Externí regulátor - alternátor

Dotazy na technické problémy, vlastní řešení technických problémů

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
Artaban001
Příspěvky: 9457
Registrován: 01 dub 2004, 02:00
Bydliště: Pendrov

#16 Příspěvek od Artaban001 »

Na dráze se používají alternátoru na podobným principu - akorát usměrňovač je externí a budící vinutí nevyžaduje rotační sběrače, protože se neotáčí - otáčí se pouze pólové nádstavce. "Masy" v magnetickém obvodu je tolik, že se udrží dostatečná remanence na prvotní nabuzení. Ale i tak se musí alternátor kolikrát pomocí "Vadasky" nabudit (ať při výměně, po poruše, nebo při dlouhodobém odstavení).
Možná se Ti nabudí samovolně altík v autě, ale je jistější jej "předbudit" žárovkou. Remanentní napětí musí protlačit proud přes diody - na rozdíl od dynama, který se vzbudí od "nuly"

Kremik
Příspěvky: 3467
Registrován: 30 bře 2012, 02:00
Bydliště: Havířov

#17 Příspěvek od Kremik »

Podle popisu blesk16 to vypadá, že jemu se T2 neotevírá přes R4, ale přes CB T1, D1, ZD, R2. Proč ale u dvou kusů, to mě nenapadá. Měl jsem za to, že to blbě zapojil...

Uživatelský avatar
Artaban001
Příspěvky: 9457
Registrován: 01 dub 2004, 02:00
Bydliště: Pendrov

#18 Příspěvek od Artaban001 »

Ať zkusí změřit ohmický odpor buzení alternátoru a tím zatížit výstup DF. A v závislosti na napětí zdroje měřit napětí na tom odporu.
A u altíku zkontroluj uhlíky.

samponek
Příspěvky: 2772
Registrován: 11 kvě 2015, 02:00

#19 Příspěvek od samponek »

Nebo má oba regulátory odprásknutý někdy z minulosti.

Uživatelský avatar
patrikvarga
Příspěvky: 1062
Registrován: 24 dub 2007, 02:00

#20 Příspěvek od patrikvarga »

Skrat C-B T2 a prerušený E T2.

Uživatelský avatar
blesk16
Příspěvky: 145
Registrován: 08 črc 2011, 02:00
Bydliště: Rumburk

#21 Příspěvek od blesk16 »

Jen pro upřesnění - alternátor z toho vynechte, jak jsem psal, tak je v pořádku (s mechanickým regulátorem funguje správně). Megmet nemám, ale multimetrem jsem propípal stator vůči kostře a v pořádku. Se zapnutými světly je na akumulátoru 14,3V od volnoběhu až k maximálním otáčkám.

Regulátoru jsem už pár testoval a buďto to nebudilo vůbec nebo to bylo funkční. U tohohle externího jsem ho propojil podle schématu JardyFialy (stejně jako předtím) a žádná změna. Proud do buzení u alternátoru při 14V je 3,8A, použil jsem tedy H4 55W tam byl odběr 4A, takže podobná alternativa a chovalo se to stejně (stejně i s 21W žárovkou)

Jinak nevím, jak by ten regulátor sledoval rozdíl mezi akumulátorem a alternátorem, když jsou oba napřímo propojený (mají tedy stejný potenciál), ať měřím na aku nebo alternátoru, tak je napětí stejné.

Problém musí být v samotném regulátoru, protože nefunguje ani na stole se zdrojem. Nový regulátor byl nepoužitý zabalený. Že by byl hned taky vadný?

Elektronika regulátoru je pěkně zalitá a špatný přístup. Nakoupím součástky, navrhnu plošňák a vyrobím ho znovu podle schématu. Pak jsem zvědav.

Uživatelský avatar
pepik9
Příspěvky: 2239
Registrován: 31 srp 2010, 02:00

#22 Příspěvek od pepik9 »

V první řadě bys měl napsat přesný typ alternátoru, protože Žigulíci měli jen 6-tidiodové.

Uživatelský avatar
yakl
Příspěvky: 436
Registrován: 14 dub 2005, 02:00

#23 Příspěvek od yakl »

Mal som VAZ 2102 celkom 23 rokov, preto viem, že k alternátoru s týmto zapojením pasuje regulátor z nákladného auta AVIA, tranzistorový. Stále som mal na blatníku priskrutkované dva vedľa seba a v prípade podozrenia som len prehodil dva vodiče, spoločný bol pripojený cez skrutkový spoj stále.

Uživatelský avatar
pepik9
Příspěvky: 2239
Registrován: 31 srp 2010, 02:00

#24 Příspěvek od pepik9 »

Já žigula servisoval jen 15 let, tak toho o něm moc nevím. Jistě znáš tohle.

Uživatelský avatar
blesk16
Příspěvky: 145
Registrován: 08 črc 2011, 02:00
Bydliště: Rumburk

#25 Příspěvek od blesk16 »

Součástky přišly, tak jsem se vrhl na zapojování - zapojeno přesně podle schéma, jen vyřazeno D2 a R5 (svorka 54 je potřeba pouze, pokud je alternátor 6 diodový a nemá pomocné diody pro D+).

Tranzistor T1,2 dán BC640 a T3 BD711.

Funkční s hysterezí 0,2V, úbytek napětí mezi K a E u T3 1V, což souhlasí i podle datasheetu.

K čemu slouží v obvodu R3? Se zapojeným rezistorem budí pořád - bez vypnutí po překročení nastaveného napětí. Bez R3 funguje jak má.
Přílohy
externí regulátor - zkouška.jpg

Kremik
Příspěvky: 3467
Registrován: 30 bře 2012, 02:00
Bydliště: Havířov

#26 Příspěvek od Kremik »

R3 je tam proto, aby regulátor začal odbuzovat alternátor až když zenerkou teče cca 3,5mA. Bez R3 ti to odbuzuje už při pár uA.

Uživatelský avatar
blesk16
Příspěvky: 145
Registrován: 08 črc 2011, 02:00
Bydliště: Rumburk

#27 Příspěvek od blesk16 »

Tak už i DPS navrženo, osazeno a funguje to na jedničku :D

Od volnoběhu po zvýšené otáčky se zátěží to udržuje 14,4V +-0,01V

Při mechanickém regulátoru napětí při volnoběhu padá.

Jen jsem našel jednu špatnou vlastnost tohoto zapojení: Jakmile se odpojí od regulátoru B- svorka, tak regulátor nevypne, ale budí regulátor na max... Na výkonovém tranzistoru je úbytek 3V. Takže někudy prochází proud přes druhý tranzistor, který trochu otevírá výkonový tranzistor. Kde se to děje?
Přílohy
regulátor.png

Uživatelský avatar
lesana87
Příspěvky: 3296
Registrován: 20 zář 2014, 02:00

#28 Příspěvek od lesana87 »

Přes R4 a D3?

Uživatelský avatar
blesk16
Příspěvky: 145
Registrován: 08 črc 2011, 02:00
Bydliště: Rumburk

#29 Příspěvek od blesk16 »

To jsem si myslel, bohužel tam D3 musí zůstat kvůli kvůli ochraně tranzistoru. Děkuji

Uživatelský avatar
lesana87
Příspěvky: 3296
Registrován: 20 zář 2014, 02:00

#30 Příspěvek od lesana87 »

Jestli hrozí riziko upadnutí B-, tak by se asi dalo laborovat s hodnotou R4. Zvětšit ho tak, aby to za normálních podmínek ještě budilo naplno, když je potřeba, a při odpojeném B- aby to naplno nebudilo. Možná by pak ale nastával problém s nabuzením na začátku. Případně dát k D3 do série nějaký vhodný transil, aby se zvednul úbytek a tím snížilo buzení při upadlém B-. Nebo tu D3 přesunout někam k alternátoru.

Odpovědět

Zpět na „Poradna“