Stránka 2 z 4

Napsal: 28 lis 2022, 10:00
od jardafiala
Dík za přednášku, to si taky jeden rozmyslel co fotí a kolik toho nafotí. Dneska je to s focením úplně jiné, digitálem udělám z jednoho místa víc, někdy i hodně fotek, a pak si vyberu. A s poslední poznámkou souhlasím na 100%,a týká se i výpočetní techniky. Ta vlastně uživatele už po instalaci k ničemu nepotřebuje a žije si svým bohatým vnitřním životem sama pro sebe. Teď mám například otevřených pár oken v Opeře a píšu text, přitom si disk hraje sám pro sebe a je vytížený na 100%, co dělá netuším (obrázek). A jak je možné, že na oddílu 75Gb je volných 15Gb a je tam JENOM systém (W7) a programy. Takže takhle s technikou...
A ještě k tématu, uvažuju o filtru který je v horní části zatmaven, to by mohlo pomoci. A přepálená obloha na fotce co jsem doložil je z časného rána při výjezdu z Porta kdy skutečně ještě mohla být obloha trochu mlhavá nebo s oblačností.

Napsal: 28 lis 2022, 10:13
od p32
Tohle jsou dost primitivní základy fotografie. Velká oblačnost je blbost.
Na první fotce je focena obloha 2/3 snímku, ale na druhé fotce je té oblohy jen 1/3 snímku. Automatem tedy u prvního snímku kontroluje správně jas na obloze tak, že jsou vidět i mraky. Na druhém snímku se automatem zvyšuje jas foceného spodku a obloha se při tom doslova přejasí.
Fotoaparát do 5 tKč nic jiného ani neumí, ale smartmobil s fotoaparátem má v sobě dost inteligence, aby to zredukoval lépe. Např. fotoaparát nerozlišuje obličeje (max. červené oči při blesku), ale ten chytrý telefon si obličej najde a redukuje to podle něj atd. Samozřejmě, že tlačítkový mobil s focením je stejně blbej jako ten levný fotoaparát.
Ty oba snímky lze zkontrolovat i pomocí stejných záběru na smartmobilu a ubíráním nebo přidáváním oblohy.
O věrnosti fotografie a originálu předlohy se dá vykládat pouze pro nastavené monitory či tiskárny podle výsledku.

Napsal: 28 lis 2022, 10:34
od matahari
I v těch telefonech je ale velký rozdíl. Telefony za 13 nebo za 22 můžou mít podobné/stejné HW parametry, ale zásadní rozdíl je ve foto-modulu (hlavně v OIS atd.).
Mám telefony vzdálené 3 roky za podobnou pořizovací cenu, které mají pouze EIS a rozdíl hlavně ve videu je značný. Jsou to skokové rozdíly a vůbec se nedivím, že Nikon skončil po 60 letech se zrcadlovkami.

Napsal: 28 lis 2022, 10:46
od Hubert_79
Tak ono vše (i sebehloupější mobil nebo kompakt) fotí do RAW, otázkou pak je, co se zapíše na kartu a jak proběhne úprava. On ten RAW sám o sobě není spasitelný, k jeho následným úpravám do koukatelné/publikovatelné podoby je potřeba aspoň nějaké minimum znalostí a vědět, co dělám a proč to s tím dělám.

Napsal: 28 lis 2022, 11:13
od rnbw
p32 píše:Tohle jsou dost primitivní základy fotografie. Velká oblaènost je blbost.
Na první fotce je focena obloha 2/3 snímku, ale na druhé fotce je té oblohy jen 1/3 snímku. Automatem tedy u prvního snímku kontroluje správnì jas na obloze tak, že jsou vidìt i mraky. Na druhém snímku se automatem zvyšuje jas foceného spodku a obloha se pøi tom doslova pøejasí.
Su to vyrezy z fotiek... :roll:

Napsal: 28 lis 2022, 11:17
od jardafiala
Spíš to bude tak jak píše P32, viz původní fotky.

Napsal: 28 lis 2022, 11:19
od Hill
Právě zamlžení se dá výrazně potlačit polarizačním filtrem před objektivem, zvlášť, když nemáš Slunce přímo za zády. Odraz polarizuje světlo, tedy polarizačním filtrem pustíš jen to "polarizované napříč". Proto také mají polarizační filtry otočnou objímku.
Potíž vznikne jen, když z několika snímků chceš složit panoramatický - s každou změnou směru focení, resp. úhlu osy objektivu vůči osvětlení se projevuje účinek filtru jinak a sesadit z toho jednu fotku vcelku je daleko složitější.

