Zase jsem nenastartoval :-(

Vše, co se týká elektroniky v automobilech, motocyklech a jiných samohybech

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#16 Příspěvek od Hill »

Michal22 píše:...aku nějaký noname, 74Ah, 650A, stáří neznámé...
Tím bych začal - přece jen odběr žhavičů při studeném motoru a odběr startéru tahajícího zatuhlý olej, nota bene, jde-li o startér původní s po letech mizernou účinností, otestují jak dostupnou kapacitu baterky, tak její vnitřní odpor.
Krátkodobý test proudem 200 A může slibovat ještě vyhovující baterku, ale při skutečné zátěži jdou ty sliby do háje.
Protože z náboje v dobré baterce 74 Ah může odběr 74 mA odebrat 1 % za 10 hodin stání, samovybíjení baterky způsobuje ztrátu přinejmenším stejnou, týden bez dobíjení ještě nemůže být příčinou neschopnosti nastartovat.

Uživatelský avatar
ondraN
Příspěvky: 209
Registrován: 16 srp 2022, 02:00
Bydliště: Roztoky

#17 Příspěvek od ondraN »

Pokud to začne blbnout při chladu, je to na 99% baterkou. A ten odběr teda taky není nejmenší, ale třeba se sníží za delší dobu. A taky se opravdu blbě měří, protože ampermetr má na citlivém rozsahu dost velký vnitřní odpor a to nemusí některý systém rozdýchat.
Měřil jsem to tak, že jsem použil stabilizovaný zdroj s propustně orientovanou diodou na kladném pólu a zapojený paralelně k baterce. Nastavil jsem na něm napětí jako má baterka a pomalu zvyšoval, než začal ukazovat odběr. Pak jsem sejmul objímku z baterky, že to jelo jen ze zdroje.

petrfilipi
Příspěvky: 2551
Registrován: 13 zář 2005, 02:00

#18 Příspěvek od petrfilipi »

Tak jsem chtěl udělat dobrý skutek, ale měření jsem nedokončil, bo začalo chumelit. Na Roomsteru jsem naměřil toto:
17:00 odemčené auto, zavřené dveře, začátek měření, I = 146mA
17:21 I=146mA
17:21 Auto jsem na dálku zamkl (při proklemovaných svorkách měřáku na rozsahu 200mA)
17:30 I=22mA

a jelikož nemám auto v garáži a fakt mi do motoru (i na měřák) chumelilo, tak jsem to zabalil. Měřák jsem připojoval, jak popisoval Zaky.

PF

Uživatelský avatar
mi-ro
Příspěvky: 7651
Registrován: 08 úno 2005, 01:00
Bydliště: rovina u Kolína

#19 Příspěvek od mi-ro »

Autorádio může být viníkem. Ale pak má nějakou závadu. Drtivá většina rádií má odběr ve STBY v řádů uA, max. nižší jednotky mA. V zapnutém stavu bez vybuzení 0,6-0,8A. Zkontroloval bych napájení antény. Už jsem odhalil odborníka, co to zapojoval "na tvrdo". A i když je napájení antény zapojené správně, může být na vině právě rádio, kde je proražený spínací trand pro pin napájení antény. Jinak moje zkušenosti klidových odběrů aut kolem 10-30mA.
..to bude jen ňákej odpůrek

Uživatelský avatar
Behemot
Pod dozorem moderátorů
Pod dozorem moderátorů
Příspěvky: 1598
Registrován: 01 lis 2013, 01:00
Kontaktovat uživatele:

