Stránka 2 z 3

Napsal: 07 srp 2023, 12:08
od ransom
Já bych, ač patriot, nedoporučil od Tesly nic. Litovel vyprodukovala asi tak tři typy, které snesou srovnání se střední třídou jiných běžných značek. NC440, 450, 452. Pokud pominu jejich typické mouchy - nespolehlivou elektroniku, botrící se talíře a podobně, tak se prodávají za ceny, které naprosto neodpovídají jejich schopnostem.
NC420, 430 a 470 (NAD5120) jsou použitelné jako takový entry-level pro nenáročné.
A nejlepší MC400 a MC600Q jsou vyloženě okrajovka pro sběratele, protože jsou sice dobré, ale nespolehlivost, složitost, komplikovaný servis - a hlavně cena na trhu ojetin je naprostý nesmysl.

Tady jde o to, k čemu vlastně má gramofon sloužit. Jestli chce uživatel hračku na šťourání a pro zajímavost si pustit starou desku nalezenou na půdě - pak je i NZC300 dobrá volba.

Napsal: 07 srp 2023, 12:13
od Hubert_79
Tak tak. Myslel jsem to tak, že i třeba NC 430 bude oproti NC 300 kvalitativní posun vzhůru. Otázkou je, zda to má smysl... A nevzít rovnou něco lepšího.
MC400 se mi před asi šesti lety podařilo koupit za 1500,- Kč, s nezborceným talířem a jedinou vadou byly (a stále jsou) ulomené panty víka a na to sere pes. Říkám si, jestli to přežilo těch 40 let co tomu je, tak mi to ještě pár let vydrží.

Napsal: 07 srp 2023, 12:20
od Hill
Správně, konečně o té mechanice HC30 jsme se bavili už kdysi tady. Vidíš tam něco, co by připomínalo antiskating, nota bene nastavitelný? Já ne.
Jestli ho něco vzdáleně připomíná, mohlo by to být tření vložisku přenosky.
Původním přenoskám Tesla VM to stačilo, překvapivě to nevadí ani vložkám AT91 ani AT95, dokonce v tom nezkresluje ani nevyskakuje OMB-5, ale ta už není k sehnání a dražší bych tam nedával, protože u tohoto šasi nikdy nevím, o kterou stranu se chvějka kdy opře.
A ještě dost důležitá věc: ten zesilovač uvnitř NZC300 je o číslo lepší, než ten gramofon potřebuje, navíc má možnost zařadit filtr hluku, který tomu gramci náramně svědčí i v případě, že jen sáhneš na některý knoflík.
Myslím si, že z lepšího zesilovače a beden příliš odvázaný nebudeš, ale vůle tvoje.

Napsal: 07 srp 2023, 12:22
od ransom
Hubert:
NC430 ve slušném, ale nikoli krásném stavu koupíš se štěstím za dva litry. Levněji se dá leda zdědit po příbuzném nebo padnout na někoho, komu to je jedno, ale to se nedá naplánovat. A pořád ti zůstane ta kovářská mechanika s odstupem hluku kolem 45dB nebo i horším.
Za tři litry koupíš už lepší gramofon zahraniční. Je potřeba jenom pečlivě vybírat.
Nechme to ale na tazateli samotném. Nikdy nikomu nic nenutím.

Hill:
Však ona taky původně montovaná přenoska byla VM2204 s nejtužším systémem a největší přítlačnou silou z tehdy vyráběných.

Napsal: 07 srp 2023, 12:23
od Hubert_79
Pravda, ty ceny jsou úplně mimo. Těžko říci, co za tím je.

Napsal: 07 srp 2023, 12:28
od ransom
Pověry.

Napsal: 07 srp 2023, 12:38
od rnbw
Mal som kedysi v rukach NC500, ten vyzeral slusne.
Ale kupil som radsej AKAI direct drive.

Napsal: 07 srp 2023, 15:36
od Hubert_79
NC 500 patří k tomu lepšímu z Litovle. Ostatně - posloužilo to coby základ pro gramofony ProJect. Ale sežeň to za rozumné prachy, že.

Napsal: 07 srp 2023, 16:16
od ransom
NC500 ani jednodušší Pro-Jecty ale nejsou pro normální laické uživatele. Nemají koncové vypínání ani automatický zvedáček. Takže vyžadují soustředěnou a hbitou obsluhu.
(Já třeba u muziky snadno usnu. Probudit se s vědomím že mi hrot už hodinu zbůhdarma hobluje výběhovou drážku by mě dost prudilo).
Vlastně jsem z výčtu jakž takž použitelných vynechal NC58...

Napsal: 07 srp 2023, 18:12
od NikolausNik
Je pravda, že jsme vyrobili jen to co se tady tehdy dalo prodat :D Nevím jestli se to tady řešilo, ale jaký názor máte na jeté Japonce a podobné západní záležitosti typu Lenco L-133, Sony PS-LX1 a jiným západním osmdesátkovým.

Napsal: 07 srp 2023, 18:24
od Hubert_79
Podstatně lepší, jak ta NC 300. Jediné, s čím by mohl vyvstat problém je řemínek.
Tomu Sony bych se vyhnul - má to "speciální" hrot a nedáš tam jinou vložku. Je třeba sehnat gramo s klasikou 1/2".
Tady je Tesla za odpovídající cenu. Třeba.
Nebál bych se ani tohoto :)

Napsal: 12 srp 2023, 12:03
od NikolausNik
Trochu jsem přehodnotil svoje požadavky a ořezal je "Gramofon by měl být západní, s lehce lepším zvukem a zesilovač by měl mít VU metr" Nemám moc hudební sluch a víceméně mi jde o design a nějakou všeobecnou využitelnost. Gramofon mám vybraný CEC který kolega výše poslal.

Ale co teď řeším je zesilovač, našel jsem SABA PA-1045, který víceméně splňuje moje požadavky, nenápadný design, posuvné potenciometry, které jsou můj fetish :D A VU metr. S čím teď trochu bojuju, ten zesilovač má PHONO vstup. Mám to chápat tak, že jeho součástí je předzesilovač ?

Koukal jsem do schémata a hned na vstupu PHONO je operační zesilovač a uvedená hodnota 25 mV, MM přenoska má cca 6mV, těch 25 je maximální hodnota ? Protože kdyby to byl linkový vstup, tak ten má 200 mV ? Pokud se nemýlím.


Omlouvám se za hloupé dotazy, vintage techniku jsem nezažil, neměl jsem se kde naučit jak to celé funguje. A vždycky mi místní rádi poradí tak abych to pochopil. Můj problém je ten, že vím co dělá jaká součástka, ale už mi jaksi chybí představa jak to v obvodech celé hraje dokupy :D

Napsal: 12 srp 2023, 13:28
od ransom
Ano, PHONO vstup, pokud není jinak označený, je pro MM (magnetodynamickou) přenosku.
Citlivosti je lépe moc neřešit, nebo v tom neznalý uvízne. Obecně má každý vstup nějakou základní citlivost a zároveň rezervu citlivosti i přebuditelnost. Takže se v jistém rozsahu spokojí s nižším napětím na vstupu (přidáš volume) a zvládne i o něco vyšší. Potíž pak může (nemusí být) s průběhem regulace hlasitosti nebo s nasazením Loudness korekce (pokud se používá).

Phono preamp dělá dvě věci naráz. Zesiluje relativně slabý signál MM přenosky, a zároveň signál koriguje podle RIAA křivky na původní frekvenční průběh před záznamem. Bez korekce by to pištělo jako komár.
(Další podrobnosti vynechám, protože tohle prozatím stačí).

Vintage technika je hezká. Jen na dvě úskalí bych upozornil - může to ale pro někoho být i výzva.

Ne všecko, co je vintage HiFi je opravdu kvalitní. Najdou se v tom oboru i krásné strojky podprůměrného zvuku.
A je to stejné jako se starým autem. Potřebuje to zpravidla na začátku pečlivý servis a do budoucna raději počítat s údržbou.

Na konec ještě připomenu, že z celého audio řetězce nejpádnější a poslední slovo mají reprosoustavy. V podstatě se výsledek z 90% odvozuje od nich.

Napsal: 12 srp 2023, 13:51
od Bernard
Mně se zdá, že na tom schématu se vytrácí desetinná tečka a zůstává po ní mezera. Takže údaj 2 5 mV asi má být 2.5 mV, podobně třeba 2 7K se asi čte 2.7K, po našem 2,7k. Ten předzesilovač má RIAA charakteristiku, takže i s tou citlivostí to pasuje na MM přenosku.

Napsal: 12 srp 2023, 13:51
od Hill
A co o tom chceš vědět?
Na vstupu je dolní propust, která zmenšuje pronikání nadzvukových frekvencí na vstup zesilovače. Kmitočet 20 kHz proti přenášenému pásmu zeslabuje o 2 dB, protože se zde uplatní i vlastní indukčnost systému přenosky. Kmitočet 150 kHz (začátek rozhlasového pásma DV) potlačí o asi 31 dB a směrem k vyšším frekvencím se útlum dále zvyšuje. To proto, aby do toho "nelezlo rádio", i kdyby nedošlo k detekci, mohlo zhoršit šumové poměry na vstupu předzesilovače. Dnes už celkem zbytečné, protože široko daleko nic na DV ani SV nevysílá, a, když už, tak celkem nevýznamným výkonem.
Následuje korekční předzesilovač pro rychlostní přenosku osazený dvojitým rychlým operačním zesilovačem NJM2068D, sufix "D" nebo "O" na konci typového označení používali Japonci na vybírané kusy na minimální šum. Čili katalogových 0,56 µV šumového napětí na vstupu nemá, je toho méně.
Ve větvi záporné zpětné vazby zajišťuje kmitočtovou závislost RC článek, kterým se v obvodu realizuje kmitočtově závislý průběh zisku podle charakteristiky RIAA, čímž kompenzuje charakteristiku, jakou je nahraná deska.
Jde o zapojení, jaké najdeš v naprosté většině zesilovačů, tedy těch, které mají vstup pro rychlostní přenosku.