Stránka 2 z 2

Napsal: 28 čer 2022, 15:07
od Artaban001
Na dráze se používají alternátoru na podobným principu - akorát usměrňovač je externí a budící vinutí nevyžaduje rotační sběrače, protože se neotáčí - otáčí se pouze pólové nádstavce. "Masy" v magnetickém obvodu je tolik, že se udrží dostatečná remanence na prvotní nabuzení. Ale i tak se musí alternátor kolikrát pomocí "Vadasky" nabudit (ať při výměně, po poruše, nebo při dlouhodobém odstavení).
Možná se Ti nabudí samovolně altík v autě, ale je jistější jej "předbudit" žárovkou. Remanentní napětí musí protlačit proud přes diody - na rozdíl od dynama, který se vzbudí od "nuly"

Napsal: 28 čer 2022, 17:35
od Kremik
Podle popisu blesk16 to vypadá, že jemu se T2 neotevírá přes R4, ale přes CB T1, D1, ZD, R2. Proč ale u dvou kusů, to mě nenapadá. Měl jsem za to, že to blbě zapojil...

Napsal: 28 čer 2022, 18:01
od Artaban001
Ať zkusí změřit ohmický odpor buzení alternátoru a tím zatížit výstup DF. A v závislosti na napětí zdroje měřit napětí na tom odporu.
A u altíku zkontroluj uhlíky.

Napsal: 28 čer 2022, 18:27
od samponek
Nebo má oba regulátory odprásknutý někdy z minulosti.

Napsal: 28 čer 2022, 19:15
od patrikvarga
Skrat C-B T2 a prerušený E T2.

Napsal: 28 čer 2022, 22:09
od blesk16
Jen pro upřesnění - alternátor z toho vynechte, jak jsem psal, tak je v pořádku (s mechanickým regulátorem funguje správně). Megmet nemám, ale multimetrem jsem propípal stator vůči kostře a v pořádku. Se zapnutými světly je na akumulátoru 14,3V od volnoběhu až k maximálním otáčkám.

Regulátoru jsem už pár testoval a buďto to nebudilo vůbec nebo to bylo funkční. U tohohle externího jsem ho propojil podle schématu JardyFialy (stejně jako předtím) a žádná změna. Proud do buzení u alternátoru při 14V je 3,8A, použil jsem tedy H4 55W tam byl odběr 4A, takže podobná alternativa a chovalo se to stejně (stejně i s 21W žárovkou)

Jinak nevím, jak by ten regulátor sledoval rozdíl mezi akumulátorem a alternátorem, když jsou oba napřímo propojený (mají tedy stejný potenciál), ať měřím na aku nebo alternátoru, tak je napětí stejné.

Problém musí být v samotném regulátoru, protože nefunguje ani na stole se zdrojem. Nový regulátor byl nepoužitý zabalený. Že by byl hned taky vadný?

Elektronika regulátoru je pěkně zalitá a špatný přístup. Nakoupím součástky, navrhnu plošňák a vyrobím ho znovu podle schématu. Pak jsem zvědav.

Napsal: 29 čer 2022, 16:55
od pepik9
V první řadě bys měl napsat přesný typ alternátoru, protože Žigulíci měli jen 6-tidiodové.

Napsal: 30 čer 2022, 19:42
od yakl
Mal som VAZ 2102 celkom 23 rokov, preto viem, že k alternátoru s týmto zapojením pasuje regulátor z nákladného auta AVIA, tranzistorový. Stále som mal na blatníku priskrutkované dva vedľa seba a v prípade podozrenia som len prehodil dva vodiče, spoločný bol pripojený cez skrutkový spoj stále.

Napsal: 01 črc 2022, 10:19
od pepik9
Já žigula servisoval jen 15 let, tak toho o něm moc nevím. Jistě znáš tohle.

Napsal: 09 črc 2022, 19:05
od blesk16
Součástky přišly, tak jsem se vrhl na zapojování - zapojeno přesně podle schéma, jen vyřazeno D2 a R5 (svorka 54 je potřeba pouze, pokud je alternátor 6 diodový a nemá pomocné diody pro D+).

Tranzistor T1,2 dán BC640 a T3 BD711.

Funkční s hysterezí 0,2V, úbytek napětí mezi K a E u T3 1V, což souhlasí i podle datasheetu.

K čemu slouží v obvodu R3? Se zapojeným rezistorem budí pořád - bez vypnutí po překročení nastaveného napětí. Bez R3 funguje jak má.

Napsal: 09 črc 2022, 20:39
od Kremik
R3 je tam proto, aby regulátor začal odbuzovat alternátor až když zenerkou teče cca 3,5mA. Bez R3 ti to odbuzuje už při pár uA.

Napsal: 29 črc 2022, 15:13
od blesk16
Tak už i DPS navrženo, osazeno a funguje to na jedničku :D

Od volnoběhu po zvýšené otáčky se zátěží to udržuje 14,4V +-0,01V

Při mechanickém regulátoru napětí při volnoběhu padá.

Jen jsem našel jednu špatnou vlastnost tohoto zapojení: Jakmile se odpojí od regulátoru B- svorka, tak regulátor nevypne, ale budí regulátor na max... Na výkonovém tranzistoru je úbytek 3V. Takže někudy prochází proud přes druhý tranzistor, který trochu otevírá výkonový tranzistor. Kde se to děje?

Napsal: 29 črc 2022, 15:33
od lesana87
Přes R4 a D3?

Napsal: 29 črc 2022, 15:39
od blesk16
To jsem si myslel, bohužel tam D3 musí zůstat kvůli kvůli ochraně tranzistoru. Děkuji

Napsal: 29 črc 2022, 16:00
od lesana87
Jestli hrozí riziko upadnutí B-, tak by se asi dalo laborovat s hodnotou R4. Zvětšit ho tak, aby to za normálních podmínek ještě budilo naplno, když je potřeba, a při odpojeném B- aby to naplno nebudilo. Možná by pak ale nastával problém s nabuzením na začátku. Případně dát k D3 do série nějaký vhodný transil, aby se zvednul úbytek a tím snížilo buzení při upadlém B-. Nebo tu D3 přesunout někam k alternátoru.