#20 Příspěvek od Behemot »

mělo by to být pod 20 mA, pokud je to nad 50 mA, není to dobře a od 100 mA nahoru máš problém

jinak po pár dnech stání je i v principu startování v zimě těžší, všechny maziva a další kapaliny stečou a jsou tužší, hůř čerpatelný, trvá několik sekund než se to vůbec trochu namaže atd., to všecko musí hnát startér a je to na něj větší zátěž, akuna samozřejmě při nižších teplotách dá taky menší proudy i napětí, ty chemický reakce probíhají pomalejš

parádní věc pro starty i vymrzání, zvlášť pro dehty, co jim motor moc nehřeje a eště mají dlouhej malej okruh, sou ty přídavný topení vod tuším Webasta apod., můžeš to připojit na šňůru z baráku, nastavit čas kdy to začne hřát a vono to prohřeje vodu v okruhu, tím to prohřeje blok i radiátor a topíš od puštění větráku

Hill: turba žhaví až někde pod -10, v tomdle počasí určitě ne; většina lidí u turba v životě kontrolku žhavení neuvidí v akci

jináč teda mám ESR metr na olovo, tak když se připomeneš, můžu to při nějaké příští cestě na Brno vzít a můžem akundu změřit, ať je jasno

setkal sem se ale i s případama, kdy se aku chovala divně, podle měření tam žádnej podezřelej odběr nebyl, plně nabitá vnitřní odpor do 5 miliohmů, ale pak stačilo že byla v autě nechaná navigace ve stand-by (klidověj odběr tak 15 mA) a byla kosa a najednou po dvou dnech stání vůbec nedávala, napětí naprázdno kdesi v řiti, stačilo ale dát na nabíječku třeba jenom na hodinu a najednou plně nabitá (což by podle úrovně vybití mělo trvat X hodin) a tahala jak kolomotíva - a není to fakt tím, že by měla čtvrtinovou kapacitu proti nominální; mám podezření na vlasovou trhlinu v mezičlánkovejch spojích, co se náhodně dle počasí atd. projeví, a jindy zase né

Uživatelský avatar
BOBOBO
Příspěvky: 18110
Registrován: 25 úno 2008, 01:00
Bydliště: Rychnovsko

#21 Příspěvek od BOBOBO »

Připojit to můžeš jen ty - Kdyby se dalo nabíjet před barákem, natáhl bych jen prodlužku a nabíjel v autě, ale tady to prostě nejde .
Topení do chlazení je supr . Měl jsem také na Š120 . Ale když to nejde ....
Připomíná mi to naposledy mého souseda . Nejdřív starter do servisu , pak jsem pájel oka na nový kabel a nakonec koupil nový starter ..... :lol: :lol:

Uživatelský avatar
Michal22
Příspěvky: 7655
Registrován: 28 bře 2012, 02:00
Bydliště: Brno

#22 Příspěvek od Michal22 »

Kluci,
kdyby se ten aku choval nějak nějak podle příručky...
Ale on si dělá vše jen podle užití.
Ekkar říká, že je 200A málo - nemám silnější zátěž k dispozici. Ale 200A na plný déres, to není málo.

Kdyby se vše stávalo jen v závislosti na teplotě, tak bych si řekl - OK, aku jde do kytek.
Ale nejviditelnější závislost je mezi dobou odstavení a startovacím proudem...
Civilizace založená na oboustranné lepící pásce nemůže dobře skončit...
I kdyby se z tebe jednou stal král, neodsuzuj lidi, kteří ti nebudou provolávat slávu- raději se zeptej sám sebe, proč tomu tak není...

Uživatelský avatar
Behemot
Pod dozorem moderátorů
Pod dozorem moderátorů
Příspěvky: 1598
Registrován: 01 lis 2013, 01:00
Kontaktovat uživatele:

#23 Příspěvek od Behemot »

hodláš tady napřed nadřístat dalších 7,5 tisíce příspěvků, nebo zvedneš prdel a pudeš ten proud změřit, co? dvě stránky a von furt neudělal tu první věc, co mu řikají skoro všichni :roll:

Uživatelský avatar
BOBOBO
Příspěvky: 18110
Registrován: 25 úno 2008, 01:00
Bydliště: Rychnovsko

#24 Příspěvek od BOBOBO »

Však ti to popsal behemot . Každou další hodinou co motor stojí je třeba více energie na to ho zase rozběhnout -stále více amper je na to potřeba .

