Stránka 2 z 2

Napsal: 29 dub 2023, 21:27
od Radim
Já jsem před časem zvažoval ohřev kompresoru ledničky v zimě. Protože ledničku mám v nevytápěné místnosti, kde za mrazů klesá teplota k nule, zatímco lednička podle dokumentace může pracovat až nad + 15 st C.
A protože ji spínám hodinami, protože v zimě stačí, když běží tak půl hodiny denně nebo v přechodné době dvakrát půl hodiny denně, napadlo mě jednoduše předřadit před zapnutí ledničky časovač. Když lednička má podle spínacích hodin zapnout, nejdřív se na půl hodiny zapne časovač ohřevu a až po půl hodině vypne, tak signál dojde do ledničky a ta se teprve potom zapne.
Ale jak jsem zjistitl, že ta lednička zatím běží i při nízkých teplotách, tak jsem se tím blíž nezabýval.

Napsal: 29 dub 2023, 21:42
od MiraSt
O ohřevu motoru ledničky jsem ještě neslyšel. Proč to potřebuješ?

Napsal: 30 dub 2023, 00:03
od Celeron
MiraSt píše:O ohřevu motoru ledničky jsem ještě neslyšel. Proč to potřebuješ?
Protože rozběh kompresoru s olejem pod teplotou, co uvádí výrobce oleje může časem způsobit zadření kompresoru. Aspoň u Scroolů, co se dávají do tepelnejch čerpadel.
Spolupracující chlaďař zadřenejch Scroolů viděl už několik, vždy bylo ruplý topení kompresoru. Děje se to u tepelek, který nemají kontrolu teploty kompresoru a pustí vymrzlej kompresor. A prů ser je, že než se celej chladivovej okruh pořádně rozjede, tak se do kompresoru vrací ledový chladivo a ještě celou situaci zhoršuje.

Napsal: 30 dub 2023, 13:47
od Artaban001
Topení kompresoru vypuzuje chladivo z karteru kompresoru. Takový 4- pístový Bitzer polohermeťák má v sobě i cirkulační olejový čerpadlo, kdežto lednicový hrncový kompresor se maže broděním spodního konce hřídele v oleji. Lednicový kompresor se ohřeje ztrátovým teplem motoru a chladivo se odděluje přímo v hrnci. Polohermeťáku chvíli trvá, než se mu zahřeje olejová náplň, čerpá o hodně víc chladiva a navíc - jeho provozní podmínky mají vyšší rozsah teplot. Proto se předehřívá ještě před prvím spuštění, aby olej nebyl naředěnej.

Napsal: 30 dub 2023, 17:24
od ZdenekHQ
MiraSt píše:O ohřevu motoru ledničky jsem ještě neslyšel. Proč to potřebuješ?
Já to zažil u ledničky Calexky. V tom starým špajzu byla taková zima, že pokud se ledničce nezatopilo, prostě nezapla a vytekla. Docela paradox, pokud o tom člověk nevěděl. Nejspíš to zkoušela, ale vypínala ochrana.

Napsal: 30 dub 2023, 17:30
od Celeron
Artaban001 píše: aby olej nebyl naředěnej.
Já bych řekl, že přesně naopak, aby nebyl olej hustej. :wink: Ohříváním se naředí.

Napsal: 30 dub 2023, 18:33
od Artaban001
Ohřevem se vypaří chladivo z oleje. Chladivo a olej se spolu mísí. Tak se vrací zpět tam, kam patří. Proto má každý chladivo předepsaný olej, který se s ním může používat

Napsal: 01 kvě 2023, 08:32
od MiraSt
Lednička s odděleným mrazákem vyteče pokud je lednice v chladu. Vyteče mrazák aby jsme si rozuměli. Teplota v mražáku je odvozená z teploty v chladícím prostoru. Takže naopak... Pokud je hyc tak to mrazí a žere proud až hrůza. Ale já se ptal na klasickou ledničku s kompresorem, že jsem ještě neslyšel aby se kompresor uměle nahříval.

Napsal: 01 kvě 2023, 09:08
od Kremik
ZdenekHQ píše:Nejspíš to zkoušela, ale vypínala ochrana.
Určitě nezkoušela. Lednice se v chladu nerozběhne, protože nesepne termostat.

Napsal: 01 kvě 2023, 09:44
od doktor365
[/quote]
Určitě nezkoušela. Lednice se v chladu nerozběhne, protože nesepne termostat.[/quote]
Přesně tak.

Napsal: 01 kvě 2023, 10:19
od Artaban001
je rozdíl mezi systémem, kde koluje pár gramů chladiva a oleje je tam odhadem čtvrt litru a mezi systémem, kde je několik kilogramů chladiva.

