Stránka 2 z 3

Napsal: 03 kvě 2007, 10:45
od ZdenekHQ
Ještě malá poznámka - výrobci "tuningů" k autům rádi používají honosné názvy pro použité prvky, aby je mohli prodávat za přemrštěné sumy, a přitom kolikrát vůbec neví, proč a jak to vlastně funguje. Plastový váleček se dá pojmenovat jakkoliv tak, aby to prodavač dokázal alespoň vyslovit.

Napsal: 03 kvě 2007, 10:48
od rezis
Když už se tu řeší toto téma. Nevíte jaké podmínky jsou pro světla na denní svícení? Viděl jsem to v nabídkách. Jestli by nebylo výhodnější dát 1000Kč za sadu těch světel a být v klidu. Jsou tam použity nějaké 21 žárovky. U těch halogenek si myslím že předřadný odpor moc nepomůže. Ty otřesy a teplo budou daleko vražednější.

Napsal: 03 kvě 2007, 11:14
od jano2
Moj sused na staršom WV,zapojil tlmene svetla refletorov do serie a tvrdi že ma pokoj.Tieš každu chvilu menil žiarovki a tak to vyriešil....

Napsal: 03 kvě 2007, 18:47
od EKKAR
Nedělal bych to. Zapojit vlákna pro tlumená světla do série odporuje zákonným ustanovením o technické způsobilosti vozidla - auto je otypované s nějakým světelným osazením a tím i výkonem, pokud se změní zapojení, klesne i výkon na čele auta - a to způsobí NEZPŮSOBILOST VOZIDLA K PROVOZU NA POZEMNÍCH KOMUNIKACÍCH - pokud mu na to přijdou, automaticky přijde o techničák a obdrží patřičný počet bodíků za jízdu s vozidlem v neodpovídajícím technickém stavu. Navíc objektivně - auto s jen tak MŽOURAJÍCÍM osvětlením rozhodně není bezpečné ani pro svou vlastní posádku.
Co se týká transilů, byl by nesmysl ředit je do série se žárovkou - připojují se paralelně, aby požraly napěťové špičky vyšší, než je jejich nominální napětí, ale 18V transil je k ničemu, když H7ky hoří už při 14V. Transil je jen velmi rychlá zenerova dioda (funkčně, strukturu má jinou), navíc snáší jen impulsní zátěž.
K odstranění likvidace žárovek H7 ( i jiných halogenek) jsou 2 cesty - buď předřadný odpor ke KAŽDÉ žárovce vypočítaný podle příkonu žárovky tak, aby na ní napětí za provozu nepřekročilo 12,5V, anebo zásah do regulátoru altíku tak, aby napětí nelezlo přes 13,8V - něco užere baterka, něco kabeláž a žárovkám zbyde tak o 1V míň...

Napsal: 03 kvě 2007, 20:28
od ZdenekHQ
EKKAR píše: Co se týká transilů, byl by nesmysl ředit je do série se žárovkou - připojují se paralelně, aby požraly napěťové špičky vyšší, než je jejich nominální napětí
Samozřejmě, ale to platí v aplikaci, kde je zaručený, že na zátěži má být 12V a ne víc (navíc se jim dává rezerva), což u toho auta nikdy nezaručíš. Stačí malej rozdíl ve stabilizaci a kus od kusu auta bude napětí jiný.Takže pak stačí desetinka voltu navíc, co ti sice žárovku hned nezničí, ale zato ti rozpůlí ten transil, protože to nebude jen krátkodobá špička.

Čili já jsem stále pro tu seriovou diodu, popř. dvě, popř. můstek zapojený do úhlopříčky (čímž vzniknou dvě a dvě diody paralelně) a přišroubovaný někde na karoserii kvůli chlazení. Výkonová ztráta při 60W žárovce bude asi 7W, úbytek cca 1.4V.