Uživatelský avatar
Michal22
Příspěvky: 7655
Registrován: 28 bře 2012, 02:00
Bydliště: Brno

#25 Příspěvek od Michal22 »

Jste 🤐 oba?
Závislost není úměrná startovacímu proudu.
Závislost je úměrná době nečinnosti vozidla.
Koupil jsem to na jaře 2019, od té doby se to chová furt stejně.
V létě pohoda. v zimě problém. Ale když aku nabiji, tak se problém odkládá kamsi dále...

Sorry, ale mít vaše dedukce u nás ve firmě, tak asi nemáte na slanou vodu : _)
Civilizace založená na oboustranné lepící pásce nemůže dobře skončit...
I kdyby se z tebe jednou stal král, neodsuzuj lidi, kteří ti nebudou provolávat slávu- raději se zeptej sám sebe, proč tomu tak není...

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#26 Příspěvek od EKKAR »

Nabitím aku promícháš a ohřeješ, zvedne se hustota a tím i schopnost dodávat proud, klesne vnitřní odpor. V chladu se vše postupně zhoršuje, extra projev to má u staršího aku. Kup novej, nejlepší výsledky mám se značkou Banner, a klidně vyšší kapacitu než tam byla - doslova co se rozměrově vejde do kastlíku. Každá Ah navíc při parkování na ulici dobrá ...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
Behemot
Pod dozorem moderátorů
Pod dozorem moderátorů
Příspěvky: 1598
Registrován: 01 lis 2013, 01:00
Kontaktovat uživatele:

#27 Příspěvek od Behemot »

Yuasu :idea:

Uživatelský avatar
BOBOBO
Příspěvky: 18110
Registrován: 25 úno 2008, 01:00
Bydliště: Rychnovsko

#28 Příspěvek od BOBOBO »

Nápodobně do dubu . Čím delší doba stání , tím větší potřeba proudu . Ani na slanou vodu bys neměl .

Uživatelský avatar
vrky
Příspěvky: 1738
Registrován: 28 lis 2004, 01:00
Bydliště: pod Black Mount

#29 Příspěvek od vrky »

1. Začal bych měřením klidového odběru, jak píšou kolegové.
2. Odpojij baterku a nechat ji odpojenou déle, jestli pak auto nastartuje. Samozřejmě zamkni auto ať ti ho někdo nevybere.
3. Zátěž 200A je nic moc to chce aspoň 350 - 400A.
4. Není už za ty roky utahaný startér?

Uživatelský avatar
Crifodo
Příspěvky: 14471
Registrován: 11 říj 2005, 02:00

#30 Příspěvek od Crifodo »

Behemot píše: setkal sem se ale i s případama, kdy se aku chovala divně,
...
mám podezření na vlasovou trhlinu v mezičlánkovejch spojích, co se náhodně dle počasí atd. projeví, a jindy zase né
podobně se chovající aku jsem potkal, popisuju v jiným vlákně.
Problém je, že k jednoznačné diagnostice je třeba tu baterii otevřít (flexou a p.) a tím ji pro původní použití zničit.
Může se i stát, že z desek aku se uvolňuje sajrajt a způsobuje samovybíjení některého článku, opět u bezúdržbové-plánovaně krátkoživotnostní baterie bez přístupných svorek nezměřitelné.
O jaký pokrok dál jsme oproti údržbovým a navíc demontovatelným akumulátorům, kde se regulérně dal vyměnit jednotlivý článek zalitý asfaltem v nádobě aku, navíc to celé, ekonomické a ekologické, v době kdy si ani aktivisti ani šiřitelé směrnic nehráli na ekologii.
Ztrátu kapacity v závislosti na teplotě samotného aku ovšem zjistíš jen vyjmutím z vozu.

Odpovědět

Zpět na „Auto - Moto technika“