To, že pokud je mezi prostorem lednice a okolí jen pár stupňů rozdíl způsobí pouze krátkodobé spínání chlazení, které u systému jednoho kompresoru pro mrazák i ledničku, není schopné pokrýt udržení mrazu v mrazáku - to ale nemá s topením kompresoru nic společnýho. Tohleto řešila jedna lednička tím, že uvnitř prostoru lednice trvale svítila žárovka přes diodu a simulovala tak větší rozdíl teplot mezi lednicí a okolím. Bylo to vypínatelné zvláštím vypínačem uvnitř prostoru chladničky. V manuálu bylo dokonce napsáno, při které teplotě okolí to mělo být zapnuto.

Napsal: 01 kvě 2023, 11:24
od Kremik
Nízká teplota způsobí žádné spínání kompresoru. To s žárovkou je docela pitomé řešení. Přímočaré řešení by bylo ohřívat termostat a případně jeho vedení v "teplém" prostoru. Bylo by to energeticky méně náročné a vzniklé teplo by nebylo nutné chlazením zase odvádět.

Nebo ještě lépe - snímat teplotu chlazeného prostoru prvkem, který není závislý na teplotě okolí. Pak by se nemuselo řešit nic.

Ovšem jestli by to ledničkovému kompresoru vadilo nebo ne, to neumím posoudit.

Aha, my mluvíme každý o něčem jiném. Ano, jestli se snímá teplota v ledničce a přitom se předpokládá, že mrazák se provozem ledničky sám namrazí, múže ohřev v ledničce způsobit pokles teploty v mrazáku.

Napsal: 01 kvě 2023, 13:42
od Artaban001
Ano. Tady se smíchaly dvě věci:
-Vytápění kompresoru, který zabezpečuje bezpečný provoz chladícího kompresoru TČ, nebo klimy do doby, kdy se sám mechanickou prací zahřeje na provozní teplotu, který u lednic a mrazáků nebývá, protože mají v systému víc oleje, než chladiva a navíc mají stanoveny provozní rozsah okolní teploty, kdy vytápění kompresoru není potřeba a:
-Vytápění prostoru lednice u lednice s mrazákem, protože regulace teploty je odvozena od prostoru lednice, mrazák má teplotu jen o trochu vyšší, než je schopný chladící agregát dosáhnout. Navíc je rozdělení chladiva pevně určený a jelikož je v prostoru mrazáku vyšší mráz, musí se častěji domrazovat. Proto ta žárovka uvnitř lednice. Ještě lepší varianta je samostatný mrazák, nebo aspoň 2 nezávisle na sobě fungující okruhy a tím 2 kompresory. Nevím, zda existuje nějaký hybrid, kdy se přepojuje jeden kompresor buď na výparník mrazáku, nebo na výparník lednice (vyžadovalo by to nějaký elektromagnetický ventily a řídící jednotku)

Napsal: 01 kvě 2023, 18:44
od Celeron
Artaban001 píše:Ohřevem se vypaří chladivo z oleje. Chladivo a olej se spolu mísí. Tak se vrací zpět tam, kam patří. Proto má každý chladivo předepsaný olej, který se s ním může používat
Ty máš něco společnýho s chlazením? Já jen asi 5 montážních a projektových školení v PZP Semechnice, nyní Opočno. :oops:
Jak jsem psal, Scrooly, který nemají ohřátej olej z důvodu prasklý topný objímky se zadírají kvůli špatnýmu mazání. A oddělovat olej od chladiva se u nich nemusí, jelikož kapalina Scroolem projde na rozdíl od písťáku aniž by ho nějak poškodila.

Napsal: 01 kvě 2023, 20:31
od Artaban001
V podstatě ano. Mám základní kurs na chladící techniku a oprávnění na zacházení s F plyny. V podstatě to znamená to, že bych mohl obsluhovat automatickou plnící stanici. Jinak dělám spíš elektroservis na klimatizačních jednotkách ŽKV. Je tak pro představu nechvalně známý Sysel:
Ten má klimatizační jednotku pro strojvedoucího, která má spirální (Scroll) kompresor o příkonu 2KW (ten nemá ohřev oleje) a pro prostor cestujících je ten 4-pístový Bitzer, který má cca 26KW příkon. Jen jeho vyhřev má 200W. Nárazový proud bývá tak vysoký, že si klimatizace spouští svůj měnič v centrálním zdroji, který dělá měkký rozběh. Po dobu rozběhu má propojen vstup s výstupem (Bypass)