak se nic neděje - vždy to jde. Pokud ale někdo nasadí celoroční a po 6 letech chce kola povolit, tak může mít problém.

Kremik
Příspěvky: 3467
Registrován: 30 bře 2012, 02:00
Bydliště: Havířov

#21 Příspěvek od Kremik »

Normální mazivo moment nijak výrazně neovlivňuje, resp. se s namazaným šroubem počítá. Ovlivňují ho maziva s přídavkem uhlíku, tam už se pro potřebné utažení moment snižuje. Konkrétní čísla už si nepamatuju, tuším snad o 30%, ale nechci kecat.

Uživatelský avatar
tomasjedno
Příspěvky: 5634
Registrován: 11 říj 2008, 02:00
Bydliště: ZZ9 Plural Z Alpha

#22 Příspěvek od tomasjedno »

kutilmil píše:A len pre info závit skrutky kolesa môže mať uhol stúpania tak 10 krát menší.
Závit M12x1,5 má úhel stoupání 2,3º.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#23 Příspěvek od EKKAR »

Firemní materiály Das Schade Werke mazání kolovejch šroubů výslovně zakazujou, protože namazanej závit má menší tření a při fabrikou nameldovaným utahovacím momentu 120Nm se šrouby zatáhnou do větší hloubky do děr v nábojích a dojde tím k nadměrnýmu natažení závitů. Namáznout se má dosedací plocha mezi ráfkem a nábojem, aby "nesrostly", závity kolovejch šroubů se ale mají nechávat suchý. Nezávisle na sobě mi v podstatě tutéž myšlenku potvrdili ve dvou pneuservisech a u mýho "dvorního mechoše". Namáznout se má jen styčná plocha a navíc se má před montáží kola otřít, aby na ní nebylo nadbytečný mazivo, tuk má jen zabránit korozi.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
Michal22
Příspěvky: 7655
Registrován: 28 bře 2012, 02:00
Bydliště: Brno

#24 Příspěvek od Michal22 »

Já dřív mazal, ale kamarád, který dělal v pneuservisu, mě za to nadal, že nesmím.
Tak nemažu.
A co jezdím v poslední době na přezouvání k jinému kamarádovi, tak ten vždy utahuje momenťákem. Neměl jsem nikdy problém.
A vzpomínka na dobu dávnou - dojel jsem se známým do pneuservisu, který býval ve Slavkově v ČSAD. Chlapík co tam dělal, nemohl povolit jedno kolo, docela se s tím natrápil. Tak u toho nadával "Který prase to tak utáhlo?!" A tenhle známý jen tak prohodil: "Naposledy jsem byl přezouvat u vás..."
A maník už ani nešpitnul, a horlivě montoval. :D
Civilizace založená na oboustranné lepící pásce nemůže dobře skončit...
I kdyby se z tebe jednou stal král, neodsuzuj lidi, kteří ti nebudou provolávat slávu- raději se zeptej sám sebe, proč tomu tak není...

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#25 Příspěvek od EKKAR »

Jo, já mám od kolegů z RoomsterClubu zakázaný utahovat jiným členům kolový šrouby, protože po mým utažení fajfkovým klíčem z povinný výbavy ÚDAJNĚ jednomu členovi museli v pneuservisu povolovat kola rázovým šroubovákem na náklaďáky - nastaveným místo na 140Nm povolovacího momentu na 240Nm ...
Ale já u toho nebyl, já ty kola jen předtím na srazu měnil a dotahoval na 30cm páce (přibližná dýlka toho fajfkovýho klíče z vejbavy auta) TAHEM TŘEMA PRSTAMA ... Když si vezmu, že klíč má přibližně 1/3 metru na dýlku, tak na moment odpovídající 120Nm na něm musím vyvodit 3x větší sílu, než kdyby byl 1m dlouhej = neboli nějakejch 36kg tahu na konci klíče. A docela pochybuju, že bych tahem za klíč zaháknutejch 3 prstů (ukazovák, prostředník, prsteník) vyvodil takovou sílu, aby to na tý páce vyvolalo moment přesahující výrazně 140Nm ...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
rnbw
Příspěvky: 32312
Registrován: 21 bře 2006, 01:00
Bydliště: Bratislava

#26 Příspěvek od rnbw »

Nemazem. Utahujem a povolujem krizovym klucom. Utahujem rukami, povolovat musim niekedy aj nohami.

Uživatelský avatar
rasto73
Příspěvky: 16
Registrován: 08 úno 2011, 01:00
Bydliště: SK - BAB-TOP

#27 Příspěvek od rasto73 »

Zdravim všetkých.Stačí ich trochu nanášať medenou vazelínou (môže byť aj verzia v spreji),a je po probléme s povoľovaním. A dotiahnuť predpísaným momentom - momentovým kľúčom...

Uživatelský avatar
kutilmil
Příspěvky: 3801
Registrován: 01 lis 2008, 01:00
Bydliště: Skalica

#28 Příspěvek od kutilmil »

To tomasjedno. 2,3 je minimalne 10 krat menej ako 30 však?

Uživatelský avatar
PotPalo
Příspěvky: 4565
Registrován: 13 kvě 2009, 02:00
Bydliště: BA-Petržalka :(
Kontaktovat uživatele:

#29 Příspěvek od PotPalo »

Treba si uvedomiť aj tepelnú rozťažnosť materiálov. Čo sa dotiahne pri 5°C v zime, to v lete pri 30°C bude asi trochu iné, a naopak.
Zlu sa neustupuje, proti zlu sa bojuje.

Uživatelský avatar
jjilek
Příspěvky: 3808
Registrován: 29 bře 2009, 01:00
Bydliště: Olomouc
Kontaktovat uživatele:

#30 Příspěvek od jjilek »

Lancer píše:. Tak jsem to pak dotahnul míň a po deseti kilometrech mi začlo vaklat kolo. Nedavno jsem sjížděl nějaké autofóra a výsledek byl asi 75% mažu, 25% nemažu a poměrně výživná diskuze, mimo jiné i názor, že namazanej šroub se tím předepsanym momentem více utahne. Taky jsem přemýšlel, jestli problém nemůže bejt v nějak ožvejkanejch hlavách šroubů, nebo těch otvorů v plecháčích, přeci jen, jedná se o dvaadvacetiletej šrot jehož jsem asi pátým majitelem. Pokud má někdo praktické zkušenosti, dejte vědět, šrouby bych koupil, jeden je asi za 50Kč.......
Co máš za auto? jsou na tom správné disky a odpovídající šrouby? (Nejen závit ale i dosedací kónusy k diskům.)

Odpovědět

Zpět na „Auto - Moto technika“