Napsal: 28 lis 2022, 11:20
od p32
rnbw píše:Su to vyrezy z fotiek... :roll:
Ano, to jsem taky četl, ale i na výřezech se to dá poznat. Nakonec to teď i autor potvrdil, ne?
Jinak s filtrama se dají dělat zázraky, ale tady jde spíše jen o ten dotaz, proč to dělá při normálním cvaknutí bez specialních přidělávek.

Napsal: 28 lis 2022, 11:28
od jardafiala
Proč to dělá foťák lze tedy vysvětlit - podle toho kolik zabírám oblohy tak se automatika nastaví a přesvětlí oblohu. O tom jsme se přesvědčil třeba při focení z rozhledny U Jakuba. Tam jsem zkoušel zabrat čtvrtinou, třetinou a polovinou snímku oblohu a podle toho bylo to zelený dole tmavé nebo světlé, tohle je jasné. A mobil to zřejmě softwarově upraví takže obrázky jsou is oblohou vyváženější..

Napsal: 28 lis 2022, 11:41
od Hubert_79
No. Z běžného kompaktu nedostaneš zázrak, nějakou obyč scénu to zpracuje dobře, ale jak máš velké rozdíly v jasu (jako na tom druhém snímku), tak to holt nedá.
Řešení je tedy ten mobil, nebo něco lepšího co umí RAW a pak si s tím pohrát. Na tom snímku "před" (což je RAW jak vyleze z fotoaparátu) vidíš celkem prd a takhle podobně by asi vypadal i jpeg z kompaktu. No a to "po" je po úpravách v Lightroom. Jak vidno, výpal tam není, obrazová data tam "jsou", jen je vytáhnout.

Napsal: 28 lis 2022, 12:18
od jardafiala
Jo fotka přesně ilustruje to nač jsem se ptal. Víceméně už jsem dost poučen jak to asi funguje, dík za reakce. Asi zkusím polarizační filtr, pokud ja nějaký na můj foťák dostupný. Nebo mobil, aby mě dráždil svými neustálými požadavky jak to dělá PC.

Napsal: 28 lis 2022, 12:27
od Hubert_79
Na polarizační filtr potřebuješ závit na objektivu, tím kompakty většinou nedisponují. Nebo mít "nějaký" a držet ho před objektivem, ale to je takové drbání se pravou rukou za levým uchem s nejistým výsledkem. On ten polarizační filtr taky není všemocný.

Napsal: 28 lis 2022, 12:42
od jardafiala
Jo jo, už jsem koukal po filtrech a též nejsou nejlevnější, snad nějaké řešení najdu, ono to zas až tak nepálí. Možná bude stačit se trochu přiučit.

Napsal: 28 lis 2022, 12:43
od xsc
PavelFF píše:To je právě ono. Každý foťák nebo čip má svůj dynamický rozsah jasů. V jedné expozici není možné dosáhnout většího rozsahu. Proto musejí být nejméně dvě expozice s různými clonami nebo časy nebo citlivostmi.
Nejsou potřeba vždy dvě expozice. jpg má jen 8 bitů na složku, čip na foťáku klidně 12. Takže jde jen o to, jak tu dynamiku zkomprimovat.

Napsal: 28 lis 2022, 13:10
od Hill
Jde hlavně o vyrovnání histogramu - hlavně zmenšení strmosti gradační křivky ve světlech a stínech. To se sice dá i u 24 bitů na pixel udělat dodatečně ve skoro každém fotoeditoru, ale, když se to "zlomí" moc, chybí tam pak ta bitová hloubka jak ve světlech, tak ve stínech, do toho se uplatní šum čipu (nebo zrno předlohy) a nadělá to nepravidelně syté skvrny. Přece jen ten dopočet z víceexpozice v lepším kompaktu nebo mobilu už ty detaily doloží z snímku, na kterém jsou čitelné, není je třeba dodatečně "vytahovat".

Všiml jsem si, že tu došlo k nepochopení: ty snímky z vinic u Boraku (zde má původ odrůda vína Dingać) jsou naopak - ten "prospektový", prokreslený a barevnější, je z levného 6Mpx kompaktu HP (za 19 korun a křížovku), jen jsem před ním přidržel vhodně natočený polarizační filtr, zatímco na Praktice, z níž je ta "nelákavá" fotka, byl jen UV-filtr, film vyvolávali v minilabu.
Paradox je, že dokud jsem si Orwo vyvolával sám, dostal jsem z něj lepší obrázky srovnatelné s Fujicolorem nebo Equicolorem vyvolávaným ve Fotochemě, rozhodně kvalitnější, než z nějakého Happy- nebo Porst- negativu z minilabu.