Stránka 2 z 6

Napsal: 28 úno 2008, 14:58
od Brozicek
Devo70 píše:Ešte skús prečistiť lamely komutátora (prerezať pílkou na železo) a potom obrúsiť komutátor jemným šmirgľom (vo vrtačke). Ak ani to nepomôže, tak neviem.
Drážky mezi lamelami komutátoru jsou vyčištěné a mají "předpisovou" hloubku. To co hoří na tom uhlíku, to je Křižíkova oblouková lampa, to není větší nebo menší jiskření typické pro každý komutátor. Životnost nového uhlíku s tím obloukem odhaduji tak na hodinu, pokud se dříve nezničí zcela komutátor. Tady neplatí žádná teorie pro měkký a tvrdý uhlík. Ten oblouk se táhne na povrchu kolektoru jako jasné světlo až téměř k protějšímu uhlíku. Druhý uhlík jiskří standardně. Podle mne je někde závitový zkrat, který bere velký proud, a přerušování toho proudu se projevuje tím obloukem. Nejraději bych vyzkoušel vyměnit samostatně rotor a pak stator abych poznal, kde ta závada vlastně byla. Pokud si však s Tatramáčkem plácnu na celém motoru, určitě ho tam šoupnu celý a nebudu se párat s rozebráním nového motoru, abych postupnou výměnou zjistil, co bylo na starém vadné (i když by mne to hodně zajímalo).

Napsal: 28 úno 2008, 15:08
od DELONG
Máš vadný rotor na 100 percent. Nepomôže ti iba výmena za nový rotor.

Napsal: 28 úno 2008, 15:44
od Devo70
DELONG píše:Máš vadný rotor na 100 percent. Nepomôže ti iba výmena za nový rotor.
Nezabudni, že výmenou rotora treba automaticky meniť aj uhlíky! A keď to nepomôže, tak ak stator. :D

Napsal: 28 úno 2008, 16:15
od tatramacek
Devo70 píše:U motorov takého výkonu stačí otočiť uhlík v drážke naopak (o 180°) a je z toho ohňostroj. Vždy si treba poznačiť kam patrí a tak isto orientáciu. Mal by si vidieť ako iskria nové motory, kým sa uhlíky nezabrúsia. Platí:

mäkký uhlík - rýchle zabrúsenie, krátka životnosť
tvrdý uhlík - dlhotrvajúce zabrúsenie, dlhá životnosť
Přesně tak. Proto se u nových kartáčů na jejich dosedací plochy při výrobě dělají takové jemné drážky. Pro zaběhání uhlíku. Vždy když skládám motor z vysavače,tak si nikdy polohu uhlíku neznačím. Vím,že motor je levotočivý a proto,jak nasazuji kartáče tak otáčím ručně kotvou a podle toho poznám,zda uhlíky neuskakují a drží stopu na komutátoru. Dát je tám obráceně tak dělají oblouk a opaluje se komutátor...

Napsal: 28 úno 2008, 16:18
od tatramacek
DELONG píše:Máš vadný rotor na 100 percent. Nepomôže ti iba výmena za nový rotor.
No tak o tom pochybuji. Pokud by byla špatná kotva tak by jiskřili oba dva kartáče. Bude v háji statorová cívka motoru... Ta,od které vede přívod k tomu vyhořelému uhlíku...
A pro Brozicek : Počítám s Tebou.... Jen nevím kde jej předat. Vlak,kterým jezdím ve Studénce nezastavuje :cry: :wink:

Napsal: 28 úno 2008, 17:03
od vybihal
A jak ten kartáč pozná že má jiskřit, když má vadné statorové vinutí na které je připojený. Proud poteče přeci oběma uhlíky stejný?

Napsal: 28 úno 2008, 17:09
od tatramacek
mno pokud bude v háji cívka statoru podotýkám jedna cívka statoru tak přeci v té jedné poteče proud který je jmenovitý a v té druhé poteče proud zkratový - tím pádem větší. Nebo snad kecám ??? :lol:

Napsal: 28 úno 2008, 17:15
od vybihal
Takže když ten dobrý uhlík odpojím, tak motor pojede dál? Je to přece zapojené do serie.

Napsal: 28 úno 2008, 17:46
od tatramacek
no tak to nééé. Takto jsem to nemyslel... Pravda je to zapojené do série ale když se vrátím zpět,tak kdyby byla špatná kotva tak by jiskřili oba dva kartáče a ne jen jeden.

Napsal: 28 úno 2008, 17:49
od mi-ro
Jsem zvedav jak to vyřešíte, spíše se klaním k vybíhalovi, cívky statoru a rotor-vše zapojeno do série ale proč hoří jen jeden uhlík? nevím když mě začal jiskřit rotor-komutátor, byl vždycky vadný, tady dám bod DELONGovi.

Napsal: 28 úno 2008, 17:59
od vybihal
Motorem teče daleko větší proud než v normálním stavu. Kartáč který je na tom hůř jak mechanicky (menší napětí pružiny jiný sklon vůči komutátoru) tak elektricky (menší dosedací plocha - vadně zabroušený) tak jiskří víc než druhý. Jestli je zkrat v kotvě zkouším orientačně tak, že kartáče vyndám a konce statorů spojím a do statoru přivedu 24-48Vstř. Kotvou musí jít volně otáčet.

Napsal: 28 úno 2008, 18:00
od tatramacek
ok

Napsal: 28 úno 2008, 18:58
od Devo70
vybihal píše:Motorem teče daleko větší proud než v normálním stavu. Kartáč který je na tom hůř jak mechanicky (menší napětí pružiny jiný sklon vůči komutátoru) tak elektricky (menší dosedací plocha - vadně zabroušený) tak jiskří víc než druhý. Jestli je zkrat v kotvě zkouším orientačně tak, že kartáče vyndám a konce statorů spojím a do statoru přivedu 24-48Vstř. Kotvou musí jít volně otáčet.
Ak by bol skrat na kotve, tak by sa pri otáčaní na tom mieste zasekla? (myslím indukčne) :?:

Napsal: 28 úno 2008, 19:05
od vybihal
Jestli že má kotva záviťák chová se tak jakoby měla na obvodu permanentní magnet, nebo i několik.

Napsal: 28 úno 2008, 19:20
od Devo70
Tak toto by som už dávno vedel, keby som na škole nezmenil obor. Ale lepšie neskoro ako nikdy. Díky vybihale za tip. :tanzer: