Šrouby na kola - mazat či ne?
Moderátor: Moderátoři
Šrouby zlehka mažu, ale dost jsem se s tím navztekal. Stalo se mi, a ne jedenkrát a ne jen po odjezdu ze servisu, ale i po mém ruční utažení, že jsem nemohl šrouby povolit. V servisu na to vzali lešenářskou trubku a druhej maník ještě mlátil kladivem do křížovýho klíče a výsledek byl kromě pár povolenej šroubů i rozlomenej křížovej klíč. Tak jsem to pak dotahnul míň a po deseti kilometrech mi začlo vaklat kolo. Nedavno jsem sjížděl nějaké autofóra a výsledek byl asi 75% mažu, 25% nemažu a poměrně výživná diskuze, mimo jiné i názor, že namazanej šroub se tím předepsanym momentem více utahne. Nakonec jsem koupil momenťák (obyč Proteco za cca 7-8 stovek) kterej mám v úmyslu vozit s sebou neustále a jsem předem smířenej i s případnou krádeží. Šrouby se mi podařilo uvolnit po nahřátí horkovzdušnou pistolí, pak jsem je dotáhl 150Nm (předepsáno je dle vygooglené tabulky 170Nm - jedná se o T4) a uvidím, zatím drží. Doufám, že až zas budu v létě někde v balkánskejch kopcích, že to sundám. Taky jsem přemýšlel, jestli problém nemůže bejt v nějak ožvejkanejch hlavách šroubů, nebo těch otvorů v plecháčích, přeci jen, jedná se o dvaadvacetiletej šrot jehož jsem asi pátým majitelem. Pokud má někdo praktické zkušenosti, dejte vědět, šrouby bych koupil, jeden je asi za 50Kč.......
Tohle jsem fakt nepochopil. Pokud vím, tak tyto šrouby jsou mezinárodně normované, tzn. daný druh oceli, daný typ závitu s předepsaným stoupáním a s danou toleranci vůči matce v kole a jsou odolné proti natažení závitu. Vždy se dotahuje na stejnou plochu, ale je možné, že v předepsané toleranci mezi závity matky v kole a vlastního šroubu bez vazeliny (nejlépe měděné) vznikne místo pro vlhkost a následnou rez. Pokud se mění kola každého půl roku, tak se nic neděje - vždy to jde. Pokud ale někdo nasadí celoroční a po 6 letech chce kola povolit, tak může mít problém.kutilmil píše:A len pre info závit skrutky kolesa môže mať uhol stúpania tak 10 krát menší.
- tomasjedno
- Příspěvky: 5634
- Registrován: 11 říj 2008, 02:00
- Bydliště: ZZ9 Plural Z Alpha
Firemní materiály Das Schade Werke mazání kolovejch šroubů výslovně zakazujou, protože namazanej závit má menší tření a při fabrikou nameldovaným utahovacím momentu 120Nm se šrouby zatáhnou do větší hloubky do děr v nábojích a dojde tím k nadměrnýmu natažení závitů. Namáznout se má dosedací plocha mezi ráfkem a nábojem, aby "nesrostly", závity kolovejch šroubů se ale mají nechávat suchý. Nezávisle na sobě mi v podstatě tutéž myšlenku potvrdili ve dvou pneuservisech a u mýho "dvorního mechoše". Namáznout se má jen styčná plocha a navíc se má před montáží kola otřít, aby na ní nebylo nadbytečný mazivo, tuk má jen zabránit korozi.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě
!!!
A kutilmile - nelituju tě
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
Já dřív mazal, ale kamarád, který dělal v pneuservisu, mě za to nadal, že nesmím.
Tak nemažu.
A co jezdím v poslední době na přezouvání k jinému kamarádovi, tak ten vždy utahuje momenťákem. Neměl jsem nikdy problém.
A vzpomínka na dobu dávnou - dojel jsem se známým do pneuservisu, který býval ve Slavkově v ČSAD. Chlapík co tam dělal, nemohl povolit jedno kolo, docela se s tím natrápil. Tak u toho nadával "Který prase to tak utáhlo?!" A tenhle známý jen tak prohodil: "Naposledy jsem byl přezouvat u vás..."
A maník už ani nešpitnul, a horlivě montoval.![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Tak nemažu.
A co jezdím v poslední době na přezouvání k jinému kamarádovi, tak ten vždy utahuje momenťákem. Neměl jsem nikdy problém.
A vzpomínka na dobu dávnou - dojel jsem se známým do pneuservisu, který býval ve Slavkově v ČSAD. Chlapík co tam dělal, nemohl povolit jedno kolo, docela se s tím natrápil. Tak u toho nadával "Který prase to tak utáhlo?!" A tenhle známý jen tak prohodil: "Naposledy jsem byl přezouvat u vás..."
A maník už ani nešpitnul, a horlivě montoval.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Civilizace založená na oboustranné lepící pásce nemůže dobře skončit...
I kdyby se z tebe jednou stal král, neodsuzuj lidi, kteří ti nebudou provolávat slávu- raději se zeptej sám sebe, proč tomu tak není...
I kdyby se z tebe jednou stal král, neodsuzuj lidi, kteří ti nebudou provolávat slávu- raději se zeptej sám sebe, proč tomu tak není...
Jo, já mám od kolegů z RoomsterClubu zakázaný utahovat jiným členům kolový šrouby, protože po mým utažení fajfkovým klíčem z povinný výbavy ÚDAJNĚ jednomu členovi museli v pneuservisu povolovat kola rázovým šroubovákem na náklaďáky - nastaveným místo na 140Nm povolovacího momentu na 240Nm ...
Ale já u toho nebyl, já ty kola jen předtím na srazu měnil a dotahoval na 30cm páce (přibližná dýlka toho fajfkovýho klíče z vejbavy auta) TAHEM TŘEMA PRSTAMA ... Když si vezmu, že klíč má přibližně 1/3 metru na dýlku, tak na moment odpovídající 120Nm na něm musím vyvodit 3x větší sílu, než kdyby byl 1m dlouhej = neboli nějakejch 36kg tahu na konci klíče. A docela pochybuju, že bych tahem za klíč zaháknutejch 3 prstů (ukazovák, prostředník, prsteník) vyvodil takovou sílu, aby to na tý páce vyvolalo moment přesahující výrazně 140Nm ...
Ale já u toho nebyl, já ty kola jen předtím na srazu měnil a dotahoval na 30cm páce (přibližná dýlka toho fajfkovýho klíče z vejbavy auta) TAHEM TŘEMA PRSTAMA ... Když si vezmu, že klíč má přibližně 1/3 metru na dýlku, tak na moment odpovídající 120Nm na něm musím vyvodit 3x větší sílu, než kdyby byl 1m dlouhej = neboli nějakejch 36kg tahu na konci klíče. A docela pochybuju, že bych tahem za klíč zaháknutejch 3 prstů (ukazovák, prostředník, prsteník) vyvodil takovou sílu, aby to na tý páce vyvolalo moment přesahující výrazně 140Nm ...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě
!!!
A kutilmile - nelituju tě
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
Co máš za auto? jsou na tom správné disky a odpovídající šrouby? (Nejen závit ale i dosedací kónusy k diskům.)Lancer píše:. Tak jsem to pak dotahnul míň a po deseti kilometrech mi začlo vaklat kolo. Nedavno jsem sjížděl nějaké autofóra a výsledek byl asi 75% mažu, 25% nemažu a poměrně výživná diskuze, mimo jiné i názor, že namazanej šroub se tím předepsanym momentem více utahne. Taky jsem přemýšlel, jestli problém nemůže bejt v nějak ožvejkanejch hlavách šroubů, nebo těch otvorů v plecháčích, přeci jen, jedná se o dvaadvacetiletej šrot jehož jsem asi pátým majitelem. Pokud má někdo praktické zkušenosti, dejte vědět, šrouby bych koupil, jeden je asi za 50Kč.......