Stránka 2 z 2

Napsal: 23 led 2023, 18:35
od rnbw
Pri vyvoji bola zjavne cena na prvom mieste.

Napsal: 23 led 2023, 19:03
od EKKAR
Uvědomte si určení zdroje - byl to ŠKOLNÍ PŘÍSTROJ, takže musel bejt i jednoduše opravitelnej průměrně zdatným elektrikářem. Takže se vycházelo z co nejjednoduššího zapojení, žádnej "vorloj", plus co největší využití domácí součástkový základny.

Napsal: 23 led 2023, 19:29
od kutilmil
To já všechno beru, ale přesto si myslím, že rozsvícení červený mělo limitovat výstupní proud.

Napsal: 23 led 2023, 20:14
od xsc
Když tam máš stabilizátory řady 78XX/79XX, tak nic jiného nevymyslíš. Jsou to jednoúčelové stabilizátory, signalizaci ani nastavení nadproudu nemají.

Napsal: 23 led 2023, 20:15
od EKKAR
Už jsem napsal, že to byly primárním určením školní zdroje - a někdo další přede mnou napsal, že proud je limitovanej samotným integrovaným stabcem v každý větvi. Pokud by se mělo zachovat použití integráče a zároveň vybavit nějakou proměnnou proudovou pojistkou, muselo by se zapojení učunit mnohem složitější a tím i dražší - a o to se autorům určitě nejednalo ...

Napsal: 24 led 2023, 08:33
od Crifodo
rnbw píše:Pri vyvoji bola zjavne cena na prvom mieste.
Možná byly tehdy školy tlačeny v nějakých limitech pro pořizování učebních pomůcek. Dřív se žilo hůř.
https://www.conatex.cz/catalog/fyzika/e ... ku-2003616
Pokud by se mělo zachovat použití integráče a zároveň vybavit nějakou proměnnou proudovou pojistkou
Jako to mělo trafo Piko s proudovým bimetalem? výrobně to možná bylo dost levné.

Napsal: 24 led 2023, 09:02
od rnbw
Pri cene ide vzdy o vyrobnu cenu, nie predajnu. BK125 stal vraj 1370 Kès, co bola polovica mzdy (hrubej).

Napsal: 24 led 2023, 09:11
od Crifodo
Mezi prodejní a výrobní cenou ovšem je (byla) určitá nezanedbatelná souvislost. A další hledisko, pro tlak na jednoduchost závazné, byla složitost/materiálová náročnost, protože v centrálně řízené ekonomice pořád něco nebylo, podnikoví sháněči museli pořád shánět, celé sortimenty součástek byly dováženy z ostatních centrálně ovládaných zemí často v mizerné kvalitě nebo na dlouhé dodací lhůty. Takže si umím představit že školní zdroj bylo nařízeno vyrobit jednoduchý nenáročný, žádný orloj vzhledem k patrně veliké výrobní sérii. Ničeho nebylo dost, ale přednost měla vojenská výroba a potom elektronika pro příjem propagandy tj. TV+R přijímače. Tedy třeba RC soupravy pro modeláře, v tehdy svobodné ekonomice dostupné ve velkém sortimentu, nebo zvukové kamery a projektory, tady byly silně zbytné a prakticky neexistovaly, nepočítaje dost pozdní sety Modela a serva.
B73 stál 6500, což byl trojnásobek mzdy a přesto se prodával, a prodal by se i tříhlavový třímotorový stroj, ale na ten v direktivním řízení ekonomiky kdy stát kecá do trhu, taky nikdy nedošlo.