tyristorový zapalováni na 6V pro motocykly jawa

Problémy s návrhem, konstrukcí, zapojením, realizací elektronických zařízení

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
jefo250
Příspěvky: 57
Registrován: 16 čer 2007, 02:00

#16 Příspěvek od jefo250 »

yakl píše:Ak sa jedná o motocykel s dynamom a mechanickým regulátorom napätia, tak nie je problém prebudiť dynamo na inú polaritu a tak využiť napríklad tú ponúkanú schému pre elektriku so spoločným plus pólom. Robí sa to tak, že pripojíme akumulátor tak, ako potrebujeme zapneme zapaľovanie a na okamih stlačíme kotvičku regulátora mechanicky - prstom. Od tejto doby je dynamo nabudené tak, ako bol v okamihu stlačenia pripojený akumulátor!! Pozor však na iné, už použité zariadenia v palubnej sieti, či ich neohrozí opačná polarita!!
no jenže ja už mam hotový elektronicky regukátor

masar
Příspěvky: 12295
Registrován: 03 pro 2005, 01:00

#17 Příspěvek od masar »

Kdysi jsem dělal pro Jawu ČZ175 podobné zapojení k úplné spokojenosti:
Přílohy
zapalovani.gif
(3.42 KiB) Staženo 56 x

Uživatelský avatar
Chefo
Příspěvky: 3
Registrován: 20 kvě 2005, 02:00
Kontaktovat uživatele:

#18 Příspěvek od Chefo »

Tu mas navody aj schemy aj zo starsieho aradia aj novsiu

Kód: Vybrat vše

http://www.jawa.xf.cz/index.php?page=sch

masar
Příspěvky: 12295
Registrován: 03 pro 2005, 01:00

#19 Příspěvek od masar »

Návody od Chefa jsou vhodné pro motocykly s magnetem, nikoliv pro dynamobateriové systémy. Ještě si dovolím poznamenat, že tyristorové zapalování má obecně mnohem kratší jiskru(časově) než klasické nebo tranzistorové zapalování a jeho přínos je proto diskutabilní. Výjimkou je ovšem tyristorové zapalování s dlouhou jiskrou(také uveřejněné v AR), které je ovšem obvodově mnohem náročnější. :wink:

Uživatelský avatar
Radix
Příspěvky: 2633
Registrován: 14 lis 2006, 01:00

#20 Příspěvek od Radix »

To mohu potvrdit. Jiskra z tyristorového zapalování má sice obvykle vysoké napětí, ale trvá krátce, je málo "sytá".

Uživatelský avatar
heldybeldy
Příspěvky: 488
Registrován: 25 dub 2005, 02:00
Bydliště: Spišská Belá

#21 Příspěvek od heldybeldy »

Tak s tymto by som si dovolil nesuhlasit. Pri tyristorovom zapalovani je rezonancny kondezator 10 az 20x vecsi, pri zhruba rovnakom napeti je energia iskry umerne vecsia (aj 10 az 20x). Vecsi rezonancny kondezator znamena aj dlhsiu dobu periody a teda aj dlhsiu dobu horenia iskry. Sam som mal kedysi tyristorove zapalovanie v pionieri (fichtli) kde sa vyrazne prejavil hlavne pri startoch (studenych a najme teplych), rovnomernejsiom chode motora pri nizkyck otackach, zvysenim maximalnych otacok. Podiel na spotrebe som nikdy nemeral, teda neviem objektivne posudit, ale myslim ze nejaka bola, lebo to zapalovalo aj chudobnu i bohatu zmes, ktora by s klasickym zapalovanim vyletela bez uzitku vyfukom.

Uživatelský avatar
Radix
Příspěvky: 2633
Registrován: 14 lis 2006, 01:00

#22 Příspěvek od Radix »

Pročti si všechny návody na tyristorové zapalování, které vyšly v AR. Někde jsou i snímky z osciloskopu.

masar
Příspěvky: 12295
Registrován: 03 pro 2005, 01:00

#23 Příspěvek od masar »

to Heldybeldy:
Kondenzátor v tyristorovém zapalování nemá funkci rezonančního kondenzátoru, ale jen funkci zdroje zvýšeného napětí a zapalovací cívka slouží jen jako transformátor. Vybíjecí proces trvá řádově mnohem kratší dobu (mikrosekundy), zatím co u klasického nebo tranzistorového zapalování něco přes 1 milisekundu.

Uživatelský avatar
heldybeldy
Příspěvky: 488
Registrován: 25 dub 2005, 02:00
Bydliště: Spišská Belá

#24 Příspěvek od heldybeldy »

Jasne ze vsetky tie navody co vysli mam prestudovane. Vlastne skusenosti vsak hovoria,ze tyristorove zapalovanie ma omnoho silnejsiu iskru, schopnu zapalit aj taku zmes, ktoru by klasicke nedokazalo.
Dokonca sa mi stalo, ze som nejaku dlhu dobu nepozeral sviecku, kedze nebolo treba, a len zo zvedavosti som pozrel jak to s nou je,. Elektody boli odpalene tak, ze iskra preskakovala vzdalenost asi 3 mm, bez toho aby som pozoroval nejaku zmenu. A to zapalovanie s predlzenou iskrou je blbost na n- tu, nic to neriesi.

