Stránka 2 z 3

Napsal: 23 lis 2010, 17:45
od mi-ro
Souhlas s EKKAR a sice "vadný" napáječ anténních zesilovačů, teda vadný tím, že má kond bez kapacity, kterých se všude válí hafo, rozebrat, vyhodit a přemostit stabec 12V a výstup natvrdo zapojit do zásuvky zapalovače. A MÁŠ TO ZADARMO!

Napsal: 23 lis 2010, 18:09
od Duvsan
A není to tak, že ten proud stoupne, když napětí na baterce klesne?
Proč to komplikujete? Stabilizovaný zdroj 13V až 13.8V, např. s TL431 + tranzistor alebo rovnou 7812 + 3 diody od ní ke kostře, tráfko cca 12V (po usměrnění a filtraci to dá, nechce se mi počítat, něco mezi 15V a 18V) a vystaráno. Nebo ne?

Napsal: 23 lis 2010, 18:12
od Duvsan
mi-ro, to jsou trafa 18V, po usměrnění a filtraci to dá i 24V. 8O Nechápu tomu, ale bacha na to.

Napsal: 23 lis 2010, 22:52
od mi-ro
Duvsan píše:mi-ro, to jsou trafa 18V, po usměrnění a filtraci to dá i 24V. 8O Nechápu tomu, ale bacha na to.
Souhlas, jenže je to tak měkký, že to víc jak 200mA nedá.

Napsal: 24 lis 2010, 08:23
od mihal
V zabezpecovackach na gelac je uz 13,8V vela, nastavuje sa 13,5-13,6V.

Napsal: 24 lis 2010, 09:27
od Hill
Nojo, to je ale na gelovky.
Normálně jsem šetivoltový aku v traboši dobíjel pupeční šňůrou hozenou z okna. Na začátku bylo zvonkové trafíčko s můstkem. Výstup 8V střídavých, po usměrnění na nezatíženém kondíku bylo kolem 10V, ale dobíjení bylo bez kondíku, střední proud kolem 60mA. To tráfko stejně má proudové omezení.
Nastartoval jsem i při -31°C a baterku jsem měnil až po sedmi letech (Balcancar, 6V/75Ah).
Takovým proudem se baterka rozhodně nepřebije ani v případě, že špičky napětí dvojnásobně přesahují jmenovité napětí baterie.

Na 12V baterku později jsem si pořídil něco jiného, jen jsem ji musel občas vyndat z auta, protože tahat šňůru přes chodník na sídlišti je poněkud dost nepraktické: na Uploadu v sekci Konstrukce k zveřejnění je zapojení té nabíječky - mohla být připojená trvale.

To Ekkarovo řešení se signálkovým trafíčkem 20V/2VA, žárovkou a třeba jen s jednocestným usměrněním ale "mokré" baterce určitě neublíží.

Napsal: 26 led 2022, 00:17
od doga
Ahoj,
řeším jak trvale nabíjet Pb jak v autě i mimo něj.
Dobíjení 1/1000C se tu moc nehodí, pořad by se musel hlídat a upravovat proud podle situace a Aku.
Trvalé nabíjení napětím údajně škodí a při nižší napětí 13.5-13.8V se ani úplně nenabijí a stejně jim to škodí (kompromis pro UPS).
Návrh řešení inspirováno Hapem v
http://www.ebastlirna.cz/modules.php?na ... ic&t=99867
Opakované nabíjení ale spouštěné poklesem napětí na Aku.
Varta udává napětí na nabitém Aku (myslím) okolo 12,75V.
Start by nastal při poklesu napětí na 12,6V, nabíjení 0.5A, stop při .... 13.8V nebo jít až na 14.4V. Nechci zbytečně zplyňovat. Pak by nabíječka čekala na další pokles.
Co vy na to?

Napsal: 26 led 2022, 16:49
od EKKAR
Že plánuješ naprosto zbytečnej vorloj. Na to trvalý dobíjení, kterým se kompenzujou ztráty samovybíjením, opravdu stačí jednoduchej zdroj s maximálně nějakým omezením výstupního napětí, aby to baterku netahalo nejš, než na 13,8V v případě gelovky a 14,5V v případě "mokrýho" akumulátoru. Víc nemá cenu se rozepisovat, už se toho tady o nabíjení olova popsalo dost.

Napsal: 27 led 2022, 08:44
od golemson
To tráfko s kontrolkou jsem používal také, ale s vylepšením. Usměrnění jen jednou diodou a paralelně k žárovce a diodě telefonní žárovičku. Vtip je v tom, že baterka se nabíjí jen polovičkou napětí (to trafíčko dávalo naprázdno i ke 40V !) a stále se v prázdné půlvlně lehoučce vybíjí přes telefonní žárovičku, čímž natahuje kal zpět do desek. Baterka pak vydrží mnohem déle. Je to ale opravdu na dlouhodobé udržovací nabíjení, např. přes zimu :D

Napsal: 27 led 2022, 12:17
od EKKAR
golemson píše:... Vtip je v tom, že baterka se nabíjí jen polovičkou napětí (to trafíčko dávalo naprázdno i ke 40V !)...
To trafíčko TAH-2 je tak "měkký", že při zatížení normovanou žárovkou 24V/2W předepsanou do kontrolek daný typový řady jeho napětí spadlo na těch 24V ± asi tak 0,5V, aby to nepřežhavovalo žárovky a ty neměly zbytečně malou životnost. Že špičkový napětí naprázdno lítá někam k 35-36V je v momentě zatížení akumulátorem úplně bagatelní údaj, protože to tráfko naprázdno nikdy do baterky nejede. A o nějakým "natahování kalu zpátky do desek" radši ani neftipkuj, to je už úplná pýtchovina ... (z pohledu toho, kolik se toho tady na fóru popsalo o patentech firmy Varta zaměřenejch na regenerační dobíjení olova nesymetrickým střídavým proudem a aplikaci týhle metody na automobilový i jiný Pb aku).

Napsal: 27 led 2022, 13:14
od tomasjedno
doga píše:Start by nastal při poklesu napětí na 12,6V, nabíjení 0.5A, stop při .... 13.8V nebo jít až na 14.4V. Nechci zbytečně zplyňovat. Pak by nabíječka čekala na další pokles.
Co vy na to?
Přesně tohle dělá moje nabíječka z Jídlu.

Napsal: 28 led 2022, 18:29
od Hape
golemson píše:...Vtip je v tom, že baterka se nabíjí jen polovičkou napětí (to trafíčko dávalo naprázdno i ke 40V !) a stále se v prázdné půlvlně lehoučce vybíjí přes telefonní žárovičku, čímž natahuje kal zpět do desek....
O tý kravině s kalem už předemnou psal EKKAR...
A co se týká pulsního nabíjení s připojenou zátěží, tak to firma Victron nedoporučuje, cituji z návodu jejich nabíječky:
"Někteří výrobci nabíječů doporučují pulsní nabíjení k odstranění
sulfatace. Přesto mnoho expertů souhlasí s tím, že zde nejsou
důvody ani důkazy o tom, že právě pulsní nabíjení funguje lépe než
nabíjení konstantním napětím. Navíc jakékoli pulsy napětí vedou k
mikrocyklům baterie. Toto potvrzují i naše testy, proto nabíječe
Victron Energy nepoužívají pulsní nabíjení, ale nabíjení
stabilizovaným napětím.
"

Pro doga:
Jestli chceš něco stavět, tak s tím ti neporadím.
Z hotových nabíječek vlastním právě tu Victron BlueSmart 12V/5A a těch cca 2300 Kč co za ní chtějí si myslím není nějak moc, na to co umí. Skrz modrozub nabízí širší možnosti nastavení a i nějaký ten přehled o právě probíhajícím nabíjení a hystorii předchozích nabíjecích cyklů. Podle mně super nabíječka.

Napsal: 28 led 2022, 19:00
od Kremik
doga píše:Start by nastal při poklesu napětí na 12,6V, nabíjení 0.5A, stop při .... 13.8V
Skuste se zamyslet, který stav je pro baterku nejpříznivější. Pomalé nabíjení. Tedy nejlepší způsob, jak udržet odloženou baterii co nejdéle naživu není ani trvale ji držet na nějakém napětí, ani ji rychle nabít a pak čekat aby se po delším samovybíjení zase rychle dobila. Postup je přesně opačný - baterii rychle vybít (ne úplně, stačí jen část náboje) a pak dlouze a pomalu nabíjet.

Napsal: 28 led 2022, 20:43
od Celeron
kevin_mitnick píše:tak ja uz nekolik let pouzivam s Felicii ...
..kdyz chci nekam jet tak jednoduse vytahnu kabel ze zasuvky zapalovace,
Kolikátej výrobní rok máš tu Feldu? Bráchovi se zásuvka zapalovače bez klíčku vypínala. Většina novějších aut to má stejně. U mýho Citrouše C4 jsou dvě vedle sebe a taky se vypínaj ale zásuvka v zavazadláku je pod napětím trvale. Takže při nabíjení mobilu mimo jízdu musím lýzt do kufru. :roll:

Napsal: 30 led 2022, 13:03
od hajeklubos
Pokud se tady ještě řeší obyč. šplouchací startovací baterie do auta, tak bych k tomu poznamenal, že by kterýkoliv výrobce nebo prodejce „100kHz“ nabíječek s impulzákem prohlásil něco jiného než že jsou HIFI, a všichni ostatní jsou blbci je nepravděpodobné. Možná by bylo dobré aby ti kdo mají tyto nabíječky také oměřili nějaké skutečné hodnoty při nabíjení. Jaký teče proud při připojení nabíječky na baterku, která je zapojená na auto,(cca 12,5V) jaké je napětí na baterce potom. Jak se to změnilo po 3, po 8hod (když má být udržovací). Co to udělalo druhý den. Protože nabíjíš ne úplně novou baterii, mohou být hodnoty z návodu jenom zbožným přáním. Pokud to bude OK, budeš to vědět. Ukázaná platí. Dejte na EB co jste naměřili. Já bych na trvalé zapojení do zdi nešel a na hladkej proud z impulzáku už vůbec ne. Ale každý podle svého.
Luboš