Napsal: 04 kvě 2007, 10:28
od pibroch
ZdenekHQ píše:
pibroch píše:nejedna sa o predradnik, ale je tam pouzity transil.
Jsi si jistý, že jsou tam opravdu použity transily a ne výkonové zenerky (popř. jen obyč diody, viz těch 0.75V) ? Paralelní transil by byl nesmysl, seriový se (pokud vím) nedělá na tak nízké napětí, to, že je na něm napsáno Dióda transil 600W 18V 100A opravdu neznamená, že na něm může být trvale výkonový úbytek 600W, popř. 1800W, protože by svítil víc než ta halogenka.
pytal som sa ho este raz na problematiku tzv. "odporovych kablov" :

> To nie je odporovy kabel, kable su obycajne, ale je to transil
(nieco ako vykonova zenerka) umiestneny v tom malom konektoriku na konci tych drotov a zapojeny v nepriepustnom smere. Tieto veci sa uplne
bezne pouzivaju v prepatovych ochranach. A este som tam zabudol napisat pre tych v elektrine menej znalych, ze
z principu to nemoze znizovat svietivost, lebo za normalneho stavu sa
to chova ako nevodic, iba pri vyskyte prepatia nad XX Voltov to
chvilkovo skratuje oba vodice za ucelom zvedenia prepatia, takze sa
za ziadnych okolnosti nemoze na ziarovke vyskytnut napatie vyssie ako
tych XX Voltov.

Napsal: 04 kvě 2007, 11:11
od rezis
pibroch píše:
ZdenekHQ píše:
pibroch píše:nejedna sa o predradnik, ale je tam pouzity transil.
Jsi si jistý, že jsou tam opravdu použity transily a ne výkonové zenerky (popř. jen obyč diody, viz těch 0.75V) ? Paralelní transil by byl nesmysl, seriový se (pokud vím) nedělá na tak nízké napětí, to, že je na něm napsáno Dióda transil 600W 18V 100A opravdu neznamená, že na něm může být trvale výkonový úbytek 600W, popř. 1800W, protože by svítil víc než ta halogenka.
pytal som sa ho este raz na problematiku tzv. "odporovych kablov" :

> To nie je odporovy kabel, kable su obycajne, ale je to transil
(nieco ako vykonova zenerka) umiestneny v tom malom konektoriku na konci tych drotov a zapojeny v nepriepustnom smere. Tieto veci sa uplne
bezne pouzivaju v prepatovych ochranach. A este som tam zabudol napisat pre tych v elektrine menej znalych, ze
z principu to nemoze znizovat svietivost, lebo za normalneho stavu sa
to chova ako nevodic, iba pri vyskyte prepatia nad XX Voltov to
chvilkovo skratuje oba vodice za ucelom zvedenia prepatia, takze sa
za ziadnych okolnosti nemoze na ziarovke vyskytnut napatie vyssie ako
tych XX Voltov.
Myslím že v autě konkretně u žárovky zas tolik špiček nenajdeš. Ta žárovka je trvale přetěžována zvýšeným napětím na cca 14V a to transilem neuhlidas a i kdyby tak by ses přetlačoval s alternátorem jehož úkolem je tam těch 14V udržet.

Napsal: 04 kvě 2007, 17:37
od jave
Svara ma oktavku od roku 2003. Koupil do neni HELLA zarovky kus za asi 4 kila a dodnes je ma. A to jak mile nastartuje tak sviti. Ale vse bude dano typem auta a typem svetel.

Jinak ve svetlech pro denni sviceni jsou zarovky H6 a maji 10W. Par lidem jsme to uz delali a jsou zatim spokojeni

Napsal: 04 kvě 2007, 18:20
od EKKAR
Jo, to je přesný - HELLA dělá ty světla, tak taky ví, jaké podmínky panují ve škodovkách i jiných značkách pro žárovky v hlavních světlech. A protože zjistili, že jak Octavia, tak Zgarbia mají elektrovýzbroj, která na jejich palubě produkuje TRVALE značné přepětí oproti nominálu, tak to vyřešili jednoduše - vyrábějí žárovky NIKOLIV PRO 12V, ALE PRO 14 až 15V - a tyto žárovky pak jsou za "držáky", prostě je jim (neprávem) přisuzována vysoká životnost. Když přitom tyto žárovky namontujete do jiného vozu, hlavně starších - bude svítit míň než obyčejná, prostě jí ty 2V budou chybět, ale protože bude podžhavená, opět bude za držáka, protože bude mít velmi vysokou životnost... Jediným řešením jsou opravdu buď odpory kolem 0,2 - 0,4ohmu v sérii se žárovkou, nebo stejně zapojené dvojice diod v propustném směru, aby byl úbytek kolem 1,5 - 2V při průchozím proudu odpovídajícím 50 - 60W na žárovce. Transil nic nevyřeší, odstraní jen špičky nad svou nominální hodnotu, pokud je 18V - pak stejně nic neřeší, protože při 18V je už halogenka stejně v pr*eli, navíc transil nevydrží trvalé zatížení - i to už tady padlo.

Napsal: 04 kvě 2007, 20:10
od pibroch
EKKAR píše:.... Transil nic nevyřeší, odstraní jen špičky nad svou nominální hodnotu, ....
zaujimave, ked sa nainstaluje ten "bazmeg" od Skodovky, vecsinou to pomoze.

Napsal: 04 kvě 2007, 20:19
od ZdenekHQ
Já pořád nevím a nějak to tady z kontextu nedokážu vyčíst, jestli v tom "bazmegu" je ten "ochrannej prvek" v serii nebo paralelně se žárovkou...

Napsal: 04 kvě 2007, 20:24
od EKKAR
Pak ten kousek káblu je s definovaným odporem, aby srazil běžné napětí palubní sítě kolem 14V vlivem odběru žárovky na 12 - 12,5V a ten TRANSIL je tam opravdu jen na požrání špiček...! Jak dlouhý je ten "bázmek od Škodovky"??? Má to tak 20cm?

Napsal: 04 kvě 2007, 23:21
od jano2
Pokial si ešte pametam,tak plne nabity članok na baterke ma mat 2,2V.To znamena,pri 12V baterke ,to je13,2V.Alternator z dobrym regulatorom by mal davat 14,asi4V.A žiarovka určite znesie viac než ina elektronika nejake mikrosekundove špički.takže niečo nieje v poriadku,ked vybija žiarovki tak často.Ja mam citroena 10 ročneho a nepametam si ,kedy som menil žiarovku,roztlačat ho nemusim,ani sa to vraj nedoporučuje,svietim ako aj ostatny a baterku,takmer nedobijam.Ako viete,na Orave su aj zimy silne a normalne štartujem ako iny...

Napsal: 05 kvě 2007, 09:27
od Hill
Když je dobrý akumulátor i dobíjení (není potřeba každý měsíc dolévat destilku), tak přepětí v síti vozidla může vznikat a také vzniká na přechodových odporech, protože na akumulátoru samotném by nemělo napětí přesáhnout 14,4V. To je stabilizátor sám o sobě.
Jiná věc je, když má v zimě potíže se startováním: zvětšený vnitřní odpor akumulátoru nevyhladí dost dobře zvlnění a to způsobí zblbnutí regulátoru. Altík pak dává asi o 1-1,5V víc a žárovky sbohem.
Záleží také na tom, kde a jak je aku spojený s kostrou, kudy musí proud z alternátoru na aku (přes jaké přechody) a ve kterých místech této smyčky se odbočí napájení světel.
Ptal jsem se na to našeho firemního garážmistra, jakou máme na 8 oktávek, tři feldy, dva golfy a dva formany spotřebu žárovek: napřed mě vyvedl z omylu, těch oktávek není 8, ale jen 4 se žárovkami a že jsem zapomněl na pick-upa a boxera, navíc se dvě až tři auta za rok vymění: v tom všem dohromady odejde za rok 5-6 kousků H4 při průměrně 38tis.km za rok (jsou tam kousky, co najezdí 25 tisíc, ale taky přes 80 tisíc). To není ani půl žárovky na auto a rok.
Ovšem auta kouká udržet v pohotovosti za každého počasí, takže se dvakrát ročně kontrolují i úbytky napětí, aby se přišlo včas na odcházející baterku a špatné spoje.

Proměř si napětí mezi kostrou alternátoru a mínusem akumulátoru, když dobíjí, ten by neměl být větší, než asi 0,5V, a zrovna tak při rozsvícených světlech mezi žárovkou a oběma uvedenými mínusy.
Podobně i na plusové větvi. Možná, že se budeš divit.

Napsal: 07 kvě 2007, 13:00
od Návštěvník
EKKAR píše:Pak ten kousek káblu je s definovaným odporem, aby srazil bìžné napìtí palubní sítì kolem 14V vlivem odbìru žárovky na 12 - 12,5V a ten TRANSIL je tam opravdu jen na požrání špièek...! Jak dlouhý je ten "bázmek od Škodovky"??? Má to tak 20cm?
ano, ma to asi 20 cm :