Uživatelský avatar
heldybeldy
Příspěvky: 488
Registrován: 25 dub 2005, 02:00
Bydliště: Spišská Belá

#25 Příspěvek od heldybeldy »

to masar:
No, len neviem kto tomu kondiku povedal, ze nema byt rezonancny, ale ze ma sluzit " len ako zdroj zvyseneho napetia", kedze v dobe uzavretia tyristora tam vznikne normalny rezonancny obvod.(za pouzitia zpetnej (rekuperacnej) diody paralelne k tyristoru).

masar
Příspěvky: 12295
Registrován: 03 pro 2005, 01:00

#26 Příspěvek od masar »

Parametr "síla jiskry" je ovšem něco jiného, než její doba trvání. Použitím velké kapacity kondenzátoru (popř. většího napětí) v tyristorovém zapalování je možné dosáhnout větší energie jiskry, než je možné dosáhnout akumulací energie v zapalovací cívce. To nikdo nezpochybňuje. Diskuse je vedena o vlivu délky doby hoření jiskry na kvalitu zapálení směsi za všech okolností. To, že jiskra přeskakuje na vzdálenost 3mm nepovažuji za relevantní argument. Teoreticky by mělo platit, že při určité nehomogenitě směsi je vhodné, aby jiskra hořela dostatečně dlouho. To, že praxe je barevná, je v tomto případě umocněno velkým množstvím motoristů, z nichž většina nemá páru o tom, jak to funguje a přináší do diskuse mnoho nesprávných závěrů a subjektivních hodnocení, která rádi vydávají za objektivní. :wink:

masar
Příspěvky: 12295
Registrován: 03 pro 2005, 01:00

#27 Příspěvek od masar »

to Heldybeldy:
Ano, rekuperační dioda umožňuje průtok proudu opačným směrem, ale bohužel "s křížkem po funuse", protože v době, kdy se dioda otevírá, výboj přestal hořet a na zapálení dalšího už nezbyla energie, téměř všechna se totiž spotřebovala při intenzivním krátkém hoření jiskry.

Uživatelský avatar
heldybeldy
Příspěvky: 488
Registrován: 25 dub 2005, 02:00
Bydliště: Spišská Belá

#28 Příspěvek od heldybeldy »

Nikde som neuviedol, ze by iskra mala preskocit aj v opacnej polvlne, hoci prave to sa v niektorych pramenoch uvadza ako vyhoda klasickeho typu oproti tyristorovemu (niekolkonasobna iskra). Len som uviedol, ze takto vznikne normalny rezonancny obvod. Pokial sa jedna o dobu trvania iskry, tak toto nemoze byt smerodatny udaj, nakolko "silna iskra " zohreje svoje okolie tak, ze zapalna schopnost tejto "plazmy" este nejaku dobu trva aj po skonceni el. vyboja.Dalej neviem preco by pri tyristorovom zapalovani mala iskra trvat 1 mikrosekundu, a u klasickeho 1 milisekundu. Tieto hodnoty skor udavaju dobu vzniku iskry od odtrhnutia ranienok prerusovaca. Ak uvazime, ze rezonancny kondezator je 10x vecsi, tak trvanie iskry by malo byt zhruba 3.16x dlhsie.

Uživatelský avatar
HiGhLaNdEr
Příspěvky: 912
Registrován: 08 bře 2005, 01:00
Bydliště: Českobudějovicko
Kontaktovat uživatele:

#29 Příspěvek od HiGhLaNdEr »

Jediný propastný rozdíl mezi tyristorovým a klasickým s rezonančním kondem je právě doba trvání jiskry. Kdysi dávno když se ještě nehledělo moc na emise tak to celkem nevadilo a skutečně to bylo použitelné. Krátkodobá jiskra nedostatečně zapálí směs a vznikají větší emise. Správné je ale použití klasiky s dlouhodobou jiskrou kdy se v cívce naakumulovaná energie hned nevybije do jiskry. Jiskru to zapálí a pak už jen kmitá rezonanční obvod cívka-kond zatížený odporem té jiskry sice už ten rezonanční obvod nedává takové napětí jako při zapálení jiskry, ale to STŘÍDAVÉ napětí drží jiskru zapálenou.
Další problém tyristoru je v tom že jiskra má jen jednu polaritu. Tim dochází k přenosu materiálu elektrody na svíčce jen na jednu stranu a svíčka velmi rychle odejde. Za chvíli je její elektroda kulatá a potřebuje větší napětí na zapálení. U rezonančního zapalování je střídavě přenášen materiál z jedné elektrody na druhou. Takže životnost svíčky je podstatně větší.

masar
Příspěvky: 12295
Registrován: 03 pro 2005, 01:00

#30 Příspěvek od masar »

Heldybeldy:
Dalej neviem preco by pri tyristorovom zapalovani mala iskra trvat 1 mikrosekundu, a u klasickeho 1 milisekundu. Tieto hodnoty skor udavaju dobu vzniku iskry od odtrhnutia ranienok prerusovaca. Ak uvazime, ze rezonancny kondezator je 10x vecsi, tak trvanie iskry by malo byt zhruba 3.16x dlhsie.
Nenapsal jsem 1mikrosekundu, ale mikrosekundy. V odborných pramenech se uvádí doba hoření jiskry typicky 10 - 12mikrosekund. Doporučuji podívat se např. sem: http://www.jetav8r.com/Vision/IgnitionFaq.pdf
nebo pročíst velmi zajímavý seriál na tohle téma zde: http://www.autopress.cz/osciloskop-a-je ... ske-praxi/

Odpovědět

Zpět na „Řešení problémů s různými konstrukcemi“