To není jen o krouťáku v nízkejch točkách, to je o setrvačnejch hmotách a rázech, který se v nízkejch točkách hůř vyrovnávají. Stačí si vzpomenout na megatuny problémů, který si vyrobili kolem roku 2010 v Das Schade Werke tím, že postavili 8ventilovej turbo 4válec 1,2TSi, kterej produkoval nějakejch 120Nm krouťáku už v 1000-1200RPM, protože mu učunili regulaci obtoku turba s takovým průběhem, že byl pod skoro plným tlakem málem už na volnoběh. Dalo se s tím ve dvojkový fábuli jet 50km/h po městě se zařazenou pětkou přes celý město a prakticky neřadit, jako by to byla pětilitrová V8. Neboli sen motoristy, motor kterej táhne jak ďas prakticky od nuly, jak se říká "vocpoda" - a přitom má indikovanou spotřebu pod 5 litrů po městě.Cust píše:zase, dnes mají auta větší krouťáky i na nižších otáčkách, tak myslím, že s tou životností to nebude tak zlé...
Až teda na to, že ten motůrek takovej režim vydržel kolikrát ani ne 10 000km (ano, slovem DESET TISÍC KILOMETRŮ!!!) a zabalil to, protože v popsaným režimu chodu odebíraly z kliky další provozní pohony toho agregátu asi 3-3,5kW neboli zhruba 5 koní pro pohyb vačkovýho hřídele a od něj odvozenejch pohonů vodní, olejový a vysokotlaký vstřikovací palivový pumpy - a při tak nízkejch točkách (mezi 1200 a 1500RPM) tam prostě docházelo hlavně ze strany ventilovýho rozvodu a palivový pumpy k tak velkým nárazovým skokům, že to vytahalo pohánějící rozvodovej řeťázek, v tý době dimenzovanej zhruba stejně jako řetěz na motorku, jako kšandy - a ten pak přeskočil na zubech pohonnejch kol rozvodu, protože napínák řešenej formou tlakovýho válce plněnýho od mazací pumpy poháněný tím samým řetězem BEZ ZPĚTNÝ ZÁPADKY to prostě neudržel dostatečně napnutý.
Následek - dokonalý randes-vous včetně pohlavního styku mezi ventilama a pístama, v lepším případě (když řetez přeskočil jen o 1 zub) nemožnost nastartovat kvůli nevhodnýmu postavení rozvodu. Přitom ten řetěz byl schopnej bez nadměrnýho vytahování přenášet ne 3,5kW, ale klidně 100kW - POKUD BY TO BYLO PLYNULE V TAHU, BEZ RÁZOVÝHO ZATÍŽENÍ, neboli v podmínkách, kdy by ten motor točil aspoň 2000RPM.
A to nemluvím o tom, jakýmu opotřebování takovej chod vystavuje veškerý další části - ložiska, spojku a převodovku včetně navazujících poloos, homokinetickejch kloubů a ložisek kol ... Prostě setrvačný síly a jejich rázový vyrovnávání při nízkejch otáčkách jsou sfiňa a i když to ekologicky nahlíženo při nízkejch točkách vypadá s emisema nádherně a ideálně, celýmu motoru takový zacházení nejen že neprospívá, ale poctivě řečený LIKVIDUJE HO TO.
Ale to nikoho z ekofašounů nezajímá, oni chtějí jen minimální spotřebu bez ohledu na to, kolik nákladů a dalších emisí jinde vyvolá ta jima vynucovaná okamžitá nízká spotřeba. Doslova pro stromy nevidí les - ale co je nejhorší, vynucujou si velice nevybíravě takový 🤐 chování od nás od všech.