Příčina poruchy MAF váhy vzduchu náhrada nedostupné Bosch

Vše, co se týká elektroniky v automobilech, motocyklech a jiných samohybech

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
JirkaZ
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 1429
Registrován: 26 úno 2021, 01:00

#16 Příspěvek od JirkaZ »

Ještě jedna věc: Octavia I měla právě jako jeden z možných motorů 1.8T AGU.

Zkus se porozhlédnout, jakou má váhu vzduchu a zda by nebyla vhodná plus dostupná...

Edit: tady - ale nevím, co znamená "Německo" (jednou jsem to řešil u spínacího modulu zapalovacích cívek a odpovědi byly neurčité, nicméně pracuje dodnes).
Kdo chce, hledá způsob;
kdo ne - hledá důvod.

Ze dvou možností často volím tu třetí.

Uživatelský avatar
Zaky
Příspěvky: 6129
Registrován: 30 říj 2010, 02:00
Bydliště: Praha

#17 Příspěvek od Zaky »

Některý z bitů z té linkované sady to velmi pravděpodobně bude.
Krátce před tím, než se to rozbilo, tak to ještě fungovalo...

Uživatelský avatar
vrky
Příspěvky: 1738
Registrován: 28 lis 2004, 01:00
Bydliště: pod Black Mount

#18 Příspěvek od vrky »

Když jsem měl problém s váhou na O 1 1,9tdi ASV 81kW někde jsem se dočetl že jako náhrada se dávala dioda BAV21 nebo 22. Ale nevím do jakých pinů. Pokud máš ten motor nakrmený tak jedině zkusit dát jinou váhu ze silnější motorizace než máš papírově v TP. Chlapík který tady má autodílnu tak vyprávěl jaké měl problémy s oplem fronterou 2.0 td. Auto hulilo a nejelo. Nakonec pomohlo dát váhu z třílitrového auta, ale nevím z kterého.

Uživatelský avatar
Zaky
Příspěvky: 6129
Registrován: 30 říj 2010, 02:00
Bydliště: Praha

#19 Příspěvek od Zaky »

Dokud signál z váhy nevyběhne z dynamiky, tak váha měří, což se dá sledovat diagnostikou, osciloskopem, voltmetrem... Z větší motorizace to nepomůže, tam se měří v potrubí s větším průřezem a musel by se použít ten větší díl potrubí. Protože váhou z toho množství nasávaného vzduchu prochází pouze nepatrná část. Váha v podstatě měří rychlost proudění tím potrubím a tudíž naměřená hodnota na průřezu potrubí zásadně závisí a různé motorizace mají to potrubí různé. Dioda je hloupost, na volnoběh je signál kolem voltu a s průtokem jde nahoru. A váha je pro ECU tím vůbec nejdůležitějším senzorem, jehož signál přímo ovlivňuje nastřikované množství benzínu, takže chybějící její signál vede ke zcela špatnému chování. Množství vzduchu a tím i paliva se pak musí počítat z otáček, polohy škrtící klapky a teploty vzduchu, což je krutě nepřesné.
Krátce před tím, než se to rozbilo, tak to ještě fungovalo...

Uživatelský avatar
vrky
Příspěvky: 1738
Registrován: 28 lis 2004, 01:00
Bydliště: pod Black Mount

#20 Příspěvek od vrky »


Uživatelský avatar
JirkaZ
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 1429
Registrován: 26 úno 2021, 01:00

#21 Příspěvek od JirkaZ »

Do přílohy dávám průběhy ze dvou MAF Bosch.

Dle prodejce posledního kusu originálu za pouhých 34 kKč by měl být Bosch 0 280 217 112 totéž co Bosch HFM2.47

Zdroj dokumentu.

Tady je datasheet od Bosch HFM2 a tady jsou další podobné MAF Bosch.
Přílohy
MAF_Bosch.png
Kdo chce, hledá způsob;
kdo ne - hledá důvod.

Ze dvou možností často volím tu třetí.

Uživatelský avatar
kybrex
Příspěvky: 276
Registrován: 26 črc 2007, 02:00
Kontaktovat uživatele:

#22 Příspěvek od kybrex »

Jojo je to moje víkendová leštěnka. Sice už má něco za sebou, ale je to radost řídit auto, který vám do ničeho nekecá a dělá přesně to, co chcete ikdyž to někdy může bejt blbě. :P
Nový auta typu Octavia RS a podobný modly některých lidí, jsou takový bez duše. Všecko to jede stejně, zpětná vazba řidičovi je nula, a moje 27 let stará Audi většině podobných aut ujede a nebo s nima aspoň drží krok, když pan řidič chce. Ale obvykle mám raději na silnici pohodu, takže ty uspěchaný pouštím a rychle jedu jen, když je volno, pěkný povrch a dobrý zatáčky.

Mockrát díky za ty materiály a grafy s charakteristikama. Nenašel jsem tam teda podle čísla ani přesně tu svojí originální váhu ani tu, co jsem teď koupil s 5pin (tady podle toho to zkusím přepojit https://www.easycarelectrics.com/5-wire ... g-diagram/), abych je přesně porovnal, ale snad to zafunguje a ta přepinovaná Bosch bude jezdit. Dám pak vědět, jak to dopadlo.

Uživatelský avatar
JirkaZ
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 1429
Registrován: 26 úno 2021, 01:00

#23 Příspěvek od JirkaZ »

Kybrex: jsme na tom velmi podobně, jak s motorizací, tak se stářím auta a se zkušenostmi s ním a ostatními.

K tomu MAF: já bych se nebál do signálové cesty zařadit něco jako ss zesilovač s trimrem nastavitelným zesílením (třeba v rozmezí 0,5 až 1,5). Tím půjde přizpůsobit sklon převodní charakteristiky množství vzduchu/výstupní napětí a byl by v tom čert, aby ses netrefil do té původní.

Nástin řešení máš v příloze (nutno doplnit blokovací C, taky jsou vhodné přepěťové ochrany, z hodnot R1 a R2 vyplývající nastavitelný rozsah zesílení je o něco menší než výše uvedený).

Jo, třeba bude mít charakteristika mírně jiné zakřivení, ale to už by snad nemělo tolik vadit...

Je to vlastně něco jako obrácený postup odstranění závady MAF, ale asi bude jediný možný. Třeba by s tím hledáním správné úrovně pak pomohly i nějaké výpisy z VAGu (při běžícím motoru či lépe při jízdě)...
Přílohy
MAF_sensor_amplifier.png
Naposledy upravil(a) JirkaZ dne 20 dub 2023, 20:55, celkem upraveno 2 x.
Kdo chce, hledá způsob;
kdo ne - hledá důvod.

Ze dvou možností často volím tu třetí.

Uživatelský avatar
Zaky
Příspěvky: 6129
Registrován: 30 říj 2010, 02:00
Bydliště: Praha

#24 Příspěvek od Zaky »

Nebo vzít současnou váhu s digitálním výstupem, tu číst pomocí MCU, udělat konverzní fuknkci a výstupem krmit DAC a udělat si charakteristiku podle libosti. To už je trochu overkill. Je dost dobrá šance, že to pojede úplně rovnou, jak píšu výše, charakteristika senzoru je zásadně ovlivněna potrubím a to bude použito původní. V podstatě je potřeba dosáhnout stavu, aby to v ustálené zátěži běželo stechiometricky a při prudší akceleraci to bylo bohaté. Na to stačí jeden komparátor na signálu lambda sondy s výstupem pověšeným na dvě ledky. Tímhle jednoduchým udělátkem kontroluji auta před měřením emisí, pokud motor běží stechiometricky a signál z lambdy tím pádem správně osciluje, nemá auto důvod emisemi neprojít. Více diagnostiky v podstaně netřeba.
Krátce před tím, než se to rozbilo, tak to ještě fungovalo...

Uživatelský avatar
JirkaZ
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 1429
Registrován: 26 úno 2021, 01:00

#25 Příspěvek od JirkaZ »

No, ten adaptér s MCU by se dal udělat i pro analogovou váhu (kdyby bylo potřeba měnit zakřivení charakteristiky) a dokonce by mohlo jít jen o jedno pouzdro a RC člen na PWM výstupu...

Ale obávám se, že pro to nebude dostatek vstupních dat (jinými slovy nebude dostupná charakteristika té původní váhy před poruchou).

Ještě jeden (nepříliš reálný) tip pro úplně zoufalou situaci, kdyby mělo selhat všechno: sehnat si někde jen na půjčení funkční váhu ze stejného motoru a změřit její charakteristiku pomocí vysavače s regulací...
Naposledy upravil(a) JirkaZ dne 20 dub 2023, 22:08, celkem upraveno 1 x.
Kdo chce, hledá způsob;
kdo ne - hledá důvod.

Ze dvou možností často volím tu třetí.

Uživatelský avatar
Zaky
Příspěvky: 6129
Registrován: 30 říj 2010, 02:00
Bydliště: Praha

#26 Příspěvek od Zaky »

Já tenkrát zkoušel do Nissan Almera nejdřív váhu z kolegova Opelu Agila a pak do toho šlo něco z Audi, to už nevím, pro jaký to bylo motor. A chovaly se obě bez pozorovatelných rozdílů stejně, zkoušel jsem to jen tím komparátorem na výstupu lambdy a pocitem z jízdy.
Krátce před tím, než se to rozbilo, tak to ještě fungovalo...

Uživatelský avatar
JirkaZ
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 1429
Registrován: 26 úno 2021, 01:00

#27 Příspěvek od JirkaZ »

Mě jen zaráží to, co popisuje tazatel na začátku: že váha z Německa (i když ne Bosch) se mu silně neosvědčila, a to vlastně 2x po sobě (i když různým způsobem)...

Samozřejmě mohl to být nakonec i PRC původ a/nebo závada, ale...

Svého času jsem opravoval váhu do malého Mercedesu s chrochtomotorem a využil se tam náhradní skleněný senzor právě PRC původu (ovšem přiznaného a nákup byl přímo od výrobce). Pracovala bez problémů.
Kdo chce, hledá způsob;
kdo ne - hledá důvod.

Ze dvou možností často volím tu třetí.

Uživatelský avatar
JirkaZ
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 1429
Registrován: 26 úno 2021, 01:00

#28 Příspěvek od JirkaZ »

Tady jsem našel docela zajímavé údaje (mohly by pomoct)...
Kdo chce, hledá způsob;
kdo ne - hledá důvod.

Ze dvou možností často volím tu třetí.

Uživatelský avatar
pavel71
Příspěvky: 96
Registrován: 08 úno 2011, 01:00
Bydliště: Karlovarsko

#29 Příspěvek od pavel71 »

Já jen k těm šroubkúm stou tyčkou uprostřed :
Ja tu tyčku vylomim a je po stresu :idea:

Uživatelský avatar
Zaky
Příspěvky: 6129
Registrován: 30 říj 2010, 02:00
Bydliště: Praha

#30 Příspěvek od Zaky »

To špatné chování čínských kopií jsem tenkrát někde našel i změřené, že naměřili zásadně pomalejší odezvu na prudké změny průtoku. Samozřejmě to nemusí být generálně platné pro všechny čínské váhy, těch výrobců bude jistě povícero. Malá životnost té druhé značkové váhy je zarážející. Velkým průtokem to podle mě nebude. Kolega měl Nissan Primera 2.2, praskla mu hadice od turba, nějakou dobu s tím jezdil, obrovský průtok úplně roztrhal vzduchový filtr, ale váha to přežila bez problémů.
Krátce před tím, než se to rozbilo, tak to ještě fungovalo...

Odpovědět

Zpět na „Auto - Moto technika“