Stránka 2 z 2

Napsal: 10 zář 2007, 15:45
od Radix
Vozidlo, které má dynamo, může mít ukostřený plus nebo minus pól. To s konstrukcí dynama nemá nic společného.

Napsal: 10 zář 2007, 17:24
od helios
EKKAR píše:
DRAKE píše:Jojo, je to přesně kvůli tomu klíči, ale pozor, slyšel jsem, že některá zahraniční auta mají ukostřený plus!!!!
Jo, to je pravda - pokud se za "ZAHRANIČNÍ AUTO" dá považovat Moskvič nebo Žigulák - ale třeba československé vozy z AZNP Mladá Boleslav - Škoda typy 440, 445 a 450 - to určitě měly. Pro ty, kteří je nepamatují, to byly vozy jménem Spartak, Octavia a Felicia - ovšem všechny s rokem výroby nižším než 1960... Tehdá se takto vozidlové elektroinstalace zapojovaly včetně motocyklů, vše samozřejmě podle vzoru BÓLŠEGO SOVJÉTSKOGO SAJÚZA...
Moskviče a žiguláky mali - na kostre. Staré traboše, spartaky, octavie a falicie mali+ na kostre. Vtedy som sa zaujímal o to, prečo je to tak, a bolo mi vysvetlené, že pri ukostrení +pólu nekorodujú toľko svorky a spoje káblov. (zasa hnila viac karoséria). :-)

Dalo sa to ľahko prehodiť na- pól tak, že sa prehodili svorky na akumulátore, otvoril sa regler a pri zapnutom zapaľovaní sa na niekoľko sekúnd prstom stlačila kotva relé. Tým sa dynamo prepólovalo (bolo sériové), motorčeky stieračov a kúrenia tiež, takže im to bolo jedno, štartér bol taktiež sériový. U novších typov s + na kostre bolo nutné prehodiť póly motorčekov, bývali aj s permanentnými magnetmi... :idea:

Napsal: 10 zář 2007, 17:35
od EKKAR
Teda přesně nevím, jak to měl Žigul - toho jsem nikdy nekuchal, ale u starýho Moskviče 403 - nebo jaký to měl vlastně číslo, prostě ten na 17 palcových kolech, co vypadal jako by ho mezi sebe zepředu a zezadu smáčkly 2 kamióny - u toho byl kostřený +. Mně osobně celá sovětská technika přijde velmi nezvyklá - spousta věcí je obráceně, jako by se tvůrci rozhodli uživatele dokonale zmást a odradit od nějakých pokusů o případné opravy svépomocí. Nebo že by to bylo opatření proti rafinovaným špiónům z kapitalistického Západu...?

Napsal: 10 zář 2007, 17:51
od helios
M 403 (šunka) som nerozoberal, možno máš pravdu. 408 prvé typy mali ešte dynamo, od roku 1970 už dávali alternátor, hlavne do modelov s 1500 ccm motorom. A mali aj iné vymoženosti, napr. prerušovač blinkrov s tranz. multivibrátorom a prúdovým relé na kontrolku v prístrojovke (keď odišla žiarovka blinkra, prestala blikať kontrolka). Taktiež regler bol exotický, mal dve relé, ktoré budili Ge tranzistor, ktorý púšťal prúd do budenia altíku. Vraj sa potom neopaľovali kontakty relé. Svetlá už sa ovládali relátkami, aj klaxón. Akurát elektro-termo-bimetalickým snímačom tlaku oleja a teploty vody som neprišiel na chuť, veľmi blbo sa nehradzovali. Ešte niekde doma mám aj dielenskú príručku na ne... :lol: